Kitkat vs Nastat

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Kassu
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Maalis 2007 10:23

Kitkat vs Nastat

Viesti Kirjoittaja Kassu »

Minä otan talvikelillä ainakin nastat,ei mikään pie niin hyvin jäällä kun nastat.Kyllä kitka sohjoisella ja tälleen pitää mutta kun on keski talvi niin sitä ei paljoa pääsekkään kitkoilla kun nastathan ne uppoo jäähän.Kitkat pyörittää siinä päällä.

Anteeksi kirjoitus virheistä,jos sattui olemaan.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Ja tässä minun kommenttini asiaan. :mrgreen:
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Tästä on aina hauska jauhaa :D

Nyt kun olen ajellut vuoden verran kitkoilla niin olen huomannut että kitka pitää jäällä, lumella, sohjossa yhtä hyvin kuin nasta. Ainoa missä kitkat selvästi häviää on märkä jää.

Kitkat on hiljaisemmat ja pehmeämmät kuin nastat, niillä on mukava ajaa. Sellaisia kelejä, että kitkoilla ei olisi pärjännyt ei ole vuoden sisään tullut. Pari kertaa on ollut sellaisia kelejä, että on täytynyt ajaa rajoituksien mukaan :shock:

Kun nuo kitkat on kuitenkin kohtuu hyväpitoiset renkaat, säästävät teitä, ympäristöa ja veromarkkoja niin luulenpa, että seuraavatkin renkaat on kitkat.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

nyt kun tämä topic lähti käyntiin ni vanhasta lainattuu
JanneR kirjoitti:Sanoohan sen järkikin. Oletetaan että olet kävelemässä jäällä
ja jää pettää. Kummat toivot olevan mukana matkassa:
näppylähanskat vai naskalit???

:mrgreen:
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

henu kirjoitti:nyt kun tämä topic lähti käyntiin ni vanhasta lainattuu

:mrgreen:
Jos jää pettää, toivoisin mieluiten olevani jääkoneen vieressä, mistä niitä saa lisää.

Jäät pidetään lasissa,
Renault pullossa ja
Sisu askissa.
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

henu kirjoitti:nyt kun tämä topic lähti käyntiin ni vanhasta lainattuu

:mrgreen:
En ole koskaan nähny näppäylähanskapintaisia renkaita enkä muuten jäänaskalipintaisiakaan...

Jos olisi avannossa ja olisi mahdollisuus tarttua kitkarenkailla varustetun auton peräkoukkuun tai nastarengasauton niin ihan kumpi vaan kelpaisi...
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

"maastokitkat" kokoa 31/10.5-15, nelitassussa ei nastoja tarvita :D

muut ajaa minne tie vie, minä minne haluan :roll:
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

kd kirjoitti:

Kun nuo kitkat on kuitenkin kohtuu hyväpitoiset renkaat, säästävät teitä, ympäristöa ja veromarkkoja niin luulenpa, että seuraavatkin renkaat on kitkat.
veroMARKKOJA.... heheh... :lol:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ostaa nastat kun ne pikkuhiljaa muuttuu kitkoiksi kun nastat häipyy? 8)
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Mondeomies kirjoitti:
Etkö sä ole muka kuullut että markat otetaan takaisin käyttöön?
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Jos tämmöstä talvea pitää ensvuonna, niin kitkat olis parempi vaihtoehto. Kuluu noi nastat aika nopeesti ku ajelee paljaalla asfaltilla....jäällä ja lumella niillä kuuluisi ajaa. Kitkarenkailla ajelee vaikka missä.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

miten vain
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

lapazu kirjoitti:Kitkarenkaan terävin pito muuten katoaa jo ennen kuin pinnasta on hävinnyt puolet. Nastarenkaan pito säilyy pidempään tasaisena.
Juu, ja nastarenkaan terävin pito siinä vaiheessa kun nastoista puolet on poikennu/murtunu/haljennu/menny muuten vituuksi tai sitten vaan lennätetty toisten tuulilaseihin.. :roll:
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

TV:ssä sanottiin että kun kelit on mitä on eli paljasta asvalttia niin nastoja sinkoilee ja laseja hajoilee.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Hyvät nastarenkaat kestää tuplasti enemmän ajoa kuin kitkat vai väittääkö joku muka vastaan? 8)
sportwagon
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Maalis 2007 21:11
Paikkakunta: pohjoinen

Viesti Kirjoittaja sportwagon »

Kyllä ne kitkat on paremmat minun mielestä :D En usko että hyvät kitkat kuluu sen nopeammin kun saman merkin nastat.

