Escorti polttaa putkessa...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Escorti polttaa putkessa...

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Joo eli seuraavanlainen ongelma on: Eli paukkuu putkessa hieman, kun esim moottorijarruttaa. Muuten toimii nyt hyvin. Ennen nyki nyt ei enää kun vaihdoin sytytysosat, mutta siis polttaa vähän putkessa. Auto on escort 1.6lx -84 brassi malli. Oon vaihtanut tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja pyöriän. Oisko kellään tietoa mikäs voisi olla vikana. Oisko kaasarissa jotain vikaa? Sytytyksen säätö? Kaasarin säätö? Leimassa pakokaasupäästöt seuraavat:
Mitattu Sallittu
CO-pitoisuus 2,59 4,50
HC-pitoisuus 162 1000

CO2-pitoisuus 11,90
O2- pitoisuus 2,40 5,00

Kiitos avusta jo etukäteen.
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Eikö kukaan osaa auttaa?
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Missäs ne Escortit oikein on ?
No, eikös kaasarin säädöt ole kohdallaan jos kerran läpi meni katsastuksesta. Ettei se sytytys sitten olis vähän myöhäsellä ja onkos siinä kärjellinen vai kärjetön sytytys ? Täällä sitä selitetään Haynesissa englanniksi kuvien kera.
http://wheels.vc.org.ua/petrunko/escort/0686-05b.pdf
Mä epäilin Sierrassa samaa ja käytin sen sytkän säädössä paikallisessa korjaamossa (12 € ?). Pieleenhän se meni ekakerralla eikä Sierra meinannu lähtee enää käyntiin aamulla, sitten uusi käynti ja sytkä kohalleen. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Mulla oli joskus lx 1.6 esco jäärassina ni se kyl poltti putkessa aina.
Aivan sama mitä teki jne....
Kaikki oli kunnossa sytyt kassarit ja sitärataa mut ei se toimintaa haitannu.
Jäällä oli ainakii kiva pimeessä ku liekkii löi putkesta, kaame välke kävi järvellä ni näkipähän missä minä menin :lol:
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Joo on kärjetön sytytys. Täytyy sit ehkä säätää tuo sytytys. Tietääkö kukaan mikä on sytytys ajotus tuossa?
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Minulla paukkuu samantapasesti putkessa Escort CVH 1.6 -87:ssa..

Miten muuten nuo Brassi-valmisteiset (lx) 1.6 Escon koneet erottaa
ei-Lx -malleista, jos kyseessä esim. joku projekti-auto ..??
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Tekniikasta (kuten esim virranjajakan sijainnista tai läpihengittävästä kannesta) tietämätönkin tunnistaa Brassikoneen siitä että venakopassa lukee jättimäisillä kohokirjaimilla FORD

Ja jos aloittajan Ekkeri muuten toimii hyvin niin kehottaisin melkeen antaa sen olla tollasenaan vaan.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Putkessa paukkuminen on yleensä syttyvika (myöhäisellä?) tai pätkii välillä syttyä jostain syystä?
Ennenhän paukuteltiin huvikseen katkomalla virtaa ajon aikana? :roll:
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Voisiko venttiilien mahdollisella väljyydellä / kuluneisuudella olla vaikutusta..?

Tai jos esim. nokka-akseli on koneessa vaihdettu jyrkempään, niin ns. overlapping-ilmiö...??
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Yleensä venavika vie tehot? 8)
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Krisse kirjoitti:Tekniikasta (kuten esim virranjajakan sijainnista tai läpihengittävästä kannesta) tietämätönkin tunnistaa Brassikoneen siitä että venakopassa lukee jättimäisillä kohokirjaimilla FORD

Ja jos aloittajan Ekkeri muuten toimii hyvin niin kehottaisin melkeen antaa sen olla tollasenaan vaan.
Joo kyseisessä mallissa lukee venakopassa isolla FORD. Joo no muuten toimii hyvin tehoakin on ihan mukavasti. Ihmetyttää vaa tuo putkessa polttaminen kun päästää kaasun. Tyhjäkäyntikin on ehkä aavistuksen korkealla. Ei tuosta hässäkkä kaasarista ota selvää missä on edes joutokäynti säätö.
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Monteonisti kirjoitti:Putkessa paukkuminen on yleensä syttyvika (myöhäisellä?) tai pätkii välillä syttyä jostain syystä?
Ennenhän paukuteltiin huvikseen katkomalla virtaa ajon aikana? :roll:
Joo niin mäkin olettaisin että on syttyvika. Pitää vissii sitten hankkia tuo ajotuslamppu ja tarkistaa ajotus. Eikä siinä hihnapyörässä ole joku viiva merkkinä. Vai onko siinä joku 0 kohta. Tuon viivan tai 0:n on ilmeisesti osuttava tietyyn vastakkaiseen viivaan tms.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Onko sulla ihan vakio pakoputki, vai joku viriviri ränni? ja onko putki kunnossa.

Moottorijarrutuksessa on "normaalia" pieni paukkuminen brassifordeissa, ja avara putki lisää pauketta. :wink:
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Bootsi kirjoitti:Onko sulla ihan vakio pakoputki, vai joku viriviri ränni? ja onko putki kunnossa.

