ford escort 1.8 zetecin viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
_kapo_

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

Krisse kirjoitti: No eiks se oo sit 96kW?=130hv? En oo kyl kuullu tollasist 93kW lukemist koskaa.
Kyllä tuo rekisteri ote niin väittää..en sitten tarkemmin tiedä..auron perässä lukee silti xr2i..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meillä kylläkin karvalakkiversio ja vain 85/115! :oops:
_kapo_

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

niin tässä auton hommaamisen jälkeen alkanut miettimän vasta että onkohan tämä fiesta niinku rs18000 vastaava.. mutta rekkariote antaa teholuvun 93kw ja enempää en tiedä..otteessa ei mainittuja muutoksia koneeseen..
doubletrouble
Viestit: 74
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doubletrouble »

Ainaski tossa escort-virityskirjassa neuvotaan vaihtamaan kaasuläppä-
kotelo 2-litrasesta. Kehuskelee viel, että tolla konstilla pitäs tulla 10-15hv
lisää. Tiedä häntä... :shock:
sanpsa
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Joulu 2006 17:42

Viesti Kirjoittaja sanpsa »

Mitäs muuta siinä kirjassa neuvotaan?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Brittien mukaan se 115>>130hv konversio vaatii 2L maffin, läpän ja nokat
Escort 1.8 sport -97
_kapo_

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

hieman ohi aiheen mutta käväisin tuossa fordin liikkeessä alkuviikolla. Sanoivat valmistenumeron perusteella että autossa on 96kw vaikka rek otteessa lukee 93, eli auto on silloin aito RS1800 malli. Selvisi asiat ainakin itselle..
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mä oon aina luullu et XR2i=XR2i ja RS1800=RS1800
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
_kapo_

Viesti Kirjoittaja _kapo_ »

Juu näin mäkin asian olin ymmärtänyt mutta luin jostain et noita xr2i vehkeitä ei ilmeisestim ole tehty ku 105 heppasena..ja ohan tos omassa aivan erilainen sisustuskin ku noissa normi äksärrissä.
jake80
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007 11:15
Paikkakunta: tampere

ecu?

Viesti Kirjoittaja jake80 »

nyt on mondeoon vaihdettu (1.8 koneella) 2.0 kaasuläppä, nokat, maf, kunnollinen imuilman otto, suodatin, 2" putkisto ja bensapainetta nostettu ym... auto toimii ja vetää ihan hyvin, mutta tietyillä kierroksilla kaipaa lisää bensaa/potkua. SAAKO 1.8:iin käymään 2.0:n ecun?



ford mondeo 1.8 -94
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Re: ecu?

Viesti Kirjoittaja Regu »

jake80 kirjoitti:nyt on mondeoon vaihdettu (1.8 koneella) 2.0 kaasuläppä, nokat, maf, kunnollinen imuilman otto, suodatin, 2" putkisto ja bensapainetta nostettu ym... auto toimii ja vetää ihan hyvin, mutta tietyillä kierroksilla kaipaa lisää bensaa/potkua. SAAKO 1.8:iin käymään 2.0:n ecun?



ford mondeo 1.8 -94
Muistitko nollata sen nykyisen ecun osien vaihdon jälkeen? ilmeisesti muistit kun mulla esco kävi kuin ois ollut jako pielessä nokkien vaihdon jälkeen mutta nollauksen jälkeen käynyt hyvin.
Escort 1.8 sport -97
sanpsa
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Joulu 2006 17:42

Re: ecu?

Viesti Kirjoittaja sanpsa »

jake80 kirjoitti:SAAKO 1.8:iin käymään 2.0:n ecun?
Saa, ja mondeosta mondeoon saattaa olla ihan jopa suoraan käypä.
jake80
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007 11:15
Paikkakunta: tampere

Re: ecu?

Viesti Kirjoittaja jake80 »

sanpsa kirjoitti: Saa, ja mondeosta mondeoon saattaa olla ihan jopa suoraan käypä.

kiitos tiedosta.
Ford Mondeo 1.8rs -94 103kw/170nm (myyty)
ford escort 1.6 T -88 (projekti)
Ford sierra 2.0i dohc -90 (käyttis)
Hanu
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2013 20:52

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Tähän vanhaan topicciin kysymystä:

Kone on otsikosta poiketen 1.8 Dohc -93, mutta...

Kaasuläppäkotelo ja maffi vaihdettu 2 litraisesta, vapaavirtaussuodatin keulilla...
Ecua yritetty resetoida (akunnavat 30min irti)...
Kone toimii vasta kun on lämmennyt kunnolla. Vähänkin viileänä pätkii, paukkuu imusarjassa, nykii ym... eli käy laihalla?
Eli pitäisikö toimia 1.8:n eculla, nokilla, suuttimilla, bensapumpulla, vai vaatiiko vielä palikoiden vaihtoja?
Kokemuksia?
_____________________

Fiesta 1.6s -89
_____________________
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Viesti Kirjoittaja Mara »

Oman kokemuksen mukaan ainakin 1.8 tuntuisi toimivan jotenkin herkemmin 1.6 MAF:lla. Käytetyistä kun on kyse, niin voi olla toki, että isompi on jotenkin sökönä. Ja on mullakin joku kartiofiltteri, joka ei välttämättä toimintaa paranna..
Isommallakin kyllä voi ajaa, mutta toimii niinkuin huonosti säädetty kaasari, eli ohutta vetoa ja huonoa kaasuun vastaamista liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä.

