Cossuni hyytyy... ja pari muuta ongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Cossuni hyytyy... ja pari muuta ongelmaa

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuota... kertokaas pojat ja miksei tytötkin =) miksi cossuni hyytyy?
Aamulla kun kone on kylmä saattaa peli hyytyä niin että kuljemme kävelyvauhtia kaasujalan asennosta riippumatta mutta ei kuitenkaan sammu. Hetken matelun jälkeen meno alkaa taas maistua.
Lämpöisenä ei tätä ongelmaa ole tosin aikaisemmin "hyyty" vauhdissa lämpöisenä, vauhti ei tippunut mutta eipä ollut tehojakaan mutta hetken päästä(5-10s) päästä taas meni kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Viikko ennen PowerMeetinkiä vaihdoin kaikki suodattimet paitsi polttoaine suodatimen jonka vaihtoi eräs huolto jossa tuttuni töissä.
Tämän jälkeen tuli tuo vauhdissa "hyytyminen".

Parisen viikkoa sitten vaihdoin oikeanpuoleisen pakosarjan kun oli halki ja samalla vaihtu pakosarjassa oleva lambra anturi uuteen kun vanha oli melko tiukassa.
En ole varma alkoiko tämän jälkeen tuo kylmänä totaali hyytyminen...

Tyhjänkäynti ventiilikin tuli purettua ja putsattu kun ennen yksi ongelma oli että tuppasi sammahdella satunnaisesti tyhjänkäynillä tai kierokset kävi välillä todella alhaalla, putsauksen jälkeen tämä oire katosi ja käy tasaisesti vaikka kylmäkone välillä naksuukin päälle etc. muuttuvat kuormat.

Termostaakin vaihdoin uuteen jonka vaihto oli todella ikävä homma... samalla huuhtelin jäähdytys järjestelmän kunnolla ja laitoin uudet nesteet.
Tulihan tuo lohkolämppärin elementtikin samalla laitettua.

Sytytyskaapelit oli tarkoitus vaihtaa mutta sain liikkeestä väärät todennäköisesti boa koneeseen sopivat kun omani on bob, ero ei ole iso mutta riittävä.

Tuon polttoaine suodattimen vaihdossa oli ongelmia koska orginaalit pikaliittimet eivät auenneet, suodatinta ei ollut varmaan vaihdettu koskaan joten joutuivat laittaa letkunpätkät klemmareilla putkien ja uuden suodattimen väliin.
Itse epäilen että putki tai letku ei ole kunnolla joten kone ei saa polttoainetta mutta tämän pääsen tarkistamaan vasta viikonloppuna mutta jos jolla kulla on ideoita mikä muu voisi aiheuttaa tuon hyytymisen kylmänä?

Samaan syssyyn mikä voisi aiheuttaa nykimisen tasakaasulla ajaessa? 40-70km/h vauhdissa tuntuu eniten, jos on moottorijarrutus tai kevytkin kiihdytys niin nykiminen katoaa tosin välillä tasakaasullakin kulkee tasaisesti...

Nuo viat kun saisin poistettua niin olisi vain yhtä juhlaa ajelu.

P.s.Oliko Bosch lambra anturin signaali musta ja maa harmaa?

P.S.s.Tuota miten bob kone pitäisi käyttäytyä kylmänä raskaassa kiihdytyksessä? Tietyn lämpötilan alla tehot puolittuu, laatikko antaa koneen kieroksen nousta mutta voimaa ei ole vaan kierokset nousee helposti 5500kier/min mutta voimaa ei ole kuin osa potentiaalista.
Olen pari kertaa "löytänyt" lämpötila rajan jonka jälkee kona antaa kaiken tehon. Tuon "löysin" kun kiihdytin raskaamalla jalalla kun kone ei ollut täysin lämmin kun tuli tuo raja ja kone mietti mennään sitten.. eipäs... ei kun... eli pari kertaa arpo rajalla että antaako tehoa vai ei...
Tuon rajan jälkeen on kaikki tehot käytössä aina eli mietin että ruiskuboxi rajoittaa tehoja kylmällä koneella säästäkseen tekniikkaa? tuo on ollut niin kauan kun tiedän auton historiaa että kylmä kone ja ladakin menee ohi.

