ford escort 1.8 zetec onko kukaan törmännyt...

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
nikokyrkko

ford escort 1.8 zetec onko kukaan törmännyt...

Viesti Kirjoittaja nikokyrkko »

onko kukaan törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan ja miten sais poistettua..? auto jättää välillä kierrokset huutamaan ajon aikana kun vaihdetta vaihtaa.,. palaa normaaliksi kun pysäyttää auton.. vaihdoin kaasuvaijerin, tuntu auttavan hetken aikaa.. infoa kiitos.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Yleisin syy ohirtausvena tai -solenoidi, miksi sitä kukin haluaa nimittää, siis yleisin mutta ei aina! 8)
matiasln
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Helmi 2006 18:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja matiasln »

terve,

omassa 1.8 zetec escossa oli sama vika, joka muuttui vuoden aikana siten, että loppuvaiheessa kierrokset puolestaan lopahtivat kun seinään, esim liikennevaloissa, ja melko usein auto sammui.

merkkihuollossa vaihtoivat sekä tyhjäkäyntiventtiilin ja kaasuläppäanturin, kun kummassakin oli toimintahäiriöitä.

en tiedä tarkoitetaanko tyhjäkäyntiventtiilillä ohivirtausvenaa, kun en ole autoasentaja. Noiksi ne osia fordilla nimittivät.

Ongelma korjaantui.

Ei kai ole ihan jokapojan korjattavissa....
-Matias-
marzu
Viestit: 30
Liittynyt: 28 Heinä 2005 22:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja marzu »

Oliko kallis osa toi kaasuläppäanturi ja mist kohtaa se löytyy pellin alta?
Ford Escort 1.8i GT 1997
ex - Mazda 323f 1.6i 1990
ex - Honda Civic 1.6i 1988
ex - Honda Civic 1.4 1988
ex - Honda Accord 2.0 ex 1988
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkoitin tuota tyhjäkäyntivenaa. Läppäanturi löytyy läpän akselin päästä kuskin puolelta, siis "kurkusta". 8)
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

Moi!
Jatkan tähän ketjuun koska itsellä samantapanen ongelma, ok?
Elikkä ostin -96 escortin 1.8 zetec:n koneella ja kaasu jäi päälle sekä kun vaihteen heitti vapaalle, tai kytkimen laitto pohjaan vauhdissa niin kierrokset nousi 2500-3000. No mekkiliikkeessä kävi ja vaihtovat tuon tyhjäkäyntiventtiilin ja sanovat että kuntoon tuli. No eilen ajelin Lahen läheltä Sodankylään ja tuntu pelaavan hyvin, mutta kun kaasun löysää niin kierrokset jää vähäksi aikaa päälle 1-2 sek sitten laskee hitaasti. Lisäksi joskus jossain 2000 saattaa jäädä veto päälle, mutta seki tippuu sitten lopulta. Kaasuvaijerista on kulunut se pinta rikki, siitä klipsun kohdalta josta se piettää sitä vähän irti moottorista. Voisko vika olla tuossa vaijerissa esim. kosteutta päässyt sisälle ja tökkii, vai viittaako vika tuohon kaasuläpänanturiin? Onko tuo kaasuläpänanturi ihan itsevaihdettavissa?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kierrosten lasku tuossa on mielestäni "ominaisuus", sama myös moottorijarrutuksessa, ei siis nopeus tahdo millään laskea, toisaalta Zetec ei päästä kiekkoja paljoa alle tonnisadan ennenkuin on kokonaan pysähtynyt. :roll: Toisaalta joillain on oireillut kampikammion tuuletusvena, siis se joka menee imusarjaan, siis putki, kun toinen menee ilmansuodattimen koppaan! 8)
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

Jeps alle 1100 ei päästä kiekat vasta ku pysähtyy. Taitaa vaan sitten olla tuo kaasuvaijeri rasvan tarpeessa, kun välillä toimii ok ja toisinaan pitää hetken kierroksia paikallaan.
Kiitoksia vastauksesta
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voi tuo ohivirtausvenakin oireilla ajoittain, ainakin meillä teki vaimon autossa ajoittain, putsaus ei auttanut, kun lopulta oli jatkuvaa niin vaihdoin uuden, se auttoi! 8)
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

Ohivirtausventtiili?? Tuosta on vaihettu vasta tuo tyhjäkäyntiventtiili, jos nyt sitä tarkotin.(mutta et varmaan :D ) Juu elikkäs ilmeisesti se on vaan uskottava että tuo on ominaisuus. Tuo kaasuläpänanturi olsi varmaan ilmottanu vian, ku sitä tutkittiin tietokoneella? Tosin ei tuo tyhjäkäyntiventtiilikään ilmnottanu, veikkas vaan se korjaaja ja sillä lähti tuo yks vika? :? Noh jatketaan pähkäilyä...