Kannattaa kokeilla vielä sillä 1.8 MAF:lla miten pelaa.

Pumppu, ECU, nokat ja suuttimet varmaan pelaa ihan niinkuin pitääkin.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Piti vilkaista teoriaa eec-iv:n virityksestä kun puhuitte tuosta MAF anturista:

"An aftermarket MAF's curve doesn't always follow the stock curve. When the EEC looks at the aftermarket MAF and converts the voltage into airflow using a built-in lookup function, it will calculate differing amounts of Load as RPM increases. In our example, we'll use 5500 RPM and 4.6 volts out of the MAF. In our baseline car at 5500 RPM, the EEC calculated a Load of .78. Input that into the spark table and we get advance a bit over 26 degrees. At 4.6 volts the aftermarket MAF 'fools' the EEC into thinking MORE air is entering the engine than what really is so it calculates a higher Load. With this particular MAF on our baseline car, we saw a Load value of .91 and the resultant spark advance was 25 degrees. Wow! By changing the MAF, we lost about 1.4 degrees of spark advance!"

Kuva
"The MAF transfer function not only tells the computer how much air is coming into the motor, but the function is used to calculate load using other inputs which profiles spark and fuel."

Kerkesin aikaisemmin vertailla noita. En allekirjoita onko vasempi 105PSI vai 130PSI kun en tiedä oliko merkintä virhe (2FCD=105HP vs 2FDC=130HP). Löysin netistä myös 130PSI ecun ohjelmiston mutta se näytti olevan vähän pielessä ja korruptioitunut. Varmaan kun henkilöllä oli tee-se-itse lukija. Esim. voltit oli ihan täysin väärät. Pitää tonkia uudemman kerran niitä sit kun hankin Hex workshop lisenssin. Kokeiluaika meni umpeen.

P.S. Oisin kiinnostunut lainamaan jos jollain olisi 130PSI moottorin ecu. Myös RS2000 ja RS Cosworth kelpaa *hymiö*
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Hanu
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2013 20:52

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Onko pelkän kaasuläppäkotelon vaihto sitten turhaa, kun 1.8:n reilusti pienempi maffin aukko kuristaa kuitenkin?
_____________________

Fiesta 1.6s -89
_____________________
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Hanu kirjoitti:Tähän vanhaan topicciin kysymystä:

Kone on otsikosta poiketen 1.8 Dohc -93, mutta...
Zetec
Hanu kirjoitti:Onko pelkän kaasuläppäkotelon vaihto sitten turhaa, kun 1.8:n reilusti pienempi maffin aukko kuristaa kuitenkin?
En ole vielä haukkunu kun vaihdoin 1.6l läpän 1.8l versioon. Tosin itse en ole testannut onko imurifiltteristä hyötyä vai haittaa vaan vakio ilmaboxilla mennään. Ymmärrän sen vain turbon suojana.

Edit:Jälkikäteen tuli mieleen että voi sen isomman koettaa puhdistaa jos jotain ongelmaa sen kanssa. Jos haluat koettaa niin eikös se 1.8l MAF anturi kuitenkin mahu sen 2l MAF anturin tilalle?
Edit2: MAF:n toiminnan voi testata vain ulkoisella 12V virtalähteen ja oikealla laitteistolla
Viimeksi muokannut Xanthe_, 23 Touko 2014 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Olisiko mitään järkeä vaihtaa autoa tehokkaampaan isommalla moottorilla?
Isommassa koneessa on enemmän vääntöä ja laajemmalla alueella. Yleensä voimansiirtokin on mitoitettu kestävämmäksi. Hintaeroahan noin vanhoissa ei hirveästi voi olla isomman ja pienemmän välillä. Paljon enemmän palaisi virittelyyn.

Mondeon kokoista kärryä tuo 1.8 Zetec 115 hv ei jaksa viedä oikein mihinkään. Sellainen tasaisen laiska veto koko kierrosalueen niin kuin pienemmissäkin Zeteceissä. Hyvää vain pieni kulutus.

Focuksessa 2.0 Zetec 130 hv puhuu ihan kivasti, vaikka välitykset ovat selvästi pidemmät kuin Mondeossa. Vääntö tuntuu ihan eri tavalla. Jotain erilaista tuossa 2.0 Zetecissä tapahtuu 4 000 kierroksen kohdalla. Hyvä kone, mutta janoinen.
Vastaa Viestiin