Sivu 60/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 15:39
Kirjoittaja Teppu
Ei kyllä kestä kantti jurnuttaa auton suosittelemalla vaihteilla 1l koneella. Luulen että 2000rpm ajamisella ei koskaan tule rikkoneeksi mitään.Jos ajaa koko ajan liian pienillä kierroksilla niin silloin ei välttämättä selviä ilman ongelmia. Ei perustu mihinkään faktaan vaan omaan mututuntumaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 15:40
Kirjoittaja AAR85
Neljännen pönttöilmoituksen jälkeen ajoin aika reippaalla jalalla ~30km pätkän jonka jälkeen ilmoitus pysyi poissa melkein 900km. Ilman kenkimistä niitä tulee noin 200-300km välein. Tämä kyllä sopisi hyvin tuon kanssa, ettei pönttö lämpene tarpeeksi. Kyllä tälle vialle pitää tulla ratkaisu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 16:24
Kirjoittaja PiuhaPoikki
toasti kirjoitti: 1.5 diesel 180 000 km/ 10 vuotta. Sama väli siis kuin aiemminkin 1.5:ssä.
Edit: 2.0 näyttäisi olevan 240 000 / 10

Nämä siis etiksestä katsottu.
Hmm. Myyjältä kysyttäessä sain vastauksen: 120 000km vaihtoväli.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 16:32
Kirjoittaja HMS77
Tänään herjasi meilläkin hätäpuhelujärjestelmän häiriötä.. :thumbup:

Saa kyllä tulla melkonen superhypermegapäivitys tuohon softaan että saadaan kaikki ongelmat ratkottua.. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 16:42
Kirjoittaja Ryteikköroope
AAR85 kirjoitti:Neljännen pönttöilmoituksen jälkeen ajoin aika reippaalla jalalla ~30km pätkän jonka jälkeen ilmoitus pysyi poissa melkein 900km. Ilman kenkimistä niitä tulee noin 200-300km välein. Tämä kyllä sopisi hyvin tuon kanssa, ettei pönttö lämpene tarpeeksi. Kyllä tälle vialle pitää tulla ratkaisu.
Itse en tosiaan ajaa metriäkään enää ylimääräistä tuon hiukkassuodatin ilmoituksen takia. Mulla se siis nyt tulee tauluun jo heti kun käynnistän auton. Saattaa joskus olla, että tulee vaikka 10 min päästä. Liikkeessä myyjä sanoi joitakin viikkoja sitten, että Fordin mielestä tuo ei ole vika, tiedä sitten. Huoltoheppu kertoi että maahantuojalla olisi testiauto, joka pimputtaa samaa. Siinä olisi jotkin mittalaitteet kiinni. Tämä nyt ainakin minusta viittaisi siihen että jokin selvitys olisi menossa. Kuntoon tämä on tultava!

Onko kukaan lähestynyt suoraan Fordia tästä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 16:59
Kirjoittaja AAR85
Myyjäliikkeestä sain vain tiedon, että päivitys olisi tekeillä. Mitään tietoa aikataulusta siellä ei ollut.

Mietityttää vaan, että jos se nyt on siitä kiinni, ettei piippu lämpene tarpeeksi niin soppaa lisäämällä se varmaankin (?) saadaan lämpiämään, että miten paljon mahtaa kulutus nousta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 17:13
Kirjoittaja mopomies
Onko tuota pönttövikaa kenelläkään ollut isommassa bensakoneessa? Itsellä niin vähän kilometrejä takana ja nekin melkein matka-ajoa, että ei vielä tuttavuutta.

Levorannan myyjälle tuosta sanoin, ja sanoi että juu pienemmässä koneessa sitä on, esittelyautoissaankin kuulemma, kun ajetaan niin lyhyitä matkoja - ajamalla lähtee. Just joo.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 17:32
Kirjoittaja xflex
Eiköa nää pienet bensakoneet osteta aika usein just nurkissa pyörimiseen. Ainakin meillä se on just sitä että kone on aina korkeintaan puolilämmin. Ei ole kiirettä päivittää tätä maitopurkkia uudempaan... Diesel raksuttaa edelleen ilman murheita. Mutta aika surkeaa on oman talon tuotetuntemus kun joka paikasta saa vähän eri tietoa näistä huolloista yms.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 17:39
Kirjoittaja Arski54
AAR85 kirjoitti:Myyjäliikkeestä sain vain tiedon, että päivitys olisi tekeillä. Mitään tietoa aikataulusta siellä ei ollut.

