Sivu 61/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 07:50
Kirjoittaja Ryteikköroope
Jiippe kirjoitti:Kävin tänään kyselemässä autoliikkeessä tuosta tukkeutumisesta. Huoltomies sanoi, että tuota tukkeentumista esiintyy lähiajossa, eli ajellaan kaupunkilla pieniä matkoja. Talvi ja pakkanen tekee ilmoituksia tukkeentumisesta useammin kuin kesällä. Noin:100-300km välein. Jos näyttöön tulee ilmoitus tukkeentumisesta, niin autolla pitää ajella niin kauan, kun ilmoitus häviää. Kierroksia pitää olla.
Tässä onkin sitten hyvä syy olla viikonloppuisin poissa kotoa, kun pitää lähteä ajelemaan autolla kavereiden luokse, että tukkoisuus poistuu. :lol:
Ei lukenut Fordin myynti-ilmoituksessa että auto ei sovellu lyhyen matkan ajoon talvella ja pakkasella. Lisäksi ei ollut mainintaa että autolla pitää lähteä ajelemaan huruajoa kerta viikossa talla pohjassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 08:29
Kirjoittaja HMS77
Vinkatkaa joku ihmeessä keltaiselle lehdistölle asiasta, varmasti tekevät jutun Focuksen vioista.
Saisi varmasti myös Fordin kommentin asiaan ja sielläkin ehkä vähän reagointia asiaan.

;)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 08:33
Kirjoittaja Arski54
HMS77 kirjoitti:Vinkatkaa joku ihmeessä keltaiselle lehdistölle asiasta, varmasti tekevät jutun Focuksen vioista.
Saisi varmasti myös Fordin kommentin asiaan ja sielläkin ehkä vähän reagointia asiaan.
;)
Ei tee. Maahantuojat on niin suuri mainostajaryhmä ettei lehdistö tähän tartu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 09:40
Kirjoittaja AAR85
Pistin itsekkin palautetta asiasta suoraan maahantuojalle. Saas nähdä mitä sieltä vastataan.

Hiukan vaan alkaa tuntumaan siltä, että kaikki hiukkaspöntöllä varustetut pienet bensat tulee olemaan tälläisiä. Tuttavalla tosiaan sama homma KIA:n litrasen bensan kanssa. Tosin hänellä vasta pari kertaa ilmotellut asiasta noin 4000km aikana. Toki sekin on liikaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 09:42
Kirjoittaja fordever
Vaikka asia ei kuulu tälle foorumille saati tuskin lohduttaa ketään, niin onko arvon foorumilaisilla tietoa muiden valmistajien pienten bensakoneiden hiukkasloukuista ja niiden mahdollisista ongelmista?

Saisi jonkinlaista laajempaa perspektiiviä tähän aika uuteen asiaan. Vaikka edelleenkään se ei auta eikä korjaa näitä uusimpien boostien ongelmia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 10:10
Kirjoittaja xflex
Näitä suodattimia on ollut ns. isommissa ja kalliimmissa autoissa jokusia vuosia. Näihin pieniin ja halvempiin on yritetty varmaan tehdä hyvä ja halpa. Sen tietää mitä siitä usein seuraa.

Ei kerro suoraan ongelmista mutta jos tekniikka kiehtoo niin tuolta voi lukea näistä GPF-suodattimista lisää.

