maalauksesta.

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Kannattaa pohjamaalata ne pakkelit yms ihan kunnolla, mieluiten yksi tasanen pohjaväri maalattavan pinnan alle koko matkalle.. Pohjaväriä/ruiskukittiä/epoksia kannattaa vetää pari kierrosta, hioa välissä jollakin pikkusen pintaa.

Ennen pintavärin ruiskuttamisen aloittamista kannaattaa hioa pinta hienolla paperilla (n. 320-> 400) ja poistaa huolella pölyt. Älä puhaltele pölyjä auton päältä maalattavassa tilassa ainakaan juuri ennen maalausta. Kompura kannattaa viedä kauvemmaksi naputtaamaan koska se tahtoo yleensä liikuttaa jonkun verran ilmaa, pölyä ja maalisumua joka siirtyy mukavasti sitten liikkuvan ilmavirran mukana uuteen hienoon maalipintaan.. Itsellä kompura on aina pihalla napattamassa kun maalaan jotain tallissa.. 8)

Kun sekotat maalia niin kannaatta tehä se erillisessä purkissa, huolelle ja kaataa vielä "suppilovahveron" läpi jollain klimpit yms suodattuvat.. Yleisin virhe on sekottaa maali ruiskun omassa säiliössä :wink: Mitä pienempi ruiskunsuutin niin sitä enemmän ohenninta.. mutta mitä enemmän "jatkat" maalia niin sitä enemmän se ominaisuudet heikentyvät erityisesti epoksissa..

Kun kokeilet ruiskua niin koita sitä johonkin isompaa kappaleeseen että näät räkiikö ruisku miten paljon sumun reunalla.. Yleisin virhe on koittaa ruiskun säätöjä johonkin pienempään kappaleeseen mitä ruiskunsumu on esim. tyhjään kaljatölkkiin ;)

Ite maalaisin eka kaikki tälläiset taiteet, kulmat, kahvan syvennyt yms kerran pari ja alottaisin vasta sit maalamaan ylhäältä alaspäin..

jos et ole ennen maalannut niin ottaisin ovet, luukut yms irti ja maalisin ne eriksiin.. Näin on helpompi tehdä siisti pinta oviin, luukkuihin, ei jää niin paljoa sumurajoja tms.. ja jos on pieni ruisku ja kompura niin joudut kuitenkin pitämään taukoja maalauksessa jolloin pinta kerkiää jo kuivahtaa ennenkun kerkiät jatkaa..

Pienet valumat voi poistaa esim. partaveitsen terällä kun ne ovat kuivia, hioa hienolla vesihiomapaperilla.. Myllyttämällä saa sumurajoja yms aika hyvin pois jos vain osaa homman, kohtuulliset vehkeet.. tosin kannaatta ensin antaa maalin kuivua huolella ;)

ps. se todellinen kiilto tehdään sit lakalla ;)
hapa11
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Huhti 2005 21:39
Paikkakunta: hevinkää

Viesti Kirjoittaja hapa11 »

Mihin maaliin ei lakkaa tarvii lainkaan? vai tarviiko kaikkiin maalaihin lakan?

Mulle ei niin tärkee se kiilto oo kuhan maali pysyy ja sit saa pikkusen kokemusta tost maalamisest.

Kiitoksia tosiaan hyvist vastauksista nyt oon taas viisaampi :D :D
Vw Passat 1.8T
Ford Fiesta mk2
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

Akryyli maaleihin ei tarvitse lakkaa päälle vaan kovetin sekaan ja menoks.
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Vastaa Viestiin