Mondeon lämmöt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mape
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Mondeon lämmöt

Viesti Kirjoittaja mape »

mulla on 97 mondeo 2.0 viimesen parin viikon aikana moottorin lämmöt laskevat aikalailla [NORMAL] alueen N kirjaimen kohdalle kun ajan noin 100km. Tyhjäkäynnillä ollessa lämmöt nousevat reippaasti ylen puolenvälin, kunnes puhallin alkaa jäähdyttämään konetta normaalisti, tästä pääsin siihen johtopäätökseen, että termostaatti ei olisi hajalla? Silti ihmetyttää nuo lämmöt kun ajan pidempää matkaa vaikka siihen vaikuttavat ajoviimat yms, oisko mahollista, että joku moottorin lämpöanturi tai vastaava ois kuitenkin hajoamassa? Ite kun en ymmärrä ton autoni sielunelämää niin kovin hyvin...kiitos jo etukäteen jos joku pystys vastaamaan.
mape
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja mape »

..niin senverran tarkennusta...lämmöt eivät nouse juuri yli tuon N kirkaimen pitkää matkaa ajettaessa...
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Itsellä samansuuntaisia oireita, mut välillä mittari ei millään tahdo nousta edes vähääkään. Ajattelin kokeilla anturin vaihtoa, ja samalla tein tieten vaihtais termarinkin, niin ei se sitten ole heti vaihdossa seuraavana.
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
mape
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja mape »

joo kiitti...tarvinnee kokeilla tota termarin vaihtoa, eihän se mikään kallis osa muutenkaan ole. Kuukausi sitten teetin jakopään remontin ja tyhmänä en tajunnut samalla vaihdattaa tota termaria, vesipumpun kyllä uusin.
mape
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja mape »

kertokaas vielä mulle, missäpäin tota konehuonetta tuo termari on? onko se helppo ite vaihtaa? automalli siis mondeo 97 2.0l 16vzetec
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Termostaatti on akun vieressä (akun ja moottorin välissä) olevassa termostaattikotelossa johon menee ylävesiletku. Kotelo auki ja termari ja tiiviste vaihtoon. Ei kait sinänsä vaikea, mut oma puuhastelunsa nesteiden kanssa.
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
mape
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja mape »

kiitos Artisokka...tuo havainnollisti jo tarpeeksi, pitää tutkailla juttu piakkoin, jäähdytinnesteitä saa ainakin lisäillä ton homman jälkeen. 8)
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Mistähän sellainen sitten voisi johtua, että flektiä ei saa pyörimään edes näin kesähelteillä? Ilmastoinnin ollessa päällä toimii kyllä, eli ehjä se on. Lämmötkin pysyy kohdillaan, jopa hieman alakantissa mittarin mukaan. Termarin vaihdoin keväällä, sama vika jo silloin. Joku anturi, mikä ja missä?
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Pyytäkää termaria ostaessanne kesätermari, itsellä talvitermari ja käy aavistuksen verran liian lämpösenä, pysähtyessä nousee tosi paljon, mutta ei kuitenkaan enempää kuin A kirjaimeen asti... tuskin se hyvää tekee?
Mondeo Mk1
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

jallari kirjoitti:Mistähän sellainen sitten voisi johtua, että flektiä ei saa pyörimään edes näin kesähelteillä? Ilmastoinnin ollessa päällä toimii kyllä, eli ehjä se on. Lämmötkin pysyy kohdillaan, jopa hieman alakantissa mittarin mukaan. Termarin vaihdoin keväällä, sama vika jo silloin. Joku anturi, mikä ja missä?
Ainakin mondeossa flektiä ohjailee termarikotelon päällä oleva anturi (tai vaikuttaa ainakin myös flektin toimintaan) itellä ainakin niin että kun siitä anturista nyppäs johdon irti niin flekti rupes pian huutamaan. Mittarille on sitten oma anturi kotelon "alapuolella".
Ainakin suurinpiirtein näin :roll:

edit: Niin ja tosiaan eihän se flekti käynnisty jos ei lämmöt nouse niin että pitää käynnistyä :P
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Seuraava kysymys kuuluukin, miksei lämmöt nouse? Ei jaksais uskoa että uusikin termari olisi sökö.. Muita vaihtoehtoja..?
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Mittari ei näytä oikein (viallinen anturi)? :roll:
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Toi mun vessa saa käydä loskottaa tyhjäkäyntiä aikas kauan ennen kuin lämmöt nousee sen verran että flekti pyörii. Just olin katsastuksella ja päästöjen takia sai huudattaa ties kuinka kauan että katti lämpeni, koneen lämmöt oli ihan ok kokoajan.

Että ei siinä välttämättä mitään vikaa ole.
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Tinde kirjoitti:Toi mun vessa saa käydä loskottaa tyhjäkäyntiä aikas kauan ennen kuin lämmöt nousee sen verran että flekti pyörii. Just olin katsastuksella ja päästöjen takia sai huudattaa ties kuinka kauan että katti lämpeni, koneen lämmöt oli ihan ok kokoajan.

Että ei siinä välttämättä mitään vikaa ole.
Sitä vain mietin jos jatkuvasti alakanttiin näyttää, oma mondeo tekee just niin että maksimissaan NORMAL-tekstin O:n kohdalle nousee, tosin täyttä varmuutta ei oo termarinkaan kunnosta. Itse ajattelin vaihtaa molemmat (anturin + termarin) :roll:
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Artisokka kirjoitti: Sitä vain mietin jos jatkuvasti alakanttiin näyttää, oma mondeo tekee just niin että maksimissaan NORMAL-tekstin O:n kohdalle nousee, tosin täyttä varmuutta ei oo termarinkaan kunnosta. Itse ajattelin vaihtaa molemmat (anturin + termarin) :roll:
Samoille kohdille mulla nousee.
mape
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja mape »

Eilen sain vihdoin termostaatin autooni vaihdettua, eipä tuntunut silti auttavan, pitkällä matkalla lämmöt edelleen ovat juuri ja juuri NORMAL sektorilla. Ajattelin jos ois kuiteskin se lämpöanturi mennyt rikki, joku varmaan täällä tietää missäpäin konehuonetta se sijaitsee? Millanen se on vaihtaa ja onko kallis?
Mondeo 97 2.0 CLX
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Mittarin anturi on termostaattikotelon alapuolella, melko piilossa... Hinnasta ja vaihdosta ei oo kokemusta, mut en usko mitään erikoisuuksia olevat.
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
jallari
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2005 00:22
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jallari »

Omassani kyllä sekä ylä- että alavesiletkussa meinaa polttaa sormensa lämpöisellä koneella eli lämpöä riittänee.
5min 3000rpm paikallaan eikä lähde pyöriin, ihme homma.. Oiskohan tossa sitte vaan niin hyvä jäähdytin ettei se tarvi mitään ropellia rinnalleen..?
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
mape
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja mape »

On niin helvetillisessä paikassa tuo anturi etten ala sitä kyllä itse vaihtaamaan, saa olla aika jonglööri jos saa sormensa ja työkalun tuonne viidakkoon ahdettua. Seuraavassa huollossa maksan ilomielin sen muutaman kympin lisää mitä se anturin vaihto tekee. Kiitos kuitenkin kaikille avuista ja kommenteista, Cheers! 8)
Mondeo 97 2.0 CLX
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos oli termarikoppa auki niin silloin olis ollut helppo vaihtaa anturikin? :roll:
mape
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Heinä 2007 10:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja mape »

niinpä... inhoan jaälkiviisastelua, jos ja jos ja jos heheh
Mondeo 97 2.0 CLX
artss
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Tammi 2006 20:34
Paikkakunta: Hämmeessä

Mondeo 2.0 -94 ei tuu lämmintä kunnolla.

