mk1 Mondeon vioista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
IceQL
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Loka 2005 02:23

mk1 Mondeon vioista

Viesti Kirjoittaja IceQL »

Minkähänlaisia tyyppi vikoja noissa koneissa on ollut, varsinkin 1.8 moottoreissa. Kun ei oikein jaksa uskoa, että tuosta olisi vain venojen nostimet/painimet menneet, eli kalkattelee aiva kivasti kylmänä ja lämpösenä, paljon hiljempaa lämpösenä tietty. Veto on kyllä tallella, mutta onko kellään noista mennyt esim. k.kangen laakereita ja jos ne menee niin minkälaista ääntä pitää.
Taitaa ehkä mennä tekn.vaihdoksi tuo auto, ei kelään muuten oisi myidä 2.0 mottia tohon :lol:
diunx...
rautakanki
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mk1 Mondeon vioista

Viesti Kirjoittaja rautakanki »

IceQL kirjoitti:Minkähänlaisia tyyppi vikoja noissa koneissa on ollut, varsinkin 1.8 moottoreissa. Kun ei oikein jaksa uskoa, että tuosta olisi vain venojen nostimet/painimet menneet, eli kalkattelee aiva kivasti kylmänä ja lämpösenä, paljon hiljempaa lämpösenä tietty.
Minulla olisi aivan sama tilanne, 240 000 ajetussa 96 mondeossa oleva 1.8 zetec pitää melkoista kalkatusta kylmänä ja lämpöisenäkin ja savuttaakin melkoisesti... öljyä menee kohta samanverran kuin bensaa... :?

Koska koppa on kuitenkin melkoisen ruosteeton ja uutta osaa on autossa muutenkin reippaanlaisesti niin ei millään viitsisi sitä tuossa kunnossa vaihtoonkaan tuupata joten kiinnostaisi saada se kuntoon... useammastakin lähteestä minulle on väitetty että kansiremontti riittää mutta onkos herroilla mielipidettä tuohon eli voisiko alakerta oikeasti olla noilla kilometreille vielä kunnossa?

Vaihtoehtona on toki "uuden" padan vaihto nokalle, löytyisiköhän keneltäkään linkkiä että mitä tuohon voisi heittää suoraan nokalle eli vähän vuosimalleja että missä on samanlaiset sähköt ja ruiskut jne... ei huvittaisi kovinkaan laajamittaiseen sähköremonttiin ryhtyä. Mahtaakohan 2.0 zetec olla toivoton saada nokalle ilman ruiskun ja "rensseleiden" vaihtoa?

forum newbie mutta viides ford jo ajossa...
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Tyyppi "ominaisuus" alkupään 1.8 Mondeoissa on koneen kalkatus, varsinkin kylmänä. Johtuu mäntien suuresta toleranssista, ei ole vaarallista. Omastani (vm 93) on moni kysynyt "onks tää diisseli?". Toki vanhoihin romuihin tulee muitakin vikoja mutta tuo kolina voi olla ihan normaaliakin.
rautakanki
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rautakanki »

lapazu kirjoitti:No siitä löytyisi varmaan aiheita foorumin syövereistä,
Juu yritin, en keksinyt sellaisia hakusanoja millä olisi tullut järjellinen määrä vastauksia :(
mutta valaistakoon sen verran että se kalkatus johtuu liian lyhyistä männänhelmoista sekä alkujaan hieman liian suuresta sylinterivälyksestä. Eipä hätää, tuo ei aiheuta konerikkoja, vaiva on 90% kosmeettinen.
Ok, kalkatuksen takia ei siis kannata tehdä mitään mutta entäpä tuo savutus ja öljynkulutus, voisiko moinen aiheutua sitten todellakin venttiilivarren kumeista niin kuin minulle on väitetty? Silloinhan tuo kansiremontti toki olisi vielä järkevää tehdä... vai mitäköhän siellä kannessa olisi voinut mennä kun auto savuttaa reippaanlaisesti... aiemmin koneessa oli valvolinen maxlifet ja savutus oli vielä nykyiseen tilanteeseen verrattuna pienimuotoista mutta juuri vaihdatin mondeoon nokkahihnan niin laittoivat sinne rallyformulat... jotka tulevat siis pakoputkesta melkein raakana ulos.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Siellä voi olla koko ohjurinkumit tai osa niistä irti.
Kyllä sitä kautta alkaa savuttaa parhaimmillaan siihen tahtiin ettei näe taustapeilistä seuraavaa autoa valoissa :lol:
Ainakin väljällä koneella..
ei sieltä mitään junia t...
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

