Sierran 2.0i DOHC koneen normaalilämpö + öljypumppu vuotaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Sierran 2.0i DOHC koneen normaalilämpö + öljypumppu vuotaa

Viesti Kirjoittaja tub »

Terve,

Olen alkanut arpomaan olisiko jossain vikaa kun kone tuntuu käyvän melko viileänä normaaliajossa jopa näin kesän lämpöinä. Lämpömittari on melko tarkkaan koko ajan siinä N O R M tekstin M-kirjaimen kohdalla. Reilummin polkemalla lämmöt saa nousemaan O kirjaimeen asti, josta ne palautuvat heti ajon rauhoituttua M-kirjaimeen, joten termari ja pumppu tuntuvat toimivat hyvin.

Talvella parinkympin pakkasessa lämmöt meinaavat laskea siihen siniselle alueelle, joten aina välillä pitää ajaa pykälää pienemmällä kuin olisi tarvis lämpöjen nostamiseksi. Kysymys on siis onko tämä normaalia, ja jos ei niin mistäköhän kannattaisi alkaa hakea vikaa?

Toinen kysymys liittyy öljypumppuun, joka vuotaa vähän alaosastaan. Tuli leimasta korjauskehotus, mutta läpi meni silti. Vuoden verran tultu ajettua tuolla vuotavalla, josta katoaa noin 1-2dl / 1000km, mutta nyt ajattelin laittaa sen kuntoon. Mistäköhän saisi kohtuuhintaisen uuden pumpun edullisesti (ei halvalla), kun mm. motonetistä ei löydy ainakaan nettilistojen mukaan. Onko paha vaihtaa ensikertalaisen taidoilla? Kokemusta lähinnä pienistä töistä, kuten ilman- ja bensansuodattimen vaihdoista.

Terv: Mikko
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Ei siinä muuta, ku että liian iso syyläri autossa alunperin, käy vähän viieämpänä mitä pitäisi. Talvella kannattaa syyläri peittää pahvilla (ei kokonaan) niin sitte lämmöt nousee paremmin. ;)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mullakin ne lämmöt seilaa siinä R:n molemmin puolin



miten ö-pumppu voi vuotaa alaosastaan niin että inssi huomauttaa asiasta?
sehän on ö-pohjan sisällä
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

ei toi öljyvaje 1-2 desiä tuhannelle kilometrille oo mitään. :) itellä syö reilun litran reilulle neljälle sadalle kilometrille. :D
Joo tiiän että on paljon, tiivisteet kusee ja kansi on remontoitava, mutta nyt ei mahdollista ruveta remontoimaan. Että ei tarvii huolestua reilusta desistä. ;)
Pitemmän päälle ku laskee tota omaa oljyvajetta, niin tulee vuodessa aika kalliiks tommonen :roll: Kuukaudessa menis niinku se 4l pönttö, 1l viikossa. :twisted:
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

jaska74 kirjoitti: miten ö-pumppu voi vuotaa alaosastaan niin että inssi huomauttaa asiasta?
sehän on ö-pohjan sisällä
Ei muuten ole, vaan sen alimman jakopään suojapellin takana, kampiaksilasta vähän ylävasempaan (kampiakselilta menee lyhyt ketju ö-pumpulle)

Mutta ei se pumppu voi silti suoraan ulospäin sitä öljyä vuotaa, ainakaan niin että inssi sen huomaisi. Vai tuleeko se öljy sitten sieltä suojapellin välistä? :?
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Viesti Kirjoittaja tub »

Riesa2.0 kirjoitti: Ei muuten ole, vaan sen alimman jakopään suojapellin takana, kampiaksilasta vähän ylävasempaan (kampiakselilta menee lyhyt ketju ö-pumpulle)

Mutta ei se pumppu voi silti suoraan ulospäin sitä öljyä vuotaa, ainakaan niin että inssi sen huomaisi. Vai tuleeko se öljy sitten sieltä suojapellin välistä? :?
Olette aivan oikeassa, öljypumppu ei vuoda vaan ohjaustehostin vuotaa. Kirjoitin tuon ketjun aloituksen töissä pienellä kiireellä, nyt tarkistin viimeisimmästä katsastuspaperista mitä siellä lukee, ja ohjaustehostinhan se oli. Eikö siellä kuitenkin samat öljyt kierrä, joten öljyhukan syyllistä voisi etsiä sieltä? Onko paha ensikertalaisen vaihtaa, en löytänyt ainakaan suomenkielisestä haynesin korjausoppaasta vaihto-ohjeita tätä varten.

