mk1 Mondeon vioista
mk1 Mondeon vioista
Minkähänlaisia tyyppi vikoja noissa koneissa on ollut, varsinkin 1.8 moottoreissa. Kun ei oikein jaksa uskoa, että tuosta olisi vain venojen nostimet/painimet menneet, eli kalkattelee aiva kivasti kylmänä ja lämpösenä, paljon hiljempaa lämpösenä tietty. Veto on kyllä tallella, mutta onko kellään noista mennyt esim. k.kangen laakereita ja jos ne menee niin minkälaista ääntä pitää.
Taitaa ehkä mennä tekn.vaihdoksi tuo auto, ei kelään muuten oisi myidä 2.0 mottia tohon
Taitaa ehkä mennä tekn.vaihdoksi tuo auto, ei kelään muuten oisi myidä 2.0 mottia tohon
diunx...
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: mk1 Mondeon vioista
Minulla olisi aivan sama tilanne, 240 000 ajetussa 96 mondeossa oleva 1.8 zetec pitää melkoista kalkatusta kylmänä ja lämpöisenäkin ja savuttaakin melkoisesti... öljyä menee kohta samanverran kuin bensaa...IceQL kirjoitti:Minkähänlaisia tyyppi vikoja noissa koneissa on ollut, varsinkin 1.8 moottoreissa. Kun ei oikein jaksa uskoa, että tuosta olisi vain venojen nostimet/painimet menneet, eli kalkattelee aiva kivasti kylmänä ja lämpösenä, paljon hiljempaa lämpösenä tietty.
Koska koppa on kuitenkin melkoisen ruosteeton ja uutta osaa on autossa muutenkin reippaanlaisesti niin ei millään viitsisi sitä tuossa kunnossa vaihtoonkaan tuupata joten kiinnostaisi saada se kuntoon... useammastakin lähteestä minulle on väitetty että kansiremontti riittää mutta onkos herroilla mielipidettä tuohon eli voisiko alakerta oikeasti olla noilla kilometreille vielä kunnossa?
Vaihtoehtona on toki "uuden" padan vaihto nokalle, löytyisiköhän keneltäkään linkkiä että mitä tuohon voisi heittää suoraan nokalle eli vähän vuosimalleja että missä on samanlaiset sähköt ja ruiskut jne... ei huvittaisi kovinkaan laajamittaiseen sähköremonttiin ryhtyä. Mahtaakohan 2.0 zetec olla toivoton saada nokalle ilman ruiskun ja "rensseleiden" vaihtoa?
forum newbie mutta viides ford jo ajossa...
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Juu yritin, en keksinyt sellaisia hakusanoja millä olisi tullut järjellinen määrä vastauksialapazu kirjoitti:No siitä löytyisi varmaan aiheita foorumin syövereistä,
Ok, kalkatuksen takia ei siis kannata tehdä mitään mutta entäpä tuo savutus ja öljynkulutus, voisiko moinen aiheutua sitten todellakin venttiilivarren kumeista niin kuin minulle on väitetty? Silloinhan tuo kansiremontti toki olisi vielä järkevää tehdä... vai mitäköhän siellä kannessa olisi voinut mennä kun auto savuttaa reippaanlaisesti... aiemmin koneessa oli valvolinen maxlifet ja savutus oli vielä nykyiseen tilanteeseen verrattuna pienimuotoista mutta juuri vaihdatin mondeoon nokkahihnan niin laittoivat sinne rallyformulat... jotka tulevat siis pakoputkesta melkein raakana ulos.mutta valaistakoon sen verran että se kalkatus johtuu liian lyhyistä männänhelmoista sekä alkujaan hieman liian suuresta sylinterivälyksestä. Eipä hätää, tuo ei aiheuta konerikkoja, vaiva on 90% kosmeettinen.
Siinä ei kyllä enää mitään väljää konetta tarvi, jos venttiilivarrenkumit on irti tai entiset. Kyllä se sinistä pukkaa.janzamar kirjoitti:Siellä voi olla koko ohjurinkumit tai osa niistä irti.
Kyllä sitä kautta alkaa savuttaa parhaimmillaan siihen tahtiin ettei näe taustapeilistä seuraavaa autoa valoissa
Ainakin väljällä koneella..
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jep, eilen tuli tuosta(kin) luettua, nyt vaan yritän arpoa että onko järkevää vaihtaa öljyjä autoon jossa ne ei todennäköisesti kuitenkaan pysy sisällä vai vaihtaisinko ne vasta sitten kun nuo venttiilivarren kumit on vaihdettu.lapazu kirjoitti:Lähtökohtaisesti kannattaisi laittaa zetecciin täsmälleen tehtaan suosittelemat öljyt. Motorcraft FE 5-W30, mutta vastaavaahan on nykyään lähes kaikilla merkeillä. Tuo on halvin kikka, jos ei auta niin sitten jotain muuta. Öljykeskustelua(kin) täällä on vanhastaan, kannattaa lukaista.
