Teippien poisto Transitista

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Juha_74
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Huhti 2007 21:59
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Teippien poisto Transitista

Viesti Kirjoittaja Juha_74 »

Moi,

Hommasin itselleni wanhan kuljetusfirman Ford Transitin jossa on kyljessä 10
vuotta palaneet mainosteipit. Miten teipit kannattaisi poistaa kyljistä?
Onko kuumailmapuhallin ja liuotinpesu paras tapa poistaa ne vai mitä
kannattaisi testata?

Onko vaihtoehtoisesti suositella Helsingissä toimivia yrityksiä jotka poistavat teippejä?

Tänks vinkeistä.
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

No itse olen ainakin poistanut auton kyljestä mainosteippiä kuumailmapuhaltimella ja sen jälkeen ihan repimällä. Ei ole tosin noin vanhoja tarroja ole ollut, että saattaa irrota pienempinä palasina. Mutta luulisi irtoavan.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Juha_74
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Huhti 2007 21:59
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_74 »

Moro,

Eli et ole tarvinnut lastaa tms. irroittamiseen vaan sormet ovat riittäneet? Millä olet putsannut tarran liimajäljet?
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

No jäljethän siihen jää väkisinkin kun maali on haalistunut. Mutta liimat lähtivät ihan liuoittimella ja kuumalla vedellä. Tosin ei pahemmin liimoja jäänyt, varsin hyvin lähti mukana. Ja ihan kynnellä raaputtelemalla. En uskaltanut mitään lastoja ottaa. Yritin vain repiä varovasti ettei repeä eli irtoaisi isoina paloina, ja hyvin lähti.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Juha_74
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Huhti 2007 21:59
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_74 »

Kiitoksia. Käyn hakemassa kuumailmapuhaltimen ja aloitan hommat :-)
Juha_74
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Huhti 2007 21:59
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_74 »

Jep, viereistä K-raudasta löytyi ksyleeniä. Pitää testata miten tarrat ja tahrat lähtevät irti. Saattavat olla 10 vuoden jälkeen aika tiukassa kiinni.

Onko muuten tietoa miten paljon metallisävyistä maalipintaa voi kuumentaa lämpöpuhaltimelle? Veikkaan että pintaa voi lämmittää rauhassa jonnekin 60 asteeseen ilman maalipinnan vaurioita.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei sitä paljoa edes tarvii/kannata kuumentaa. Just firmalle ostettiin auto ja siitä nypittiin vanhat tarrat pois. Hyvin lähti kun kuumensi sen verran, että tuli elastiseksi.
Liima olikin sitten jo eri asia. Ei irronnut millään konstilla. Ei auttanut ksyleenit eikä muut. Sitten kun olis ollut tarpeeksi vahvaa liuotinta niin alko maalikin lähteä :shock:
J sävy eroahan siihen jää väkisin kun on noinkin kauan ollu paikassa tarrat.
Sitäkin voi hiukan koittaa jollain värivahalla myllyttää.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Ei sitä kovin paljoa voi kuumentaa. Mutta kuten tuolla OD:n puolella jo kyselit niin liimat lähtevät varsin hyvin toffeelaikalla. Sitä on tullut oventiivisteiden liimajälkien irroituksessa käytettyä. Pitää vain olla sopivasti happea saatavilla, savuttaa meinaan kivasti jos oikein töitä tekee.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Toffeelaikalle ääni täältä, maksaa biltemassa 4.95€. Lähtee teippi ja liima. Akkuporakoneella olen sitä pyöritelly ja ei siitä mitään savuja ole tullut(laikasta eikä porakoneesta).
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ja jollain cleaner vahalla läpi koko auto sen jälkeen niin saattaa jopa tarrojen jättämät läiskätkin hävitä
Focus 1.0 edition a6 2017
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

tarra/toffeelaikka oikea työkalu tuohon.
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