janzamar kirjoitti:Siellä voi olla koko ohjurinkumit tai osa niistä irti.
Kyllä sitä kautta alkaa savuttaa parhaimmillaan siihen tahtiin ettei näe taustapeilistä seuraavaa autoa valoissa :lol:
Ainakin väljällä koneella..
Siinä ei kyllä enää mitään väljää konetta tarvi, jos venttiilivarrenkumit on irti tai entiset. Kyllä se sinistä pukkaa.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Jaakko85 kirjoitti: Siinä ei kyllä enää mitään väljää konetta tarvi, jos venttiilivarrenkumit on irti tai entiset. Kyllä se sinistä pukkaa.
Ei tarvi tosiaan,mutta väljällä vähän vielä kertaantuu :)
(kokemusta ON!) :lol:
ei sieltä mitään junia t...
rautakanki
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rautakanki »

lapazu kirjoitti:Lähtökohtaisesti kannattaisi laittaa zetecciin täsmälleen tehtaan suosittelemat öljyt. Motorcraft FE 5-W30, mutta vastaavaahan on nykyään lähes kaikilla merkeillä. Tuo on halvin kikka, jos ei auta niin sitten jotain muuta. Öljykeskustelua(kin) täällä on vanhastaan, kannattaa lukaista.
Jep, eilen tuli tuosta(kin) luettua, nyt vaan yritän arpoa että onko järkevää vaihtaa öljyjä autoon jossa ne ei todennäköisesti kuitenkaan pysy sisällä vai vaihtaisinko ne vasta sitten kun nuo venttiilivarren kumit on vaihdettu.
Siihen väljyyteen en jaksa uskoa, sylinterit on kuitenkin kovakromia. Kannattaa sitten huomata että Fordilla ei ole ylikokomäntiä tai renkaita, lohkoa ei porailla isommaksi....
Ok, siis jos venttiilivarren kumit ei tilanteeseen auta niin lohkolle ei ole juuri mitään tehtävissä... paitsi männänrenkaat mutta pelkästään sen takia ei konetta kannata avata. Onko arvioita että missä kunnossa mahtanee olla huonosti hoidetun zetechin runkolaakerit kun sillä on sahattu 240tkm?
promillepuheluita
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Tammi 2006 12:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja promillepuheluita »

lapazu kirjoitti:Lähtökohtaisesti kannattaisi laittaa zetecciin täsmälleen tehtaan suosittelemat öljyt. Motorcraft FE 5-W30, mutta vastaavaahan on nykyään lähes kaikilla merkeillä. Tuo on halvin kikka, jos ei auta niin sitten jotain muuta. Öljykeskustelua(kin) täällä on vanhastaan, kannattaa lukaista.
rautakanki kirjoitti:Jep, eilen tuli tuosta(kin) luettua, nyt vaan yritän arpoa että onko järkevää vaihtaa öljyjä autoon jossa ne ei todennäköisesti kuitenkaan pysy sisällä vai vaihtaisinko ne vasta sitten kun nuo venttiilivarren kumit on vaihdettu..
Myös mun 260 00 ajettu -95 1.8 mondeo nauttii samasta ominaisuudesta ja ajettu Motorcraft:in öljyillä!! Eli tod. näk. turha mennä vaihtamaan öljyjä jos ne on juuri vaihdettu...(ei ne Motorcraft:itkaan siellä luultavasti pysy) Mutta hyviä ehdotuksia otetaan toki vastaan jos tuota kulutusta saisi hieman pienennettyä.
mk4zetec
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Huhti 2005 22:46

Viesti Kirjoittaja mk4zetec »

lapazu kirjoitti: sylinterit on kuitenkin kovakromia. Kannattaa sitten huomata että Fordilla ei ole ylikokomäntiä tai renkaita, lohkoa ei porailla isommaksi....
ihanko faktatietoa..
escort -86 2.0zvh turbo
escort mk1 68, 69, 71 ja 73
mondeo 1.8td stw 1+1paku
vw golf 1.6d 2+3paku
mk4zetec
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Huhti 2005 22:46

Viesti Kirjoittaja mk4zetec »

