Joutokäyntiventtiilin purkaminen "ohje"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Joutokäyntiventtiilin purkaminen "ohje"

Viesti Kirjoittaja Poude »

Ihan vaan näin ilmoitusluontoinen asia, että joutokäyntiventtiilin purkaminen onkin ihan helppo homma kun asiaa hieman tutkiskelin.

Ohjeet:

Venan päällä on reijässä pieni tappi, poraa se pois sopivalla terällä.

Pistä venttiilin alumiininen osa ruuvipenkkiin kiinni, varoen ettei se vaurioitu, voi laittaa jotain pehmeetä väliin ettei tule edes jälkiä.

Sitten vaan otat miehekkäät putkitongit, itellä oli valehtelematta noin 80cm pitkät tongit, niillä vaan siitä mustasta osasta kiinni ja pieni nylkytys ylös alas ja jo lähtee erilleen helposti, paikalleen laitettaessa hyvä laittaa jotain liimaa väliin ja työntää vaan käsin paikoilleen, naksahtaa kyllä. Pieni naputus vasaralla ei varmaan tee pahaa.


Sisältä se vena ei todellaakaan ole kummallinen vehje, helppo puhdistaa sisältä löytyvät jouset ja pienet muovitiivisteet.

Edes väärinkasaus vaaraa ei ole.

Itse sen purkamalla säästää sen 100+euroa mitä se nyt uutena maksaa.

Mitään valuvaa voiteluainetta sinne ei muuten kannata laittaa, koska se tappi joka magneetin voimasta vetäytyy taakse päin, niin tarvitsee maata, ja jos välissä on jotain nestettä niin tuskin toimii.
Mondeo Mk1
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Re: Joutokäyntiventtiilin purkaminen "ohje"

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

Poude kirjoitti: Mitään valuvaa voiteluainetta sinne ei muuten kannata laittaa, koska se tappi joka magneetin voimasta vetäytyy taakse päin, niin tarvitsee maata, ja jos välissä on jotain nestettä niin tuskin toimii.
????????????

Siis mitä.
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Re: Joutokäyntiventtiilin purkaminen "ohje"

Viesti Kirjoittaja dorf »

minä puhdistin sen ilman kummempia purkamisia ja hyvin toimii.
CRC carburator cleanerilla, paine ilmalla (pikku reiästä holkin kiinnitys jalan alaosassa) saa mukavasti nytkyteltyä, puhtaaseen tappiin ja messinkiseen holkkiin laitoin CRC aseöljyä se on nimittäin se mikä tahmaa kuivana. :D
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ei tarvitse maata, siksi sinne menee 2 johtoa joista toinen on +ja toinen...
Eli muuta kuin voitelua vaan, itse käytän aseöljyä ja taas toimii kuin uusi =)
Melkein vuoden välein joutuu kiitos egr.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

NiceMan kirjoitti:Melkein vuoden välein joutuu kiitos egr.
Jos jättäisi sen reilun satasen säästämättä ja ostaisi uuden niin ei ehkä tarttis.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Miksi tuhlata 100e kun 10s menee tuohon voiteluun ja toimii taas vuoden.
Onneksi vai 2 ruuvia auki niin on kädessä, ei ole prässätty.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ainakin -96 mallissa on vituraisessa paikassa, siis Eskossa, ja ei viitsi joka vuosi avata! :twisted:
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

missäs se on focuksessa mk1 tarkalleen ottaen
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei se siitä uudesta sen paremmaksi välttämättä tule kun egr sen aina paskastaa. Sitte kun egr on tulpattu niin voi heittää uuden niin se voi jo jonkun aikaa kestääki.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Totta, omassani tuo on onneksi suoraan imusarjan päällä joten purkamiseen ei mene montaakaan sekuntia.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
sanpsa
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Joulu 2006 17:42

Viesti Kirjoittaja sanpsa »

Koitin kanssa irrottaa ton vehkeen, mutta kun ne fiksut insinöörit on kiinnittäny sen kahdella ristipääruuvilla, ja kun ei satu olemaan just oikeaa meisseliä niin eihän se irti lähe. :(
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee »

sanpsa kirjoitti:Koitin kanssa irrottaa ton vehkeen, mutta kun ne fiksut insinöörit on kiinnittäny sen kahdella ristipääruuvilla, ja kun ei satu olemaan just oikeaa meisseliä niin eihän se irti lähe. :(
No ei luulis kovin iso ongelma olevan :wink:
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Vanhemmissa oli tosiaan imusarjan päällä, mutta uudemmissa on alla, ja mieluummin kärsin reilun satasen kuin puran vuosittain! 8)
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Monteonisti kirjoitti:Vanhemmissa oli tosiaan imusarjan päällä, mutta uudemmissa on alla, ja mieluummin kärsin reilun satasen kuin puran vuosittain! 8)
Omassa tapauksessa uudempaa ei ole kun valmistus lopetettoon -98 :D
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Olisko mullakin vika tuossa tyhjäkäyntiventtiilissä? Kun aina käynnistäessä kuumana moottori humpaa kierroksia. Kaasun painallus tasoittaa kierrokset kyllä heti. Eli Kyseessä Escort 1.6 zetec ja vuosimallia 96. Ei koskaan esiinny kylmänä startatessa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voi olla tai sitten ei. Vika voi olla hapettuneessa liittimessäkin, esim. anturin tai sulkeboxin? Joskus auttaa kun ruiskuttaa CRC:tä "jakajan" (kielletty sana? :oops: ) ja ruiskusuuttimien johtoliitoksiin sekä tietenkin kaikkien antureidenkin! :roll:
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Monteonisti kirjoitti:Voi olla tai sitten ei. Vika voi olla hapettuneessa liittimessäkin, esim. anturin tai sulkeboxin? Joskus auttaa kun ruiskuttaa CRC:tä "jakajan" (kielletty sana? :oops: ) ja ruiskusuuttimien johtoliitoksiin sekä tietenkin kaikkien antureidenkin! :roll:
Liittimet katsoin ja niissä ei ollut hapettumia. Toisaalta tuokin ongelma on kiusallinen, mutta kai sille jotain voi tehdä...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Monteonisti kirjoitti: "jakajan" (kielletty sana? :oops: )
Hohhoijjaa.... :roll:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

riksas kirjoitti:missäs se on focuksessa mk1 tarkalleen ottaen( tyhjäkäyntiventtiili)
tarkennan malli on -99 ja 2.0 kone. kiits ???
kaakka
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Kesä 2007 21:59

Viesti Kirjoittaja kaakka »

Mistä tämä kyseinen vena löytyy 99 vuoden Ka:asta? Millainen murkula on kyseessä?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

tarkennan malli on -99 ja 2.0 kone. kiits ???
On imusarjan ja lohkon välissä, imusarjan alla! 8)
Kakattimesta ei tietoa, mutta yleensä Voorteissa imusarjan alla tai päällä! :roll:
Vastaa Viestiin