EDIT: Elikkäs päivän saldo. Kaasu jää päälle, mutta ei nosta kierroksia 3000, kaasunpolkimen nostaa niin nostaa ehkä pikkasen kierroksia 200-300. Jumittaa siihen sitten, testin tehin kakkosella maltillinen kiihytys 2500 kierrokset ja kytkin pohjaan kaasu jää siihen. Annoin liukua ja samalla vaihdoin kolmoselle, mutta kokoajan kytkin pohjassa --> kierrokset kokoajan 2500 :? Nostin kytkimen ja kierrokset tippu normaaliksi. Mikä ihme tuossa taas on, :o tai tuo vikahan on ollu kokoajan. Ja toinen esimerkki kierrokset n.1000, laittaa kytkimen pohjaan nostaa 1500 kierrokset? Tyhjäkäynti tuossa taas taitaa kusta, mutta tyhjäkäyntiventtiili on tosiaan pariviikkoa sitten vaihettu ja tietokoneella katottu, eikä mikään ilmottanu että ei toimi. Tosin tuo vika/ominaisuus :lol: esiintyy vain autonliikkuesssa. Nyt kaikki joilla on 1.8 zetec moottorina niin kertomaan miten oma rauta käyttäytyy tommosissa tilanteissa. Alkaa ärsyttää kun kaikki sanoo että ominaisuus, mutta ei kai tuo nyt ole ominaisuus että kaasu jää 2500 eikä tipu vasta ku auto on seis? Tai sitten että kytkinpohjassa tyhjäkäynti yli 1500? Vastauksia tulemaan, niin loppuu tämän tyhmän kirjottelu ja kysymykset! Tuli taas kirjotettua, yrittäkää ymmärtää... :D

EDIT 6.9 -06: Lisätään vielä listaan, että kytkin pohjassa vaihto kolmoselta kakkoselle ja antaa liukua, mutta samalla jarrua vähän painaen + kytkin pohjassa meinaa sammua. (kierrokset reippaasti alle 1000)Nostaa vähän kytkintä niin ottaa kierrokset normaaliin. Muiden ongelmia lueskellessa alkaa hiipiä epäily taas tuosta tyhjäkäyntiventtiilistä!! :evil:
Viimeksi muokannut J. Lahtela, 06 Syys 2006 13:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkoitin tyhjäkäyntivenaa kun päästää ohivirtausta läppä kiinni! :D
Siinä on myös kytkinpolkimen asentotunnistin mutta en tiedä sen vaikutusta, samoin menee "johtohässäkkä" laatikkoon. :roll:
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

Onkohan noilla korjaamoilla mitään vastuuta? Jos tuo tyhjäkäyntiventtiili, olis taas paskana ja vaihettu tosiaan n.2 viikkoa sitten.Ajettu melkeen 1000 kilsaa. Vai onko tuo vaan juttu, että no voi paskaa tapahtuu!? :o Itsellä tuli kanssa mielen tuo että kytkimessä joku mättäs tai laatikossa. No pitää nyt ajella, jos se johtus siitä kun akunmiinus oli irti melkeen viikon. Elikkäs kone ohjelmoi itteänsä. :roll:
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

Jaha eilen vein pajalle ja käskin pääpirun ajamaan ku väitti, että ihan normalia tuo kierrosten päälle jäänti. No heti eka kiihytys ja sano "ihan liian korkeet kierrokset", kun kytkimen laitto pohjaan. No tietokone kiinni ja sen kans tappelua tovi. Pääsi ohjaustehostimeen asti niin anto vikakoodin. :roll: Ohjaustehostimenliitin ei tehe mitään ja tutkistelua ei voinut jatkaa enne ku vika korjataan :? Osa tilaukseen ja sitten jatketaan tutkimusta. :twisted: Isä oli kävässy,ku asuu etelässä kysymään sieltä tuota vikaa ja oli suorilta sanottu että kaasuläpänasennon tunnistin sökö ja sitä itsekki epäilen. No sitä ei voitu tilata, koska ei ollu dataa että se olis rikki!? Kyseinen osa pitää kuiteski tilata foortilta sarjanumeron perusteella, eli jos siinä vika niin taas menee ootteluksi. No ei auta valittaa, viat on korjattava ihmetyttää vaan miksi sitä ei voi tilata, jos asiakas haluaa sen vaihtaa? Itsekki sen kyllä vaihtais, mutta koneelta ei onnistu vian poisto.

Ps. on muuten kiva puhistaa vanteisiin jäänyt p*ska, vieläkö se on ruostunu siihen kiinni...
Melwyn
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Helmi 2005 13:53
Paikkakunta: Eno

Viesti Kirjoittaja Melwyn »

Omalla kohdalla vika on useimmiten menny ohi jo pelkästään sammuttamalla koneen ja uudelleen käyntiin niin taas pelaa. Äskettäin tosin alkoi tehdä
samaa vähän väliä, joten piti ihan tutkia konepellin alle. Siinä kun muutamia liittimiä irroitti ja laitteli takaisin kiinni, niin taas vika korjaantui :D Valohoito se paras hoito... :roll:
- Mondeo -94
- Taunus -78 2.0 V6
carrier
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Elo 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja carrier »

