Sierran tyhjäkäynti oikkuilee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sierra_93
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Loka 2006 20:08

Sierran tyhjäkäynti oikkuilee

Viesti Kirjoittaja Sierra_93 »

Mistä mahtanee johtua, kun käy tyhjäkäyntiä, niin käy todella pienillä kierroksilla ja välillä meinaa sammua ja joskus sammuukin. Ja ne kierrokset heittelee myös aikalailla, mutta suurimman ajan ne on ihan matalalla ja huojuvat siinä. Tulat ja ilmanputsari on jo vaihdettu ja virranjakaja putsattu. Auto on '93 2 litrainen ruisku Sierra.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Oletko jo hakua koittanut tuolta yläreunasta? Lähes loppuun jauhettu aihe :wink: :lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Sierra_93
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Loka 2006 20:08

Viesti Kirjoittaja Sierra_93 »

Olen yrittänyt hakea, mutta kun en ihan mikään tosi ammattilainen ole näitten haku asioitten kanssa. jos joku osaa hakea, niin pistäkää sitten, että mistä aiheesta löytyy, niin kattelen sieltä.
Sierra_93
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Loka 2006 20:08

Viesti Kirjoittaja Sierra_93 »

Niin muuten kun ottaa imusarjasta pois alipaineletkun, niin paranee.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

oliskohan tyhjäkäyntimoottori paskanen ohc vai dohc kone?
Sierra_93
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Loka 2006 20:08

Viesti Kirjoittaja Sierra_93 »

Tämä on DOHC. Onkos siellä nyt jossain jotain häiriötä sen ilman saannin kanssa, kun se alipaineletkun irrotus helpottaa????
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

minkä niistä alipaineletkuista irrotat että toimii?

onko tyhjäkäyntiventtiili putsattu jo?
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No sieltä kauttahan se saa lisää ilmaa jos et tuki sen alipaineletkun liitintä.
Eli saattais hyvinkin olla tyhjäkäyntivena mikä sohlaa.

Tossa hakutulokset sanalla tyhjäkäynti:
search.php?mode=results
search.php?mode=results

Sieltä selailemaan :wink:

Ja tossa tulokset kun hakusanaan lisätään venttiili:
search.php?mode=results
search.php?mode=results
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
JesseA
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Helmi 2006 15:50
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JesseA »

Mulla ainakin sierrassa vuotaa alipaineletku joka menee jarruille. Tai siis se on juuresta poikki ja siin on sellanen "purkkapatentti" teipillä. Sen kanssa on aina ongelmia jos se lähtee irti ja sen joutuu laittaa takas, sit on tyhjäkäynti sekasi. Se kyllä korjaantuu ajan myötä yleensä.

Kannattaa tarkastaa ettei letku vuoda mistään kohtaa josta johtuis paineen vaihtelu imusarjassa joka taas vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Kannattaa heiluttaa sitä ja kokeilla miten vaikuttaa tyhjäkäyntiin.

Ja jos nyt puhutaan samasta letkusta tai oikeastaan putkesta, niin se ei käsittääkseni pitäisi lähteä irti kovinkaan helposti.
Sierra 2.0 Dohc -92
Sierra_93
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Loka 2006 20:08

Viesti Kirjoittaja Sierra_93 »

Se kyseinen letku menee suutintenrungossa olevalle alipaine kellolle.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

TeRoK kirjoitti:No sieltä kauttahan se saa lisää ilmaa jos et tuki sen alipaineletkun liitintä.
Eli saattais hyvinkin olla tyhjäkäyntivena mikä sohlaa.

