Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

juurikinniin kirjoitti: Saisinko joltakin joka tietää, vastauksen tähän.
Kun on sanottu vain, että tuo ei toimi peerlessin kanssa, jonkun muun kanssa kyllä toimisi.
Eihän Peerlessin nimellisvastus ole kuin 4 ohmia, eli aivan normaali.

Luulen, että noita Peerlessin elementtejä on ajettu huonommillakin päätteillä. !!!
Niinpä niin, luulo näkyy kyllä lävitse lähes kaikesta. Mietippäs nyt vaikka sen Legacyn kyljessä olevaa kahta sulaketta. Pystyykö niiden kautta tulemaan sen ilmoitetun tehon edellyttämä virtamäärä? P=UxI -> I=P/U. Peerlessin käytännön impedanssi ( ei ole vastus, impedanssia ei voida mitata resistanssimittarilla ) on kriittinen, varsinkin refleksikäytössä. Sillastuksessa impedanssi vielä puoliintuu (vahvistimessa) ja sitäkautta - ilmeisesti sinulle outo - vaimennuskerroin myös puoliintuu, jolloin basso epämääräistyy ("eksyy nuotiltaan"); huonoja ominaisuuksia ei poista edes virran riittäminen.
Lukaiseppas jenkkien tekstiä ko Legacystä. :mrgreen:

Oli muuten vaikea bassolaatikon teko, kun sen olisi voinut tehdä suoraan levytavarasta sopivan kokoiseksi tuohon poteroon - ja tarvittaessa irroitettavaksi. :roll:
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Jos laitan seuraavanlaisilla arvoilla olevan subbarin, niin toimisiko legacyllä?

Elikäs JohnFinnille kyssäri?

Elementti on eighteen sound 18lw1400.

Ja tässä on kuvakaappaus pdf -tiedostosta.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Ison kotelonhan tämä tarvii, mutta jos kontin pohjaa nostaa vaikkapa 13cm, ja jos kontti on 120cm pitkä ja 140cm leveä, niin korotuksestahan tulee tilavuutta: n. 220 Litraa + varapyörän 40 Litraa.

Mutta eikös tule järeä, kun taan kontin pohjan noston, niin teen sen sillälailla, että se on kanssa tukeva.
Joudun tukemaan pohjaa, hitsaan u-profiilia pohjaan ja käsittelen vielä huolella lasikuidulla sitten koko laitoksen.

Ajattelin, että koska tuo elementti on 8 ohminen, niin vahvistin selviää kuormituksesta paremmin, vaikkakin tehontuotto jää johonkin 500 watin kieppeille.

Mutta elementin herkkyys on 98db/2.83v, ja onhan siinä iskuakin yhteensä 50mm. Lineaaristakin kaiketi ihan riittävästi. Tuo painaa rutosti ja magneettikin on melkein tuon peerlessin subin kokoinen, oikeasti!!!

Näköjään lineaarista on 9mm suuntaansa, eli 18mm yht. Peerlessissä se oli suuntaansa 12mm, mutta "iskutilavuus" lienee tässä suurempi, ja varsinkin herkkyys. :)
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Tässä on kanssa Pdf:stä napsastu tuosta vahvistimen specseistä.
Elikäs mulla on tuo 2970 -malli.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Mäpäs napsasen muutaman vertailukuvan tuosta subista...

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Ja vahvareiden kanssa. Kyllä nuo aika isoja lankkuja on!

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tuosta varmaan äänenpainetta voisi irrotakkin.

Mulla oli tuo kotihifeissä hypexin ds 4.0 vahvarissa, josta ei mennyt tuolle kuin 200w, silti se soi aikasta mukavasti. Suljettuna vielä.

Jos tuosta tekisi refleksin ja viritystaajuudeksi 25 herziä, niin voisi saada painettakin.