Auto on sigussa oleva Scorpio Cosworth stw 1995.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
jjracing
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Helmi 2005 21:01
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja jjracing »

Tuo kylmänä hyytyminen saattaa johtua siitä että lambda on kylmä eikä lambda säätö toimi, eli sieltä voi olla lämmitys vastukset rikki. Nykimisestä tasakaasulla kokeile ajaa ilman ilmastointia
jos nykiminen häviää niin sen aiheuttaa kylmäkompura joka kytkeytyy päälle ja pois, kompura voi vieda jopa 10 heppaa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

kompuralla ei ole merkitystä... ja on ollut kokeena poissa päältä ja ei vaikutusta... nykii niin nykii...
Cossu clubilla joku ehdotteli ilmanmäärä mittaria... :-( kaikki liitokset etc käyty läpi... jos ensi viikolla saisi purettua vikakoodit...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
jylpertiina
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2005 01:25

Re: Cossuni hyytyy... ja pari muuta ongelmaa

Viesti Kirjoittaja jylpertiina »

NiceMan kirjoitti: Auto on sigussa oleva Scorpio Cosworth stw 1995.
kyllä noilla tiedoilla itse vaihtaisin sen ilmamassa/määrä mittarin juuri noi enpimiset meneekö vai ei kuulostaa massamittari vialta! koneen lämpötila anturin vaihtaisin myös se on mitä luultavammin saanut siipeensä!

Edit: NiceMan, lainausta pienennetty rajusti
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

kyllä noilla tiedoilla itse vaihtaisin sen ilmamassa/määrä mittarin juuri noi enpimiset meneekö vai ei kuulostaa massamittari vialta! koneen lämpötila anturin vaihtaisin myös se on mitä luultavammin saanut siipeensä!

***
Onko kellään heittää hintaa ilmamassa mittarista?
No käyn tuossa ottamassa koodit ulos ensin kunnes kaveri palaa töihin jos sieltä löytyisi täsmä vika.
Pitää yrittää säästää nyt kun talous on kuralla mutta kyllä tämä kuukausi kohta lopppuu...
Eilen parit kerrat sytty tuo airbag valokin... ihan ajossa mutta sammu kyllä hetken päästä ja tänään ei ole hyytynyt kertaakaan mutta nykii välillä kylläkin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
aamupala86
Viestit: 20
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:38

Viesti Kirjoittaja aamupala86 »

Kannattaa kattoo suuttimet, mulla ainaki ruisku riesa nyki niin perkeleest aina välil kaasun asennost riippumatta ku yks suutin oli tukkeessa... :F Mut en sit tiiä ku en "vielä" tiiä kaikkea. ;)
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

aamupala86 kirjoitti:Kannattaa kattoo suuttimet, mulla ainaki ruisku riesa nyki niin perkeleest aina välil kaasun asennost riippumatta ku yks suutin oli tukkeessa... :F Mut en sit tiiä ku en "vielä" tiiä kaikkea. ;)
On sen verran iso homma että haen muut viat ensin =) pitäsi purkaa imusarja että pääsee suuttimiin käsiksi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tuota kävin kuittaamassa vikalista eli seuraavia koodeja antoi:

P1151
P1131
P0158

Käsittääkseni kaikki liittyy happi antureihin, osaako kukaan kertoa saako noista selville onko kyseessä etumaiset, takimmaiset, oikea vai vasen... talous tiukka joten aluksi vaihtaisi nuo rikkinäiset, myöhemmin loput.

Toinen kysymys kun tuo abs ei toimi, antaa että vikana pumppu mutta pumpun olen vaihtanut ja ei vaikuttanut joten missä abs: rele mahtaa sijaita? Entä sulakkeet?
Jossain on tuo Orginaali saksalainen ohjekirja jossa oli sulake kaavio mutta sen olen nyt tilapäisesti kadottanut...
Onko jossain netissä 94-> cossun sulake kaaviota etc ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