Tossa hakutulokset sanalla tyhjäkäynti:
search.php?mode=results
search.php?mode=results

Sieltä selailemaan :wink:

Ja tossa tulokset kun hakusanaan lisätään venttiili:
search.php?mode=results
search.php?mode=results
Ei muuten toimi nuo sun linkit :wink:

Edit: Niin ja piti sanomani että tuossa mun sierrassa on myös silloin tällöin vastaavat oireet eli tyhjäkäynti putoaa tosi alhaalle. Mutta kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen vika häviää, tuskin kuitenkaan sama vika.. Veikkaisin sitä kaasuläpänasentoanturia, itselläni se ainakin aiheutti myös vastaavia oireita kun ei liitin ilmeisesti yhdistänyt kunnolla. Koita ottaa siltä anturilta johto irti ja katso miten vaikuttaa.
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Jukkiss
Viestit: 81
Liittynyt: 04 Loka 2005 18:10

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

Mulla oli aivan samaa vikaa, nappasin suutinrungosta olevan letkun pois (paineensäädin?) Tyhjäkäynti normalisotui. Paineilmaa 7 baria paineensäätimeen niin joha alko toimia, kalvo vissii jumissa?
jusep
Viestit: 37
Liittynyt: 20 Heinä 2005 23:36
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jusep »

Ootteko kokeillu puhdistella sen pikkuisen ilma (mikälie anturi,mittari nyt onkaan) joka sijaitsee sielä kone huoneessa vasemmassa reunassa edestäpäin katsottuna mihin menee yksi pieni letku ja sähköpiuhat yksi liitin,semmonen musta n.5cm * 5cm kokoinen rasia niin siintä se johtoliitin. mulla oli omassa dohcissa samat oireet tyhjäkäynti röplätti välillä jossain 500rpm kohdalla ja ajossa kun kytkintä painoi niin yleensä sammui ja kun niitä alipaine letkuja rumppas irti niin toimi paremmin mut veti ihan höpönä ilmaa siitä letkusta.mutta sen liittimen kun putsasin ja laitoin vaseliinia niin johan rupes toimimaan eikä tarvinnu muuta tehä sen jälkeen.voortilla sanoivat kun ei meinannut päästöistä mennä läpi että se voi käydä jollain varaohjelmalla mikä ajautuu päälle kun joku tunnistin ei toimi kunnolla,mutta ei nekään äkkiseltää osannut sanoa missä se vika silloin oli mutta itse kokeilemallal löysin vian ja korjaus ei ollukaan kauhean kallista. :wink:
Sierra 90 2.0i "cossu look" 4x4 stw projekti(ikuinen)
Sierra 91 2.9i "tuunattu rumilus;)"
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jusep kirjoitti: kone huoneessa vasemmassa reunassa edestäpäin katsottuna mihin menee yksi pieni letku ja sähköpiuhat yksi liitin,semmonen musta n.5cm * 5cm kokoinen rasia

piireissä kutsuvat sitä MAP anturiksi... 8)
Focus 1.0 edition a6 2017
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jaska74 kirjoitti:
piireissä kutsuvat sitä MAP anturiksi... 8)
Vainiin :roll:

viewtopic.php?t=8032 8) 8)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

nimenomaan... :wink:
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Jukkiss kirjoitti:Mulla oli aivan samaa vikaa, nappasin suutinrungosta olevan letkun pois (paineensäädin?) Tyhjäkäynti normalisotui. Paineilmaa 7 baria paineensäätimeen niin joha alko toimia, kalvo vissii jumissa?
Kokeilin tuota samaa omaani, kun taas tänään tyhjäkäynti sekoili. Ei vissiin tykännyt paineilmasta koska tyhjäkäynti jäi pysyvästi sinne 400rmp:n tienoille. Vaihdoin sitten vanhasta koneesta varmasti toimivan mötikän siihen tilalle ja kyllä tuli nyt hyvä tyhjäkäynti putoaa aina nopeasti ja suoraan siihen noin 900 kiekkaan ilman mitään sekoiluja.

Voisko muuten joku valaista mikä sen alipainekellon tai mikä lie tarkoitus on, siitä mötikästähän lähtee bensanpaluuletku, joten sääteleekö se silloin alipaineella takaisin tankkiin palaavan bensan määrää?? Vai käsitinkö sen tarkoituksen ihan päin... Ajattelin vain että olisiko siinä ollut syy myös 1.5 litraa/100km normaalia suurempaan bensankulutukseen, mitä oli edellisellä moottorilla :?
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Vastaa Viestiin