https://www.aecc.eu/wp-content/uploads/ ... -final.pdf

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 10:16
Kirjoittaja PNEs
Kysyin huollosta auton öljynvaihto ilmoituksesta. Ensimmäinen vastaus oli, että öljyt vaihtoon kun auto sitä kerran pyytää. Pienen keskustelun jälkeen lupasi kuitenkin selvitellä asiaa. Autolla ajettu 7tkm reilussa 2 kuukaudessa lähes pelkkää maantieajoa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 10:31
Kirjoittaja Ecobuusteri
Trukki1 kirjoitti:1.5 bensassa huoltoväli 30 000 km tai 2v. 1.0 bensassa kaiketi lyhyempi hultoväli.
1.0l Fiestassa (2018) 2v/30tkm. Viime viikolla teetin 15tkm väliöljynvaihdon, kun pitkät vaihtovälit tuo vain ongelmia 8-)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 11:04
Kirjoittaja VSKo
Onkos muut kiinnittäneet huomiota ilmastoinnin AUTO-asennossa siihen, että puhaltimen nopeus "ryntäilee"? P
puhaltimen nopeus voi muutamaksi kymmenesosasekunniksi kiihtyä ja sit palaa hitaammalla ja taas muutaman sekunnin päästä voi tehdä saman ryntäyksen, jopa muutaman kerran peräkkäin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 11:16
Kirjoittaja 69dude
VSKo kirjoitti:Onkos muut kiinnittäneet huomiota ilmastoinnin AUTO-asennossa siihen, että puhaltimen nopeus "ryntäilee"? P
puhaltimen nopeus voi muutamaksi kymmenesosasekunniksi kiihtyä ja sit palaa hitaammalla ja taas muutaman sekunnin päästä voi tehdä saman ryntäyksen, jopa muutaman kerran peräkkäin.
Tuttu yleinen ongelma Mondeossa. Siinä saatiin korjaus softa päivityksellä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 12:54
Kirjoittaja AAR85
Nonniin. Sieltä tuli nopea vastaus maahantuojalta palautteeseeni koskien tätä hiukkasloukkua. Tässä vastaus kokonaisuudessaan:
Kiitos yhteydenotosta Ford Asiakaspalveluun.

Mikäli ajo-olosuhteet (esim. kaupunkiajo) ovat sellaiset, saattaa pakokaasusuodattimen puhdistus tapahtua useasti.

Omistajan käsikirjassa on ohje, että autolla pitää ensisijaisesti ajaa erilaisissa olosuhteissa, myös maantieolosuhteissa, 20 minuuttia tai kunnes viesti häviää. Myös pitkäaikaista joutokäyntiä tulee välttää. Autoon tulee kytkeä sopiva vaihde, jolloin käyntinopeus on välillä 1 500–4 000 1/min. Tämän pitäisi kuitata viesti mittaristosta.

Normaalisti tämä suodattimen puhdistus tapahtuu ajon aikana, mutta mikäli kylmien olosuhteiden takia suodattimen lämpötila ei saavuta yli 500 asteen lämpötilaa, niin suodatin ei puhdistu luonnollisesti. Auto alkaa säätämään sytytystä sen mukaan että lämpötila saadaan nostettua. Puhdistuksen aikana tarvitaan myös moottorijarrutuksia, jotta aiheutuva jäännöshappi puhdistaa suodattimen, kun lämpötila on riittävä.

Kyseessä on ilmoitusluontoinen asia ja auton käyttöä voi jatkaa normaalisti ja ottaa huoltoon yhteyttä jos:
Mittaristossa tulee ilmoitus ” Exhaust Filter Over Limit Service Now” ja / tai moottorin häiriövalo palaa. Tällöin Ford liike tutkii auton.
Kuten jo sanoin on kyseessä ilmoitusluontoinen asia ja auton käyttöä voi jatkaa normaalisti. Ilmoituksen takia ei tarvitse ajaa turhaa tai ylimääräistä ajosuoritetta, eli mikäli hiukkassuodattimen hiukkasmäärä ylittää tietyn raja-arvon, auto alkaa säätämään sytytystä sen mukaan että pakokaasujen lämpötilaa saadaan nostettua. Mikäli auto sammutetaan tuona aikana, niin toimenpide jatkuu seuraavan ajosuoritteen aikana ja siitä tulee ilmoitus. Olemme tästä keskustelleet tehtaan kanssa, että Suomen talviolosuhteissa tuota säätöä tapahtuu useasti ja tehdas tutkii onko ilmoitusta mahdollista poistaa, koska tieto on informatiivinen. Euroopassa ei ole tullut tapauksia vastaan, että hiukkassuodatin olisi mennyt tukkoon asti.

