Sivu 48/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 00:12
Kirjoittaja Fixu
Syttyykö se lisälämmittimen merkkivalo kojetauluun jos lämmitin menee ajossa päälle? Ainakaan se ei jää palamaan jos auton käynnistää lämmityksen aikana eikä paina ok:ta kun pyytää lopettamaan lämmityksen painamalla ok. Olen olettanut että webaston sammuu kun auton käynnistää koska se merkkivalo sammuu samantien.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 00:23
Kirjoittaja toasti
Fixu kirjoitti:Syttyykö se lisälämmittimen merkkivalo kojetauluun jos lämmitin menee ajossa päälle? Ainakaan se ei jää palamaan jos auton käynnistää lämmityksen aikana eikä paina ok:ta kun pyytää lopettamaan lämmityksen painamalla ok. Olen olettanut että webaston sammuu kun auton käynnistää koska se merkkivalo sammuu samantien.
Ei syty jos auto käynnissä. Se merkkivalo on vain pysäköintilämmitykselle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 08:01
Kirjoittaja focst
Fixu kirjoitti:Syttyykö se lisälämmittimen merkkivalo kojetauluun jos lämmitin menee ajossa päälle? Ainakaan se ei jää palamaan jos auton käynnistää lämmityksen aikana eikä paina ok:ta kun pyytää lopettamaan lämmityksen painamalla ok. Olen olettanut että webaston sammuu kun auton käynnistää koska se merkkivalo sammuu samantien.
Merkkivalo sammuu mutta webasto pysyy kyllä päällä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 10:16
Kirjoittaja Freeze
toasti kirjoitti: Melko huonosti. Kaupunkiajossa aika toivotonta, jos pakkasta on vähänkin. Aiemmin omistin Mk 3.5 Focuksen samalla 1.5 TDCi:llä, joka kyllä lämpeni huomattavasti paremmin. Toki jotain muutoksia koneeseen on tehty, mutta silti mielestäni outoa. Uusi lämpenee lähes yhtä huonosti kuin vanha silloin kun siitä oli eberi rikki.

Edit; lisätään vielä että lisälämmitintoiminto on käytössä, jolloin webaston pitäisi ajonaikana lämmitellä tarpeen mukaan.
Tätä samaa minäkin olen pähkäillyt, että onko minulla maanantaiversio Webastosta mutta ilmeisesti ei sitten. Liityn kerhoon. Yli -5C pakkasilla varsinkin jos lähdet ilman esilämmitystä liikkeelle tuntuu, että saa ajaa 30 km että moottori on täyslämmössä. Olen jo tottunut siihen, että himmaan puhaltimen tehoja alemmas ja lämpötila-asetusta 21C kohdalle alussa, että jotain lämpöä menee moottorillekin.

Autossa kyllä tarkenee, mutta usein moottorin lämpötila vaeltaa mittarin mukaan 75-90C välillä, toisinaan normaalissa. Miten muilla?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 10:57
Kirjoittaja nestori2
Tätä samaa minäkin olen pähkäillyt, että onko minulla maanantaiversio Webastosta mutta ilmeisesti ei sitten. Liityn kerhoon. Yli -5C pakkasilla varsinkin jos lähdet ilman esilämmitystä liikkeelle tuntuu, että saa ajaa 30 km että moottori on täyslämmössä.
Lienee kaikkien nykyaikaisten dieseleitten ominaisuus, hukkalämmön tuotto on todella pieni. Litrainen bensaturbo vaatii sellaisen ehkä 7-8 km:n ajon, että kone on käyntilämmössä. Juuri mitään eroa ei ole, onko ollut öljypohjagrilli käytössä vai ei.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 11:38
Kirjoittaja Kaizer
Itsellä kyllä lämpenee 1.5TDCi nopeasti, päivisin pikkupakkasilla usemman tunnin paikallaanolon jälkeen ja myös ilman esilämmitystä. Ja lämpöä riittää kyllä.
-Maantiellä yli -15 asteen pakkasilla ei koneen lämpö pysy 90:ssä asteessa vaan on jotain 70-75 astetta
-Sama ongelma (ominaisuus) on ollut aiemmissakin Vw konsernin pikku diiseleissä, liikeestä sai mallikohtaisen irroitettavan suojan keulaan joka kyllä auttoi.
Tiedä sitten onko Focukseen tällaista saatavissa, pitänee kysellä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 11:51
Kirjoittaja Fixu
focst kirjoitti: Merkkivalo sammuu mutta webasto pysyy kyllä päällä.
Ok, hyvä tietää. Voisi kyllä se valo palaa aina kun webasto päällä niin tietää mitä autossa tapahtuu. Sama lämmitin kuitenkin oli se pysäköidessä tai ajon aikana lisänä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 11:53
Kirjoittaja Freeze
Foccarilla on aktiivikaihdin (active grill shutter) siellä maskissa, joka on normaalisti kiinni ja aukeaa vasta, kun moottori tarvii jäähdytystä.

Aiemmalla Mk3:lla toiminnan pystyi näkemään niin, että heti auton käynnistyksen jälkeen ryntäsi auton eteen ja katsoi taskulampun kanssa auton keulamaskin aukkoihin - silloin näki miten kaihdin teki testiliikkeet auki-kiinni. Uudessa autossa en ole tätä vielä kokeillut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 11:59
Kirjoittaja Viikkus
Tammersuojasta saa ainakin mk3.5 keulalle ihan kunnon viimasuojan. Uuteen malliin ei välttämättä vielä, en tosin ole kysellyt.

Litraisesta ecoboostista on kokemusta kolmen auton verran ja kyllä se todella hitaasti lämpenee kovemmilla pakkasilla. Parhaillaan joutuu ajamaan kymmeniä kilometrejä maantiellä, että lämmöt nousee normaalin tuntumaan. Moottoritiellä ja raskaalla kuormalla toki nopeammin. Mutta sama ongelma kuin pikkudieseleissä, eli hukkalämpöä ei riitä sekä kabiiniin, että moottoriin kun pakkasta on kunnolla.

Kaihtimet on joo, mutta siitä huolimatta Focus lämpenee mielestäni keskivertobensa-autoa hitaammin. Sitä en sitten tiedä, onko näissä kaikissa kolmessa omassani ollut viallinen termari. Jos termari vuotaa, niin lämmöt ei taida nousta eikö pysyä kunnolla ja viallisia termareita näissä on esiintynyt.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 12:14
Kirjoittaja Hessu81
Toi on kyllä jännä miten ihmiset kokee erilailla ton lämpenemisen samasta mallista. Mielestäni litrainen on melkein heti lämmin jos vertaa tuohon vanhaa 1.6 bensaan mikä myös ajossa. En ole kyllä ihan varma onko ajonaikainen weba käytössä. Täytyy tutkia

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 12:31
Kirjoittaja 69dude
Mondeossahan weba käynnistyy aina itsestään kun käynnistät auton ja lämpötila on pudonnut +5 asteeseen,ja tätä ominaisuutta ei saa pois kytkettyä. Itseä moinen ärsyttää kovasti,turhaa löpön tuhlausta moisessa lämpötilassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 12:36
Kirjoittaja Hessu81
69dude kirjoitti:Mondeossahan weba käynnistyy aina itsestään kun käynnistät auton ja lämpötila on pudonnut +5 asteeseen,ja tätä ominaisuutta ei saa pois kytkettyä. Itseä moinen ärsyttää kovasti,turhaa löpön tuhlausta moisessa lämpötilassa.
Toi selittäisi osaltaan meilläkin mielestäni liian korkeaa kulutusta. Samassa ajossa mitä vanha 1.6 vie vaikka 7.7 keskikulutuksella, niin litrainen automaatti vie melkein 9. Ihan maantielläkin vie hiukan enemmän mitä vanha 1.6 manuaali. Ei ainakaan pienemmällä mene. Automaatti kyllä lisää omansa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 13:17
Kirjoittaja toasti
69dude kirjoitti:Mondeossahan weba käynnistyy aina itsestään kun käynnistät auton ja lämpötila on pudonnut +5 asteeseen,ja tätä ominaisuutta ei saa pois kytkettyä. Itseä moinen ärsyttää kovasti,turhaa löpön tuhlausta moisessa lämpötilassa.
Webasto menee automaattitilaan, jos lämpötila +5 tai alle käynnistyksen jälkeen. Se ei vielä tarkoita että Webasto on päällä. Webaston päällemenemiseen vaikuttaa lisäksi mm. jäähdytinnesteen lämpötila. Webasto voi siis automaattitilassa käynnistyä ja sammua mielensä mukaan.
Focuksessa tuon automaattitilan voi itse laittaa päälle tai pois lisälämmitin-toiminnolla. Siinäkin on täsmälleen sama juttu, että vaikka toiminto on päällä, riippuu silti webaston päälläolo muista parametreista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 13:33
Kirjoittaja Fixu
Hessu81 kirjoitti: Toi selittäisi osaltaan meilläkin mielestäni liian korkeaa kulutusta. Samassa ajossa mitä vanha 1.6 vie vaikka 7.7 keskikulutuksella, niin litrainen automaatti vie melkein 9. Ihan maantielläkin vie hiukan enemmän mitä vanha 1.6 manuaali. Ei ainakaan pienemmällä mene. Automaatti kyllä lisää omansa
7.7 näyttää meillä 1.5 litrainen automaatti. Ruotsissa 800 km lähinnä moottoritiellä 6.6 ja vauhtia 95 - 125

