RST Escortista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

RST Escortista

Viesti Kirjoittaja arei »

Tervehdys!

Hankin tossa haltuuni tollasen Escortin. Ensimmäinen turbo-cvh lajiaan meikäläiselle joten apuja kaivataan. Koitin jo hakua mutta ei oikein löytynyt. Auto on tällä hetkellä vakio, ahdin on juuri vaihdettu korjattuun kun vanhasta halkesi pakopesä, kone tuntuisi olevan kunnossa kaikin puolin joten ajattelin että josko sitä vähän uskaltaisi kiristää.

Eli tästä päästäänkin siihen ongelmaan sitten, minkälaisia "moottorinohjauksia" ootte näissä vehkeissä käyttäny. En ajatellut ruveta tota ke-jettiä ainakaan vielä vaihtelemaan Efi:in joten jettiin sopivat ratkaisut kiinnostaa... Olisko joku 150-160 voimaa mahdoton idea noin niinkun kestävyyden ja ajettavuuden kannalta? Putkisto menee ensimmäisenä uusiksi, minkä kokoista sinne kannattais laittaa? Ja välijäähdyttimen vaihdan myös, en siksi etteikö se vanha ajaisi asiaa muttakun näpeissä pyöris numeroo isompi :twisted:

Mutta tosiaan oli jees jos näiden kanssa pelanneet/laitteen tuntevat voisivat vähän avustaa että saatais tampereen teille yks vähän pirteempi Fordi lisää, kesä tulee ja kaikenmaailman bemarit ja hondat kaivetaan naftaliinista, joten kai sitä täytyis mukana pysyä 8)
Fiesta mk2 1.6 <- yritetään vielä pelastaa...
_P_
Viestit: 70
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja _P_ »

JOS se shitronic on kunnossa se riittää noille tehoille mitä suunnittelet kyllä. Ahtopainetta pystyy vakiosytkäboksilla nostaa ilman huijauksia sinne 0,7barin hujakoille. Putki on jotain 2,25" ei sitä ihan ensimmäiseksi kannata vaihtaa jos ei nyt välttämättä halua. Se cooleri on melko surkea ja kannattaa tosiaan vaihtaa. Sanotaanko että jos kone on kunnossa ja bensaa riittää ja sytkäkin sopivasti säädetty niin tuolla yhdistelmällä ollaan noissa tehoissa mitä haluat ja voi sieltä 10 heppaa enemmänkin tulla ehkä.

Tosin on myös hyvin mahdollista että KE-jetti ei oikein toimi tai kone on muuten täynnä edellisten omistajien patentteja että se vaan sulaa jos sitä vähän kutittaa, kannattaa siis mennä asiantuntevaan paikkaan tarkistamaan säädöt ennen kenkimistä
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja arei »

Tapahtuukos toi ahtopaineen nosto sitten jollain säädettävällä hukkaportin kellolla vai jollain säätöventtiilijärjestälmällä(joka ei ainakaan minusta kuullosta kovin turvalliselta). Eli jos ymmärsin oikein niin ton KE:n pystyy säätämään esim. noille 0.7 bar paineille ilman mitään lisärikastusjärjestelmiä tms. ja että se osaa vielä noilla paineilla myöhästää sytytystä.

Onko tiedossa ketään kuka tampereen seudulla osais tollasen säätää, kun eikös se jarruun kuitenkin tarvis saada sitä säätöö varten.
Fiesta mk2 1.6 <- yritetään vielä pelastaa...
_P_
Viestit: 70
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja _P_ »

arei kirjoitti:Tapahtuukos toi ahtopaineen nosto sitten jollain säädettävällä hukkaportin kellolla vai jollain säätöventtiilijärjestälmällä(joka ei ainakaan minusta kuullosta kovin turvalliselta).
Siinäpä ne yleiset vaihtoehdot on, jonkinlainen bleed tai muu venttiili on vaan paljon halvempi kuin uusi jäykempi painekello, ihan turvallinen sekin on ja vakiona sitä painetta rst:ssä ohjataankin sähköisesti venttiilin avulla. Onko sulla se vielä kiinni?
Pyöreä mötikkä jossain laatikon päällä johon tulee kaksi johtoa ja kolme letkua joista yksi pitäisi mennä ke-jetin määränjakajaan ja yksi painekellolle ja yksi kompuralle (tai muualle turbon jälkeen).
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja arei »

Joo kyllä se venttiili siellä näytti olevan, onko tämä nyt sitten se Amal-venttiili? Joo,mulla tuli ton auton mukana sellanen oikein thyyning alumiininen nupikka,jossa on kolme letkulähtöä, taitaa juuri olla se bleed-venttiili.

Eli siis jos asennan ton venttiilin hukkaportin kellon ja imusarjan välille, ja sitä säätämällä saan hukkaportin pysymään kauemmin kiinni ja ahtopaineet nousee,vai ymmärsinkö jotain väärin.

Mitenkäs se ahtopaineen rajoitusventtiili tuohon reagoi, eikös se rupee sitä ahtoo sitten kuitenkin pätkimään kun se ylittää sen säädetyn rajan? Vai tarviiko toi venttiili asentaa siten että se hukkaa painetta väliltä ahdin-rajoitinventtiili?