Ulkoilman lämmetessä bensiinimoottorien lämpötila on luonnollisesti riittävä, eikä ylimääräistä sytytyksen säätöä tarvitse tehdä.
Mitäs mietteitä herättää?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 13:44
Kirjoittaja Torspo
AAR85 kirjoitti:Nonniin. Sieltä tuli nopea vastaus maahantuojalta palautteeseeni koskien tätä hiukkasloukkua. Tässä vastaus kokonaisuudessaan:
Mitäs mietteitä herättää?
Itellä ainakin sellainen ettei tää tule muuttumaan vaikka olis lämpimämpää. Nyt joka tapauksessa en aja enää yhtään ylimääräistä, niin katotaan kauan kestää et joutuu viemään huoltoon

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 13:54
Kirjoittaja Ecobuusteri
Ilmeisesti Golf ammattilaisella Focus pelaa :D

https://www.nettiauto.com/artikkeli/amm ... ocus_wagon

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 14:09
Kirjoittaja EeroH
Mitähän tuo sytytyksen säätö tekee teholle ja kulutukselle... :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 14:22
Kirjoittaja fordessori
No niin..

Uusi Focus tilattu elokuussa ja johtuen kaikesta sähläämisestä niin se on minulla maaliskuun alussa. Kysymys kaikille 2,0/A8 omistajille että mitäs vikoja on ollut matkanvarrella? Onko iso diesel säästynyt lapsuksilta? Kiinnostaisi tietää mitä on luvassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 15:25
Kirjoittaja Torspo
EeroH kirjoitti:Mitähän tuo sytytyksen säätö tekee teholle ja kulutukselle... :D
Oikein hyvää näyttäisi tekevän. Täydellä tankilla lähdin ja 100 kilometrin jälkeen tankkasin täyteen, niin melkein 9 litraa meni tankkiin

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 15:27
Kirjoittaja Arski54
Sieltähän se totuus alkaa pikku hiljaa paljastua. Lämpötilat ei riitä joten lämpötilaa pitää nostaa muuttamalla ennakkoa.
Kun ennakkoa muutetaan, tästä kärsii teho, polttoaineen kulutus sekä päästöt. Vaikka korjaamot ovat pitkin matkaa
kertoneet päivityksen tulevan, niin simbsalabim, mitään vikaa ei enää Fordin mukaan ole edes olemassa. Ei ole ensimmäinen
vastaava tapaus eikä varmasti viimeinen niin kauan kun asiakkaat antaa Fordin (ja muidenkin maahantuojien) tehdä noin.

Tämän ymmärtäsi hyvin jos tuo "herja" tulisi esimerkiksi 1 krt/ 10 000 km, silloin se olisi ehkä normaalin rajoissa.
Tosin esimerkiksi omassa dieselissä (entinen auto) tuota herjaa ei tullut koskaan, hiukkaspoltto meni läpi
ongelmitta aina enkä siitä juurikaan edes tiennyt mitään.

Tässä vuoden autossa ennätys taitaa 281 km, ja se ei kyllä ole millään muotoa normaalia. Sanoo Ford mitä tahansa.

Tässä käy aivan kuten näissä yleensä, maahantuoja "tekee" viasta ominaisuuden ja se on sitten siinä. Asiakkaat
ajelee sitten mittaritaulu punaisena.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 17:14
Kirjoittaja Ryteikköroope
Torspo kirjoitti: Oikein hyvää näyttäisi tekevän. Täydellä tankilla lähdin ja 100 kilometrin jälkeen tankkasin täyteen, niin melkein 9 litraa meni tankkiin
Pönttöilmoitus taulussa. Ajotietokoneen mukaan viimeinen 100km 8.7l

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 17:24
Kirjoittaja PNEs
PNEs kirjoitti:Tänään tuli sitten uusi yllätys. Kun tasan 7000 km tuli täyteen niin auto ilmoitti, että pitää vaihtaa öljyt.
Aikanaan tuo myytiin 30tkm öljynvaihto välillä. sitten tuo vaihtoväli tippui 15tkm, mikä on vielä ihan ok.
Jos tuohon 7000km välein vaihtaisi öljyt niin minulle tulisi vuodessa 5 kpl öljynvaihtoja. Ei mene kuin Strömsössä.
Tänään juttelin huollon kanssa tuosta öljynvaihto ilmoituksesta. Ensin sanoi, että ei muuta kuin öljyt vaan vaihtoon. Kun hieman kritisoin lyhyttä vaihtoväliä niin huoltoneuvoja lupasi selvitellä asiaa. Soitti sitten parin tunnin päästä takaisin ja sanoi, että öljynvaihto tehdään tehtaan piikkiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 17:45
Kirjoittaja xflex
fordessori kirjoitti:No niin..