Mietityttää vaan, että jos se nyt on siitä kiinni, ettei piippu lämpene tarpeeksi niin soppaa lisäämällä se varmaankin (?) saadaan lämpiämään, että miten paljon mahtaa kulutus nousta.
Eikös sen päivityksen pitänyt tulla tammikuussa 2019? Alkaa päivät käydä vähiin. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 17:50
Kirjoittaja PNEs
Tänään tuli sitten uusi yllätys. Kun tasan 7000 km tuli täyteen niin auto ilmoitti, että pitää vaihtaa öljyt.
Aikanaan tuo myytiin 30tkm öljynvaihto välillä. sitten tuo vaihtoväli tippui 15tkm, mikä on vielä ihan ok.
Jos tuohon 7000km välein vaihtaisi öljyt niin minulle tulisi vuodessa 5 kpl öljynvaihtoja. Ei mene kuin Strömsössä.
Tänään juttelin näistä Focuksen ongelmista myyjän kanssa. Hän tuntui olevan varsin tietoinen ongelmista. Sanoi vaan, että pitää antaa suoraan palautetta maahantuojalle.
Lähetin sitten sähköpostia maahantuojalle. Saa nähdä mitä vastaavat.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 18:12
Kirjoittaja calculus
mopomies kirjoitti:Milloin on calculuksen Vignale tulossa?
Huhtikuussa olisi tämän hetken arvio. Eipä siinä, väliraha pienenee koko ajan, kun ehtii lyhentää Mondeon lainaa pois. ;)

Mulla on muuten sellainen kokemus uudehkon Scanian hiukkassuodattimesta jäteautossa, että se valitti yhdessä vaiheessa tukkeutumisesta lähes päivittäin ja että tarvitaan erillinen puhdistuspoltto paikallaan, kesto 40 minuuttia. Meinasi pinna palaa, ja merkkihuoltoon varattiin aika. Laitoin sitten voimalinjasta eco-ohjelman pois päältä ihan vain mielenkiinnosta, niin kas: eipä ole enää ollut ongelmia hiukkassuodattimen tukkeutumisen kanssa.

Ilmeisesti eco-asetus esti kaiken "turhan" polttoaineen ruiskutuksen, myös ajonaikaisen puhdistuspolton. Että ohjelmoimalla saa ihmeitä aikaan tuollakin sektorilla. Varmasti Fordillakin löydetään softapohjainen ratkaisu pulmaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 18:29
Kirjoittaja AAR85
Arski54 kirjoitti: Eikös sen päivityksen pitänyt tulla tammikuussa 2019? Alkaa päivät käydä vähiin. :roll:
Joo näin on joku netissä sanonut, että tammikuussa pitäs tulla. Vähän huonolta näyttää. Ei kyllä huvittais yhtään alkaa vääntämään liikkeen kanssa kaupan purkamisesta. Helppoa se ei ainakaan tule olemaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 18:43
Kirjoittaja Kaizer
Tänään päivitettiin softa liittyen Webastoon ja moottorin vikavaloon.
Samalla fixasivat takaoven tiivisteen, ei suhise enään. Kojelaudasta ja konsolista kuuluva resonointi johtui puhaltimen huonosta kiinnityksestä, sekin ok nyt. Ja Webaston kaukosäätimenkin sai vihdoin :), täysin maahantuojan kämmi tuo viivästys.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 18:56
Kirjoittaja Fixu
mopomies kirjoitti:Onko tuota pönttövikaa kenelläkään ollut isommassa bensakoneessa? Itsellä niin vähän kilometrejä takana ja nekin melkein matka-ajoa, että ei vielä tuttavuutta.

Levorannan myyjälle tuosta sanoin, ja sanoi että juu pienemmässä koneessa sitä on, esittelyautoissaankin kuulemma, kun ajetaan niin lyhyitä matkoja - ajamalla lähtee. Just joo.
Ei oo omassa ollut enkä ole kuullut että muillakaan olisi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 19:06
Kirjoittaja Rusakko_
Nykyään kun Fordin bensakoneissakin on hiukkassuodattimia, niin ne (kuten kaiken merkkiset dieselit jo 10 vuoden ajan) vaativat ajosta riippuen muutamasta sadasta kilometristä varmaan yli tuhanteen kilometriin välein puhdistuksen. Puhdistukselle pitää mahdollistaa olosuhteet, kuten riittävä moottorin lämpötila ja mahdollisesti riittävä määrä ja pitkäkestoinen moottorin kuormitus. Tähän puhdistusvälillä yleensä riittää ajoittainen maantieajo ja aina parempi jos ajaa motarilla. 70-90 km/h voi olla liian rauhallista. Tai sitten kannattaa ajaa vähän pienemmällä vaihteella.

Näin talvella olisi kyllä syytä varmistaa, että auton keula ei ole ajoviimalle täysin auki. Bensakoneetkin kun alkavat olemaan "ecoja" ja tuottavat luonnostaaankin aina vain vähemmän hukkalämpöä, niin ne tuskin lämpeävät ilman viimasuojaa kovinknkaan nopeasti saati että saavuttaisivat käytännössä koskaan tavoitelämpötilaa. Moottori saattaa olla käytännössä kylmä, vaikka jäähdytysnesteenlämpömittari näyttäisi "normaalia". Viisari on usein kalibroitu osoittamaan normaalia (esim. 80 C), vaikka lämpötila oikeasti sahaa eri ajotilanteissa kaikkea esim 60-95 välillä. Ajoviimalta suojaamaton moottori saattaa käytännössä pysytellä koko ajan jossain 60-70 asteen tuntumassa talvella saavuttaen senkin todella hitaasti.

Tätä foorumia lukiessa tulee kyllä sellainen olo, että jotain häikkää uusissa Focuksissa epäilemättä on, mutta moottorista riippumatta varmistaisin, että keula on ajoviimalta suojattu.

Suhteellisen taloudellisilla hiukkassuodatin-dieseleillä olen kohta 10 vuotta ajellut hiukkassuodattimen kannalta ongelmitta yli 200 tkm lukemiin asti. Hiukkassuodattimen puhdistukselle suon mahdollisuuden ajoittain juuri ajamalla myös maantiellä. Todella harvoin lähden maantielle kuitenkaan vain puhdistuksen takia. Mutta, joka syksy muuraan keulan alaosan umpeen viimeistään nollakeleillä ja -10 asteen paikkeilla melkein koko keulan. Moottori lämpeää kuten kesällä, tosin esilämmitettynä. Viisari nousee niin reippaasti normaaliin, että tuskin jää vajaalämpöiseksi. Mitään 2-5 km pätkäajoja en kylmällä koneella ole edes kesäisin ajellut, enkä sellaiseen käyttöön ostaisi mitään hiukkassuodattimella varustettua moottoria.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 19:09
Kirjoittaja focst
mopomies kirjoitti:Onko tuota pönttövikaa kenelläkään ollut isommassa bensakoneessa? Itsellä niin vähän kilometrejä takana ja nekin melkein matka-ajoa, että ei vielä tuttavuutta.

