Sierran jarrulevyn vaihto?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Suattaa itelläki olla jarrulevyjen vaihto-operaatio edessä... sopivasti aina jostaki 60 vauhista täristää rattia ku jarrua polkasee... Tämä voi johtua siitä, ku kerran kala-/makkaranpaistoreissulla innostuin ajelemaan kovaa isoihin lätäköihin. Vesi lenti, kaaressa, korkealle ja pitkälle. :D Sen jälkeen ilmaantu toi ominaisuus... Eli josko sitten pilasin jarrulevyt lätäköihin ajelemalla. :roll: Pitää vkl. tarkemmin tutkia onko kieroutta havaittavissa.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Sitten varoituksena kun täällä puhuttiin CRC:stä, tätä ei sitten kannata töräyttää sinne männän tiivisteisiin ainoastaan niihin pultteihin ja liukuihin. Näihinkin on kestävämmät litkut olemassa kun olet ne saanut liikkumaan. Normaalit rasvat tuppaavat tuvottamaan jarrumännän tiivisteen ja kohta on taas ongelmaa.

Sinne kuuluu jarrurasvaa jolla voi suojata sitä pölysuojan alla olevaa mäntääkin.

Tekeekö kukaan jarrumäntiä tilauksesta ja konnon tavarasta (ruostumatonta) alkaa kyllästyttämään nämä jarruongelmat pitemmän päälle ja voisi olla kiinnostusta tehdä kestävä ratkaisu. Yhdestäkin oli kaikki tiivisteet ehjät mutta ruoste oli pikkuhiljaa syönyt itsensä tiivisteen alta sisään ja mäntä ruosteessa...
-M
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Mr_Who kirjoitti:Tämä voi johtua siitä, ku kerran kala-/makkaranpaistoreissulla innostuin ajelemaan kovaa isoihin lätäköihin. Vesi lenti, kaaressa, korkealle ja pitkälle. :D Sen jälkeen ilmaantu toi ominaisuus... Eli josko sitten pilasin jarrulevyt lätäköihin ajelemalla. :roll:
Harmittaa toi ominaisongelma ku lätäköihin ajelu on just kivaa :D Mamman bora boral joskus vetelin kaupungis ku olis semmonen tiensivustas oleva iso lätäkkö ni vesi roiskus oikee tosissaa.. Ja hiton kivaa ja uudestaan :) (hullul on halvat huvit) Ei nyt sit viitti sipen kans toteutella tollast ku riittää jarruis problematiikkaa tarpeeks muutenkii.. :?
Sierra 2.0i DOHC -90
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

mn2346 kirjoitti:Sinne kuuluu jarrurasvaa jolla voi suojata sitä pölysuojan alla olevaa mäntääkin.
Mistäs perusmarketist etitää jarrurasvaa? Kai sitä sit pitää hankkii..
Sierra 2.0i DOHC -90
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Mr_Who kirjoitti:Suattaa itelläki olla jarrulevyjen vaihto-operaatio edessä... sopivasti aina jostaki 60 vauhista täristää rattia ku jarrua polkasee... Tämä voi johtua siitä, ku kerran kala-/makkaranpaistoreissulla innostuin ajelemaan kovaa isoihin lätäköihin. Vesi lenti, kaaressa, korkealle ja pitkälle. :D Sen jälkeen ilmaantu toi ominaisuus... Eli josko sitten pilasin jarrulevyt lätäköihin ajelemalla. :roll: Pitää vkl. tarkemmin tutkia onko kieroutta havaittavissa.
Tuskin...
Lätäkköön ajaessa harvemmin vesi menee vanteen sisäpuolelle kastelemaan levyä, ja vielä harvemmin se vesi jää siihen levyn pinnalle sitä jäähdyttämään. Ja pitäis sen levyn olla kuumakin, jos meinaat veden sen vääntävän kieroksi.
Uuden levyn kyllä saa pashaksi jos heti ekana tekee kovia jarrutuksia, eikä aja levyä "sisään" varovasti.