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 13:57
Kirjoittaja EeroH
Viikkus kirjoitti:Tammersuojasta saa ainakin mk3.5 keulalle ihan kunnon viimasuojan. Uuteen malliin ei välttämättä vielä, en tosin ole kysellyt.

Litraisesta ecoboostista on kokemusta kolmen auton verran ja kyllä se todella hitaasti lämpenee kovemmilla pakkasilla. Parhaillaan joutuu ajamaan kymmeniä kilometrejä maantiellä, että lämmöt nousee normaalin tuntumaan. Moottoritiellä ja raskaalla kuormalla toki nopeammin. Mutta sama ongelma kuin pikkudieseleissä, eli hukkalämpöä ei riitä sekä kabiiniin, että moottoriin kun pakkasta on kunnolla.

Kaihtimet on joo, mutta siitä huolimatta Focus lämpenee mielestäni keskivertobensa-autoa hitaammin. Sitä en sitten tiedä, onko näissä kaikissa kolmessa omassani ollut viallinen termari. Jos termari vuotaa, niin lämmöt ei taida nousta eikö pysyä kunnolla ja viallisia termareita näissä on esiintynyt.
Kaikissa viallinen termostaatti jos noin huonosti lämpenee. Meillä ainakin puhaltaa todella kuumaa ja konekkin lämpenee.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 14:51
Kirjoittaja PNEs
Omalla Focuksella ajettu nyt reilu 5tkm.
"Isoin" ongelma oli jouluna syttynyt moottorin vikavalo. Tuolloin oli autolla ajettu 4tkm. Auton PCM ja ABS päivitettiin huollossa. Päivityksen jälkeen vikavalo ei enään ole syttynyt uudelleen vaikka Webaa käytetty. Lisäksi auton lämpiäminen parani mielestäni päivityksen jälkeen.
ABS pävitettiin, koska jarrupoljin tuntui todella raskaalle heti ajoon lähdön jälkeen muutaman kerran. Tuokaan ongelma ei ole esiintynyt uudelleen päivityksen jälkeen.
Eilen kotiin ajellessa ilmeni adaptiivisten valojen kanssa pientä ongelmaa. Keli oli pimeä ja sumuinen. Valojen automatiikka tippui pois käytöstä ja tuli ilmoituksia ettei kamera näe kunnolla. Lasi oli puhdas joten haittaako sumu tuon kameran toimintaa? Kun kamerasta tulee herjaa niin adaptiiviset valot myös lopettavat toimintansa.
Pääosin olen kuitenkin tyytyväinen hankintaani.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 14:56
Kirjoittaja 69dude
toasti kirjoitti: Webasto menee automaattitilaan, jos lämpötila +5 tai alle käynnistyksen jälkeen. Se ei vielä tarkoita että Webasto on päällä. Webaston päällemenemiseen vaikuttaa lisäksi mm. jäähdytinnesteen lämpötila. Webasto voi siis automaattitilassa käynnistyä ja sammua mielensä mukaan.
Focuksessa tuon automaattitilan voi itse laittaa päälle tai pois lisälämmitin-toiminnolla. Siinäkin on täsmälleen sama juttu, että vaikka toiminto on päällä, riippuu silti webaston päälläolo muista parametreista.
Mondeossa käynnistyy AINA +5,eikä saa mistään valikoista kytketty pois.Ja kyllä se oikeasti AINA käynnistyy,ei voi sen mekkalasta erehtyä.Sen takia ilmeisesti tekee näin että pysyy ilmoitetuissa päästörajoissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 15:08
Kirjoittaja janti
69dude kirjoitti: Mondeossa käynnistyy AINA +5,eikä saa mistään valikoista kytketty pois.Ja kyllä se oikeasti AINA käynnistyy,ei voi sen mekkalasta erehtyä.Sen takia ilmeisesti tekee näin että pysyy ilmoitetuissa päästörajoissa.
Sulake irti niin ei turhaan käynnistele. Kovemmille pakkasille sulake paikalleen. ;)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 15:18
Kirjoittaja toasti
69dude kirjoitti:Mondeossa käynnistyy AINA +5,eikä saa mistään valikoista kytketty pois.Ja kyllä se oikeasti AINA käynnistyy,ei voi sen mekkalasta erehtyä.Sen takia ilmeisesti tekee näin että pysyy ilmoitetuissa päästörajoissa.
Sitten kannattaa tutkittaa auto koska noin sen ei kuulu toimia jos jäähdytinnestekin on lämmin ja ulkolämpötila plussalla. Päästöistä ei voi olla kiinni, koska oma vanha Focus oli samalla koneella ja samalla päästöluokituksella ja siinä ei toimi noin vaikka lisälämmitin on päällä, eli käytännössä sama kuin Mondeon automaattitila. Tämä nyt kyllä menee jo offtopiciksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 17:59
Kirjoittaja Trukki1
Tavallisesti n. 6 kw polttoaineella toimiva moottorin lisälämmitin vie maksimiteholla noin 0.5 l/h. Siitä kaiketi voisi päätellä kuinka paljon se voi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Enkä usko että se edes käy maksimiteholla koko aikaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 18:11
Kirjoittaja EeroH
Trukki1 kirjoitti:Tavallisesti n. 6 kw polttoaineella toimiva moottorin lisälämmitin vie maksimiteholla noin 0.5 l/h. Siitä kaiketi voisi päätellä kuinka paljon se voi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Enkä usko että se edes käy maksimiteholla koko aikaa.
Riippuu ajomatkasta. Jos aamulla lämmittää puoltuntia syö liki puol litraa, käynnistyessään vie enemmän kuin tasaisessa poltossa. Ajaa töihin 25km ja takaisin tullessa sama lämmitys. 2 päivää 100km ja 4 lämmitystä, eli 100km kulutus nousee kahdella litralla.