Miten korissa olevat sivuvilkut irtoavat korista? Suomenkielisessä oppaassa ei ole ohjeita tätäkään varten. Konehuoneen puolelta ei pääsä käsiksi eikä pelkällä vetämiselläkään/pyörittämisellä tunnu suosiolla irtoavan.
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

Ymmärsinköhän nyt ihan oikein.. Siis tehostimen ja moottorin öljyt eivät todellakaan kierrä samassa systeemissä.. Moottorissa ja ohjauksentehostimen pumpussa on aivan omat öljynkiertonsa, omissa suljetuissa systeemeissään. Jos nyt tulkitsin kysymyksesi väärin, niin pyydän anteeksi.

Jos nyt kuitenkin ymmärsin oikein, niin et ehkäpä ole rassannut koneita ennen. Sulla luultavasti vuotaa stefat siinä tehostimen pumpussa. Jos aiot itse vaihtaa stefat, muista että entiset öljyt täytyy poistaa KOKONAAN. Tämä kannattaa tehdä, vaikka uudet öljyt olisivatkin samanlaiset kuin entiset. Tuloksena saattaa olla pelkkää vaahtoa, ainakin jos öljyt ovat erilaiset viskositeetti luvultaan vrt. ATF ja 0-32W hydrauliikkaöljy. Kannattaa nimenomaan käyttää tuota W eli talvilaatua sierrassa, on ainakin notkeaa talvellakin.

Sivuvilkut taisivat lähtevät pois pyöräyttämällä niitä myötäpäivään ja kiinni luonnollisesti vastapäivään. Ne voivat olla jumissa, mutta kyllä ne sieltä lähtee, kun varovasti..
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Viesti Kirjoittaja tub »

DTS kirjoitti:Ymmärsinköhän nyt ihan oikein.. Siis tehostimen ja moottorin öljyt eivät todellakaan kierrä samassa systeemissä.. Moottorissa ja ohjauksentehostimen pumpussa on aivan omat öljynkiertonsa, omissa suljetuissa systeemeissään. Jos nyt tulkitsin kysymyksesi väärin, niin pyydän anteeksi.

Jos nyt kuitenkin ymmärsin oikein, niin et ehkäpä ole rassannut koneita ennen. Sulla luultavasti vuotaa stefat siinä tehostimen pumpussa. Jos aiot itse vaihtaa stefat, muista että entiset öljyt täytyy poistaa KOKONAAN. Tämä kannattaa tehdä, vaikka uudet öljyt olisivatkin samanlaiset kuin entiset. Tuloksena saattaa olla pelkkää vaahtoa, ainakin jos öljyt ovat erilaiset viskositeetti luvultaan vrt. ATF ja 0-32W hydrauliikkaöljy. Kannattaa nimenomaan käyttää tuota W eli talvilaatua sierrassa, on ainakin notkeaa talvellakin.

Sivuvilkut taisivat lähtevät pois pyöräyttämällä niitä myötäpäivään ja kiinni luonnollisesti vastapäivään. Ne voivat olla jumissa, mutta kyllä ne sieltä lähtee, kun varovasti..
Ymmärsit oikein kysymyksen, minä olin ymmärtänyt asian väärin. Tein väärän loogisen päättelyketjun yhdistämällä koneen katoavat öljyt vuotavaan ohjaustehostimen pumppuun. Koneita en ole tosiaan rassannut itse, työt ovat rajoittuneet ilman- ja polttoaineen suodattimen vaihtoon sekä rattiakselin loppupään vaihtoon (kiitos varkaat rattilukon rikkomisesta). Sähköpuoli on enemmän hallussa, mm. poppiasennukset on itse tehty, mittaristo vaihdettu jenkamalliin jne.

Tuo nesteiden kokonaan vaihto on hyvä vinkki, pitää muistaa vaikka varmaan vien tuon korjaamolle vaihtoon, kun ei haynesin kirjasta tai muualtakaan löydy ohjeita tuota varten.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Oletko muuten kertaakaan tuon vuoden aikana lisännyt öljyä siihen ohjaustehostimeen? (säiliö sijaitsee siinä vasemmalla edessä) Ajattelin vain että ei se kovin paljoa voi vuotaa, jos vuoden olet sillä jo ajellut ja ohjaus vieläkin toimii kunnolla?
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
tub
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:31

Viesti Kirjoittaja tub »

Riesa2.0 kirjoitti:Oletko muuten kertaakaan tuon vuoden aikana lisännyt öljyä siihen ohjaustehostimeen? (säiliö sijaitsee siinä vasemmalla edessä) Ajattelin vain että ei se kovin paljoa voi vuotaa, jos vuoden olet sillä jo ajellut ja ohjaus vieläkin toimii kunnolla?
Vuoden verran ja 10tkm on tullut laskettua edellisestä leimasta. Ja power steeringin nestepinta on vielä sallituissa rajoissa eli ei tosiaan juurikaan vaikuttaisi vuotavan. Mutta tehostimen alapinta on reilussa öljyn ja lian peitossa. Auton alta ei kuitenkaan löydy tiputusjälkiä. Mieli tekisi hoitaa tuo kuntoon, sillä jos pumppu leikkaa kiinni niin hihna taitaa pysähtyä, joka vaikuttaa varmasti sitä pyörittävään kampiakseliin.