Tuo elementti toistaa, ainkin kotihifien yhteydessä, nimittäin erittäin jäsentynytta ja napakkaa bassoa. En ole saanut tuota "lepattamaan", vaikka joskus ajelin u tubesta ultramatalia taajuuksia.
Kerrattain poksahti lattialista irti, kun vähän testailin... :mrgreen:
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Syötä haluamasi elementin ( vaikka molempien noista ) arvot esim. AutoSound'in kotelolaskuriin ja katso minkälainen kotelokoko ja jos refleksi, niin minkälainen putkimitoitus ovat sopivimmat.
Ja todella hyvä laskentaohjelma löytyy netistä http://www.ajdesigner.com

Tuo Legacyn tehopuoli alkoi paljastumaan tuossa kopiossasi aika lailla vaatimattomammaksi. Usko nyt, että ko. vahvistin sopii johonkin vain kevyeen ja vaatimattomaan käyttöön. Mutta käyttöä ko. kötöstykset eivät kestä. Ellet usko, niin lue mm. jenkkien raportteja kuinka savut ovat tulleet ulos -> never ever more Legacy! Siksi ne eivät maksakaan mitään.

Ja autohifistähän tässä sun projektissasi ei näköjään olekaan kysymys. Et ainakaan halua tehdä autohifiä, vaikka neuvoja kyseletkin.
HiFi = High Fidelity = mahdollisimman luonnollinen (äänentoisto). :roll: Luonnollinen ääni on myös tasapainoinen kaikilta osiltaan - ja myös basson suhteen.
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Tässä on graafi, jos teen 260 litran kotelon. Joutuu vain nostamaan kontin pohjaa 13cm.
Kyseessä siis refleksiloota, jossa kaksi 100mm kohtuu lyhyttyä putkea.
Mutta tässä siis graafi, viritystaajuus on 30hz.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

WinIsd:llä tuon tein!

Voisiko tuolla asdllä pyörittää subia ja sitten toisella kanavaparilla etupään kaiuttimia.

Niin ja tiedän, mitä hifi on. Olen kotihifia harrastanut vuosia. Ja osaan kyllä tunnistaa stereokuvasta soittimet ja mahdolliset vääristymät sun muut, auto ei vain ole tuttu ympäristö.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

No antaako ne Legacyn kotisivuilla sitten tehoarvoiksi tarkoituksella aivan väärät arvot, vai miten se menee. ???

Miten kukaan muu ei ole arvostellut tuota vahvistintaa, onko niin että sinä tiedät enemmän tuosta vahvarista, kuin sen valmistanut tehdas.

Siinähän on 60ampeerin sulakkeet.

Paljostako vetoa, että se toimii ja noin herkällä elementillä on sekää äänenlaatu, että äänenpaine kohdallaan.

Ja niin, osaan säätää subbarin silää tavalla, ettei sitä oikeastaan edes kuulu, toisin sanoen saan sen integroitumaan pääkaiuttimiin. Varsinkin jos laitan alipäästön vaikkapa 70hz kohdalta.

Ja sitten säädän etupään erkkasarjojen gainit ja ylipäästöt sillain, että subi integroituu hyvin.

Siksi etupäähän tarvitaan kahdet sarjat ja kohtuu iso lankku, jotta ne pystyisivät soimaan tarvittaessa riitttävän kovaa, eli ts. pysyvät äänenpaineen noustessa subin mukana.

Niin, käsittääkseni 500w riittää herkälle subille, ajoin sitä kotona 200w teholla ja toimi hyvin, lisäksi autossa vielä bassopää korostuu, kuten tiedätkin.

Mä teen siis mahdollisimman monikäyttöisen järjestelmän kohtuu hintaisena.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

niin, paljonko itse arvioit tehontuotoksi tuossa amerikanpaskassa?

ADS tuottaa 220w 4 ohmiin rms, monona, joten se ei riitä subille millään.
Mutta etukaiuttimille riittää mainiosti 4*80w rms.

Toki, jos tuo ei aikuisten oikeasti toimi kunnolla, tai ääni jää vaatimattomaksi, niin toki voin silloin hankkia paremman lankun subille, mutta kyllähän tuota täytyy kokeilla ensin.

Nimittäin nämä on aina kokonaisuuksia, joten ei voi etukäteen mitenkään tietää, miten tuo Legacy tässä kokoonpanossa toimii. Sitä ei tiedä ennen kuin kokeilee!
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Lueskelin arvosteluja tuosta vahvarista. Toisilla se ei ole toiminut kunnolla, mutta toiset taas kehuu vahvistinta.