Viesti Kirjoittaja artss »

lapazu kirjoitti:
Mielestäni maailman selkeimmät oireet: ajaessa ei lämpene riittävästi, paikallaan lämpenee flektin rajalle asti.
No entäs tällainen tapaus => Nyt 0 kelillä puhallin 2 tai 3 asennossa lämmöt O:n kohdalla, tarkenee muttei kuuma ole...

Orkkis termari vaihdettu 1,5v sitten, vesipumppu ja mittarin anturi vuosi sitten,
Lämppärin kenno keväällä,

kesällä ja paikallaan käy "kuumaksi asti" ylävesi letku ei lämpee heti pätkän ajon jälkeen, letkut "pitäis" olla kunnossa...
Kuinka iso merkittys on raitisilma suodattimella kun ilmaa kuitenkin tulee mielestäni kohtuullisesti?

Ilmakupla on tietty yksi vaihtoehto vaan onko termari kotelossa joku vahakuula joka korkkaa jos kone käy liian kuumana?
Kansi on korkannut edellisellä omistajalla.

Vertaan omaani rouvan -95 1.8 mondeoon jonnke tuli KUUMAA melkein heti kun lähti pakkasellakin liikkeelle.
Mondeo -94 2.0 Si
k-mikko

Re: Mondeo 2.0 -94 ei tuu lämmintä kunnolla.

Viesti Kirjoittaja k-mikko »

artss kirjoitti: No entäs tällainen tapaus => Nyt 0 kelillä puhallin 2 tai 3 asennossa lämmöt O:n kohdalla, tarkenee muttei kuuma ole...

Orkkis termari vaihdettu 1,5v sitten, vesipumppu ja mittarin anturi vuosi sitten,
Lämppärin kenno keväällä,

kesällä ja paikallaan käy "kuumaksi asti" ylävesi letku ei lämpee heti pätkän ajon jälkeen, letkut "pitäis" olla kunnossa...
Kuinka iso merkittys on raitisilma suodattimella kun ilmaa kuitenkin tulee mielestäni kohtuullisesti?

Ilmakupla on tietty yksi vaihtoehto vaan onko termari kotelossa joku vahakuula joka korkkaa jos kone käy liian kuumana?
Kansi on korkannut edellisellä omistajalla.

Vertaan omaani rouvan -95 1.8 mondeoon jonnke tuli KUUMAA melkein heti kun lähti pakkasellakin liikkeelle.
Olisko tähän kellään mitään ratkaisua? Omassa Mondeossa ihan samat oireet. Termari uusi ja sisällä meinaa olla viileä? Tuo "vahakuula" juttu kiinnostais eniten. Kellään tietoa, mitä maksaa uusi termari kotelo?
Jizi_Ar
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Huhti 2007 19:11
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Mondeon lämmöt

Viesti Kirjoittaja Jizi_Ar »

Ei kait sentään joka mondeossa voi termostaatii olla rikki!
Omassa monnissa (1.8 -93) sama juttu. Nollakelillä pitkiä matkoja ajettaessa lämmöt juuri N kohdalla
ja kaupunkiajossa yleensä O paikkeilla.
Pari päivää sitte katti alkoi sanomaan räks ja poks ja sen jälkeen lämmöt paikalla noussu jo R asti, mut tyhjäkäynti muuttu pomppivaksi.
Johtuukohan se tyhjäkäynnin hyppiminenki rikkinäisestä katalysaattorista? :?
Mondeo 1.8i clx -93
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Re: Mondeon lämmöt

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

Itsellä oli pari vuotta sitten samantyyppisiä ongelmia. Lämmöt nousi paikallaan normin keskelle ja sitten vauhdissa laski sinne viileälle. No mittasin sitten laser lämpömittarilla, että termarikotelo on jotain 80c lämmin, niin alkaa ylävesiletku kuumiaan, joten ongelma ei ole termarissa ja vaihdoin sitten mittarin anturin, mikä on juuri siellä termarikotelon letkujen alapuolella ja siitä lähtien on lämmöt pysyny vauhdissakin puolessavälissä asteikkoa :=) Kyllä ne anturitkin voi ihmeellisesti vioittua..
Vastaa Viestiin