P1131 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 1

P1151 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 2

P0158 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 2)


http://www.obd-codes.com/trouble_codes/index.php

Osaako joku suomentaa että mitkä anturit sökönä?
Oikean pakosarjan vaihdon yhteydessä vaihdoin siinä olevan lambra anturin uuteen mallia tarvike.
Tässä tutkiskelin niin saan vähän risti riitaisia tietoja mutta jos suoraan tulkaan menenkö metsään että:
1131 oikea ylä anturi sökö? (On uusi...)
1151 Vasen ylä anturi sökö? (Vanha)
0158 Vasen ala anturi sökö? (Vanha)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ja jatkoa että mitä pitäisi näyttää kun yleismittarilla mittaa ulostulevaa jännitettä?
Tuota uutta anturi mittailin ja antoin noin 0.55v mutta muutui välillä 0.54-0.56v

Muita en mitannut kun on hankala mutta ajattelin loput anturit vaihtaa lauantaina.
Sen tarkistin että lämmitysjännite menee uudelle anturille.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Ehjän lambdan jännitteen pitäisi vaihdella 0.2-0.8 voltin välillä n. 0,3 sekunnin taajuudella.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Voi olla että mittari on mallia hidaskin ettei ehdi mukaan?
Ei halvin, huonoin mutta mallia Biltema.
Vaihdan lauantaina noi muut anturit ja vertaan jännitteitä... jos eroja tuohon yhteen vaihdan tun yhden kanssa sitten uuden uuteen uusiksi.

Edit:

Kuinkas johtojen liittäminen toisiinsa? Onko perinteinen Abiko riittävä? Laadukkaalla liittimellä ja kunnon pihdeillä?
Tosin kävi milessä jos juottaisi ja suojaisi kutiste sukalla? Parempi?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kyllähän tinaus on aina parempi.
Paitsi noi sulakerasioitten kylmäjuotokset :lol:
ei sieltä mitään junia t...
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

janzamar kirjoitti:Kyllähän tinaus on aina parempi.
Paitsi noi sulakerasioitten kylmäjuotokset :lol:
Onko :?:
Lueppa vanhoja topic:ja
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tarkoituksena siis jättää ilmalle tila eli ei umpeen... Tarvii siis verrokki happea toimiakseen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Eikös se kutistesukka saattais sitten toimia?
Lämmittää eristetyn johdon osalta paremmin kun tinauksen tai jotain?
Arvailua..
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Olisiko sillä iso vaikutus että löytyi vuoto Pakosarjan ja egr:lle menevän putken liitoksesta? Siinähän on jonkinlainen helmi liitos mutta ei tunnun puristavan kovinkaan tiukasti.
Millähän sen saisi tiiviiksi?
Pitää imusarja purkaa niin saa tarkistettua alipaineletkujen kunnon samalla.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä liitin lambdan sokerilla, helppo mittailla arvoja tarvittaessa! :D
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Lambraa en ole saannut irti joten joutuu turvautumaan ulkopuolisen apuun...

Mutta jatkan tähän jos joku vaikka sattuisi tietää eli kyseessä EGR:
Kuinka tiivis egr:n venttiili pitäisi olla? meneekö siitä puhaltamalla ilma läpi molempiin suuntiin kun venttiilli pitäisi olla kiinni? ei kovasti puhaltamalla mene mutta menee kuitenkin, siis keuhkovoimalla?
Nykiminen katosi kun otin letkun irti mutta ajattelin että voisiko tuo egr tehdä tuota kylmänä hyytymistä?
Mietin sen poistoa.. jos tukkisi reiät niin tarviiko muuta?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ghiaman
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Helmi 2005 11:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ghiaman »

Noitten mulkosilmäscorppien jonnimmoinen tyyppivika tuntuu olevan johtosarjojen huono laatu.Siitä on kirjotettu useasti mm enklannin foorumeis ym aiheeseen liittyvissä palstoissa.Itellä oli 2.3 automaatti -97 ja niin foortilla vaihtoivat muutaman kymmene metriä piuhaa kun oli johtonippujen sisällä suoraan sanoen kuoriutuneet paljaaks ja hapettuneet niiku olis ollu 50 v auto ollu mehtässä.Oireena oli nykiminen.
2.8i chasseur stw -80
2.9 cosworth scorpio -97
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Nykiminen katosi kun otin egr:stä letkun irti...
Enään olisi tuo kylmänä hyytyminen...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin