Cossu ja termari...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Cossu ja termari...

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Menee hermo.... yksi lisä vika eli... Termari.

Moottorissa kierokset alle 3000 niin lämpiää kone normaalisti lähes... mutta kun antaa kenkää tai ajaa rivakammin että kierokset menee yli 2500-3000 tippuu koneen lämmöt ja tietysti bensaa alkaa menee samalla enenmän...

Kun tiputtaa kieroksia niin lämmöt nousee takaisin normaaleiksi mutta konstilla millä hyvänsä nostaa koneen kieroksi tiputtaa lämmöt alas...
Niin... termari on uusi.. alle 2000km ajettu ja ei ole mukava alkaa vaihtaa tuota kovin useasti kun tuppaa maksaa sen 80e... kyseessä siis "orginaali" osa joka ostettu suoraan Fordilta.
Ennen asennusta vertasin noita ja ihan samoilta näytti paitsi että se ilmaus venttiili on eripuolella termaria...

Pitää katsoa jos löytyisi kuitti jostain... ja marssia Fordille tuon kanssa.
Sääli että vanha termari tuli runnottua rikki, se toimi paremmin kuin uusi.

P.S.Termari on oikein päin...
Kyseessä siis letkujen väliin tuleva malli 94-> scorpioon cossusta...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kuulostas siltä että termari on koko ajan auki.
ainakin oireet on samat kun ois termari kokonaan poissa
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Mutta voisiko tuo "ilmalukon" väärin päin olo tehdä vai riittääkö siinä reiässä virtaus?
Pitää hakea uusi termari joku päivä ja vaihtaa se... taas...

99% varmasti se on oikein päin =) jos olisi väärin päin niin kone ei käsittääkseni juurikaan lämpenisi koska vesi kiertäisi koko ajan jäähdyttimessä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

jos vesi kiertää kokoajan jäähdyttimessä,eli termari ei sulje vähäksi aikaa kiertoa,niin silloin vesi ei kerkiä jäähtymään siellä jäähdyttimessä vaan kiertää sama kuuma vesi koneessa ja vesi jäähtyy ainoastaa hiukan syylärissä kiertäessään nopeesti sen läpi.
Oltsu
Viestit: 62
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Oltsu »

turbiiniriesa kirjoitti:jos vesi kiertää kokoajan jäähdyttimessä,eli termari ei sulje vähäksi aikaa kiertoa,niin silloin vesi ei kerkiä jäähtymään siellä jäähdyttimessä vaan kiertää sama kuuma vesi koneessa ja vesi jäähtyy ainoastaa hiukan syylärissä kiertäessään nopeesti sen läpi.
Ahaa, mitäs sillon kun ei oo termaria? Kone varmaan keittää jatkuvasti...? Yleensä mitä on ilman termaria ajellu on ollu lämmöt melko alhaalla, aina.
Sierra 2.0i dohc -92 ajettu paljon, viikossa 1200km
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Pitää tutkia, mielestä toimi jonkin aikaan ilman ongelmia vaihdon jälkeen mutta haen kuitenkin uuden ennen kun puran "vanhan"...
Jos on oikein päin etc niin marsin fordille kysymään että mitä tehdään.

Jos kierokset pysyy alle 2500:n niin homma toimii oikein mutta heti kun kierokset ovat 3000 kohdalla veden lämpötila romahtaa eli mittarin neula tipahtaa mitta alueen alapuolelle ja jää soutamaan +-2mm mutta on sinisen alueen alapuolella ja kun tiputtaa kierokset 2000:n lämmöt nousee takaisin normaaliksi.

Auton nopeudella ei juurikaan vaikutusta, vain moottorin kieroksilla.

Huomasin tämän "sekoilun" kun kiihdytin yksi kerta raskaalla jalalla niin hetken päästä lämmöt tippui ja tuli mielee heti että vedet tuli pihalle mutta ei näkynyt höyryä takana joten jatkoin kotia asti, konepelti auki ja mitää ihmeelistä ei löytynyt, neste Max merkin kohdalla ja lämmöt nousi normaaliksi.

Termari uusi, pumppu uusi, lämppärin kenno uusi, nesteet uudet, systeemi huuhdeltu noin 3 kertaa termarin vaihdon yhteydessä.
Ei vuotoja löytynyt, nestettä ei katoa
Termarin vaihdon yhteydessä asensin lohkolämmittimen elementin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

no ei se keitä...
itellä ollu lämpöongelmia turbo sierran kanssa ja kokeiltu vaikka mitä.se ainaki tul selväksi et ei auta vaikka kuinka vesi kiertäis kokoajan läpi,vaan melkeen pahemmaksi meni jos vertas sitä termarin kanssa.

tosin termarikaan ei tuonu ratkasua,vaan tarvi pistää cossun syyläri cossun tuplaflekteillä ja nekin pauhas tosi tiheesti jossain lyhyillä pätkillä jossa auto seisoi usein.

ainaki omasta kokemuksesta tuolla termarin poisotolla ei saanut yhtään helpotusta>mulla se oli hiukan parempi ku termari oli paikalla.

mut kukin tyylillään ja kokeilemalla se selviää,ei oo vaikee testata.
Vastaa Viestiin