Sivu 2/3
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 19 Syys 2014 18:28
Kirjoittaja KajS
Tessu kirjoitti:Ei etuvetosista hyviä ajo-ominaisuuksia saakkaan aina tärrää ja vetää millo minnekkin,entisenä takavetomiehenä huomannu että takatuupparit ei paljoa tärränny eikä vedelly tai sitten oli jotain JO pahasti pielessä! NIIN ja viankin löyti jopa ihan yksin!
Sama on vaihteen siirroissa,taitaa olla Toyota joka on saanu ne toimimaan vaikka oli vaijereilla!! selvähän tuo kun takatuupparissa on loota vieressä ja 25cm keppi niin ei voi välyksiä olla,nyt saattaa olla semmoset 1metrin tangot sun muuta vipuset välissä jotka väljistyy.
kaksi hyvää puolta oon etuvetosista löytäny,on paino vetävillä pyörillä ja on tasainen lattia ja sen myötä tilaa kabiinissa kun ei oo kardaanitunnelia sisälle puskemassa,muuta ei sitten osaakkaan sanoa...
Tämä oli Tessu, perjantain pelastus. Takaveto rules. Etuveto on kreikkalaisten salajuoni...No, ei saa morkata Alec Issigonista (munkin eka auto oli Mini). Mutta etuvedolla pitäisi olla painoraja, vaikka etuvetoCadillaceja ja Oldsmobileja tehtiin...ja varustettiin 500 cid 200 hv veeåttilla. Tylsää tässä on se, että niihin 80-luvun ooppeleihin ei tarvinnu mitään vetoakseli- tai tärinäremontteja tehdä. Mutta nää 2000-luvun 1,6 ton etuvedot kypsyy. Laitamme tärinät osastoon ominaisuudet ja jatkamme sitä max 1970 takavedon etsintää koirien seuraavaksi lauluautoksi.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 19 Syys 2014 23:34
Kirjoittaja Tessu
Jep isäukko aina vitsaili että oottekos pojat koskaan kattonu mitkä pyörät vetää Formulassa TAI rekoissa??
Jos se etuveto ois kauheen hyvä niin kai nuokin edestä vetäis HEEH!
MUTTA MInihän on erijuttu,mulla oli 12 vuotta Maileri piha-autona ja sillä kuskattiin millo mitäkin ja se vaan kesti ja kesti...
kertaakaan en siitä vetoakseleita purkanu enkä ees takajarruja,että kyllä Aleksi hyvän vehkeen keksi heh!
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 21 Syys 2014 16:37
Kirjoittaja Asdleksi
Jaksaiskohan joku pistää linkkiä vetoakseleista mitä ootte mk3 1.8 mondeoihin tilannu...
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-1 ... 27bb969445
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-1 ... 1e614b2f6d
Onko esimerkiksi näistä tietoa? Näyttää niin halvalta
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 21 Syys 2014 18:20
Kirjoittaja hluukkonen
Kumpi noista nyt on vasen eli suomalaisittain kuskin puoli?
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 21 Syys 2014 18:50
Kirjoittaja Asdleksi
hluukkonen kirjoitti:
Kumpi noista nyt on vasen eli suomalaisittain kuskin puoli?
Offside on kuskin puoleinen. Ja kai nuo menee tuolleen vaikka ratti on Suomessa toisella puolella
Edit: Nearside kuskinpuoleinen
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 21 Syys 2014 20:55
Kirjoittaja Omppu
Asdleksi kirjoitti:
Offside on kuskin puoleinen. Ja kai nuo menee tuolleen vaikka ratti on Suomessa toisella puolella
No kun ei mene. Nuo on brittimallin mukaiset eli offside on vänkärin puoleinen ja nearside kuskinpuoleinen suomessa. Omassa Mondeossa on nyt molemmat vetarit JR:n tuotteita. Vänkärin puolen vaihdoin tammikuussa ja kuskun puolen kuukausi sitten. Kahden vuoden takuuhan noissa on ilman kilometrirajaa ja ainakin firman saama palaute on hyvin positiivinen kaikkiaan.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 21 Syys 2014 21:23
Kirjoittaja Asdleksi
Nonii hyvä tietää! Vaikka muutenki varmaan tilaan molemmat. Kauan ammattimiehellä menee nuo vaihtaa? Onko mitään tietoa.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 21 Syys 2014 22:53
Kirjoittaja Omppu
Asdleksi kirjoitti:Nonii hyvä tietää! Vaikka muutenki varmaan tilaan molemmat. Kauan ammattimiehellä menee nuo vaihtaa? Onko mitään tietoa.
