Turbo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

ilmamäärä mittaria pystyy kyllä muuttamaan sillä tavalla että sen saa toimimaan isojen suuttimien kanssa.kaverini entisessä is sierrassa oli nimittäin tehty silleen että pysty ajamaan yli kilon paineella ja suuttimet ei tosiaan olleet pienet.kysehän on nimen omaan siitä että reitetään läppää ja kaivetaan siihen ilmamäärämittariin sellanen ohivirtaus kanava..
irc voicecoil
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

millanen tuo tyhjäkäynti siinä oli,ku ei tuo läpyskä auki paljoo ole reijittämättömänäkään,eli niillä reijillähän on tarkotus ettei tyhjäkäynnillä/alakierroksilla läppä aukeis niin paljoo moottorin imun johdosta ja pyydä lisää sapuskaa niin paljoo.en kokeillu omaani tuota reijitys konstia,mutta epäilen sen hyvää toimivuutta varsinki tyhjäkäynnillä.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

kyllä siinä ainakin toimi tyhjäkäynti alue ihan hyvin,monta vuotta meni katsastuksestakin läpi ihan ilman mitään vippaskonsteja.
irc voicecoil
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

turbiiniriesa kirjoitti:jos tarkoitit et boxi ohjaa 8:aa suutinta niin muistaakseni jostain lueskelin,et boxissa jotkut komponentit ei kestäs kauaa(ainakaan ilman muutosta),mut itellä ei tosta sen enempää tietoa.melkeen jos sillä vaivaa sit lisäsuuttimen ja kun ymmärsin et ei haluu edes lisäsuutinta laittaa,niin toi 8-suutin systeemi vielä isompi prokkis noiden suuttimien sijoituksen takia.
Toi 8 suutinta olis mulle kyllä se halvin ratkaisu... noita IS hilppeitä kun on vähän kertyny nurkkiin(pari ylim. bensatukkia, suuttimia, imusarjoja) Paikatkaan ei ole oikeastaan ongelma, kun kaveri voi tehdä net imusarjaan. Mutta sitten... kestääkö toi boksi. ja viel tuosta et 2.0 vakio suuttimet on 167cc , vai olenko väärässä?? ...niin että mitähän jos niit pukkais sinne 8kpl :wink:
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

kyllä ne vakiot piti olla 167cc, vakiobpaineilla ilmeisesti.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kysyn täällä, en viitsi tehdä uutta topicia aiheesta.

Eli tuossa heräsin ajatukseen, että miksen laittaisi turboa tuohon cortinaan. Koneeksi siis tulossa 1.6l sierran ohc, nelipisteruisku, ruiskua ja syttyä ohjaamaan megasquirt, männät vaihtuu kuplan 88mm mahleihin, vauhtipyörä kevennetty 6kg.

Lähinnä kun nuo männäthän laskevat puristussuhdetta melko paljon (muistaakseni lakikorkeus muuttuu 1,5mm). Pystynkö jotenkin laskemaan paljonko puristukset muuttuu tuon männän kanssa (mäntiä ei vielä ole)? Tuossahan pääsis melko lähelle turbon vaatimia puristuksia (paljonko kannattaisi olla tuossa 1.6l?).

Mitenkä vakiokansipahvi kestäisi n. 1barin ahtoja (tuon enempää tuskin tulee olemaan)? Entä kestääkö kiertokanget kuinka paljon tehoja? Mitä muuta kannattaisi tuossa alakerrassa ottaa huomioon jos tehoja hakisi 140-170hv (onko liikaa 1.6l katukäyttöön?).

Entä nokan kanssa. Nyt löytyy Kent Camsin FR33 nokka (300 astetta, nostoo reilu 11mm). Olisiko vakionokka kuitenkin parempi?

Entä mistä turbo? Olisiko esimerkiksi 900 saabin garretti sopivaa kokoluokkaa? Mistä kannattaa ottaa tuleva öljy turbolle?

No tässä nyt ensimmäisiä kysymyksiä mitä tuli mieleen :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Olisiko tuollainen IHI RHB5 sopiva ahdin? Mistä vois löytää tuon tietoja? Googlettaa jo yritin, mutten löytänyt mitään erikoista. Jollain bemu foorumilla joku arvioi maksimi tehon 160-190hv. Onko täällä tietoa asiasta?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
TaunusTomi
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:51
Paikkakunta: Compton (pori)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

niin eikös toi oo se ns.stockaturbon ahdin :roll: eiköhän se riitä siihen vajaaseen 200hv:n,ota öljylähtö sieltä öljysuodattimen juuresta...
jos laitteet hajoo,se on niiden heikkoutta...
Taunus 2,3v6 `73 g-rid`a
Taunus 2,0ohc `78
ex-Taunus 2,0v6 gxl `72
M-B 124 `93
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