Lähinnä nyt kiinnostaisi tuon pumpun / tiivisteiden vaihdon vaikeus, Onnistuuko aloitteleva tee-se-itse mies hommasta kunnialla? Osia luulisi löytyvän varaosamaailmasta tms.
DTS
Viestit: 22
Liittynyt: 13 Huhti 2007 00:10

Viesti Kirjoittaja DTS »

"Lähinnä nyt kiinnostaisi tuon pumpun / tiivisteiden vaihdon vaikeus, Onnistuuko aloitteleva tee-se-itse mies hommasta kunnialla? Osia luulisi löytyvän varaosamaailmasta tms."

Kyllä onnistuu, ei ole vaikeusluokituksessa, jota käytetään Haynesin oppaissa sieltä vaativimmasta päästä. Parhaiten saat ne vanhat öljyt pois sieltä pumpusta, kun otat etupään ilmaan ja säiliöltä lähtevän letkun irti pumpusta, ja pyörittelet rattia ääriasennosta toiseen. Tähän tarvitset kuitenkin kamun, joka seurailee, että milloin öljyä ei enää tule pumpusta. Itse jouduin pyörittelemään satoja kertoja rattia ääriasennosta toiseen.

"Oletko muuten kertaakaan tuon vuoden aikana lisännyt öljyä siihen ohjaustehostimeen? (säiliö sijaitsee siinä vasemmalla edessä) Ajattelin vain että ei se kovin paljoa voi vuotaa, jos vuoden olet sillä jo ajellut ja ohjaus vieläkin toimii kunnolla?"

Niin tosiaan edellä olevaan viitaten, voihan se olla että kampiakselin etupään tiiviste vuotaa. Sehän sottaa ihan kiitettävästi auton alustaa edessä. Joku voisi eretyä luulemaan sitä ohjaustehostin vuodoksi..

Jos pumppu vetelee viimeisiään, niin senhän kuulee kyllä ajossa, jos pumpusta kuuluu epämääräistä vihellystä ääriasennoissa. Ainahan sitä jonkin verran kuuluu, mutta jos se todella kuuluu sisällekin asti, niin silloin
voisi olla jotain häikkää tehostimella päin. Muuta en tähän hätään oikein osaa veikata.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

tub kirjoitti:Mutta tehostimen alapinta on reilussa öljyn ja lian peitossa. Auton alta ei kuitenkaan löydy tiputusjälkiä. Mieli tekisi hoitaa tuo kuntoon, sillä jos pumppu leikkaa kiinni niin hihna taitaa pysähtyä, joka vaikuttaa varmasti sitä pyörittävään kampiakseliin.
Sanoisin että tuo öljy tuskin on peräisin siitä tehostimenpumpusta, vaan se on vuotanut jostain muualta moottorista. Mutta jos se sittenkin on peräisin pumpusta, niin ei se pumppu siitä kuitenkaan kiinni leikkaa, tehostettu ohjaus vain alkaa "pätkimään" jos öljyn pinta laskee liiaksi. Mielestäni on aivan turhaa työtä alkaa toimivaa pumppua vaihtamaan/korjaamaan :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itelläki kampuran etustefa vaihtokunnossa. Vois senki joku vkl. vaihaltaa. Tai sitte vaihtaa ku vuoto pahenee :) :roll:
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
4x4ylivoimaa
Viestit: 19
Liittynyt: 26 Elo 2006 19:11

Viesti Kirjoittaja 4x4ylivoimaa »

Liitän tähän yhden lisäkysymyksen.

Omassa dokissa kanssa lämmöt eivät nouseet R ja M tasojen yläpuolelle tänään millään vaikka motarilla ajoin 140 kokoajan.

Himaan kun pääsin ihmettelin mikä suhina koneesta kuuluu, niin paisuntasäiliössä oli painetta aika reilusti, että se tirisi sieltä ulos.

Onko nyt tosiasia se että kannentiiviste olisi vaihtokunnossa vai mikä siinä mahtaa olla?
Ford Escort TD
Vastaa Viestiin