Ok, siis jos venttiilivarren kumit ei tilanteeseen auta niin lohkolle ei ole juuri mitään tehtävissä... paitsi männänrenkaat mutta pelkästään sen takia ei konetta kannata avata. Onko arvioita että missä kunnossa mahtanee olla huonosti hoidetun zetechin runkolaakerit kun sillä on sahattu 240tkm?Siihen väljyyteen en jaksa uskoa, sylinterit on kuitenkin kovakromia. Kannattaa sitten huomata että Fordilla ei ole ylikokomäntiä tai renkaita, lohkoa ei porailla isommaksi....
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 01 Tammi 2006 12:57
- Paikkakunta: Turku
lapazu kirjoitti:Lähtökohtaisesti kannattaisi laittaa zetecciin täsmälleen tehtaan suosittelemat öljyt. Motorcraft FE 5-W30, mutta vastaavaahan on nykyään lähes kaikilla merkeillä. Tuo on halvin kikka, jos ei auta niin sitten jotain muuta. Öljykeskustelua(kin) täällä on vanhastaan, kannattaa lukaista.
Myös mun 260 00 ajettu -95 1.8 mondeo nauttii samasta ominaisuudesta ja ajettu Motorcraft:in öljyillä!! Eli tod. näk. turha mennä vaihtamaan öljyjä jos ne on juuri vaihdettu...(ei ne Motorcraft:itkaan siellä luultavasti pysy) Mutta hyviä ehdotuksia otetaan toki vastaan jos tuota kulutusta saisi hieman pienennettyä.rautakanki kirjoitti:Jep, eilen tuli tuosta(kin) luettua, nyt vaan yritän arpoa että onko järkevää vaihtaa öljyjä autoon jossa ne ei todennäköisesti kuitenkaan pysy sisällä vai vaihtaisinko ne vasta sitten kun nuo venttiilivarren kumit on vaihdettu..
Escort rst 2litrasella mondeon alakerrallalapazu kirjoitti: Ja mikä on tuo RST 2.0 ?
Molemmat koneet ovat vanhempia harmaakoppasia.
Mustakoppaisista ei oo tietoo, mutta eikös tässä harmaa koppasesta puhuttukin?
escort -86 2.0zvh turbo
escort mk1 68, 69, 71 ja 73
mondeo 1.8td stw 1+1paku
vw golf 1.6d 2+3paku
escort mk1 68, 69, 71 ja 73
mondeo 1.8td stw 1+1paku
vw golf 1.6d 2+3paku
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
"projekti" etenee kuin mummo hangessa mutta vaihdoin kokeeksi FE 5W30 öljyt koneeseen ja eipä ollut mitään vaikutusta savutukseen Pienillä kierroksilla ei mitään valtavaa savutusta ole havaittavissa mutta tuollaiset 4000 kierrosta pataan niin jopa alkaa taustapeilissä näkymään pelkkää sinistä.lapazu kirjoitti:Lähtökohtaisesti kannattaisi laittaa zetecciin täsmälleen tehtaan suosittelemat öljyt. Motorcraft FE 5-W30, mutta vastaavaahan on nykyään lähes kaikilla merkeillä. Tuo on halvin kikka, jos ei auta niin sitten jotain muuta.
Puristukset mittasin ja ne olivat ihan jees eli 11-12 kylmällä koneella joten isompaa hätää koneella ei selvästikään ole, seuraavaksi lienee vaihdettava venttiilivarren kumit.
Ja tästäpä generoidaankin seuraavaa kysymystä, porukalla kokemusta 1.8 zetecin venttiilivarsien kumien vaihdosta irroittamatta kantta paikaltaan? Onnistuuko vai unohdetaanko? Hakua kokeilin mutta taaskaan en ilmeisesti keksinyt sopivia hakusanoja koska en löytänyt aiheesta minkäänlaista keskustelua.
Oletkos tarkistanut sen huohotuksen, jos on tukkeessa pukkaa öjlyä palotilaan sylinterien kautta-->savuttaa. Voihan sieltä ola vaikka männästä renkaita poikki/jumissa, jos savutus on reippaalaista.rautakanki kirjoitti: Ja tästäpä generoidaankin seuraavaa kysymystä, porukalla kokemusta 1.8 zetecin venttiilivarsien kumien vaihdosta irroittamatta kantta paikaltaan? Onnistuuko vai unohdetaanko? Hakua kokeilin mutta taaskaan en ilmeisesti keksinyt sopivia hakusanoja koska en löytänyt aiheesta minkäänlaista keskustelua.
Ei ainakaan ole helppo homma vaihtaa ilman kannen irroitusta, sillä venakumit ovat syvällä nostajien koloissa jonka halkaisija on 28mm. Ensinnäkin hommaan vaaditaan tarpeeksi soukka puristinhärdelli ja sopivat ottimet kumien irroitukseen, koska ovat syvällä ja yleensä piukassa. Omaan kansiremppaan tein sopivan puristimen perinteisestä venttiilivinkasta ja kumien irroitustyökalun pitkistä kärkipihdeistä. Vinkan venttiililautasen päätä kavensin ja pidensin, pihtien kärkiin hitsasin halkaistun ja lyhennetyn prikan. Kaipa noita löytyy vailmiitakin, mutta en löytänyt tarvikeliikkestä sopivaa.
Kansi oli pöydällä, miksei se onnistuisi autossa kiinni ollessaan, kunhan on oikeat työkalut. Ja osaamista
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45