Orionin uskomaton käsijarru..?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
jleinon2
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Kesä 2006 02:25
Paikkakunta: Kitee

Orionin uskomaton käsijarru..?

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

No niin, eli vinkkejä kaivataan...

Auto on siis vm91 Orion

Pitäs rekisteröidä tuo, ja ongelma ei ole missää muussa kuin käsijarrussa, etenkin kuskin puolella...

Eli Orioniin on vaihdettu kuskin puolelle uudet kengät, molemmille puolille käsijarruvaijeri, kaikki hilppeet, eli palautinjouset ym ym. Kaikki muu on uutta paitsi jarrurummut, ja siltikään käsijarru ei ota, vaikka vaijerikin on oikein säädetty, eli ei ota siihen pyörännavan "rajoittimeen" kiinni...

Jarrurummut ovat 2mm uutta suuremmat, eli ei pitäs nekään olla lopussa, Kuskin puolen takajarrun olen avannut, ja laittanut noin 12 kertaa, eikä ole paremmaksi mennyt, missä ihmeessä mahtaa olla vika, työtuntejakin on mennyt noin 20, ja sitä on purettu ja koottu korjausopas kauniissa kädessä, mutta kun ei!

Kaikki vinkit ovat tervetulleita... :D
Kiitos...
-Audi A6 2.5 TDI -Ford Orion Tuning -Escort Laser -Ford County 4x4 Turbo
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Automaattisäätö loppu?
Elikkä hammastus pyöreä niin ei pysy siinä
mihin säätää. Jarrut pitää tosiaan säätää ensin kohdalleen,
ja sitten vasta se kässärin säätö.
ei sieltä mitään junia t...
jleinon2
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Kesä 2006 02:25
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

janzamar kirjoitti:Automaattisäätö loppu?
Elikkä hammastus pyöreä niin ei pysy siinä
mihin säätää. Jarrut pitää tosiaan säätää ensin kohdalleen,
ja sitten vasta se kässärin säätö.
Sen automaattisäädön kalikankin olen uusinut, vaikka ei siinä edellisessäkään ollut vikaa...

Olen myös säätänyt ekana sen automaattisäädön kohdalleen, ja sovitellu rummun paikalleen, ja sit vasta kiristäny skäbärin, kuten korjausopaskin neuvoo...

Autolle olisi jo kaupatkin tiedossa, kun vaan sais leimaattua... :oops:
-Audi A6 2.5 TDI -Ford Orion Tuning -Escort Laser -Ford County 4x4 Turbo
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

No johan on ihme tapaus..liian pitkät vaijerit?
Eihän ne vaijerit uppoa läpi siitä reiästään rummun puolelta?
ei sieltä mitään junia t...
jleinon2
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Kesä 2006 02:25
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

janzamar kirjoitti:No johan on ihme tapaus..liian pitkät vaijerit?
Eihän ne vaijerit uppoa läpi siitä reiästään rummun puolelta?
Ihan käypäinen vaijeri, asennuksessakaan ei ollu mitään ongelmia, ostan alkuviikosta tuohon vielä uudet rummut, jonka jälkeen laitan kädet ristiin, jos ei rupea toimimaan...
-Audi A6 2.5 TDI -Ford Orion Tuning -Escort Laser -Ford County 4x4 Turbo
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

onko käsijarruvivussa tuntuma vai ei? jos vipuun tulee tuntuma niin sit jostain syystä edelleen loppuu se liikerata kesken rummun sisältä..
jleinon2
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Kesä 2006 02:25
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

Kyllä on tuntuma, ja ottaa jotenkin, mutta lukkoon sitä ei saa kuin hampaat irvessä repimällä, jarrukengätkin oli ihan laadukkaan merkkiset, ja tosiaan uudet, ja jokaisen aukomisen yhteydessä olen niitä karhennellut santsikalla...

