Voiko laittaa muuta öljyä kuin 5w-30. Vm02. 2.0bensa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
vortson
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:40

Voiko laittaa muuta öljyä kuin 5w-30. Vm02. 2.0bensa

Viesti Kirjoittaja vortson »

onko kukaan laittanut jotain muuta? Autolla ajettu vähän yli sata ja öljyä menee aikaslailla.. Pysyisköhän joku muu paremmin sisällä kun mitä huollossa laitetaan?
Viimeksi muokannut vortson, 30 Syys 2007 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Miksi pitäisi laittaa muuta kun kerran suositus on, että vain 5W-30 fe öljyä?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

TeRoK kirjoitti:Miksi pitäisi laittaa muuta
kuten kaveri kysyi..." pysyiskö joku muu paremmin sisällä" :roll:
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Sisällä pysymisestä en tiedä, mutta onhan tosta ollut juttua, että jos noissa ei käytetä sitä oiken tyyppistä öljyä niin kone ei ole hirveän pitkä ikäinen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
vortson
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:40

Viesti Kirjoittaja vortson »

Öljyä menee noin toista litraa öljynvaihdon välillä.. Vikaa ei ole tullut selvitettyä mutta todennäköistä on että ainakin kallis vika on.. Sillä vaan aattelin että jos aluks koittais jotain toista öljyä. Muttei viitti laittaa mitään jos ei varmaks tiedä..
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anon »

Itse käytän Mobil Rally Formula 5W50 ja hyvin pysyvät koneessa.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

vortson kirjoitti:Öljyä menee noin toista litraa öljynvaihdon välillä.. Vikaa ei ole tullut selvitettyä mutta todennäköistä on että ainakin kallis vika on.. Sillä vaan aattelin että jos aluks koittais jotain toista öljyä. Muttei viitti laittaa mitään jos ei varmaks tiedä..
Ja öljynvaihtovälinä käytät ??? Vähän toista litraa jos joutuu esim. 15 tkm matkalla lisäämään, niin en näkisi, että asialle tarvitsee tehdä yhtikäs mitään. Ihan normaali kulutus. Ei koneessa mitään vikaa ole. Itsellä on kokemusta moottorista, joka kulutti 1L / 1000 km, sille jo tarvitsi tehdä jotain. Jos ei savuta, veto on kohdillaan ja sitä rataa, niin olisin aika huoletta.

Työpaikalla on aika monen merkkisiä autoja ja enemmän sääntö kuin poikkeus on, että joutuu litran-pari lisäämään vaihtovälillä. Silti noilla koneilla tyrkätään menemään 3-500 000 km, yleensä ilman koneen avaamista. Pääasia, että öljyä riittää. Nykykoneiden öljyhävikki tuntuu olevan kasvamaan päin, kysykää vaikka Vw-konsernin tuotteen omistajilta, Toyota-miehiltä ja sitä rataa.

Vaan eipä kai siinä mitään menetä, jos kokeilee jotain muuta merkkiä. Kunhan pysyy valmistajan ohjeistamissa liemissä.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

lapazu kirjoitti: Miten on, onko tuo kutosen öljyspeksi yhtä tiukka kuin nelosen. Nehän on kuitenkin aika lailla eri moottoriperhettä?
Ainakin st200:n konepellin alla lukee, että vain 5W-30 öljyä joka täyttää laatuvaatimuksen acea-a1/b1.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
vortson
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:40

Viesti Kirjoittaja vortson »

Oon vaihdellu vähän alle 20tkm välein. Se 20tkm huoltovälihän on, mutta kai se parempi vähä aikasemmin on aina vaihdella. Ei pölläyttele ja hyvin muuten pelaa.. Ihan mielenkiinnosta olis mukava tietää mikä häikkää mahtaa olla..
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anon »

lapazu kirjoitti: Miten on, onko tuo kutosen öljyspeksi yhtä tiukka kuin nelosen. Nehän on kuitenkin aika lailla eri moottoriperhettä?
Empä tiedä tosta speksistä mutta maalaisjärki sanoo, että yli 200000km
ajetussa autossa voi käyttää esim 5W50 öljyä.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

vortson kirjoitti:Oon vaihdellu vähän alle 20tkm välein. Se 20tkm huoltovälihän on, mutta kai se parempi vähä aikasemmin on aina vaihdella. Ei pölläyttele ja hyvin muuten pelaa.. Ihan mielenkiinnosta olis mukava tietää mikä häikkää mahtaa olla..
Siis oikeesti, ootko tosissas ? Jos vie litran vajaan 20 000 km matkalla, se on ihan normaalia. Koneen kuuluu vähän viedäkin ja tikullinen vaihtovälillä on ihan ok. Eipä taida tästä olla kyllä tämän enempää kerrottavaa. Ei mitään häikkää. Tosta on vielä hurja matka valmistajan sallimiin arvoihin ja aika moni olis tyytyväinen, jos kuluttaisi vain noin vähän.

Tuon uudemman Mondeoni öljytikku vajenee puoleenväliin 10 tkm vaihtovälillä, joka on mielestäni riittävä Suomen olosuhteissa sanoo huoltoväli mitä tahansa ja lasken sen aivan normaaliksi kulutukseksi. Suhteessa siis sama kuin sinulla.

Vanhempi Mondeoni kuluttaa samaa öljyä n. 1½ litraa semmoisella 7-8000 km vaihtovälillä ja on myös mittausten mukaan mekaanisesti täysin kunnossa, toimii aivan moitteettomasti. Joten siitäkin vähän kontrastia pohdiskeluusi.

Kovaa ajoa vaan.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin paitsi, että jos noissa on jotain pinnoitetta käytetty niin kuin joku puhui toisessa topicissa niin saattaa lyhentää aikalailla moottorin ikää kun löy jotain muuta öljyä. Tietty eihän sen niin väliä ole onko mikä viskositeetti yms. kunhan toi laatuvaatimus täyttyy.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
vortson
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:40

Viesti Kirjoittaja vortson »

Uudemman mondeon tikun väli on kuulemma noin puolen litran paikkeilla.. Tätä menoa kulutus vaihtovälillä jää varmaankin noin pikkusen alle kahteen litraan. Tutulla on vastaava mondeo, ajettu 30tkm enemmän eikä vie yhtään samalla vaihtovälillä.
vortson
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:40

Viesti Kirjoittaja vortson »

Ihan samasta huoltopaikasta samaa lientä...
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Sun tutullas on niin väljä kone, että tulee bensat läpi öljyn sekaan ja öljyn määrä sen kuin lisääntyy :shock:

No tosissaan, mun mielestä ok öljynkulutus sun autossa.

5w-öljy on todella ohutta tavaraa. 10w-30 öljyä voi käsittääkseni käyttää kesäisin ja muutenkin lukuunottamatta paukkupakkasia. Mutta älä mua tuu syyttä jos jotain hajoaa. Yhteen vanhaan japsiin erehdyin laittaa joskus 5W-40 öljyä ja sehän söi sitä runsaasti. Vaihdoin vähän paksumpaa tavaraa eli 10W-jotain niin pysyi paremmin sisällä.

Mun mielestä se menee niin että mitä vanhempi auto, sitä paksumpaa öljyä sinne kannattaa laittaa. Varsinkin jos on ongelmia huohotuksen kanssa niin paksumpaa öljyä vaan koneeseen. Ei tuo sun autos kyllä niin vanha ole...

Ja kylmänähän ei saa koskaan mitään autoa polkea.

Ja nämä on mun mielepiteitä, ei mitään virallisia totuuksia.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

omassa kossussani 5w-40 pysyy sisällä ja eipä juuri katoa... nyt vaihdoin öljyt ja ihan ylämerkissä oli...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

kd kirjoitti:...5w-öljy on todella ohutta tavaraa. 10w-30 öljyä voi käsittääkseni käyttää kesäisin ja muutenkin lukuunottamatta paukkupakkasia. Mutta älä mua tuu syyttä jos jotain hajoaa. Yhteen vanhaan japsiin erehdyin laittaa joskus 5W-40 öljyä ja sehän söi sitä runsaasti. Vaihdoin vähän paksumpaa tavaraa eli 10W-jotain niin pysyi paremmin sisällä....
Tuo W tarkoittaa viskositeettia kylmänä (miinus asteita) se toinen kertoo paksuuden ajolämpötilassa. 10W ja 5W eivät välttämättä ole yhtään erillaisia kun kone on saatu käyntiin ja hieman lämmennyt.
-M
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

mn2346 kirjoitti:10W ja 5W eivät välttämättä ole yhtään erillaisia kun kone on saatu käyntiin ja hieman lämmennyt.
No eihän sitä muuta tarvita, niin se öljy vähenee...
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Markku
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Marras 2006 10:34
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Markku »