TeRoK kirjoitti:Liima olikin sitten jo eri asia. Ei irronnut millään konstilla. Ei auttanut ksyleenit eikä muut. Sitten kun olis ollut tarpeeksi vahvaa liuotinta niin alko maalikin lähteä :shock:
Eipä ole vielä sellaista tarraliimaa tullut vastaan, mikä ei olisi valopetroolilla lähtenyt. Tarvii hetken aikaan pehmitellä ja eikä välttämättä ihan kaikki lähde ensihieromisella, mutta kaikki on aina lähtenyt.
Focus_2.0
Viestit: 737
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Sinoli yksi vaihtoehto liiman poistamiseen. Ksylenillä lähtee ehkä paremmin mutta kannattaa olla varovainen ksylein kanssa, on karsinogeeni. Hanskat ainakin käteen.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Irrottelin eskon kupeesta noita fordin logoja ja rupes maalit lähtee mukana ja aattelin että netistähän löytyypi ohjeita tarrojen poistoon.
No sattupa että tulin tänne kattoos ja 2 tuntia aiemmin oli lapazu kirjottanu tähän topicciin vinkin ksyleenistä ja sillä testasin niin onnistu, tarra läks ja maalit pysy kiinni.
Maalien ei tietty pitäis lähtee mukana mutta tuli laitettua noi logot sillon aika tuoreeseen maalipintaan (viikon vanhaan) ja ei varmaan ohentimet päässy kunnolla haihtuu alta pois ja hiontavärikin tuntuu maalin alla tosi sileeltä (600:lla veden kanssa hiottu) et oiskohan saanu huonon tartunnan?
Noista tarroista kyse http://www.tvracing.net/images/Ylhaalta.jpg
Näin lähti ekax http://www.tvracing.net/images/Tarran%20irrotus.JPG
Ja ksyleenin kanssa http://www.tvracing.net/images/Toinenpuoli%20ookoo.JPG
jiiwee
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Loka 2006 21:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Täältä ääni sinolille liimaa vastaan ja sitten varovasti värivaha/ kevyt myllytys..
Ei se ota, jos ei annakkaan!
tomipee
Viestit: 115
Liittynyt: 04 Helmi 2007 20:43

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Itse olen poistanut kuumailmapuhaltimen ja lastan/sormien avulla. Jos kuumennaat liikaa ja vedät lastalla voi lähteä maali mukana, nimimerkillä kokemusta on :roll: Toffeesta en oikee tiedä, aikamoista sotkemista, liimaat lähti ihan tinneri hinkkaamalla, mutta sai ne pois toffeellaki
Sierra
Avatar
Sini81
Viestit: 65
Liittynyt: 27 Elo 2006 00:09
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Sini81 »

itse otin toffeelaikalla tarroja pois ja ei siitä sen kummempaa sotkua kyllä tullut. Maali pysyi paikallaan ja naarmuja ei tule.... SIIS ÄÄNI TOFFEELAIKALLE !!!!!!!!!!
ketä leikkiin ryhtyy.... niin ryhtyy sitten kans !!!!!
tomipee
Viestit: 115
Liittynyt: 04 Helmi 2007 20:43

Viesti Kirjoittaja tomipee »

No kyllä se vaan sotkee sitä tarraa sellaseks paskaks, lähtee kyllä pois ku puunaa tinnerillä.
Sierra
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Tarrasta kiinni väitän.
Käyttökinnerinä Escort -96 1.8l CLX
Sekalaisessa ajossa Mondeo -07 Limited 125.
Harrastepelinä VW Kupla 1.7l (tekeillä gasserlook)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä olen repinyt käsin irti enimmät, loput rapannut kynnellä irti, tarvittaessa pehmittänyt tärpätillä, mutta riippuu tosiaan tarrasta ja lämpötilasta! 8)
Avatar
Jaawa
Viestit: 129
Liittynyt: 19 Syys 2006 13:28
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jaawa »

Kliineri vaha toimii aika hyvin sen maalipinnan kirkastamiseen ja värierojen tasoittamiseen. Ite poistin paksin kannesta malli litanjan ja kliinerin kanssa hinkkasin niin ei kyllä jäänyt näkyviin mitään rajoja.. paitsi tietty sinne mihin hinkkaamisen lopetin kun ei sitä koko autoa jaksanut tällä kertaa :) Robbarist ostin törpäkön mut yllätyin kuinka hyvää kamaa se on.. tosin onhan korrek ihan laatu merkki
Sierra 2.0i DOHC -90
Vastaa Viestiin