Eli puslissa/nivelissä himpun verran väljää, niin ravistelu on taattu. :wink:
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Niinhän se tietysti on joo... eikä ne levyt kuumat olleetkaan lätäkköön ajaessani. Puslat sinne pitää uusia kaikki.. väljää on. Poluyretaanipuslia meinasin laittaa. Tulis ainaki jämäkämpi. Sitte samalla ne vaihan ku iskaritki. Mutta se tärinä ilmaantu sen lätäkkö-ajelun jälkeen...aattelin vaa.. Tukivarsien puslat on uusia, ku vaihoin uuet tukivarret eteen...liekkö sitte jäänyt sen verra löysälle että liikkuvat jotenki :roll: Räikällä väänsin sen mitä jaksoin, pitäs vissii jatkovarren kanssa kiristää lisää...seuraavaks ku kehtaan ajella montun päälle.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Eipä niitä tukivarren/kallistuksen vakaajan pultteja tarvii aiva hirveellä voimalla kiristää. Löysyydet johtuu siitä että jätit ne tarvikepuslat niihin tukivarsiin. Tarvitsee vähintään ne vahvistetut kumit että voi ajella pari vuotta sitten ovat taas loppu. Tietyn merkkiset vakio/vahvistetut puslat loppuvat alle 5tkm.
Polyuretaanilla saa turhat vapinat ja vetelyt kuriin ja kestääkin paremmin. Suosittelen kokemuksesta autoracingin polysport ja myös lautamäki ja rallyrace myy näitä.
Jotkut pelkää että autosta tulee liian jäykkä polysporteilla, mutta se ei pidä paikkaansa ollenkaan. Näillä puslilla pystyy ajamaan moitteettomasti huonoa soratietä päivittäin, joten kelpaa herkimmällekin perseelle.
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Ares kirjoitti:Löysyydet johtuu siitä että jätit ne tarvikepuslat niihin tukivarsiin.
Polyuretaanilla saa turhat vapinat ja vetelyt kuriin ja kestääkin paremmin. Suosittelen kokemuksesta autoracingin polysport ja myös lautamäki ja rallyrace myy näitä.
Jotkut pelkää että autosta tulee liian jäykkä polysporteilla, mutta se ei pidä paikkaansa ollenkaan. Näillä puslilla pystyy ajamaan moitteettomasti huonoa soratietä päivittäin, joten kelpaa herkimmällekin perseelle.
Nimenomaan joo. Jätin tarvikepuslat paikoilleen. :) Pitänee alkaa tilata koht' puolee niitä polyuretaanipuslia nii voi niitä sitte pikkuhiljaa ruveta vaihtamaan. :)
Sorateitä tulee itekki ajeltuu aika paljon :) Eli siis joo, puslaostoksille ja myöhemmin vaihtaa iskaritkin.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

Jaawa kirjoitti: Mistäs perusmarketist etitää jarrurasvaa? Kai sitä sit pitää hankkii..
Vaikka Biltema/Motonet akselilta, taikka sitten jostakin "oikeasta" autovaraosa kaupasta.
-M
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

mn2346 kirjoitti: Vaikka Biltema/Motonet akselilta, taikka sitten jostakin "oikeasta" autovaraosa kaupasta.
On sitkeässä kuin Mersun maine hyvänä autona :roll:
Eli kyllä noista kaupoista löytyy niitä laatuosiakin,maksaa vaan enemmän kuin ne halvimmat.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

hoopee kirjoitti:Ne liukutapit on 7mm kuusiokolot. Ei löydy joka työkalusetistä.
Kiinnitysrauta mahtaa sitten olla normi 17mm pultti.

Rohkeasti vaan purkamaan :D
Ei sitä muuten opi jos ei ite tee
Jostaan kumman syystä kun homma ei hoidu itsekseen (eikä kellään osaavalla ole aikaa) niin alan henkisesti valmistautumaan siihen että meen tohon tielle istuskelee ja tutkimaa löydänkö männän ja saisko siihen liikettä. Korjausopas ei oikein valota mitään :? Tarvis jotku idiootti ohjeet että mitäköhän hittoa nyt pitäis saada aikaseksi.. Tosin nyt jos meen sitä purkamaan niin voi olla vähä heikossa saada kasaan iltapäiväksi kun eksä vähän lupaili että tänään olisi hyvä päivä että se vihdoin vaihtais mun katin paikalleen.
Mutta sopiiks tohon voiteluun hhs tai esim rost off? Jos crc ei käy.. Vai pitääks mun oikeestaa lähtä ettimää jarrurasvaa jostaa? Vaseliinii? Voi jessus.. kyl miä oon ylpee itsestäni jos saan purettuu ja väännettyy ja kasattuu ton hässäkän ku ei tiiä ees mitä on tekemäs :lol:
Sierra 2.0i DOHC -90
mn2346
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Loka 2005 19:23
Paikkakunta: Sauvo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mn2346 »

http://www.biltema.fi ja searchiin numero 36-1826

Jarrusylinterirasva 1,65€
-M
Vastaa Viestiin