Ei ole paha vaihdettava. Napamutteri löysälle (auton ollessa maassa), auto ylös, pyörä pois, alapallon mutteri irti, alatukivarren taaemman puslan pultti pois niin tukivarsi antaa riittävästi jälkeen saat alapallon kammettua navasta irti sen jälkeen saat ulomman nivelen pois navasta. Sisäpää lähtee sopivalla raudalla kun vähän kampeaa ja sitten uusi paikalleen. Itse en mikään ammattilainen ole mutta kiirettä pitämättä alle tunnin / puoli nuo vaihtaa.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 22 Syys 2014 16:40
Kirjoittaja hluukkonen
Omppu kirjoitti:
No kun ei mene. Nuo on brittimallin mukaiset eli offside on vänkärin puoleinen ja nearside kuskinpuoleinen suomessa. Omassa Mondeossa on nyt molemmat vetarit JR:n tuotteita. Vänkärin puolen vaihdoin tammikuussa ja kuskun puolen kuukausi sitten. Kahden vuoden takuuhan noissa on ilman kilometrirajaa ja ainakin firman saama palaute on hyvin positiivinen kaikkiaan.
Itse tilasin tuon kuskin puolen nyt, 50€ jäi maksamaan eli noita saa ostaa 2kpl ja vielä on halvempi kuin motonetissa yksi! 8)
Huomasin muuten että mondeon vetarin tukilaakereitakin on tullut nyt myyntiin, sillon pari vuotta sitten kun vänkärin puolen vetari vaihdettiin niin ainoa paikka mistä sai nopeasti oli maahantuoja ja se hiton laakeri makso 120€! No alkuperäis osa niin luulis kestävän taas sen 200tkm...
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 22 Syys 2014 19:45
Kirjoittaja Asdleksi
Ei ollu kyllä tukilaakerikaan hinnalla pilattu jos vertaa Suomen hintoihin:D
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 23 Syys 2014 20:22
Kirjoittaja hluukkonen
Taisin tilata vetarin turhaan, vaihdoin puolan ja sytkäjohdot niin tutinat hävisi niin vedätettäessä kuin tasaisessa vauhdissa!?
Olisiko vain ollut huono sytytys ja "pätkinyt"? Kone kyllä nytkähteli tyhjäkäynnillä kun kävi, mutta nyt ei enään heilu...
viewtopic.php?f=10&t=39905&start=150#wrap
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 30 Syys 2014 07:27
Kirjoittaja hluukkonen
Tuleeko muuten mondeossa vaihteistoöljyt ulos kun kuskin puolen vetarin vaihtaa?
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 30 Syys 2014 19:53
Kirjoittaja KajS
hluukkonen kirjoitti:Tuleeko muuten mondeossa vaihteistoöljyt ulos kun kuskin puolen vetarin vaihtaa?
Tulee sieltä osa ainakin. Josset sitten tunkkaa vasenta puolta niin ylös, että auto on kenossa riittävästi. Joten joudut sitä Redlinea hakemaan purkin tai pari. Se on sitten tiukassa se vasen vetari. En itse irroittanut, mutta vaihteiston vasemmassa päädyssä on voimakkaan irroituksen jäljet.
Vaihdoin muuten puolan ja tulpanjohdot...30 km/h tutina muuttui "pyöreämmäksi", mutta moottorin käytös parani paljon. Ei tutina haittaa, pitää pyytää joku straippaaja piirtämään hienolla tekstillä se "Shakin' Stevens" peräluukkuun...joten tutina johtunee uusien vetareiden ja Stancen yhdistelmästä, maantiellä auto on OK.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 30 Syys 2014 19:54
Kirjoittaja hluukkonen
hluukkonen kirjoitti:Tuleeko muuten mondeossa vaihteistoöljyt ulos kun kuskin puolen vetarin vaihtaa?
Vastataan itselleni, alle puoli litraa tulee...
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 30 Syys 2014 21:11
Kirjoittaja Asdleksi
hluukkonen kirjoitti:
Vastataan itselleni, alle puoli litraa tulee...