IC kirjoitti:
Nykykoneiden öljyhävikki tuntuu olevan kasvamaan päin, kysykää vaikka Vw-konsernin tuotteen omistajilta
Tuota minäkin mietin kun tuon Skoda-dieselin kesällä vaihdoin. Huolto tehtiin heti hankinnan jälkeen. Nyt on ajettu liki 8000 km ja öljyn pinta on vielä lähes samassa, millin pari ylärajan alapuolella. Kaikkiaan autolla on ajettu 152 tkm. Tässä mallissa öljynvaihtoväli on 50000 km /2 v kun käyttää longlife 2-öljyä.
Kuluttaako Fordin dieselit miten öljyä ? Joskus olen kuullut että ooppelin koneet on sille aika persoja.
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

^Meinaatko ajaa 50 tkm tai 2v samoilla öljyillä ? Toi on jotain aika uskomatonta toi vaihtoväli... Jonkun verran erään paikallisen liikkeen kanssa asioineena olen tullut siihen tulokseen, että jo 30 tkm samoilla öljyillä, olkoonkin longlife, aiheuttaa aina välillä swarfega-ilmiön. Ai minkä ? No sen, että nesteen juoksevuus on samalla tasolla pois laskiessa. Semmosen periaatepäätöksen tein, että en itselleni osta sellaista vehjettä, joissa on esim. tuota 30 tkm suositusta noudatettu, ainakaan ilman moottoritestiä sun muita. Voipi tulla aina välillä kakkoskäyttäjillä suru puseroon noiden kanssa.

Mutta hyvä, että sulla ennakko-aatteista huolimatta näyttää pelittävän.
Markku
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Marras 2006 10:34
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Markku »

Joo, kyllä tuo 50 tkm aika huimalta tuntuu. Mutta auto on siis vähän yli 3 v vanha ja siihen on vaihdettu öljyt 3 kertaa.. edellinen omistaja on ajanut 50 tkm vuoteen, meillä jää alle 30 tkm. Jos öljyä kuluisi ja sitä joutuisi lisäämään vaikka 1litra/ 10 tkm niin se olisi sama kuin jos vaihtoväli olisi pienempi mutta ei näy kuluvan ei. Nykyään ei noin pitkää väliä uusissa Skodissakaan ole vaan se on 30 tkm. Ja tässäkin mennään huoltoon ilmaisimen näyttämänä eli voi olla aikaisemminkin. Saas nähdä milloin se sitten tulee.
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
MontikkaGt
Viestit: 61
Liittynyt: 06 Marras 2007 08:44
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja MontikkaGt »

Tuo öljynkulutusjuttu oli aika mielenkiintoinen. Itselläni on -99 Automaatti 2.0 Zetec ja oston jälkeen vaihdoin öljyt kahteen kertaan. Syynä oli se,että merkkiliike oli aina vain lisännyt :?: öljyä koneeseen ( huoltoleasing historia) ja ensivaihtoni yhteydessä tuli roppureijästä ulos kuin mustia vanukasklönttejä :shock: . Ajoin uusilla öljyillä varmuudeksi vain 500km ja toistin vaihtotyön. Nyt öljy oli enemmän sellaista kuin 10000 ajon jälkeen ja mittatikusta erotti jopa sen viivan! Vaihdan itse aina autoon öljyt ja vain siihen mittatikun merkkien keskiväliin. Ei ole tarvinnut lisäillä. 10000 välein vaihtotyö suodattimineen Mobil SFE 5W30. Nuo kertomanne öljynlisäykset vaikuttivat erikoisilta ja väkisinkin kävi mielessä paljonko sinne pannuun sitä öljyä huollossa laittavat? Sukulaislikalle laittoivat 1.8 montikkaan merkkiliikkeessä " varmuuden vuoksi" tappiin asti öljyä ja likka valitti kun auto ei oikein jaksannu mennä moottoritiellä. Tarkistin tikusta tilanteen ja lorotin öljyä ropusta vähän pois hieman sikapoljentaa ja johan alko kulkeen. Annoin neuvoksi että ei laitata öljyä kuin puoliväliin merkkejä aina vaihdossa. Ei tarvinnu lisäillä tämän jälkeen ja hyvin on kulkenut. Liika öljy ei ole moottorille hyväksi. :wink:
Vastaa Viestiin