mondeo 1.8td käynnistyy huonosti
mondeo 1.8td käynnistyy huonosti
ei lähde tulille hyvin.hehkut vaihdettu keväällä,että ei luulisi niistä johtuvan!sitten kun sahaamisen jälkeen suostuu käynnistymään,niin käy ihan hyvin.
entäs hehkun rele,kun kokeilin toisella releellä,niin ei vaikutusta.!
voisko johtua suuttimista,vai?
entäs hehkun rele,kun kokeilin toisella releellä,niin ei vaikutusta.!
voisko johtua suuttimista,vai?
jep !
Tutut on ongelmat. Saa sahata käyntiin ja jos ei kovalla
pakkasella ole roikassa, niin ei saa käyntiin.
Vaihdoin suodattimen jalan jossa on käsipumppu,
(Fordilla sanoivat, että siitä repii ilmaa) + uudet hehkut.
Eipä auttanut tuokaan...
Tutut on ongelmat. Saa sahata käyntiin ja jos ei kovalla
pakkasella ole roikassa, niin ei saa käyntiin.
Vaihdoin suodattimen jalan jossa on käsipumppu,
(Fordilla sanoivat, että siitä repii ilmaa) + uudet hehkut.
Eipä auttanut tuokaan...
Ford Focus, 1.6 -05
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Nissan Micra, 1.4 -03
Fiat 127, 903 -74
Kovemmalla pakkasella kuin 15 astetta ei tahdo lähteä käyntiin vaikka olis hehkutkin ehjänä. Tämä on kuitenkin mielestäni ominaisuus eikä vika.
Sama vaiva oli jo vapaasti hönkäilleesä Escortin dieselissä.
Ei ainakaan mäne totaalisestirikki niin heleposti kun ei lämmittämättä lähde.
Sama vaiva oli jo vapaasti hönkäilleesä Escortin dieselissä.
Ei ainakaan mäne totaalisestirikki niin heleposti kun ei lämmittämättä lähde.
Fix Or Repair Daily
samaa vikaa
huonosti lähtee käyntiin jopa 0 kelillä saa sahata ja pitkään.
kovin yrittää kyllä lähtee mut ei jää käyntiin,lupaa hyvin mut sit ei kuiteskaan.hehkut on vaihdettu keväällä ja hyvin lämpenivät ainakin johdoilla ja virtaakin niille tuli eli rele on kunnossa.
mikäs se säätömoottori akun alla mistä menee vaijeri pumpulle, mitäs se säätää?,voisko siitä johtua.
ja kuinka sen yleensä pitäis toimia?
hehkutuksen aikana se ainakin vähän vetää sitä vaijeria.
kovin yrittää kyllä lähtee mut ei jää käyntiin,lupaa hyvin mut sit ei kuiteskaan.hehkut on vaihdettu keväällä ja hyvin lämpenivät ainakin johdoilla ja virtaakin niille tuli eli rele on kunnossa.
mikäs se säätömoottori akun alla mistä menee vaijeri pumpulle, mitäs se säätää?,voisko siitä johtua.
ja kuinka sen yleensä pitäis toimia?
hehkutuksen aikana se ainakin vähän vetää sitä vaijeria.
Sama vaiva..
-99 farkku, 280tkm takana, uutta osaa: suodattimen jalka ja ennakonsäätösolenoidi laitettu lopputalvesta, katottu ennakko samalla kohdilleen, uudet hehkut (500km sitten), suodatin jne.. Akkuna vuoden vanha Optima keltahattu, startille uudet 50mm2 johdot, uus laturi.. ELi virtaakin on tarpeeksi. Ei silti lähte helpolla.. Sydäntä särkee kun pitää väkisin takoa käyntiin jo pikkupakkasella. Roikasta lähtee niinku kesälläkin eli hyvin. Mitään muita oireita ei ole.
Onkos noissa venttiilien säätö prikoilla vai kuinka? aattelin että jos joku vena kantaa -> ei tuu puristuksia -> ei syty. Sen vielä vois kokeilla tehdä ennenku luovuttaa. Viimeinen 1.8TD jota pihaan tulee..
-99 farkku, 280tkm takana, uutta osaa: suodattimen jalka ja ennakonsäätösolenoidi laitettu lopputalvesta, katottu ennakko samalla kohdilleen, uudet hehkut (500km sitten), suodatin jne.. Akkuna vuoden vanha Optima keltahattu, startille uudet 50mm2 johdot, uus laturi.. ELi virtaakin on tarpeeksi. Ei silti lähte helpolla.. Sydäntä särkee kun pitää väkisin takoa käyntiin jo pikkupakkasella. Roikasta lähtee niinku kesälläkin eli hyvin. Mitään muita oireita ei ole.