Mitä öljyä sinne kannattaa laittaa? Fordin omat vai onko muita vaihtoehtoja?
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 30 Syys 2014 21:36
Kirjoittaja hluukkonen
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590071/R ... oljy-946ml
Tuota mulla on, tilavuus tais olla laatikossa 2l, kallista mutta hyvää...
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 30 Syys 2014 21:40
Kirjoittaja KajS
Sinne kannattaa laittaa ihan mitä vaan hyvää vaihteistoöljyä malli 75W-90. Fordin oma on ihan hyvä. Mun autoon sitä on kolme kertaa laitettu, viimeksi ainakin laskun mukaan vetareiden vaihdon yhteydessä. Redline lienee vallan valtava, eikä joku 75W-90 Mobil sitä lootaa tapa. Öljyn puute sen lootan hengen vie. Uusi öljy on aina parempi kuin perinneöljy tehtaalta vuodelta 01-07. Ja sitten makuasia: mun mielestä on hyvä täyttää se loota tarkistusreiän alareunaan asti, ts. kunnes alkaa valumaan ulos. Noin olen toiminut jo uudesta asti (78km ajetun auton vaihteiston täytin eikä oo rikki menny).
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 01 Loka 2014 00:56
Kirjoittaja Tessu
Ite kans vähän samaa mieltä että nää erilaitteisiin tehdyt merkkiöljyt lievää huu haata (ko), tuttavan Focuksen kone levis Fordin öljyillä sunmuuta oon kuullu että tuo vertaus oli IHAN käypä että ei se hyvä öljy riko vaan SE että sitä ei ole tai sitä ei ole koskaan tarkistettU/vaihdettu!
Kaupat on pullollaan öljyjä ja jos niitä ei saa mihinkään uusiin laittaa niin mihinkäs niitä sitten kaatais?
Tottakai takuu pelissä käytetään niitä aineita mitä pitää mutta joku 400tkm veivattu vessa on se ja sama kunhan puhtaat öljyt on,monesti katellu purkkien vaatimuksia ja valmistusmaita niin eipä paljoa heittoja ole.
Sen olen ite kummiskin pitäny että jos olen käyttänu JO jotain öljyä ja toimii niin en mene kesken kaiken vaihtamaan IHAN toiseen laitaan merkkiä tai koostumusta,kuiteskin sitä vanhaa jonnekkin jää ja KAS ei sopinukkaan sen uuden kanssa yhteen.
Nää ihan uudet laitteen on sitten erikseen ja kun öljytkin kehittyy niin sillon pitää katsoa mitä minnekkin laittaa ettei tuhoa tule!
Kerran jopa kysyin että mites nää uudet ja vanhat pakkasnesteet niin mies sano että uutta uuteen alumiini lohkoon mutta vanhaan valurautapannuun käy sitten kaikki mikä vaan siltä tuntuu heh.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 16 Loka 2014 21:30
Kirjoittaja KajS
Päivitellään tätä vetoakselijuttua. Edelleen tuo mondeo '05 110hp/110 cid tutisee 30 km/h nopeudessa. Ei siis paljon sen alle eikä yli. Tein Googlereissun Britannian Fordfoorumeille ja tutinan aiheuttaja bensavehkeissä oli aina vetoakseli ja/tai se tukilaakeri. Mutta kun mun autoon nuo on vaihdettu ja ovat uusia. Mikä siinä asennuksessa voi mennä ammattilaisilta pieleen, että autosta tulee huonompi kuin ennen korjausta?
Eikös Focusmiehillä ole ollut jos jonkunlaisia tutinoita? Tuomaz, Jheinonen, kertokaa, jos niistä olette päässyt. Onnistuuko muuten kuin visakortilla. Ajattelin öljynvaihdon yhteydessä tsiigailla tukilaakeriasennusta: löystää, pyöräyttää, kiristää. Lienee hypistelijöiden hommaa ja näinollen tarpeetonta.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 16 Loka 2014 21:53
Kirjoittaja yritäedes
KajS kirjoitti:Eikös Focusmiehillä ole ollut jos jonkunlaisia tutinoita?
Täällä ainakin Focuksen tutina loppui vetarin vaihtoon. Ja sekin tuntui vain maantienopeuksissa.