Elikäs tämä on varmaan hyvin riippuvainen minkälaista subia ajetaan ja kuinka matalalla impedanssilla vahvistin joutuu toimimaan. Se taas riippuu elementistä ja kotelosta.
Itselläni on nomimaali impendassi 8 ohm, joten tuskin siitä aiheutuu ongelmia, laitan myös virransyötön kuntoon.

Jos kärähtää, niin sitten kärähtää. Myyn tuon peerlessin ja ostan sitten paremman vahvarin jos tarvii.

Mutta olisi äärimmäistä typeryyttä olla kokeilematta tuota kokoonpanoa. Nimittäin tuo voi toimia tuossa hyvinkin!
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jos kotona ollaan kuunneltu kahta kanavaa, niin ei se automaattisesti tee musiikin asiantuntijaksi, sori oli pakko sanoa. Mm. miksauksesta ja studiotyöskentelystä olisi hyvä tajuta jotain. Ja keskeinen asia, tarkka tai edes jonkinlainen musiikkikorva puuttuu todella monelta ja moni on pilannut korvansa/ kuulonsa vastuuttomalla ( =suojaamattomalla ) meluisuudessa oleskelussa - mm. näitä überbassoja "kuunnellessa".
"Kotihifistejä" löytyy laajalla skaalalla, kuten "autohistejäkin"; todellisia osaajia ja asiantuntijoita on sitten minimaalinen porukka.
Ei muuten kotelon kannen 13 cm:n nostolla saa syntymään 260 l:n koteloa, mutta jospa koko kontin pohjaa, niin sitten... Taitaa juuri 200 l:n tynnyrin saada farkku-Mondeon tavaratilaan - ja nyt 260 l ( = hulluutta ). :mrgreen:
Oletko huomannut, että et usko muita kuin epäillen itseäsi? :wink:
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Laskepas vaikkapa kymmenen senttiä korkea ja 1m*1m laatikko ja kerro paljonko on sen tilavuus?
Juu-u se on sata litraa.

koko kontin pohjaa mä tietenkin olen nostamassa.

Ja kyllä mä luulen, että mun asiantuntemus tähän riittää. Miksei riittäisi.

Kyllä mulla on kymmenen harrastevuoden aikana korva aika harjaantunut. En toki ole ns. kultakorva, joita suomessa on tietenkin se 5kpl, nämä on niitä, joiden laitteiston äänenlaatu paranee huomattavasti virtakaapelin vaihdolla.

Oletko sinä ns. niitä kultakorvia, vai? Pitää olla se tietty nelikirjaiminen brittituote, muut on roskaa... :mrgreen:

Sitäpaitsi tuolla winisd:llä kun simuloi suljettuja koteloita, niin äänenpaine jää pienemmäksi, mutta toimii jo 140l laatikossa.

Ajatteleppa 120*140cm+13cm tilanlisäys 45 litraan, eli 218+45 = 263Litraa, eikä moinen korotus edes syö tavaratilaa loppujen lopuksi kovin paljon. Ja moinen on loppujen lopuksi aikasta helppo tehdä, tekee päällyslevystä vain juuri oikean muotoisen, ja verhoilee sen vaikkapa jollain nukalla tms. Niin tulee aivan hyvä, ja vahvistimet laittaa riviin, johdot voi tuoda niihin korotetun lattian alta, näin asennuksesta tulee hyvän näköinen. Lisäksi vahvistimet voi suojata kuormalta vaikkapa semmoisella 10mm putkesta tehdyllä harvalla "ritilällä".
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Tuli käytyä välillä saunassa. Ja tunnut saaneet hiet ilman saunaakin, kun alat menemään asian ulkopuolelle. :shock: Nyt olisi syytä pysyä itse asiassa ja huomioida vaikka kaikki nuo seikat joista olen sinua huomauttanut ( - no, minkäs teet kun et usko...).
Voisin sanoa montakin asiaa edelleen, mutta oliskohan tässä vaiheessa aika sanoa, että "Siperia opettaa".
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