Mitenkäs sitten kun saan kikkailtua ne ahdot esim. 0.7bar, tässä vaiheessa sitten vien auton penkkiin säädettäväksi ettei mene laihalle/nakuta, vai tarviiko sinne vielä jotain muuta vaihtaa.

Anteeksi tämä kysymysten määrä mutta tosiaan on toi KE-jetti sen verran outolintu meikäläiselle, etten viitsisi alkaa kantapään ja sulaneiden mäntien kautta opiskilemaan aihetta vaan kysyn suosiolla itseäni viisaammilta.
Fiesta mk2 1.6 <- yritetään vielä pelastaa...
_P_
Viestit: 70
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja _P_ »

Amalihan se.
Voi olla että siihen bleedin letkuun kannattaa laittaa joku supistin missä on pieni reikä ilmalle, muuten saa ruuvata bleedin ihan auki ja silti ei paineet nouse. Useasti on se amalikin heitetty mäkeen mutta pitäisi se senkin kanssa toimia, ehkä jopa paremmin jos boksi pitää amalia kiinni niin kauan kunnes paineet nousee halutuksi ettei hukkis hiivi auki. Mulla on siinä letkus vielä ennen bleediä takaisku/yksisuuntaventtiili ettei se ime alipaineella bleedin kautta ilmaa. Kannattanee asentaa se bleedi mahdollisimman lähelle painekelloa, mulla ainakin auttoi ahtopaineen aaltoiluun kierroksilla kun lyhensin letkuja.

Eipä sinne taida paljoa muuta vaihdettavaa olla.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Iänikuinen juttu RST:ssä mutta otetaan taas esille. Eli, autossa ei ole yhtä moottorinohjausjärjestelmää niin kuin nykyisissä efi-koneissa vaan kaksi täysin toisistaan eristettyä järjestelmää. KE-jetronic hoitaa moottorin polttoaineensyöttöä, jopa ihan hyvin noin 200hv asti. Huono puoli on, että sitä ei juurikaan voi säätää. Kaksi ruuvia säätämiseen löytyy ja niillä pitää pärjätä. Myöskään mitään lastuja jne. ei ole olemassa koska ei ole mitään tietokoneboksiakaan. Tulipellissä oleva musta KE-jetin boksi on puhtaasti analoginen ja sisältää lähinnä mittaus ja vahvistus piirejä joilla ohjataan sähköistä seoksenkorjausta. Perusseos tulee siis täysin mekaanisesti. Autolla pystyy siis aivan hyvin ajelemaan ilman koko boksia.

Sytytyksestä ja ahtopaineen ohjauksesta puolestaan vastaa ESC-II yksikkö, eli se hopea boksi tulipellissä. Tässä on tuo ahtopaine-anturi ja lastu. Lastussa siis on ohjelmoitu maksimi ahtopaineraja ja sytytyskartta. Itse anturi on kyllä 2.5bar anturi, joten siitä ei jää heti kiinni. Koko karttaa pystyy skaalaamaan ylöspäin kiertämällä virranjakajaa, minkä voi tehdä jos välijäähdytin on kunnossa. Sieltä voi löytyä yllättävänkin monta heppaa. Tällöin pitää tietää mitä on nakutus ja miltä se kuullostaa.

Jos lievä viritys kiinnostaa, niin suosittelisin vaikka jättämään sen KE-jetin sinne, mutta tuon ESC-II boxin voisi korvata vaikka megasquirtillä, niin tulisi löytyä monta kärpästä yhdellä iskulla. Se toimii aivan suoraan alkuperäisen virranjakajan kanssa. Ja aina jos turboautolle tehdään jotakin muutoksia, niin laajakastalambda on aivan ehdoton lisävaruste. Saisi olla se ensimmäinen härveli mitä autoon investoidaan jos ei jo ole.
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

JesseT kirjoitti:... voi löytyä yllättävänkin monta heppaa. Tällöin pitää tietää mitä on nakutus ja miltä se kuullostaa.
Eikö noita nakutustunnistimellisia syttybokseja saa nykyään (Saab-)romiksilta melkein suurkiitoksella? Jäisi sekin huoli vähemmälle. Vai tuleeko niistä ihottumaa :mrgreen:
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Jukka T kirjoitti: Eikö noita nakutustunnistimellisia syttybokseja saa nykyään (Saab-)romiksilta melkein suurkiitoksella? Jäisi sekin huoli vähemmälle. Vai tuleeko niistä ihottumaa :mrgreen:
Nakutunnistinhan escossakin on, vai mikä etu tuolla saabin härvelillä nyt saadaan?
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

JesseT kirjoitti: Nakutunnistinhan escossakin on, vai mikä etu tuolla saabin härvelillä nyt saadaan?
Jos siellä kerran on jo tunnistin, niin ei sitten tarvi vaivata päätään nakutuksella. Jos se siis toimii. Turposaappaissa vaan on ollut noita systeemeitä niin pitkään, että sieltä löytyis osat sopuhintaan jos puuttuis.
Vastaa Viestiin