Joo.. Itsellä samaa ongelmaa ja rupeaa jo pikkuhiljaa v*tuttamaan. Tyhjäkäyntivena ja kaasuläpän asentotunnistin vaihdettuna. Asentotunnistimen vaihdolla korjaantui n. viikoksi, nyt vika tuli takaisin.
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

carrier: Liikkeessä vaihatit osat, vai itse? Kattottiinko tietokoneella mitä ilmottelee rikkinäsiksi ja poistettiinko korjatut viat muistista? Kyllä tuo alkaa päähän ottaa ku mikään ei auta! :evil: Saa nähä mitä vikoja tuosta omasta löytyy vielä... :cry:
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

Ja lisää osaa pellin alle, ohjaustehostimen paineanturi, huohotusventtiilli...ei vaikutusta. Vaihtaessa kierrokset jää 2500, lisäksi joskus meinaa sammua kun pysähtyy --> kierrokset tippuu alle 500, mutta nousee sit takas normaaliin :( Kaasuläpänasennon tunnistimen haluaisin vaihtaa ja kokeilla onko vika siinä, mutta saako sen ite tilattua vai pitääkö tilata liikkeen kautta? Ku nyt tuo liike ei tilaa sitä osaa, ilman että tutkivat ja tälle viikolle ei kerkee ja ensi viikon lomalla se kaveri. No tämmöstä tänään :(
Escort -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuo kytkimen asentoanturi vois tietenkin olla vikana tai sitten nopeudentunnistin jos sellainen on? Oletko tarkistanut nokan asentoanturin? Imuilmavuodot? 8)
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

No kyllähän noita on, kylmänä tuntus toimivan vähän paremmin. Vaihetaan nyt seuraavaski tuo kaasuläpänasento tunnistin, ja katotaan mitä sanoo :twisted: ainaki pitäs nyt vähän aikaa olla ongelmaton ku kohta kaikki mahollinen vaihettu :oops: Onko kukan itse vaihtanu tuota kaasul. tunnistinta, vai mikäs tuon oikee nimi on? Eli onnistuu vaihto, mutta pitääkö sitten koneella kattoa vielä?
Escort -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Parilla ruuvilla kiinni ja helppo irroittaa ja testata, vastuksen pitäisi muuttua kun sitä kääntelee, siis sitä motikkaa jota läpän akselikin kääntelee, vastuksen pitäisi olla jotain välillä 400-6000 ohmia muistaakseni! :roll:
Selvästi kyllä eron huomaa vaikka mittari olisi viturallaan! 8)
carrier
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Elo 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja carrier »

Joo Vemixillä käytin huollossa, toi kierrosten päälle jääminen korjaantui. Vika oli kaasuläpän asentotunnistimen johdossa joka oli rispaantunut melkein poikki. Välillä tuntuu sammuilevan edelleen valoihin mutta tekee sitä niin harvoin että nyt loppu huollossa ravaaminen omalta osaltani hetkeksi.
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

No niin kirjotellaanpas taas tännekki. Eli kaasuläpänasentotunnistin vaihettu ja liitoksia putsattu. --> Ei jää kantamaan enään ainakaan maantienopeuksissa, kaupunki ajossa taitaa jäädä vähän kantaman. Vaikea sanoa ku en ole ikinä ajanut oikein toimivaan escortia tai zetecin koneella olevaan mondeo esim. :lol: Kierrokset kohoaa kytkin pohjassa 2000-3000, mutta ei enään niin nopeasti. Kerran kylmällä koneella vähillä kierroksilla ajellessa toimi normaalisti, mutta heti ku heittää yli 2000 alkaa riekkumaan. Noh kyllä se nyt parempi on ku ei vedä niin paljoa, eli jatketaan vian etsintää, mutta korjaamolla ei taida käydä ku korkeintaan vianetsinnässä. Nyt ku luki niin vois tarkemmin itekki syynätä missä kunnossa nuo johdot ovat.
carrier: satukko tietää mistä kohin oli nirhaantunu?
Escort -96
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

On muuten ihan kohtuu hintainen potikka tuo kaasuläpänasento tunnistin 68€ lahden automaassa(?) bebekistä sais potikan varmaan 50c:llä ja vois jäädä rahaakin :roll:
Escort 1.8 sport -97
J. Lahtela
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja J. Lahtela »

siis tuo on vielä aika halpa hinta...itellä makso yli 100 :shock: kuulemma tähän malliin näin kallis, tai sitten tyhmää koijattu :roll: ymmärrä mikä siinä maksaa...noh ostettu mikä ostetttu ja todettu että ei paljoa apua ollu. Näin se pitää vissiin osa kerrallaan vaihtaa jos löytys se vika, kun korjaamolle vie ei tunnu vikaa löytyvän sielläkään. Noh pitää vissiin kokeilla vielä kerran tuota korjaamoa jos nyt löytys joku osa mikä ilmottaa vialliseksi.
Escort -96
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

veikkaampa että 1.6-2.0 zeteceissä ois sama tunnistin. sen tiedän että 2.3L scorpiossa potikka kääntyy väärään suuntaan kun sellasen palikan ensin mulle möivät. :lol:
Escort 1.8 sport -97
Vastaa Viestiin