JohnFinn kirjoitti:Tuli käytyä välillä saunassa. Ja tunnut saaneet hiet ilman saunaakin, kun alat menemään asian ulkopuolelle. :shock: Nyt olisi syytä pysyä itse asiassa ja huomioida vaikka kaikki nuo seikat joista olen sinua huomauttanut ( - no, minkäs teet kun et usko...).
Voisin sanoa montakin asiaa edelleen, mutta oliskohan tässä vaiheessa aika sanoa, että "Siperia opettaa".
Ei kai se suuri synti ole testata toimiiko tuo legacyn vahvari tässä kombinaatiossa.
Voihan se toimiakin. Ei kai sillä kannata vesilintua heittää ennen kun on edes kokeillut?

Anteeksi, jos olen mennyt ohi aiheen, ja vähän muustakin!

Muutenhan me ollaan vissiin samoilla linjoilla.

Elikäs mankalta piuhat tuohon 4-kanavaiseen ads:ään, siitä on suora output, josta vo ivetää rca:t subbarin vahvistimeen.

Mitä olet mieltä siitä, kun ajattelin kokeilla laittaa etupäähän kaksi noita 6.5" keskiäänisiä/midbassoja. Sitten vain diskantit oikeaan paikkaan. Vahvistimen teho on 4*80w rms. Siinä on muuten 2kpl 25ampeerin sulakkeita. Elikäs ovipahvit irti ja vaimennusainetta kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, varsinkin verhoilun sisäpintaan. Ja oveen tekisin sitten joko kuidusta tai vaikkapa vanerilevystä levyn, johon ruuvaan kiinni nuo elementit. Tämän levyn tulee olla tiiviisti ja tukevasti kiinni.

Tarvittaessa verhoilutan ovien alareunat uusiksi, jotta asennuksesta saa siistit.

Mitä mieltä olet tästä. Voi olla että olisi helpompi laittaa vain yksi erillissarja. Mutta koska haluan joskus kuunnella sen verran lujaa, että yhdet kartiot ei riitä toistamaan varsinnkaan matalimpia taajuuksia. Hifitalollakin kehuttiin näitä erillissarjoja, sanottiin että päihittää kertaluokkaa kalliimmatkin, mutta ainut "vika" on kuulemma ohuehko bassopää!

Nyt kun olen winisdllä simuloinut noita koteloita, niin tuo 18sound toimii jo 140l suljetussakin, ja varmasti ääntä riittää.

Minulla on kyllä vielä yksi elementti. Sekin on 18", p.audio hp18w. Senkin etuja olisi todella korkea herkkyys ja 8ohmin impedanssi, niin eipähän legacy kärähdä. Sekin toimisi 150l suljetussa.

Mutta se ei mene niin alas samalla voimalla kuin 18sound, johtuen siitä, että siinä on paljon pienempi xmax. Tämän elementin tehonkesto on 500w ja herkkyys muist. 99db/w.

Tietenkin voisin tulevaisuudessa hommata paremman vahvarin tuolle 18sound subille. Mutta eiköhän tuolla alkuun pääse. Ja on siinä vuoden takuu!

Vahvistimen pitäisi kuitenkin tuottaa 4ohmiin joku 1500w, jolloin 8ohmin tuotto olisi jotain 750w, silloin soisi jo ehkäpä liiankin kovaa. :mrgreen:

Niin, mitä sanot etupäästä. Toki voisin laittaa toisen erillissarjan takaoviin ja toisen etuoviin. Mutta luulen, että kuljettajan paikalta kuultuna olisi parempi, että molemmat olisi edessä.

Takamatkustajien iloksi voisin kuitenkin kytkeä takakaiuttimet tuon soittimen kaiutinlähtöihin. Ne soisivat sen verran hiljaa, ettei se häiritsisi etumatkustajien kuuntelunautintoa.