Moottorijarrutuksessa on "normaalia" pieni paukkuminen brassifordeissa, ja avara putki lisää pauketta. :wink:
Joo on kyllä ihan alkuperäinen putki. Ei mikään viriviri. Täytyypä muuten tarkistaa putken kuntokin.

Jaa vai että brassifordeissa se on ihan normaalia?
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

orionorion kirjoitti:Jaa vai että brassifordeissa se on ihan normaalia?
Kyllä CVH:kin osaa paukuttaa Marteliuksen ränniin :D.
tursas
Viestit: 4014
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

orionorion kirjoitti:Täytyy sit ehkä säätää tuo sytytys. Tietääkö kukaan mikä on sytytys ajotus tuossa?
Pitäis varmaan ensin vertailla tuolta, jos hakee oikeeta tyhjäkäyntiä, mikä kaasari se on:
http://wheels.vc.org.ua/petrunko/escort/0686-04a.pdf
, mutta arvataas nyt, että se on Ford VV, sitten pläräät sivulle 10 vasen yläkulma niin se väittää, että tyhjäkäynnin säätöruuvi on se
E (Idle speed adjustment screw), ei pidä sotkea sitä ruuvia siihen Fast idle speed-ruuviin, joka taas säätää nopeeta tyhjäkäyntiä (ryyppy päällä).

Sierran käsikirja tarjoilee Sierran 1,6 OHC-koneelle joutokäynnillä, alipaineletku irti ja tukittu, 12 astetta EYKK (Ford VV-kaasarilla) ja 10 astetta Weber 2V kaasarille, joten jossain siellä päin se on Escossakin.

Täällä jossain pyöri hiljattain kuvaukset niistä hihnapyörän kohdista, mikä mikin kohta tarkoittaa asteina, jos stroboskoopilla kattelee.

Ennen kun sytkää alkaa säätää virranjakajaa pyörittämällä kannattaa muistaa vetää puukolla viiva tms. kohdistus merkki, jotta muistaa missä asennossa se oli silloin vielä kun se edes vähän paukkuen toimi. Paikallisessa korjaamossa v-jakajaa pyöritettiin vastapäivään, kun sytkää haluttiin aikasemmaks ja päinvastoin, muistaakseni. Ja sitä käännettiin pikemminkin millejä ku senttejä :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

tursas kirjoitti: Pitäis varmaan ensin vertailla tuolta, jos hakee oikeeta tyhjäkäyntiä, mikä kaasari se on:
http://wheels.vc.org.ua/petrunko/escort/0686-04a.pdf
, mutta arvataas nyt, että se on Ford VV, sitten pläräät sivulle 10 vasen yläkulma niin se väittää, että tyhjäkäynnin säätöruuvi on se
E (Idle speed adjustment screw), ei pidä sotkea sitä ruuvia siihen Fast idle speed-ruuviin, joka taas säätää nopeeta tyhjäkäyntiä (ryyppy päällä).

Sierran käsikirja tarjoilee Sierran 1,6 OHC-koneelle joutokäynnillä, alipaineletku irti ja tukittu, 12 astetta EYKK (Ford VV-kaasarilla) ja 10 astetta Weber 2V kaasarille, joten jossain siellä päin se on Escossakin.

Täällä jossain pyöri hiljattain kuvaukset niistä hihnapyörän kohdista, mikä mikin kohta tarkoittaa asteina, jos stroboskoopilla kattelee.

Ennen kun sytkää alkaa säätää virranjakajaa pyörittämällä kannattaa muistaa vetää puukolla viiva tms. kohdistus merkki, jotta muistaa missä asennossa se oli silloin vielä kun se edes vähän paukkuen toimi. Paikallisessa korjaamossa v-jakajaa pyöritettiin vastapäivään, kun sytkää haluttiin aikasemmaks ja päinvastoin, muistaakseni. Ja sitä käännettiin pikemminkin millejä ku senttejä :roll:
Tää oli tekstiä mitä kaipasinkin. Kiitos tursas paljon! Yritän tässä nyt lähiaikoina tota väntää.
mkIII
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Syys 2006 23:42
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja mkIII »

Mulla polttaa myös putkessa kun tekee moottorijarrutuksen varsinkin jos kierroksia on paljon. Mulla on cvh 1.6 ja webberin kaks kurkkusella varustettu. Siinä on myös cvh22 kentcams nokka ja mun mielestä se paukuttaa enemmän mitä alkuperäinen nokka teki.

Sytkän säädin tienpäällä kokeilemalla. Jos se sytkä on aikasessa niin sillonhan se rupeaa polttamaan aina välillä imusarjan puolella. Se saattaa myös pitää semmosta rallatusta kun antaa hanaa. Muistuttaa vähän venttiilien nakutusta.
Jos se sytkä taas on myöhässä niin silon se voi tosiaankin polttaa putkessa mut sen kyllä huomaa siitäkin että sillä kioskilla ei pääse kovinkaan kovaa, eli se kone ei kierrä. Mut mä säädin sillei että nelilovisella laatikolla pääsee sen 160 tai vähän päälle.
Tuntuu toimivan.

Onneks ei sheriffi tullu vastaan..
Vastaa Viestiin