Zetec 2.0 ilmamäärämittari & muita tyhjäkäyntiin liittyv

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Lucifer74
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Heinä 2005 22:58
Viesti:

Zetec 2.0 ilmamäärämittari & muita tyhjäkäyntiin liittyv

Viesti Kirjoittaja Lucifer74 »

Eli uusi topikki, jos vaikka uusia lukijoita & vinkkejä..

Mitä särkyy jos ajaa pitkään ilman ilmamäärämittaria?
Kun siitä irrottaa johdot, tyhjäkäynti asettuu 500-900rpm välille, eikä karkaa korkeuksiin ( 3500-400rpm) kuten viimeaikoina on ollut vaivana.
Viimeksi muokannut Lucifer74, 29 Heinä 2006 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ei rahanmenolla rajaa, kun voortilla ajaa-
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Ei säry mitään mutta tankatessa huomaat... Ja kuten aiemmissa topiceissa on todettu: piuha irti -> moottorinohjaus siirtyy ennalta laskettuun arvoon. Vika voi olla muuallakin. Itsellä tyhjäkäynti jäi koholle ja nyki n. 3500-4000rpm. EGR tukkoon ja ongelmat hävisi. Itsekin vaihdoin tuon ilmamäärämittarin ja oireet lieveni mutta lopullinen syy oli tuo edellämainittu EGR.
Lucifer74
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Heinä 2005 22:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucifer74 »

Aha..

Tutkin juuri Alfamerin opasta, kun lopultakin sen löysin, ja yleisin lause näyttää olevan: "Mikäli vastus poikkeaa teknisissä tiedoissa ilmoitetuista arvoista on anturi/venttiili viallinen" Eli yleismittaria hankkimaan ja sen jälkeen kaikki anturit uusiksi :evil:

Unohdin muuten mainita että tossa kotterossa on ilmastointi ja silläkin on oma solenoidi joka nostaa tyhjäkäyntiä.

Eli eipä tarvi huomennakaan tehdä mitään harrasteautolle, kun päivä menee noiden antureiden liittimien tsekkauksessa & joutokäyntiventtiilin hutkimisessa. :x

Olisko mahdollista että vika olisi vain ilmamäärämittarissa? Kuinka usein ko. osa on ollut syyllinen kohonneeseen tyhjäkäyntiin?

Entäpä ohjaustehostimen painekatkaisin? Onko keltään hajonnut?
Sekin nostaa tyhjäkäyntiä.
-Ei rahanmenolla rajaa, kun voortilla ajaa-
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Lucifer74 kirjoitti:Aha..

Unohdin muuten mainita että tossa kotterossa on ilmastointi ja silläkin on oma solenoidi joka nostaa tyhjäkäyntiä.
.
Ihan varma? eli siellä on siis 2kpl noita solenoideja?

Mietin omassa fordissaní on kanssa automaattinen ilmastointi etc mutta koneessa on vain yksi "solenoidi" jolla ohjataan koneen tyhjänkäynti kieroksia.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Lucifer74
Viestit: 45
Liittynyt: 17 Heinä 2005 22:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucifer74 »

Tässä on ihan käsisäätöinen kylmäkone, eli solenoidin pitäisi löytyä tulipellistä imukotelon ja haitariputken liitoskohdasta. (imukotelo=läppärungon päälinen muovikotelo, alfamerin oppaan mukaan)

Pitänee huomenna tutkia montako noita solenoideja oikeasti on ja missä.
-Ei rahanmenolla rajaa, kun voortilla ajaa-
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ohjaustehostimen painekatkaisimen voi kait kokeilla kääntelemällä rattia ääriasennosta toiseen auton ollessa paikallaan käynnissä, siis tyhjäkäynnillä, pitäisi vaikuttaa kiekkoihin tai ääneen jos katkaisin OK? 8)
Vastaa Viestiin