Katkennut sytytystulppa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Julle82
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Maalis 2007 18:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Katkennut sytytystulppa

Viesti Kirjoittaja Julle82 »

(Haulla ei löytynyt tästä mitään muuta kuin yksi viesti, jossa ei ollut vastausta asiaan, joten tein uuden ketjun.)

Eli tehtiin vähän huoltoa, tai oli tarkoitus tehdä huoltoa -85 mallin Sierraan, koska auto on alkanut kuluttaa bensaa enemmän kuin aiemmin ja alkanut vähän nykimään kylmänä. Yksi vaihdon kohteista oli kaikki neljä sytytystulppaa, joista kolme lähti suhteellisen suosiolla irti, mutta yksi tulpista meni katkeamaan kun se oli vain jotenkin niin pirun tiukassa. En ollut oman omistuksen aikana vaihtanut niitä aiemmin, ja auto oli ollut aiemmalla omistajalla poissa käytöstä jonkin aikaa ja seissyt ilmeisesti talven yli käyttämättömänä ulkona. Siksi se ilmeisesti oli niin tiukasti kiinni, tai se oli hampaat irvessä väännetty kiinni, en tiedä.

Tulppa siis katkesi kuvassa näkyvästä kohdasta:
http://i224.photobucket.com/albums/dd12 ... tulppa.jpg

Alaosa on siis luonnollisesti vielä paikallaan, tosin parin muun kanssa yritettiin ties mitä, jotta sen saisi pois. Todennäköisesti tuho on jo tehty eli ensin yritettiin hitsata terästappi kiinni tuohon tulppaan, jonka avulla sen saisi kierrettyä auki, mutta hitsaukset eivät kestäneet sitten millään. Lukuisten kertojen jälkeen päätettiin sitten porata reikä tulppaan (tietäen että kaikki sonta pääsee putoamaan koneen sisään, vaikka imuri olikin keräämässä jätettä koko ajan), ja nyt jopa kierteet ovat näkyvillä osittain, mutta ei meinaa vieläkään lähteä irti. Huomenna jatketaan vielä porauksia, eli vedetään se periaatteessa ihan kierteitä myöten, jättämällä toki kierteet ehjiksi (ainakin toivottavasti).

Mutta kysymys onkin, että miten olisi kannattanut toimia (jos tulevaisuudessa kävisi samalla tavalla), tai onko jotain vielä tehtävissä tämän nykyisen jutun kanssa? Sinne männän (tai mikä lie, en itse tiedä näitä termejä paljoa yhtään) päälle on siis jo kerennyt mennä ties mitä sontaa, ja huomenna yritetään imurilla (kapealla suppilopäällä) imeä mahdollisimman paljon pois sitä sontaa. Pitäisikö jo tässä vaiheessa avata koko kone, jotta sen sonnan saa pois, vaikka hyvällä tuurilla moottorin käynnistys puhaltaisi suuren osan lopuista pois, mitä imurilla ei saa siivottua.

Sori jos vähän sekavaa tekstiä, itse kun en tosiaan edelleen tiedä paljoa autoista (ne pari muuta hoitivat tämän "remontin").

EDIT: Ja jos jollain olisi jotain leikkauskuvia tästä, niin auttaisi jo paljon.
Rotta-Racing
Viestit: 214
Liittynyt: 26 Heinä 2006 20:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rotta-Racing »

Kansi irti ja sonnat pois välistä ja sit ku kansi on pöydällä ni helpompi miettii..
NYKYISET
-Sierra 2.0Is -86 (Talvilelu)
-Nissan KingCap 2.5Td -88 (Metsä peli)
-Mondeo V6 -98 STW (Projekti)
-Mondeo 2.0 STW -97 (Vaimon kauppakassi)
EXÄT tuolla
http://irc-galleria.net/archive.php?nic ... _id=110208
Julle82
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Maalis 2007 18:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Julle82 »

No niinhän se varmaan olis kaikkein järkevin tehdä, ja olis varmaan pitäny tehdä heti alunperinkin, mutta niinkuin yleensä käy, kaikki nopeat ratkaisut pitää yrittää ensin, joka todennäköisesti tietää myös lisää vaikeuksia.

Olisko tuohon kannen avaamiseen mitään hyvää ja SELKEÄÄ ohjetta, itsekin juuri selailemassa eri sivuja, mutta jos jollain nopeasti, niin voisi tulostaa.

Itse siis varmasti hoidetaan loppuun, auto on niin arvoton, ettei sitä viitsi mihinkään huoltoon viedä.
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ikävä homma....tuolla Saapi-foorumilla näköjään otettiin sitä katkennutta tulppaa pois vastakierretapilla ja halkastiin kansi siinä samalla...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Kyllä siinä halkeamien syynä pidettiin liian tiukkaan kierrettyjä tulppia yhdistettynä autobahn-ajoon.
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jukka T kirjoitti:Kyllä siinä halkeamien syynä pidettiin liian tiukkaan kierrettyjä tulppia yhdistettynä autobahn-ajoon.
Jahas, taisin harppoa sitä tekstiä liian nopeesti..., jos asian googlettaa englanniksi; broken spark plug, niin on sitä tapahtunu muuallakin, samat ongelmat. Mites tää nyt oikeen meneekään kertauksena, että tulpat ei saa mennä liian kireelle tietenkään ja niitä pitäis availla kun kone on lämmin ? :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Julle82 kirjoitti: Olisko tuohon kannen avaamiseen mitään hyvää ja SELKEÄÄ ohjetta, itsekin juuri selailemassa eri sivuja, mutta jos jollain nopeasti, niin voisi tulostaa.
Suosittelen hommaamaan Haynesin korjauskirjan Sierraan. On ihan hyvä apu yleensä.