Levorannan myyjälle tuosta sanoin, ja sanoi että juu pienemmässä koneessa sitä on, esittelyautoissaankin kuulemma, kun ajetaan niin lyhyitä matkoja - ajamalla lähtee. Just joo.
Mulla ainakin pelaa moitteetta..enkä ole kuullut että ois 1.5ecoboostin kanssa ollu ongelmaa..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 19:11
Kirjoittaja Fiesta 2018
Ilmeiseti fiestan pikku myllyissä ei ole hiukkassuodatinta? Kun ei ole ollut ongelmiakaan.
Varmaan focuksessa on automaatti kaihdin edessä niinkuin fiestassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 19:18
Kirjoittaja focst
Fiesta 2018 kirjoitti:Ilmeiseti fiestan pikku myllyissä ei ole hiukkassuodatinta? Kun ei ole ollut ongelmiakaan.
Varmaan focuksessa on automaatti kaihdin edessä niinkuin fiestassa.
Tulee se hiukkassuodatin fiestaankin kunhan tulee tuo uudempi päästötaso viimeistään syksyllä.. On kaihdin focuksessakin..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 19:32
Kirjoittaja Viikkus
Litrainen on takuuvarmasti myydyin kone Suomessa mk4 Focukseen. Olisi ollut kiva tietää ennen kaupantekoa, että se soveltuu mk4:ssa ainoastaan pitkän matkan ajoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 19:36
Kirjoittaja Trukki1
1.5 bensassa huoltoväli 30 000 km tai 2v. 1.0 bensassa kaiketi lyhyempi hultoväli.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 20:56
Kirjoittaja Jiippe
Kävin tänään kyselemässä autoliikkeessä tuosta tukkeutumisesta. Huoltomies sanoi, että tuota tukkeentumista esiintyy lähiajossa, eli ajellaan kaupunkilla pieniä matkoja. Talvi ja pakkanen tekee ilmoituksia tukkeentumisesta useammin kuin kesällä. Noin:100-300km välein. Jos näyttöön tulee ilmoitus tukkeentumisesta, niin autolla pitää ajella niin kauan, kun ilmoitus häviää. Kierroksia pitää olla.
Tässä onkin sitten hyvä syy olla viikonloppuisin poissa kotoa, kun pitää lähteä ajelemaan autolla kavereiden luokse, että tukkoisuus poistuu. :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 21:04
Kirjoittaja focst
Trukki1 kirjoitti:1.5 bensassa huoltoväli 30 000 km tai 2v. 1.0 bensassa kaiketi lyhyempi hultoväli.
30tkm/ 2vuotta molemmissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 21:25
Kirjoittaja AAR85
Jiippe kirjoitti:Kävin tänään kyselemässä autoliikkeessä tuosta tukkeutumisesta. Huoltomies sanoi, että tuota tukkeentumista esiintyy lähiajossa, eli ajellaan kaupunkilla pieniä matkoja. Talvi ja pakkanen tekee ilmoituksia tukkeentumisesta useammin kuin kesällä. Noin:100-300km välein. Jos näyttöön tulee ilmoitus tukkeentumisesta, niin autolla pitää ajella niin kauan, kun ilmoitus häviää. Kierroksia pitää olla.
Tässä onkin sitten hyvä syy olla viikonloppuisin poissa kotoa, kun pitää lähteä ajelemaan autolla kavereiden luokse, että tukkoisuus poistuu. :lol:
Jahas.. Auto vaihtoon :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 21:27
Kirjoittaja Torspo
AAR85 kirjoitti: Jahas.. Auto vaihtoon :roll:
Sama homma täällä. Lähtee kyllä auto vaihtoon

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Tammi 2019 21:47
Kirjoittaja xflex
Olihan tuo asentajan lausunto vitsi? Ei morjens jos on totta.

Näitä on ollut dieseleissä vuosia eikä ole kyllä ollut mitään murhetta vaikka onkin pyörinyt nurkissa. Jos nää on oikeasti tällaisia niin jää ecobuusterit kyllä ostamatta - on meinaan nurkka-ajossa meillä. Tämä vanhempi ecoboosti onkin ollut ihmeen huoleton peli - ilman nokipönttöä. Mutta onhan näistä spekuloitu vuosia - pienet suoraruiskubensat tuprauttelee pienhiukkasia ainakin kylmänä enemmän kuin takavuosien dieselit. Jos on tiukka seula niin kait se sitten tukkeutuu. Uskomatonta on se, että siihen riittää puoli tankkia bensaa.