Jarrummun käyn tosiaan huomenna ostamassa, kun motonetillä ei näytä olevan kuin yksi kipale... :D

Sanoppas sie sami katsastusinssinä, jota täytyykö käsijarrun olla niin tehokas että renkaan saa lukkoon hiekalla, käkkärisshän sai kyllä olla heittoa jotain 70 prossaa...
-Audi A6 2.5 TDI -Ford Orion Tuning -Escort Laser -Ford County 4x4 Turbo
orion88
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:15

Viesti Kirjoittaja orion88 »

Mä en oo saanu orionin kässäriä pitämään enää muutamaan vuoteen kunnolla vaikka mitä tekis! Mutta rupeaa noi rummut varmaan olemaan aika kuluneet.
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Käsärin ei tarvii muuta tehä ku pitää autoa paikallaan, tuskin tarvii ihan lukkoon mennä. Meijjän 900:ssa turbosaabissakaan ei ottanu lukkoon kuskinpuolen rengas, mutta silti meni läpi katastukseta. ;)

edt. ja menihän toi oma sierraki katastuksesta läpi, vaikka käsäri oli tehoton. Mutta oli kuitenkin riittävän tehokas pääsemään arvoista läpi. :) (tammikuuta tais olla, ei pystyny käsärikäännöstä talvella ees harkihtemmaan, niin tehoton oli ja on edelleen) Ei pidä paljo yhtään toi, pitäs uusia jarrukengät ja rummut, niin eiköhän se siiitä sit.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Ja saabeissa sellanen hauska juttu että kepin kuuluu nousta suunnilleen 90 asteen kulmaan ainakin 99:ssä
Escort 1.8 sport -97
JJR
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Helmi 2005 19:24
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR »

Omassa orionissa sain pitämään nimenomaan sillä automaattisäädöllä räpeltämällä.

Eli aluksi oli semmonen että vaikka kiskasi hampaat irvessä kahvaa ni ei edes pitäny autoa paikallaan.
Sitten otin koko roskan auki, kaikki osat irti ja kasasin takasin niin että automaattisäätö oli aivan "alussa". Rumpu kiinni ja hieman jarrunpoljentaa ja sitten käsijarrun vetelyä. Josain välissä kuului rummun sisältä kun automaattisäätö rapisi ja voila, jarru piti.
Fordissa kaikki osat ovat kuluvia.
jleinon2
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Kesä 2006 02:25
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

Nyt huomasin, jotta jalkajarrukaan ei pidä siinä kuskinpuolen takarenkaassa, muut ottavat, niinkuin pitääkin... Käyn tänään sen rummun, ja varmaan jälleen kerran uudet kengät, jos kävis vaikka foortilta hyvään hintaan... :lol:
-Audi A6 2.5 TDI -Ford Orion Tuning -Escort Laser -Ford County 4x4 Turbo
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

JJR kirjoitti:Omassa orionissa sain pitämään nimenomaan sillä automaattisäädöllä räpeltämällä.

Eli aluksi oli semmonen että vaikka kiskasi hampaat irvessä kahvaa ni ei edes pitäny autoa paikallaan.
Sitten otin koko roskan auki, kaikki osat irti ja kasasin takasin niin että automaattisäätö oli aivan "alussa". Rumpu kiinni ja hieman jarrunpoljentaa ja sitten käsijarrun vetelyä. Josain välissä kuului rummun sisältä kun automaattisäätö rapisi ja voila, jarru piti.
Näinhän se menee, osien puhdistus, tarvittaessa uudet osat, kasauksessa säätö nollaan ja käyttöjarrulla sitten poljetaan automaattisäätö kohdilleen. Sen jälkeen vasta käsijarrun vaijerin säätö. Jos ei käyttöjarru toimi on hieman vaikea säätää käsijarrua kohdilleen :) Nämä siis rumpujarruille.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Käsijarrun jarruvoimien tulee olla yhteensä vähintään 16% auton kokonaismassasta, keskinäinen ero max 70%.
orion88
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:15

Viesti Kirjoittaja orion88 »

jleinon2 kirjoitti:Nyt huomasin, jotta jalkajarrukaan ei pidä siinä kuskinpuolen takarenkaassa, muut ottavat, niinkuin pitääkin... Käyn tänään sen rummun, ja varmaan jälleen kerran uudet kengät, jos kävis vaikka foortilta hyvään hintaan... :lol:
Ettei olis jarrusylinterissä vika, jossei jarru ota kiinni niin ei se automaattisäätökään kiristy??
jleinon2
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Kesä 2006 02:25
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

Sainpa leimattua, ostin uuden rummun, ja ne kengät vaihdoin toiseen kertaan... :D

Eipä mennykkään kun +150€ yhdeen napaan rahaa...
-Audi A6 2.5 TDI -Ford Orion Tuning -Escort Laser -Ford County 4x4 Turbo
Vastaa Viestiin