Mutta sen verran vielä, että tuo 18" elementti on oikeasti ns musikaalinen, kunnon hifiä. 400€ oli moinen elementti kun ostin tuon joku vuos sitten. Ja kaiuttimet ei juuri vanhene. Tuota on siis soitettu vain hypexin ds4.0 vahvistimella, josta sai 8 ohmiin 200w. omakotitalossa isossa olohuoneessa silti riitti bassoa aivan tarpeeksi, jos halusi, niin yli tarpeenkin. Kaiuttimet mulla oli itsetehdyissä torvikoteloissa fostexin 206fe laajakaistat vaiheplugilla. Sointi oli lumoava ja stereokuva enemmän kuin tarkka, syvyysvaikutelmaakin oli varsinkin silloin kun suuntasi kaiuttmien keilat risteämään juuri ennen sweet spottia. Noi oli semmoset, että piti olla sweet spotissa, muuten sointi sekosi.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

niin, BTW, mitä mieltä ihmiset ovat tuosta 18Soundin 18lw1400 elementistä.
Mitä minä olen sitä sisällä kuunnellut, niin hyvältä kuulosti. Tämä on ns. säänkestävää mallia, koska on PA-Subwooferi.

Monet on vastaavista elementeistä rakennellut hyviä settejä.

Ja jos mekaaninen xmax on yhteensä 50mm ja kartion koko on 460mm, niin kyllähän tuosta painettakin irtoaa. Mulla oli kotona peerlessin 12 sls, ja sitten vaihdoin tuohon 18soundiin. Niin sillä äänenvoimakkuudella, millä sls alkoi lepattaa sentin liikeradalla, tämä isompi kartio liikkui ehkä 2-3mm. :)
TwentySeven
Viestit: 114
Liittynyt: 26 Elo 2006 16:58

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja TwentySeven »

no mutta täällähä hifistellään oikeen Legenda xlssällä ;)

lisää kuvia tuleen! :D
Cosworthi Fordi Tuo Pohjolan Skyline.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Ei hifistellä enää peerlessillä.

Tilasin MDS fanatic fr-mk2 -12"subbarin.
Se menee suljettuna tuohon koteloon hyvin.

Tilasin samalla etupäähän toisen ADS-vahvarin.
Tämmösen pienen 350.2 sen, sillä ajetaan fullrangeja ovissa.
Näin pystyy säätämään soundin kohdalleen, koska fullrangeilla on oma vahvistin.

Pakko laittaa fullranget, koska ne 6.5" midbasso/keskiääniset tulisi muuten liian kauas diskanteista.
Mutta kun siihen väliin (midin + tweeterin) työntää fullranget niin äänestä ei tule niin pirstaloitunutta, niiden voimakkuus vain on kriittinen tekijä.

Ovesta kuva.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Taidan ensi kuussa ostaa uuden vahvistimen subbarille.

Koska autosound -lehdessä oli kehuttu noita sinustecin erillissarjoja, niin ajattelin testata saman valmistajan päätettä, tämä antaa 500w rms 2ohmiin monona.

Hifitalolta moisen saa, uskoisin, että tämä antaa sen mitä pitää.

Toinen vaihtoehto olisi spl dynamicsin pääte.

Luulisin että 500w riittää tuolle MDS fanaticille.

Ajatelkaapas kahdella fanatic 12" mk1 sellä on saatu yli 150db.
Mulla on tuosta parannettu mk2 -versio tulossa. Tuossahan on 700w tehonkestoa, mutta uskon ettei se haittaa jos sitä ajaa 500w päätteellä, katsoo vaan ettei ääni kompressoidu.
Tuossa sinustecissa tulee muistaakseni mukana 100 ampeerin sulake, koska itse vahvarissa ei ole sulaketta, niin pitää laittaa virtajohtoon, konkan ja vahvarin väliin tuo sulake.

Kotelo on ainakin todella jäykkä, vaikkakin kieltämättä sen eteen on tehty "turhaa" työtä aika paljon. Mutta ei minun mielestäni turhaa työtä olekaan!!!

Enemmänhän tuosta irtoaisi painetta, jos laittaisi refleksikoteloon ja viritystaajuus 35hz:iin. Mutta tuskin tuosta irtoaisi 6db enempää refleksikotelossakaan. Ja jos kahdella moisella on saatu yli 150db. niin uskon saavani yhdellä 130db. Ainakin sitten, jos ostan spl dynamicsin 1000w päätteen... :mrgreen:
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Luulenpa että kotikuuntelusta on hyötyä myös autohifissä, koskapa tiedän miltä hyvä ääni kuulostaa, hyvältähän se.