Uusi Focus tilattu elokuussa ja johtuen kaikesta sähläämisestä niin se on minulla maaliskuun alussa. Kysymys kaikille 2,0/A8 omistajille että mitäs vikoja on ollut matkanvarrella? Onko iso diesel säästynyt lapsuksilta? Kiinnostaisi tietää mitä on luvassa.
No niin, on ollut hyvä. Ilmeisesti pari vuotta transitin keulalla on hionut pahemmat särmät. Lokakuusta ajeltu ilman mitään murheita. Matkaa, mutkaa ja nurkkaa ilman herjoja tai muita kummallisuuksia väännöstä ja höyhenen kepeästä etenemisestä nautiskellen. Lumisateella joskus kehottaa putsaamaan lasia etukameran kaivatessa parampaa näkymää. Tämän annan autolle anteeksi. Ollut hyvä tuuri vaikka onkin ihan ensimmäisiä linjalta ulos putkahtaneita farkkuja. Sormet on ristissä - tuuri voi kääntyä milloin tahansa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 19:12
Kirjoittaja onik
Kävin laittamassa litraisen farkkutitaniumin tilaukseen, toukokuuta odotellessa :) eiköhän siihen mennessä jo korjattua softaa ole...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 19:35
Kirjoittaja Hessu81
onik kirjoitti:Kävin laittamassa litraisen farkkutitaniumin tilaukseen, toukokuuta odotellessa :) eiköhän siihen mennessä jo korjattua softaa ole...
Hyvä valinta. Toivotaan samaa päivityksistä. Vieläkään ei ole tullut tuosta litraisesta tunnetta, ettei potku riitä perheautoon. Kulutus on korkea ainakin automaatissa, mutta muuten täyttää odotukset

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 20:16
Kirjoittaja Torspo
onik kirjoitti:Kävin laittamassa litraisen farkkutitaniumin tilaukseen, toukokuuta odotellessa :) eiköhän siihen mennessä jo korjattua softaa ole...
Nyt hyvä mies kyllä teit virheen. Olisit laittanut pari tonnia lisää ja ottanut sen 1.5 litraisen. Siinä ei tätä ongelmaa esiinny. Tälle asialle tuskin tullaan tekemään yhtään mitään. Korkeintaan vaan sillä päivityksellä poistetaan se ilmoitus et pönttö melkein täynnä aja ja puhdista, mutta todellisuudessa tekee kokoajan sitä sytytyksen säätöä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 20:37
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Vähän pohdituttaa tuo puhdistuspoltton teoria.
Bensakonheen pakokaasuissa kun ei kovin paljon jäännöshappea ole.
Paitsi juuri moottorijarrutustilanteessa kun polttoaineen syöttö on katkaistu.

Diesel on ihan toinen juttu kun palamatonta ilmaa puhalletaan koneen läpi torven täydeltä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Tammi 2019 21:07
Kirjoittaja EeroH
PiuhaPoikki kirjoitti:Vähän pohdituttaa tuo puhdistuspoltton teoria.
Bensakonheen pakokaasuissa kun ei kovin paljon jäännöshappea ole.
Paitsi juuri moottorijarrutustilanteessa kun polttoaineen syöttö on katkaistu.

Diesel on ihan toinen juttu kun palamatonta ilmaa puhalletaan koneen läpi torven täydeltä.
Olisikohan tuossa syy joka saa toisilla polton onnistumaan paremmin ja toisilla valo syttyy nopeammin? Jos ajaessa paljon moottorijarruttelee ja kenno saa happea polttoa varten. Ihan vaan mutuilen...