eikös se öljynkierto kumminkin kannata ottaa anturin reiästä niinkuin alkuperäisessäkin.
Rattimiehen erottaa siitä, että se on vielä pelissä mukana vaikka peli on jo menetetty.
Nykyajan filosofiaa...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Joo kyllä ne öljyt voi ottaa sieltä anturinreijästä t-haaralla. Laita ny ees se rhb6 samantien, tuskin se 5 kovin hyvin mihinkään ~200hv riittää..
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Joo, tuollainen IHI RHB6 olis tarjolla myös. Sen taidan ostaa :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itse olen nyt miettinyt tuota nokkaa. Mulla on siis tuollainen melko kiree valmiina, mutta mietin jos laittais 2.0l nokan?

Eli miten tuo 2.0l nokka eroaisi tuosta kireästä nokasta moottorin luonteessa?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Itse olen nyt miettinyt tuota nokkaa. Mulla on siis tuollainen melko kiree valmiina, mutta mietin jos laittais 2.0l nokan?

Eli miten tuo 2.0l nokka eroaisi tuosta kireästä nokasta moottorin luonteessa?
Alavääntö paranee mutta yläpäästä aika hengetön (näin siis vaparissa).
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Laita se kaksilitraisen nokka jos turbon laitat, alakierroksillakin vääntöä ja eikä kyllä taatusti "ahdista" 1600cc:ssa, kun tuntuu 2litraisessakin riittävän varsin pitkälle.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuossa 2.0l nokassa ei taitaisi edes tarvita säädettävää nokkapyörää, vai?

Mistä muualta tuota 2.0l nokkaa saa kuin motonetistä?

Eikös täällä ollut joku ottanut 2.0l ohc:sta jotain reilu 300hv vakionokalla?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti:Tuossa 2.0l nokassa ei taitaisi edes tarvita säädettävää nokkapyörää, vai?

Mistä muualta tuota 2.0l nokkaa saa kuin motonetistä?

Eikös täällä ollut joku ottanut 2.0l ohc:sta jotain reilu 300hv vakionokalla?
Ainakin käytettynä saa, mutta ei kannata ostaa kulunutta (ihan tosi?). Mieluumin käytetty ehjä original ford osa, kuin tarvike. Ihan vakio nokkapyörälläkin kyllä pärjää, ainakin 2litraisessa, eikä siitä säädettävästä nyt välttämättä ole hyötyä jos ei sitä käydä sitten hakemassa penkissä kohilleen..

Kylllä niillä vakio-osillakin pääsee alkuun.
Viimeksi muokannut Jaakko85, 28 Huhti 2006 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Paljonkohan tuollainen vakionokka maksaa ihan fordilla? Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?

Edit: Nuo tarvikenokat taitaa kulua vielä nopeammin kuin orkkis?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Sultzi kirjoitti: Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?
Nuo original seuraajat oli muistaakseni lautamäellä jotain 200€ / sarja.

Käy kattoon: http://www.lautamakimotorsport.fi

Ainakin tarvikeseuraajat ovat monilla kuluneet loppuun melko nopeaa, siitä on ollut aiemminkin juttua..
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

motonetissä nokkapaketti noin satasen ja kestää noin vuoden...
nokka-aks+keinuv+öljyputki
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Jaakko85 kirjoitti: Nuo original seuraajat oli muistaakseni lautamäellä jotain 200€ / sarja.
Mä hain foordilta ja hintaa oli jotain vähän päälle 170.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Sultzi kirjoitti:Paljonkohan tuollainen vakionokka maksaa ihan fordilla? Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?

Edit: Nuo tarvikenokat taitaa kulua vielä nopeammin kuin orkkis?
Tarvikenokat voi olla ihan ok kamaa jos sattuu, MUTTA älä osta mitään tarvike seuraajia!
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

hmmm... mimmosta konetta ollaan tekemässä tällä kertaa?ei ilmeisesti kovin jytkyä motoria(järkipaineilla) :roll: noilla eväillä.en nyt alkanu lukeen alusta tätä juttua,mutta ehdotuksista päätellen näin.
joo noi seuraajat on syytä olla kyllä kunnolliset.
kyllähän vakio nokallakin tehoja lähtee,jos pistää hirmupaineet,mutta mun mielestä pienemmilläkin paineilla 300hv on optimi,kuhan muuten kilkkeet on kunnossa ja paikat kestää taas paremmin kuin noilla monsteripaineilla.

tää on vaan mun mielipide>ainaki oma ex-turbo kesti...
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tehoa tulossa jotain 160-170hv.

Tällä hetkellä suurin kysymysmerkki, miten kestää kiertokanget?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

mikäs kone sulla siellä kortiinassa on>alkuperänen vai joku muu :roll:
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tulossa riesan 1.6l ohari.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Vastaa Viestiin