Jos laittaa noita elementtejä enemmänkin, niin kuin aion tehdä, niin tulee katsoa, että ne eivät ole liikaa päällekkäin, jos ne ovat liikaa päällekkäin, niin taajuusvasteeseen tulee selvä nousu. Mutta noissa vahvistimissa on aktiiviset säädöt, joten niillä voi sovittaa eri elementit siten, että päällekkäisyyttä on sillälailla, että taajuusvastekäyrä on suora. Saan kaverilta mikin lainaan tarvittaessa, mutta kyllä sen kuulee, jos esim 300hz:n kohdalla on piikki jne jne.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Annakko vähä specsejä tuosta subbarista mitä nyt laitat autoon. Liian vähällä virralla poltat vaan elementin. Jos RMS on vaikka 700wattia nii sillo kannattaa ajaa 700wattia sinne. 500wattia riittää hajottamaan subbarin. Max watit voi aina ylittää, mutta kohtuus siinäkin. Esim jos Max on 1600wattia nii sinne voi pukata 2kw ihan huoletta. Ja nää vissii mainittit että rohisee puhekela. Se on alakanu palamaan nii sen takia rohisee. Puhekela on tässä tapauksessa hiiltynyt.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Eeska91 kirjoitti:Annakko vähä specsejä tuosta subbarista mitä nyt laitat autoon. Liian vähällä virralla poltat vaan elementin. Jos RMS on vaikka 700wattia nii sillo kannattaa ajaa 700wattia sinne. 500wattia riittää hajottamaan subbarin. Max watit voi aina ylittää, mutta kohtuus siinäkin. Esim jos Max on 1600wattia nii sinne voi pukata 2kw ihan huoletta. Ja nää vissii mainittit että rohisee puhekela. Se on alakanu palamaan nii sen takia rohisee. Puhekela on tässä tapauksessa hiiltynyt.
Mäpäs katon tuon MDS:n specsejä!
Mutta tässä vaffari, jota ajattelin:
- Sinuslive SL A-1500 V2

* 1 x 550 W RMS (4 ohm)
* 1 x 900 W RMS (2 ohm)
* 1 x 1500 W RMS (1 ohm)
* Minimikuorma 1 ohm
* Toistoalue 10 - 500 Hz
* Häiriöetäisyys >85 dB
* Tuloherkkyys 0,2 - 5 V
* Langallinen basson tasonsäädin
* Sulakekoko 150 A (ulkoinen ANL)
* Taajuuskorjain 45 Hz (0 - 12 dB)
* Subsonic-suodin 20 - 50 Hz (24 dB / oktaavi)
* Alipäästösuodin 40 - 150 Hz (24 dB / oktaavi)
* Mitat 445 x 195 x 62 mm

Tässä specsejä MDS:n fanatic fr12w-Mk2 12" subista:
Kaiuttimen koko 12 tuumaa (30cm)
Nimellissyöttöteho RMS 700W
Enimmäissyöttöteho MAX 1400W
Taajuusvaste 30 - 900 Hz
Herkkyys SPL 88+-2dB
Puhekelan impedanssi 4 + 4 Ohm (2 tai 8 Ohm)
Kaiuttimen ulkohalkaisija (mm) 314mm
Asennusreiän halkaisija 276mm
Lisätiedot Parametrit: Qts=-0.64 Qms=-, Qes=-, Fs [Hz]= 39, Vas [l]= 32.83, Xmax [mm] = -,
Suositus reflexikotelolle 45.1L - Viritystaajuus 40Hz, portti 4" 265mm
Suositus suljetulle kotelolle 38.2L Viritystaajuus 50Hz

Pienellä muutoksella saisin tuon refleksikoteloonkin, jolloin herkkyys on suurempi.
Tuossa vahvarissa on subsonic suodinkin, niin senkin puolesta se menisi refleksiin.

Ainut, mitä ei oikein löydy on tuon subbarin xmax? Tietääkö kukaan.
Sen verran tiedän jo elementin ulkonäöstä että liikerataa löytyy kyllä.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Niin, tuosta peerlessistä: en usko, että puhekela on hiiltynyt, koska sitä ei ole edes soitettu sen enempää, kun ostaessani testasin, että se toimi. Mutta tuossa on avoin rakenne spiderin alla, epäilen että magneetti on imaissut metallilastun sinne. Tai jotain muuta on mennyt sinne väliin. Pitäisi uskaltaa kompuralla puhaltaa sinne. Siitä saisi joku vielä hyvän subbarin.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Ruotsista löytyi enemmän specsejä Fanatic mk2 subista:

Uppmätt maxeffekt: 1400 WMAX
Effekt RMS: 700 WRMS
Frekvensomfång: 22 - 2000Hz
SPL dB 1W/1m: 92,7dB
Impedans: 2 x 4 0hm
Xmax +/- mm: 16mm
Fs Hz: 31,7643
Qts: 0,3174 1,7 ohm. 0,3925 6,3 ohm.
Vas liter: 50,1022
REVC Ohm: 1,7. och 6,3
SD msgm: 0,0511 kvadratmeter
BL tm: 13,5144 1,7 ohm 23,4169 6,3 ohm
Qms: 4,9833 1,7 ohm 6,3161 6,3 ohm
Qes: 0,3390 1,7 ohm 0,4185 6,3 ohm
Cms um/n: 0,1376 mm/N
Mms g: 183,4919 g

Tämä on vähän parannettu versio fanatic mk1 subista.
Liikerataa on vähän enemmän, tehonkestoa vähän enemmän.
Kotelovaatimus on isompi, kartio jäykempi.
Uusi FR-sarja on päivitetty kahdella alaripustuksella, suuren tehonkeston saavuttamiseksi. Raskaammassakaan käytössä ripustukset eivät löysty.
ensimmäinen kerros on valmistettu 35% puuvillasta ja 65% polyesterista
toinen kerros on valmistettu 100% Conex- materiaalista
puhekelat ovat jäähdytetty ja ovat valmistettu Japanilaisesta happivapaasta kuparista.

Osa tuosta ^ napattu suoraan MDS:N sivulta.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

RMS on 700wattia siis tuossa mk2ssa? Ja ykkösessä vähä vähemmän? Sinne kun pukkaa sen mitä vahvari antaa 2ohmiin eli 900wattia nii jaksaa soida melko ilosesti. Ainoastaa Gainilla pelataan. Korvakuulolla gainia siihen rajalle ettei ala lörisemään. Sillo on säädöt oikein. Ja huolellinen "sisäänajo" eli n.20h rauhallista soittoa vaihtelevalla voluumilla.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Eipä taida elementtien puhekelat palaa liian vähästä virrasta, vaikka joku niin juuri esitti. :lol:
Eikä subwooferelementissä ole tehojakaan... :mrgreen:

Aiemmin tuli esille mutuiluna, että olisi huono asia jos diskantti ja midbasso ovat kaukana toisistaan. Tämä ovikaiuttimien sirottelu ympäri ovea on paljon pahempia asia ja tekee äänestä pelkkää "massaa", jolta puuttu paikannus- ja suuntainformaatio. Ja laajakaistojen änkeäminen vielä joukkoon tekee vaikutuksen kuin entisten kokkien osallistuminen soppaan.
Nuo ovien alkuperäiset kaiutinpaikat on sijoitettu äänellisesti parhaisiin paikkoihin huomioiden akustiikan ja muun tekniikan yhteensovittamisen, mm. diskantin ja midbasson akustinen etäisyys korvasta saadaan näin toimivaksi. Asennus vain tulee tehdä tukevasti ja vuotamattomasti.

Eipä gaineilla ja fadereilla saada stereokuvaa ja elävyyttä synnytettyä - vaikka väitätkin osaavasi säätää.