Jos se vielä pöhisee ajossakin niin lisää nousua, lyhyellä kauppareissulla lämmittää vähän ettei tarvitse kylmään autoon mennä niin äkkiä saa talvella menemään 3-4l enemmän kuin kesällä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 20:06
Kirjoittaja Trukki1
Tietysti jos ajaa esim. 10 km suuntaansa ja lämmittää aina lisälämmittimellä sen puoli tuntia niin saa siinä keskikulutuksen nousemaan helposti yli 10 l/100km...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Tammi 2019 21:15
Kirjoittaja Hessu81
EeroH kirjoitti: Riippuu ajomatkasta. Jos aamulla lämmittää puoltuntia syö liki puol litraa, käynnistyessään vie enemmän kuin tasaisessa poltossa. Ajaa töihin 25km ja takaisin tullessa sama lämmitys. 2 päivää 100km ja 4 lämmitystä, eli 100km kulutus nousee kahdella litralla.

Jos se vielä pöhisee ajossakin niin lisää nousua, lyhyellä kauppareissulla lämmittää vähän ettei tarvitse kylmään autoon mennä niin äkkiä saa talvella menemään 3-4l enemmän kuin kesällä.
Meillä on melkein noin. Lämmitystä 20-30min ma-pe aina 2 kertaa päivässä ja ajoa vähintääm 70km päivässä. Vkl lämmitystä tarpeen mukaan

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Tammi 2019 13:08
Kirjoittaja Peksi.
Tehottoman oloinen on tuo Webasto esilämmityksessä. Puoli tuntia saa aina tohottaa kovemmalla pakkasella eikä siltikään välttämättä ikkuna sulana. Ajon aikana tosiaan lämpiää aika hitaasti, puoliväliin mittaria lämmöt ei 80 nopeudella nouse. Kokeilin ilman lisälämmitintä kun plussan puolella oli, niin ei lämmennyt minkään vertaa. Toki sisälle antoi lämmintä,mutta hukkalämmön määrä tossa koneessa on todella vähäinen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Tammi 2019 13:41
Kirjoittaja EeroH
Peksi. kirjoitti:Tehottoman oloinen on tuo Webasto esilämmityksessä. Puoli tuntia saa aina tohottaa kovemmalla pakkasella eikä siltikään välttämättä ikkuna sulana. Ajon aikana tosiaan lämpiää aika hitaasti, puoliväliin mittaria lämmöt ei 80 nopeudella nouse. Kokeilin ilman lisälämmitintä kun plussan puolella oli, niin ei lämmennyt minkään vertaa. Toki sisälle antoi lämmintä,mutta hukkalämmön määrä tossa koneessa on todella vähäinen.
Miten tuo webasto puhaltaa yms? Automaatilla vai niillä asetuksilla mitkä olleet viimeksi käytössä? Mitkä asetukset aut ilmastoissa weban käytön jälkeen on?