Focus jarrut..

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
jouunas
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Tammi 2007 12:44
Paikkakunta: Pieksämäki

Focus jarrut..

Viesti Kirjoittaja jouunas »

Vm. 2000 Focus..

Eilen ja tänään ajaessa ajoittain abs nakutti jarrutuksessa (ei mitään normaalista poikkeavia jarrutuksia). Tänään sitten abs-merkkivalo syttyi (välillä sammui) ja syttyy uudestaan.

(Vasemmasta?) takapyörästä kuuluu "laahaava" ääni >20km/h nopeuksilla.

Olisikohan ideoita? Laahausääni voisi viitata laakeriin? Onko sitten sieltä voinut jokin anturi mennä tms. mikä aiheuttaa abs-valon?

La-su yönä (nyt siis ti) joutui tekemään hieman tiukemman jarrutuksen tielle tullutta eläintä väistäessä, tämän jälkeen ei heti kuitenkaan ilmennyt mitään, vaan eilen tuli ensimmäiset "oireet".

Kiittäen vinkeistä jo etukäteen... searchilla tuli aikaisemmat vastaavat topicit jo lueskeltua.
Hermanni
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Marras 2005 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Veikkaisin sitä ABS-anturia. Sehän on samassa "paketissa" kun laakerikin on. Itse jouduin vaihdattamaan juurikin takapään laakerin. Tein homman tutun korjaamolla ja samalla ihmettelimme ABS-anturin "vastakappaletta" joka oli hieman kuluneen näköinen. Kaveri tiesi kertoa, että jos siitä lohkeaa esim palanen, niin ABSit saattavat alkaa reistailemaan.

Laakerin kunnon saat helpoiten selville, kun nostat auton ylös ja pyörität kevyesti rengasta. Ota samalla sormilla kiinni jousesta. Jos jousessa tuntuu "rohina" on laakeri risa. Samalla kun vaihdat/vaihdatat laakeria tulee se ABS-anturin vastakappale samalla kertaa katsottua. Muuten sitä on aika vaikea tarkistaa.

Edit: Oma auto Focus 2001
jouunas
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Tammi 2007 12:44
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jouunas »

Takapää ilmaan tuossa äsken ja renkaiden pyörittelyä.. Kuskinpuolen renkaassas jarru "laahaa" hieman... ja väljyyttä oli ilmestynyt kummasti sittetn viimekerran tarkastelun. Eli laakerihommiksi meni.
Hermanni
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Marras 2005 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Oli muuten meikäläiselläkin sama kuskin puoleinen takapyörän laakeri. Ja kilsoja takana "vasta" 107 tuhatta.
jouunas
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Tammi 2007 12:44
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jouunas »

Juu, mulla 113 tuhatta... mut jospa tuo sillä löytyisi syy siihen abs-valoon..
Hermanni
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Marras 2005 02:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

jouunas kirjoitti:Juu, mulla 113 tuhatta... mut jospa tuo sillä löytyisi syy siihen abs-valoon..
Kun laakeria vaihdat, niin sisimmäisenä renkaana "laakeripaketissa" on ABS-anturin vastakappale. Katso silmämäärisesti sitä, ettei siitä esim puutu palanen. Toinen vaihtoehto on se itse ABS anturi. Jos kumpikaan niistä ei tuota tulosta, niin vika on jossain muualla kuin itse renkaan ympärillä.
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Itse olen huomannut pari kertaa sellaisen oudon ilmiön jarruttaessa pitävällä pinnalla, että abs tärisyttää poljinta. Jalka jarrulta ja uusi jarrutus niin ei mitään. Mitään abs valoa ei ole syttynyt. Onkohan tässäkin kyse anturista?

Ps. Itselleni vaihdettiin toisen eturenkaan laakeri 60tkm:ssä.. Takaa ei vielä kuulunut ääniä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
jouunas
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Tammi 2007 12:44
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja jouunas »

Focus_2.0 kirjoitti:Itse olen huomannut pari kertaa sellaisen oudon ilmiön jarruttaessa pitävällä pinnalla, että abs tärisyttää poljinta. Jalka jarrulta ja uusi jarrutus niin ei mitään. Mitään abs valoa ei ole syttynyt. Onkohan tässäkin kyse anturista?
Samallatavalla tuo ilmeni minullakin "ensioireet", niiden jälkeen sitten alkoi takaa kuulumaan ääntä.. Mutta voisi äkkiseltään kuvitella (vaikkei mitään ymmärräkään näistä) että anturista kannattaa johdotukset katsoa..
harpatso

Viesti Kirjoittaja harpatso »

Itse olin jo hankkinut uudet jarrukengät taakse ajoittaisen laahaavan metallisen äänen vuoksi. Oli vaihdatettu juuri puolitoista vuotta aiemmin.
Rumpu irti ja ihmettelyä runsaan kulutuspinnan vuoksi.
Syynä oli lopulta katkennut lukitustappi joka pitää kengät suorassa.
Jarrukengän kylki osui rumpuun. Asennussarja on siis syytä uusia kenkien yhteydessä.
Vastaa Viestiin