Ainakaan tossa 1.8 zetecissä mikä tallissa lepää ei ole kovakromatut sylinterit eikä myöskään ton oman rst:n 2 litrasessa koneessa.
Ja kyllä niihin ainakin ylikoko mäntiä näyttäs olevan myynnissä.
escort -86 2.0zvh turbo
escort mk1 68, 69, 71 ja 73
mondeo 1.8td stw 1+1paku
vw golf 1.6d 2+3paku
mk4zetec
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Huhti 2005 22:46

Viesti Kirjoittaja mk4zetec »

lapazu kirjoitti: Ja mikä on tuo RST 2.0 ?
Escort rst 2litrasella mondeon alakerralla

Molemmat koneet ovat vanhempia harmaakoppasia.
Mustakoppaisista ei oo tietoo, mutta eikös tässä harmaa koppasesta puhuttukin?
escort -86 2.0zvh turbo
escort mk1 68, 69, 71 ja 73
mondeo 1.8td stw 1+1paku
vw golf 1.6d 2+3paku
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuo Valvoline pysyy kuitenkin muita paremmin sisällä! 8)
rautakanki
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rautakanki »

lapazu kirjoitti:Lähtökohtaisesti kannattaisi laittaa zetecciin täsmälleen tehtaan suosittelemat öljyt. Motorcraft FE 5-W30, mutta vastaavaahan on nykyään lähes kaikilla merkeillä. Tuo on halvin kikka, jos ei auta niin sitten jotain muuta.
"projekti" etenee kuin mummo hangessa mutta vaihdoin kokeeksi FE 5W30 öljyt koneeseen ja eipä ollut mitään vaikutusta savutukseen :( Pienillä kierroksilla ei mitään valtavaa savutusta ole havaittavissa mutta tuollaiset 4000 kierrosta pataan niin jopa alkaa taustapeilissä näkymään pelkkää sinistä.

Puristukset mittasin ja ne olivat ihan jees eli 11-12 kylmällä koneella joten isompaa hätää koneella ei selvästikään ole, seuraavaksi lienee vaihdettava venttiilivarren kumit.

Ja tästäpä generoidaankin seuraavaa kysymystä, porukalla kokemusta 1.8 zetecin venttiilivarsien kumien vaihdosta irroittamatta kantta paikaltaan? Onnistuuko vai unohdetaanko? Hakua kokeilin mutta taaskaan en ilmeisesti keksinyt sopivia hakusanoja koska en löytänyt aiheesta minkäänlaista keskustelua.
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

rautakanki kirjoitti: Ja tästäpä generoidaankin seuraavaa kysymystä, porukalla kokemusta 1.8 zetecin venttiilivarsien kumien vaihdosta irroittamatta kantta paikaltaan? Onnistuuko vai unohdetaanko? Hakua kokeilin mutta taaskaan en ilmeisesti keksinyt sopivia hakusanoja koska en löytänyt aiheesta minkäänlaista keskustelua.
Oletkos tarkistanut sen huohotuksen, jos on tukkeessa pukkaa öjlyä palotilaan sylinterien kautta-->savuttaa. Voihan sieltä ola vaikka männästä renkaita poikki/jumissa, jos savutus on reippaalaista.

Ei ainakaan ole helppo homma vaihtaa ilman kannen irroitusta, sillä venakumit ovat syvällä nostajien koloissa jonka halkaisija on 28mm. Ensinnäkin hommaan vaaditaan tarpeeksi soukka puristinhärdelli ja sopivat ottimet kumien irroitukseen, koska ovat syvällä ja yleensä piukassa. Omaan kansiremppaan tein sopivan puristimen perinteisestä venttiilivinkasta ja kumien irroitustyökalun pitkistä kärkipihdeistä. Vinkan venttiililautasen päätä kavensin ja pidensin, pihtien kärkiin hitsasin halkaistun ja lyhennetyn prikan. Kaipa noita löytyy vailmiitakin, mutta en löytänyt tarvikeliikkestä sopivaa.

Kansi oli pöydällä, miksei se onnistuisi autossa kiinni ollessaan, kunhan on oikeat työkalut. Ja osaamista :)
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos puristukset OK niin kait renkaatkin OK, siis poislukien öljyrenkaat? :shock:
ccmm
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Elo 2006 23:48

Viesti Kirjoittaja ccmm »

Lainataanpa tätä topikkia, eli olis diesel auton hankinta edessä tuollaset mk1 mondeot näyttäs olevan kohtuu hinnoissa. (n. 3000e)
Miten toimintavarmoja on nämä 1.8 TD koneet? Onko jotain vakio vikoja? Turbo? Laatikko? Tai jotain muuta mitä olis syyttä ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin