Mondeon ruostuvat jarruputket

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
asentaja

Mondeon ruostuvat jarruputket

Viesti Kirjoittaja asentaja »

Tervehdys,

Lueskelin sattumalta http://www.fordmondeo.org/ubbthreads/po ... Board=UBB9 sivustoa ja sieltä toiseksi ylimmäistä artikkelia.

Toki piti mennä kurkkaamaan sen jälkeen oman auton alle ja mitä silmäni näkevätkään ,takajarruputket niin haperoa ,että tihkuvat jo nestettä läpi ja juuri katsastettu peli.

Muutaman kirosanan jälkeen sitten Motonettiin hakemaan uudet putket ja asennushommiin.

Ja sitten VIT¤%TI kirosanoja ,mitä ihmetä ,putket ei sovi ,erilaiset liittimet päissä ja takimmaiset 14cm pätkät liian lyhyet.

Toisessa tarvikeliikkeessä todettiin sitten Quick luettelosta, että kyllä pitäisi olla ihan oikeat putket ,mitkä Motonetista sain???

Enpä keksi itse tähän muuta selitystä ,kuin autossani kun on luistonesto ,niin sen takia jarrupaineenrajoitinventtiilit on lähellä taka-akselia ,eikä ABS yksikössä ,niinkuin tuossa kirjassa ilmeisesti luullaan?????

Muutenkin ihmetyttää kun farkussa on luettelon mukaan lyhyemmät putket kuin sedanissa?

Nyt pitäisi sitten soveltaa jotain sopivia liittimiä noihin uusiin putkiin ,kun säätöventtiilin toiseen päähän menee isompi liitin kuin tuo tyypillinen M10 x 1.0 kierteellä oleva ,ilmeisesti M12 jotain ,eikös jossain Ford mallissa ollut noita isompiakin juntturoita?

Onko kellään kokemusta asiasta yleensä ottaen ,onko tullut vaihdettu putkia Mondeoon ja muutenkin kiinnostaisi riittääkö luettelon mukainen putken pituus myös farkkuun?

Kiitän jo etukäteen.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kokemusta asiasta ei ole mutta sen vierestä :D
On meinaan todella mielenkiintoista esim töiden jälkeen hakea uudet jarruputket ja sitten suunittelee illalla ne vaihtavansa, no vanhat putket auki/pois ja ne ei tietenkään suosiolla/ehjänä lähde. Uutta tilalle ja kappas, onkin eri kierteellä tai liian lyhyt, no eihän siinä mitään mutta varaosaliikkeet on mennyt juuri tunti sitten kiinni ja aamulla pitäisi töihin lähteä. Siinä meinaa muuten muutama voimasana lennellä naapurillekkin asti.

Kuin myös itse valmistauduin Mk2 ekkerin jarruremppaan ja ajattelin sitten samalla vaihtaa ilmausruuvit kun oli pahasti kannat pyöreänä. Varaosaliikkeessä kaveri kysyi että englantilainen vai saksalainen (tuuma vai millikierre). No tietenkin saksalainen kun kerran -79 vm on. Pari euroa maksoi ja ei kun kotiin. Vanhat ilmaruuvit otin auki ja heitin sitten metsikköön hermostuspäissäni kun sain sormeen kunnon vekin niitä aukoessa :D
No kun muut hommat oli tehty ja oli ilmauksen aika niin kappas, eipäs ilmaruuvit sopinutkaan. Pitkän pähkäilyn tuloksena keksin että siinä oli Mk1 ekkerin rumpujarrut edessä ja tietysti myös jarrusylinterit. Eipä tullut mieleen ilmaruuveja ostaessa :x ja kun tuli mieleen että missä ne vanhat ruuvit on niin johan alkoi vituttamaan. No onneksi muutaman puhelinsoiton jälkeen löytyi naapurin äijältä muutama ilmaruuvi ja sattui oikeanlainen löytymään
Vastaa Viestiin