Ylikorostettu subwoofer ei ole tasapainoista musiikkia, ei ainakaan sellaista alkuperäistä "muistuttavaa" jota olisi voinut opetella kuuntelemaankin. Toki se bassopää tarvitsee ajomelun voittoon vähän ytyäkin, mutta ei minkään paineauton määrää.
MDS:n elementti toimii hyvin refleksilootassa. Vahvistimeksi riittää 350 - 500 W:n, subsonic-suotimella oleva.
Torque Vectoring Control
Avatar
Monty
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Maalis 2006 17:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja Monty »

Päivää vaan tännekkin foorumille pitkästä aikaa. Erehdyin lukemaan tämän topicin ja nyt on hakattu facepalmia niin että pää on kipeä. En todellakaan sano tätä millään pahalla vaan tarkoitan ettei kannata keksiä pyörää uudestaan. Monta asiaa menee pieleen äänenlaadussa jos aletaan häsläämään etupäässä useiden elementtien (yli 4) kanssa mikäli ei oikeasti tiedä miten kiinnityspaikka, kiinnityspaikan tukevuus, -vaimennus, -suuntaus joka elementin vaiheet, jaot, tasot, eq korjaukset (mitä ei tarvitse jos em. asiat on oikeasti kunnossa)vaikuttaa soundiin autossa.

Ja pari tärkeää juttua.

Onhan autoon tulossa pääsulake?

xmax ei kerro mitenkään kuinka paljon elementistä lähtee painetta.

On melkeimpä aivan sama kuinka paljon on elementin tehonkesto kun laitteisto säädetään oikein, oli tehoa enemmän tai vähemmän kun kestoa. Se että riittävä OIKEA teho (ei hattiwatit) tuo soundiin oman osansa on totta, vai miltä kuullostaa 280W OIKEAA tehoa per diskantti. (saundi muuttui)

Monen kuulee puhuvan että mikä vahvistin riittää sille ja sille elementille tai toisinpäin, mielummin kannattaa ajatusmaailma kääntää niin että mikä vahvistinteho riittää minulle (henkilö ja sen korvat) ja sen perusteella katsoa hyväsoundinen elementti (edelleen sillä tehonkestolla ei niin hirveästi ole väliä) ja säädetään GAINilla soitin ja vahvistin ruokkimaan elementtiä oikealla singnaalilla.

Gain EI ole volumen/tasojen säätö. Tällä polttaa ne vehkeet jos ei tiedä mitä tekee.

JohnFinn on antanut ihan hyviä vinkkejä ja kannattaa harkita tarkkaan ennekö alkaa hutkimaan, siinä palaa vaan rahaa ja hermot.

BTW. Aika härski toi kotelo.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Olisiko fiksuinta työntää toinen erillissarja takaoviin.
Toinen etuoviin, mutta orgispaikalle, eli melko eteen ja ylös, diskantti kolmen tuuman päähän siitä.

Mulla on noissa vahvistimissa alin ylipäästö 120hz, pitäisikö tehonkeston nimissä ajaa noita erillissarjoja siten, että ne toistaisivat vain yli 120hz taajuudet.

Sitten voisi laittaa, jotkut järkevät elementit midbassoiksi, koska noiden erillissarjojen bassopäätä on haukuttu vaimeaksi, vaikka muuten hintaluokkaansa nähden hyviä ovatkin?

Ja midbassot vaikka sitten tuonne ovien alareunaan/kickpaneeleihin?

Koska tavoitteena on soittaa välillä kovaakin, siis myös keskiääniä ja diskantteja, ei pelkkää bassoa... :mrgreen:

Tai sitten tekisi passiivisen jaon erillissarjoihin 80hz kohdalle.
Avatar
joksak
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Syys 2012 23:49
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja joksak »

En mä sinänsä tiedä miksi murehdit niiden bassopään vaimeudesta? Kuitenkin olet laittamassa erillistä subbassoa tuonne autoon ja vieläpä todella järeää niin en mä uskokaan että bassopää jää vaimeaksi.

Jos jossain 50-100Hz korvilla puhutaan bassopäästä niin jos ne toiset bassot on takaovissa ja toiset etuovissa niin pitäis sen antaa silti mukavasti lisäbassoa sinne eteenkin tuon toisen sarjan.

Ts. suosittelen että laitat yhden diskantti/midbasso setin jokaiseen oveen niin ei tartte murehtia jakosuotimia, säätämisiä, impedansseja jne vaan toimii niinkuin on suunniteltukin.
Ford Mondeo 2001, Ghia Wagon, 2.0 Duratec -Aut.
Vastaa Viestiin