Mutta jos kaikki ihmiset ajaisivat kitkoilla niin risteys alueet olisivat tosi vaarallisia kun ei olisi nastoja karhentamassa jäätä, joten kiitän ja kumarran nastarenkaiden käyttäjille, että saan ajella kitkarenkailla ja pitokin on pirun hyvä :D
fordi on hyvä niin kauan ku se kestää
focus 1,8 trend
sportwagon
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Maalis 2007 21:11
Paikkakunta: pohjoinen

Viesti Kirjoittaja sportwagon »

Niin ja onpa tullu nokian testi radalla tullu testettua sekin että kun ajetaan jääradalla kilpaa samanlaisilla autoilla jossa toisessa on kitkat ja toisessa nastat, niin ei oikein saada eroja suuntaan tai toiseen. Ajotyyli on vain erinlainen 8)

Kuskit olivat siis ihantavallisia autoilijoita ja ajoivat molemmilla renkailla moneen kertaan.
fordi on hyvä niin kauan ku se kestää
focus 1,8 trend
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Monteonisti kirjoitti:Hyvät nastarenkaat kestää tuplasti enemmän ajoa kuin kitkat vai väittääkö joku muka vastaan? 8)
Mihinkä tämä perustuu?
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

GeeTee- kirjoitti: Mihinkä tämä perustuu?
en tiijä mutta mulla ainaki hakkapeliitta Q kitkat häviää silimissä... ja hakkapeliitta nastakumit on kestäny pitempään. johtuu vissii siitä et kitka on paljon pehmeempi
tuning sucks
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

jype kirjoitti: en tiijä mutta mulla ainaki hakkapeliitta Q kitkat häviää silimissä... ja hakkapeliitta nastakumit on kestäny pitempään. johtuu vissii siitä et kitka on paljon pehmeempi
Juu no tokihan niistä pinta kulahtaa nopsemmin kun nastoista, mulla tapas nastarenkaista aina kulahtaa nastat eikä niistä sen jälkeen ollukkaa mihinkään kun ei ne ilman nastoja pidä mitää..
Tuntuu nuo Nokian Hakkapeliitta RSI kitkat menevän vielä toisenkin talven, ja kun ne oli jo talven ajetut ennestään ni se olis pitkä aika mun mittapuulla. Nastoilla en 3 talvea pärjäisi millää.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Väite perustuu kokemukseen, mikä peruste olis parempi? 8)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

evolution kirjoitti:"maastokitkat" kokoa 31/10.5-15, nelitassussa ei nastoja tarvita :D

muut ajaa minne tie vie, minä minne haluan :roll:
mulla oli pajerossa 33" mutiaiset ja äitiä tuli ikävä ekan kerran kun jarrutella piti :?
Focus 1.0 edition a6 2017
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

jaska74 kirjoitti: mulla oli pajerossa 33" mutiaiset ja äitiä tuli ikävä ekan kerran kun jarrutella piti :?
:lol: Tosi on että jarrutukset on jänniä,itte ajelin yhden talven
4WD Hiacella jossa kesärenkaat alla, liikkeelle pääsi ylämäkiinkin paremmin kuin nastoilla varustetuilla toisesta päästä vetävillä mutta pysähtyminen/hidastaminen piti aina suunnitella reilusti etukäteen :wink:
ei sieltä mitään junia t...
ransitti
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Heinä 2007 18:07

Viesti Kirjoittaja ransitti »

autosta kiinni kumpi nasta vai kitka.esim takaveto volvo ehdottomasti nasta kun taas etuveto citicca kitkoilla pärjää hyvin.tullut siihen tulokseen että itse ostaisin takavetoiseen nastat ja etuvetoiseen riittäisi kitkat.
Vastaa Viestiin