Onkos noissa venttiilien säätö prikoilla vai kuinka? aattelin että jos joku vena kantaa -> ei tuu puristuksia -> ei syty. Sen vielä vois kokeilla tehdä ennenku luovuttaa. Viimeinen 1.8TD jota pihaan tulee..
Voisiko ruiskupumpun ulkoiset vuodot huonontaa käynnistyvyyttä siis jos ei vuoda imupuolelta vaan pumpun ulkoa akseleista tai vaikka siitä ahtopainekalvosta joka Fordeista aina hajoo. Haen tällä sitä, että vuodon takia pumpun sisäinen paine ei nousisi riittävästi ja siitä ongelmat käynnistyksessä ja muuten toiminta normaalia. Koska käsittääkseni dieselpumpuissa on joku venttiili, joka taas ohjaa naftaa paluulinjaan pitäen siirto(kenties) -paineen oikeana. Ainakin tuolla holysmoke-foorumilla oli eräässä Folzgruubenin diisselissä käynnistysongelma ja korjaantui sillä kun pumpun kyljestä (mistälie) vuoto tukittiin.
Toivottavasti nyt käsititte mitä yritin tarkoittaa Voisiko joku vielä selostaa missä ne kaikki solenoidit sijaitsevat ja miten niiden toiminnan voisi todeta esim. mitä jännitteitä niihin pitäisi tulla.
Toivottavasti nyt käsititte mitä yritin tarkoittaa Voisiko joku vielä selostaa missä ne kaikki solenoidit sijaitsevat ja miten niiden toiminnan voisi todeta esim. mitä jännitteitä niihin pitäisi tulla.
Escort 1.8TD Ghia -98
Täälläkin samaa ongelmaa. Jo pikkupakkasilla ilman esilämmitystä tekee tiukkaa lähteä. Välillä jää käymään vasta kolmannella yrityksellä. Jo viime talvena oli sama ongelma, silloin vaihdettu akku ja uudet hehkut haettu Fordin tiskiltä, ei auttanut.
Onneksi nyt on Eberi käytössä, sillä kun lämmittää ennakkoon niin lähtee ihan hyvin. Viime talvena jäi tuo Focus yhtenä pakkasaamuna pihalle ja liikkelle lähdettiin -86 Sierralla, v*tutti
Onneksi nyt on Eberi käytössä, sillä kun lämmittää ennakkoon niin lähtee ihan hyvin. Viime talvena jäi tuo Focus yhtenä pakkasaamuna pihalle ja liikkelle lähdettiin -86 Sierralla, v*tutti
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Mulla entinen -96 mondeo alkoi käynnistyä kylmänä ilman ongelmaa kun vaihtoi sen kylmäkäynti termostaatin mikä ohjasi pumpun kyljessä olevaa vipua..
nyt alla -00 1.8 td ja tässä ei kyseistä osaa ole mutta tupla hehkutus auttaa eikä sahata tarvitse tosin kylmin keli josta tupla hehkulla käynnistetty on -8 mutta lähdi käyntiin kuin lämpimänä..
yhdellä hehkutuksella sahata pitää jo kun asteet alenee +5 ja sen alle
en tiedä sit niistä pumpun sisäisistä paineista mutta juuri tuon -96 mondeon pumppu kävi Naumasella kuopiossa ja se aukaistiin eikä muuta vikaa löytynyt kuin vuotaja stefa joka oli syy aukasuun.. ainut mikä auttoi kylmäkäynnistykseen oli se kylmäkäynti termari.
nyt alla -00 1.8 td ja tässä ei kyseistä osaa ole mutta tupla hehkutus auttaa eikä sahata tarvitse tosin kylmin keli josta tupla hehkulla käynnistetty on -8 mutta lähdi käyntiin kuin lämpimänä..
yhdellä hehkutuksella sahata pitää jo kun asteet alenee +5 ja sen alle
en tiedä sit niistä pumpun sisäisistä paineista mutta juuri tuon -96 mondeon pumppu kävi Naumasella kuopiossa ja se aukaistiin eikä muuta vikaa löytynyt kuin vuotaja stefa joka oli syy aukasuun.. ainut mikä auttoi kylmäkäynnistykseen oli se kylmäkäynti termari.
