koriliima/korikitti

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

koriliima/korikitti

Viesti Kirjoittaja Euratom »

Minkä merkkisiä aineita olette käyttäneet liimatessa/tiivistäessä peltisaumoja tai peltejä kiinni ja ovatko ne olleet minkä hintaisia, yksi- vai kaksikomponentti aineita ?

Kannattaako sikafleksiä käyttää tässä tarkoituksessa? Osan mielestä hyvä, osa sanoo että aineella ei tee mitään koska se mm. venyy aika paljon, jää sellaseksi kumimaiseksi eli ei kovetu jne...?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kyllä se sikaflex melko kovaksi jämähtää (tietysti jää hieman joustavaksi mutta niin on parempikin), ei oo paljoo eroa esim. 90luvun foordin original korikittiin.
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Sikaflex olikohan 227(Tuosta numerosta en ole ihan varma). Ihan autotarvikeliikkeestä saa.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

bilteman korikitti on aika pätevää ainetta (yllättävää kyllä)
Focus 1.0 edition a6 2017
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

siis oisin vailla liimaa jolla sais ihan "liimattua" noi korjauspalat kiinni.. noh pitäähän niihin tietysti muutama heppi hitsata ;)

En oikein luota noihin aineisiin joissa ei ole kovetinta koska ne eivät tahdo kuivua ikinään..

Tuommosessa peltiosien liimaukseen tarkotutettussa sika tuubissa luki että maksimi venymä 500% :shock: laittasitko tälläistä oman autosi korjauspaloihin?? Saattaa olla aika nopeasti liimatut osat liikkeessä ja pakkelit halki.. :wink:
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

No en kyllä suosittele että alat mitään korjauspaloja liimailemaan korikitillä. Kyllä ne kannattaa ihan hitsata, ei taida olla edes laillista tehdä nuita liimavirityksiä.

Ja viimeiseen kysymykseen että en todellakaan liimaile korjauspaloja millään korikitillä kiinni.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Niin no joo, koriliimallahan noita uusiakin kasataan, tosiaan pieni lukihäiriö eli kitti ja liimahan on nyt kaks ihan eriasiaa :O . Jos miggi löytyy niin turhaakait noita alkaa liimamaan (varsinkin jos aikoo vielä pisteilläkin muka laittaa) eli tinaa suoraan kii ja säästää liimarahat vaikka wishyyn.

Jotain juttua koriliimasta 3M sivuilta (löytyi muutaman sekunnin googletuksella) :

Klik
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Euratom kirjoitti:siis oisin vailla liimaa jolla sais ihan "liimattua" noi korjauspalat kiinni.. noh pitäähän niihin tietysti muutama heppi hitsata ;)

En oikein luota noihin aineisiin joissa ei ole kovetinta koska ne eivät tahdo kuivua ikinään..

Tuommosessa peltiosien liimaukseen tarkotutettussa sika tuubissa luki että maksimi venymä 500% :shock: laittasitko tälläistä oman autosi korjauspaloihin?? Saattaa olla aika nopeasti liimatut osat liikkeessä ja pakkelit halki.. :wink:
Tuota, mitä korjauspaloja tarkalleen ottaen olet liimaamassa?
Jos kyseessä itse kantava kori, niin sen korjausta koskee määräykset.
Itsekantavan korin korjaus tapahtuu aina hitsaamalla ja vielä 100% saumalla. (katsastusmiehen sanomaa)
Eli lokasuojat, ovet, peräluukku ja konepelti ei ole kantavia osia.
Esim. taka kyljet jo on koria.
Euratom
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Loka 2006 11:34
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja Euratom »

En minä nyt mitään kantavia rakenteita kyllä ala liimailla.. :lol: kantavia rakenteita varten on kaks migiä tallissa+puikko :wink:

Etuovissa olevat lokasuojakaaret sekä liukuovien alareunat ois tarkotus vaihtaa tuohon vetoautoon kun alkavat olla aika heikossa hapessa.. Kyseessä on siis pakettiauto..

Mielelläänhän nämä HITSAIS KOKONAAN kiinni mutta kun palat joutuu vaihtamaan niin pirun ylös ja tasaselle pellille, että ei ois paljoa vara väännättää peltiä.. Arvelin jos ois vetänyt palat KORILIIMALLA ja ruuveilla kiinni ja sit hitsaillut muutaman sentin välein kiinni poistellen ruuvia sitä mukaa, laittanut KORIKITIN näihin taitossaumoihin jotka vain rutistetaan kiinni :roll:

Tinaus on hyvä vaihtoehto mutta pohjuste+tangot maksavat.. toho sekä kuumailmapuhallin ei ole niitä parhaita tinaukseen jos pitää tuollasia tarkkoja juttuja tehä.. melkein pillit pitäs olla.. Ei muuten taida olla mitään hirmu terveellistä se tinauksesta nouseva käry tai hiontapöly.. taitaa lasikuitupölykin olla vielä mietoa :wink:
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Mielestäni tuohon olisi paras käyttää koritinaa ja pellit muutamalla heftillä kiinni. Automaalaus-tarvikeliikkeestä löytyy tarvikkeet, pohjustin 500g purkissa maksoi muistaakseni 30€ mutta sitä ei mene juuri mitään saumametreihin nähden. Tina tangot oli 5€ kpl ja ite oon saanu yhellä tangolla vähän toistametriä saumaa tinattua. Biltemasta löytyy huokeita käsipolttimia mm. pienoispoltin 24.50€
Poltin sarjassa oli kaksi suutinta ja tohon hommaan riitti aivan hyvin se pienempikin suutin.

Mutta jos haluat liimata korjauspalat, Alfamerin korikorjaus käsikirjassa kerrottiin että 3M:ltä löytyy tähän tarkoitukseen tarkoitettua kaksikomponentti liimaa.
Korjauspalat tulee laittaa aluksi itseporaavilla ruuveilla paikalleen ja sovittaa istuviksi ohjaavien tappien kanssa.
Sen jälkeen palat irti ja liima levitetään liitos alueille ja palat ruuveilla kiinni kuivumisen ajaksi (24h).
Kirjassa ruuvien reiät "tukittiin" ilmeisesti "Epoxy repair kit for aluminium" tangosta leikatulla pätkällä jota hierottiin kumihanskoilla suojattujen käsien välissä (myrkyllistä ainetta) sen ainesosien sekoittamiseksi. Sen jälkeen epoxia käytettiin niinkuin tavallista kittiä. Päälle tavallista kittiä.
Itse kyllä käyttäisin lasikuitu kittiä, se estää kyllä hyvin kosteuden imeytymisen reikien kautta.
PeeTee
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Elo 2005 22:18
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja PeeTee »

Tuossa yksi esimerkki ko. tapaukseen soveltuvasta liimasta, vaikkapa PU3:
http://www.finnsco.fi/pdf/info/Yleisliima_PU.pdf
Saumamassat ovat erikseen, niiden on tarkoituskin olla joustavia. Tuolla on hyvä korjata myös muoviosien katkenneita kiinnikkeitä ym. En ole aineen myyjä, muiltakin merkeiltä löytynee vastaavia.

Tuommoisessa ovipellin korjauksessa vaikka n.2-3cm pellit limiin, ja liima väliin. Varmasti pysyy kiinni, eikä lohkeile. Kosteus ei tule läpi saumasta, kuten heppaillusta saumasta(tinaamattomasta). Kantavat rakenteet asia erikseen.
Vastaa Viestiin