Ei tuon kannen irrotuksessa mitään maagista ole. Jos kone on kaasarilla, niin edes imusarjaa ei tarvise irrottaa.

Laske jäähdytysnesteet pihalle. Irrota ilmanputsari. Eli nyppää bensaletku irti kaasarista. Avaa pakoputken ja pakosarjan välinen liitos. Ota venakoppa pois. Irrota jakohihnan suojapelti (vesiletkun ottamalla irti saa lisätilaa). Merkkaa virranjakajan hihnapyörän asento. Löysää hihnan kiristin. Ota hiha pois nokka pyörästä. Avaa kannen pultit. Päädyistä keskelle edeten, vastakkain (kai tohon oli joku oikea järjestyskin). Sitten vaan kansi pois ja ihmettelemään.

Ruiskukoneessa menee samalla tavalla, paisi imusarjan kanssa joutuu painimaan vähän enemmän, kun sinne menee vesiletku ja bensaletkukin vaikeampi irrottaa. Helpommalla pääsee, kun ottaa imusarjan irti ja jättää roikkumaan.

Kansi on sitten yllättävän painava, varsinkin pako- ja imusarja kiinni. Konepellin irrotus antaa myöskin työskentelytilaa.

Kasatessa uudet tiivisteet ja myös kannen pultit pitäisi vaihtaa, kun ovat venyvää mallia.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Omalle kohalle sattui ja kerran vastaava homma. Sillä erotuksella että olin ihan ite laittanut tulpat kiinni pari päivää aikasemmin. En tajua et miten siinä oli niin käyny ku 'oon miä näit ruuvannu jo lapsest asti', mut 2 tai 3 tulppaa meni tosta kuusiokannan alapuolelta poikki kun niitä avattiin.

Toi onneksi tapahtui työpaikalla=autokorjaamon naapurissa joten sain sieltä heti avun. En muista mitä konstia siinä käytettiin mutta ei ollu mikään ongelma, muutama minuutti meni ja tulpat oli irti.

Kyseessä Valencia moottori = valurauta kansi.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
mcb88
Viestit: 76
Liittynyt: 06 Huhti 2006 22:01
Paikkakunta: Nurmijärvi

poöö

Viesti Kirjoittaja mcb88 »

eikä hätää vaikka sytytys menisikin pieleen sitten vaan kampiakselinhihnapyörä ykk merkintään kuten myös nokka-akselikin ja virranjakajan hihnapyörä sellaseen asentoon että pyörin virranjakajassa osottaa ykköspytyn tulpan johtoon minkä paikka onkin merkattu pienellä lovella virranjakajaan. näin ollaan 0-asteessa ja sitten ajotuslampun(stroboskoopin) avulla virranjakajaa pyörittäen katsotaan kampiakselin hihnapyörältä merkki oikeaan astelukuun.. muistaakseni 12 korjatkaa mikäli olen väärässä. kaasutin mallissa alipaineletku irti virranjakajalta ja tukkoon..
Sierra 2,0ohari tic (rojekti)
Escort 2,0 Mk1
Pajero Tdi
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=6262
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kannattaa laittaa kuparitahnaa niihin tulppienkin jengoihin..
seuraavan kerran on taas hitusen helpompi irrottaa :wink:
ei sieltä mitään junia t...
Julle82
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Maalis 2007 18:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Julle82 »

Kiitoksia avusta kaikille. Pitää tänään käydä kysymässä kuitenkin hintoja joistain liikkeistä, millä hintaa hoitaisivat tuon homman (jos ei hirveästi maksa, niin pääsisi vähän helpommalla). Mutta täälläkin on nyt hyviä ohjeita, ja porukalla kyllä saadaan varmasti se kansi auki itsekin, joten kiitoksia vielä kerran. Pitää muistaa päivittää tapahtumia, jos saadaan jotain aikaiseksi (hyvässä tai pahassa).
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Joskus ovat poranneet tulpan pois ja tehneet uudet kierteet isommalle tulpalle! 8)
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Oisko ollu liian pitkä(t) tulpan kierteet ja nyt on karsta täyttäny alimmat kierteet ja näin ollen vetäny ittensä jumiin ?
Mondeo Mk1
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No ei tollaseen OHC moottoriin voi oikeen vääräjengallista tulppaa myydä kun siinähän on niin paksu jenga mitä ei 'missään muualla' käytetä, joten jos se tulppa siihen vehkeeseen menee niin se on sillon ohkin tulppa ja jenga on myös oikean pituinen.

Tulipa hieno lause.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Vastaa Viestiin