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
TD:n releet
Joo, tuo ennekonsäädin on juuri se möykky joka on pumpun etupuolella ja johon menee sähköjohdot. Ja kulunut solenoidi aiheuttaa juuri tuota savutusta. Sitä en tiedä mitä tapahtuu jos se ei vaan saa virtaa. Tämä ei kuitenkaan mielestäni ole mikään "kylmäkäynnistys"solenoidi. Itseäkin kiinnostaisi tietää missä sellainen on jos yleensä on lainkaan. Ja jos JOLLAKIN KÄYNNISTYY 1,8TD kunnolla 0-asteessa niin kertokaa! Vaikuttaisi siltä että sama vika on kaikilla, itseni mukaan lukien!!petrim kirjoitti:Itse alan olla jo hemmetin sekaisin mitä kaikkia säätimiä (rikkoontuvia tyyppivika osia) TD:ssä on, kun joka suunnalta tulee erilaista tietoa. Tai sitten ihmiset puhuvat samoista osista eri nimillä.
Olisin itseni ja uskoakseni monien muidenkin TD-omistajien puolesta erittäin kiitollinen, jos joku TD-tuntija voisi ottaa osista kuvia ja laittaa ne jollekin serverille selostusten kanssa. Voisi selkeyttää pakkaa.
Itse olen löytänyt seuraavat osat (TD Mondeo -98):
1. Pumpun etupuolella joku "möykky", joku ennakonsäädin vai mikä onkaan nimeltään?
2. Pumpun päälle tulee kaasupolkimen vaijerin viereen toinen vaijeri, jostain sähköiseltä säätimeltä. Tämä säädin sijaitsee akun vieressä/alapuolella. Kun kierroksia nostaa, tämä vaijeri kiristyy ja liikuttaa jotain pumpun akselia.
3. Ahtopaineen "haistelijalle" tulee pumpun akun puoleiseen päähän erikoinen letku turbolta. Ensin metallinen putki, jossa noin 10cm pätkä "adapteri"-letkua, joka lähtee metalliputkesta ohuena ja paksunee pumpulle. Ahtopaineen "haistelijasta" voi rikkoontua kalvo ja diesel pääsee pienillä ahtopaineilla (tyhjäkäynti) virtaamaan turbolle ja sitä kautta moottoriin. Mutta missä tämä ahtopaineen "haistelija" tarkalleen sijaitsee? En ole tutkinut.
Sen olen ymmärtänyt, että jos ennakonsäädin (tarkoittavatko ennakonsäätösolenoidia, ja missä se sitten sijaitseekaan?) menee rikki, niin auto ei kulje, se savuttaa ja kulutus on 10 kahta puolen.
sami harjulle; siitä mustasta tulpasta pitääkin valua kiisseliä ulos ja ei itellänikään tarvinnu ilmata starttuutti hetken pitempään vaan.
mielestäni ainakin omassa on se kylmäkäynnistys juttu mikä se nyt sitte onkaan on akun alapuolella josta tuloo vaijeri pumpulle.
kokeilkaas pumpata käsi pumpulla paine ennen starttia onko vaikutusta käyntiiin lähtöön ainakin omassa vanhassa diisseli pakussa auttoi tohon sahaamiseen.
itellä lähtee kostealla nolla kelillä pikkasen huonosti käyntiin mutta parin asteen kuivalla pakkasella ihan hyvin.
parin kympin pakkasella kaks-kolme hehkutusta ja laakista käyntiin
mielestäni ainakin omassa on se kylmäkäynnistys juttu mikä se nyt sitte onkaan on akun alapuolella josta tuloo vaijeri pumpulle.
kokeilkaas pumpata käsi pumpulla paine ennen starttia onko vaikutusta käyntiiin lähtöön ainakin omassa vanhassa diisseli pakussa auttoi tohon sahaamiseen.
itellä lähtee kostealla nolla kelillä pikkasen huonosti käyntiin mutta parin asteen kuivalla pakkasella ihan hyvin.
parin kympin pakkasella kaks-kolme hehkutusta ja laakista käyntiin
rockford mondeo td-95 stw
kyselin asiaa Fordilla asioidessani.. kertoivat että mk2 mondeossa on erilainen pumppu kun mk1 mondeossa; mk1 mondeot ja escortit lähtee paremmin käyntiin kun mk2 mondeot / td focukset. Oli jo uutena ollut mk2 mondeoissa -15c pakkasella pitkä startti, mutta Fordilta oli tullut tiedote että 40sek on hyväksyttävä sahauasika pakkasesta! 40 sekuntia, sehän on ihmisikä kun starttauksen ajasta puhutaan! mutta kuitenkin, se lukee Fordin tiedotteessa... Pakko kai hyväksyä että paskan möivät. Fordilla ehdottivat sähköistä pa pumppua lisäksi tuohon ennen suodatinta...