En liity vertaistukiryhmään "etuvetoiset tärisee ja vetää aina". Ei mulla ainakaan ole etuvetoiset enempää täristäneet kuin takavetoiset, paremminkin päinvastoin...
KajS kirjoitti:tutisee 30 km/h nopeudessa
Tuohan on siis niin pieni nopeus, ettei pyörät ja vetarit tee kuin muutaman pyörähdyksen sekunnissa.
Eli näin filosofoiden ei sieltä oikein tärinää saa aikaiseksi - paremminkin jostain, mikä pyörii nopeammin: moottori, apulaitteet, kytkin, vaihteisto.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 16 Loka 2014 23:22
Kirjoittaja KajS
yritäedes kirjoitti:
Tuohan on siis niin pieni nopeus, ettei pyörät ja vetarit tee kuin muutaman pyörähdyksen sekunnissa.
Eli näin filosofoiden ei sieltä oikein tärinää saa aikaiseksi - paremminkin jostain, mikä pyörii nopeammin: moottori, apulaitteet, kytkin, vaihteisto.
No...se tutina ilmenee just 30 km/h nopeudessa 1, 2 ja 3-vaihteilla. Se ei ole kierroslukusidonnainen ilmiö, eli mottorin ja apulaitteet voinee sulkea pois. Jäljelle jää siis DMF ja MTX75. Mikä peeveli mun vaihteiston on sitten rikkonut? Öljyt vaihdettu 100000 km , 160000 km ja 210000 km kohdalla. Olen ajanut nätisti, vasta näiden tutinoiden alettua olen kierrättänyt lähelle MZR:n huipputehokierroksia: 5500 rpm. DMF:n antautuminen tuon koneen perässä olisi perin outoa.
Joo, ei meilläkään 80-luvun etuveto-ooppelit tutissu. Ostin kerran corsan, josta vaihteisto oli tyhjä. Lisättyäni öljyn ajoin sillä jotain 40000 km ilman murheita.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 17 Loka 2014 08:55
Kirjoittaja hluukkonen
Tulee mieleen että mites ne puslat siellä etupäässä? Alatukivarret nyt vaikka ensin? Joku resonanssihan tuo on kun tulee vain tietyllä nopeudella?
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 17 Loka 2014 12:34
Kirjoittaja KajS
Siis autooni on iskenyt puslamörkö eikä vetoakseliriiviö...
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 21 Loka 2014 22:00
Kirjoittaja KajS
Päivitellään taas...
Vaihdoin mondeoon ('05 turnier 110 hp/ 110 cid) moottoriöljyt ja suodattimen. Tarkistin vaihteistoöljytason ja totesin riittäväksi. Nostin Vogtland-coilovereita edestä kahdeksan kierrosta ylöspäin katsastushenkilön miellyttämistarkoituksessa.
Tutinat 30 km/h nopeudessa hävisivät, auto käyttäytyy niinkuin orginaalivetareilla ns. lintassa. Miksi tutina loppui?
1) Uusi öljy absorboi paremmin resonansseja
2) FoMoCo öljynsuodatin on Amerikasta, joten se virtaa paremmin eikä vetarit resonoi
3) Ne hienot tarvikevetarit (jotka käy Renault Trafficiin ja Opel Vivaroon) ei siedä niin extreemejä kulmia, joita Low Stance vaatii, joten maavaran korotus antaa vetareille helpommat kulmat viedä autoa eteenpäin.
Loppupäätelmä: Tarvikevetareilla ei etuvetoisella ajeta alhaalla (ns. LowRide, Stance).
Hyvää: tutinat loppu, ei puslasulkeisia tai DMF:n vaihtoa
Huonoa: "maasturistance", auto ei makaa enää silitysrautana tiessä.
Vertaistukiryhmää haetaan, ainakin Raumalla on yksi MK3 Golf-farmari, joka söi tarvikevetareita kuin näkkäriä...piti päästä ns. alas.
Loppupäätelmän loppupäätelmä: Mondeo MK3:lla on turha Elvistellä. Pappa-auto, mutta hyvä sellainen, 9,5 vuotta ja 230000 yhteistä km takana.
Re: mondeo vetoakselit.
Lähetetty: 22 Loka 2014 20:10
Kirjoittaja hluukkonen
Nyt vain haet matalimman kohdan millä tutinat pysyy vielä pois! 8)