Mondeon ohjaustehostimen laudutin vuotaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
GLX
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Joulu 2006 10:07
Paikkakunta: Helsinki

Mondeon ohjaustehostimen laudutin vuotaa

Viesti Kirjoittaja GLX »

Mondeo -00 2,0 STW MKII ohjaustehostimen lauhdutin on alkanut vuotamaan keskellä olevasta liitoksesta. Onko lauhdutin paha vaihtaa? Pohjamuovin poistamalla saa lauhduttimen kyllä näkyviin, mutta entä vaihto ja tehostimen ilmaus?
Lauhdutin pitää kaiken lisäksi tilata Ruotsista, kun automalli on niin harvinainen Suomessa :shock:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ohjaustehostimen lauhdutin :shock: Onko noissa semmonenkin jo?
Ettei ole mikään automaattilaatikon öljynlauhdutin? Jos toi siis on tomaatti...
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

1 Katso, että ohjaustehostimen nestesäiliö
on täynnä.
2 Käännä ohjauspyörää hitaasti useita
kertoja ääriasennosta toiseen moottorin
ollessa sammuksissa.
3 Tarkasta nestemäärä ja lisää sitä tarvittaessa.
Jatka ohjauspyörän kääntelyä
ja nesteen lisäystä, kunnes nesteen pinta
säiliössä ei enää alene.
4 Käynnistä moottori ja siirry välittömästi
moottoritilan puolelle tarkkailemaan ja
tarvittaessa lisäämään nestettä, sillä pinta
saattaa pudota hyvinkin nopeasti ja se
on koko ajan pidettävä riittävänä, jottei
järjestelmään pääse säiliön kautta lisää
ilmaa.
5 Kun pinta ei enää alene, siirry seuraavaksi
kääntelemään ohjauspyörää. Anna
moottorin olla koko ajan joutokäynnillä.
6 Kääntele ohjauspyörää ensin hitaasti
noin 45 asteen verran keskiasennosta
kumpaankin suuntaan, ja sitten ääriasentoihin
saakka. Älä pidä ohjauspyörää
ääriasennossa, sillä se rasittaa tehostusjärjestelmää.
Tarkasta nestemäärä lyhyin
väliajoin ja lisää sitä aina tarpeen mukaan.
7 Ilmaus on suoritettu, kun nesteen pinta
ei enää alene eikä nestesäiliöön ilmesty
kuplia.
8 Tee koeajo ja tarkasta jälleen nestemäärä.
Tarkemmat nestemäärän tarkastusohjeet
löytyvät luvusta 1.
9 Mikäli ilmaus ei onnistu yllä selostetulla
tavalla, voit vielä kokeilla jättää auto
seisomaan yön yli ja yrittää ilmausta seuraavana
päivänä uudestaan. Ellei asia
vieläkään korjaannu ja nestesäiliöön yhä
ilmestyy kuplia ja/tai vaahtoa eikä tehostin
tunnu toimivan normaalisti, täytyy käydä
Ford-korjaamolla teettämässä ilmaus
alipainepumpun avulla.

Näin kertoo korjausopas ilmauksen. Ja ilmeisesti pitäis löytyä pultit joilla jäähdytin on paikoillaan ja ne avaamalla lähtee pois.
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

TeRoK kirjoitti:Ohjaustehostimen lauhdutin :shock: Onko noissa semmonenkin jo?
Ettei ole mikään automaattilaatikon öljynlauhdutin? Jos toi siis on tomaatti...
Ohan noita lauhduttimia ollut jo vaikka kuinka kauan ja kuinka monessa vehkeessä niitä ei vaan meinaa moni tunnistaa kun ne on yleensä sellaisia että putki kulkee keulassa muutaman lenkin.
Joissain vehkeissä saattaa olla jopa kennoa :lol:
Escort 1.8 sport -97
GLX
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Joulu 2006 10:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GLX »

Fordin huolto sanoi vaihtoa isotöiseksi, kun jäähdytin pitää irroittaa ja säleikkö purkaa. Hintaa sitten sen mukaan, alle 400€ tuosta ei olisi varmaankaan selvinnyt.

Korson korjaamolla sanottiin työhön menevän puolisen tuntia. Ei tarvitse paljoa miettiä, missä korjauksen teetän. Lauhduttimelle eli tuolle onnettomalle putkenpätkälle tulee hintaa n. 250€ + 0,5h työt.

Alkaa pikkuhiljaa tulla Taunusaikoja ikävä, jolloin työkaluiksi riitti jakoavain ja vasara, kaiken lisäksi osia löytyi Suomesta :D
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

GLX kirjoitti:Fordin huolto sanoi vaihtoa isotöiseksi, kun jäähdytin pitää irroittaa ja säleikkö purkaa. Hintaa sitten sen mukaan, alle 400€ tuosta ei olisi varmaankaan selvinnyt.

Korson korjaamolla sanottiin työhön menevän puolisen tuntia. Ei tarvitse paljoa miettiä, missä korjauksen teetän. Lauhduttimelle eli tuolle onnettomalle putkenpätkälle tulee hintaa n. 250€ + 0,5h työt.

Alkaa pikkuhiljaa tulla Taunusaikoja ikävä, jolloin työkaluiksi riitti jakoavain ja vasara, kaiken lisäksi osia löytyi Suomesta :D
Itsellä alkoi edellisessä mondeossa ohjausvaihde vuotaa pahasti kävin fordin huollossa kysymässä mitä maksaa ohjausvaihde joko 700 tai 1000€ ja töitä 6h à70€ menin naapuriin pikkukorjaamolle josta sanoivat että töitä 2h à42€ ja hommaa romikselta osat. hinnaksi muodostui lopulta 150€osat ja 1h töitä
MK1 Fiesta
Tuge

Viesti Kirjoittaja Tuge »

Ihan pakko heittää tähän kommentti että yhdessäkään autossa ei ole minkäänlaista öljynlauhdutinta. Monessa on kyllä öljynjäähdytin. Ovat ihan eri asioita :)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Eikös tuohon vois itsekkin jonkin putkenpätkän vaihtaa, siis Suomessa harvoin tarvitsee jäähdytystä mutta pitäisi saada vuotamattomaksi? :roll:
Avatar
tk
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja tk »

Itse kävin jäähdyttimen vaihtamassa nosturilla. Menee aikaa noin vartti vaihtamiseen + sitten nesteytys. Ja se jäähdytin maksoikin jotain 70 euroa foordin liikkeessä. Polttimon vaihtokin on isotöisempi kun toi homma, taitaa ne vaan vetää linssiin noissa merkkikorjaamoissa.
Mondeo Tdci 1,8 2008
riikomi
Viestit: 996
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Olisiko Ford-huolto luullut, että ilmastoinnin lauhduttimesta on kyse ?
GLX
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Joulu 2006 10:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GLX »

riikomi kirjoitti:Olisiko Ford-huolto luullut, että ilmastoinnin lauhduttimesta on kyse ?
Pikahuollon asentaja näytti vuotavan jäähdytysputken, kun auto oli pukilla. Ei siitä voinut erehtyä.

Ilmastoinnin lauhdutin on vähän toisen kokoinen ja hintainen osa. Kokemusta on siitäkin, koska ko. lauhdutin on myös vaihdettu mondeooni.
Vastaa Viestiin