Escort 1.8 zetec (105hp --> 130hp)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

hartza kirjoitti:Noniin, nyt on Fiesta käynyt penkissä. 122hv@5400rpm laskennallista konetehoa ja vääntöä 178Nm@4000rpm. Mikä mukavinta, käyrät nousevat tasaisesti ja vääntöä on tarjolla välillä 2100-4500rpm yli 165Nm Seokset lähellä optimaalista koko aluella joten ilman raudan vaihtoa ei muutoksia saa aikaan.

Viritykset: Moottori vm.93 1.8 16V Zetec, 2.0 Mondeon kaasuläppä, ilmamäärämittari ja nokat, Simotan kuiva kartiofiltteri, katiton putki, loppuosa putkesta 2.5", vakio ECU.
Vääntö on kyllä melko kohdillaan. Huipputeho kuitenkin melko matalalla ja siksi ei varmaan tuota suurempi ole.
FTB
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Syys 2006 15:34
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FTB »

Kertokaa nyt että mistä noi koneet voi ulkoisesti erottaa sellainen ihminen joka noista koneista ei sen enempää ymmärrä? :roll: Onko kyljessä jotain merkintöjä joista erottaa..? Onko jotain ulkoisia mittoja joista voisi tunnistaa?
Pyrre
Viestit: 137
Liittynyt: 27 Elo 2006 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pyrre »

Siis kaksi eri tehoista zetekkiä vai? Itsellä ainakin lukee jossain muovissa isolla 115hp, en muista mikä muovi se nyt oli. Mutta ei voi olla huomaamatta. Tuo siis ainakin jos autossa kiinni. Tosin silloin helpompi katsoa rekisteriotteesta.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Koneen tyyppi on myös stanssattu lohkon reunaan siihen kampikulma-anturin viereen.
FTB
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Syys 2006 15:34
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FTB »

JesseT kirjoitti:Koneen tyyppi on myös stanssattu lohkon reunaan siihen kampikulma-anturin viereen.
Ja mikäköhän merkintä tarkoittaa mitäkin konetta? :roll: Ja tosiaan kyse on niistä kahdesta 1.8:sta joista toisessa 105hv ja toisessa 130hv :wink:
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mondeossa tosiaan oli 115, mutta Zetecci tuli aikaisemmin Eskoon Suomessa, siis -92 ja oli nuissa 105! 8)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Niin minäkin! :D
Avatar
njietro
Viestit: 831
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Viesti Kirjoittaja njietro »

Vähän vanhaa ketjua kaivan...
lapazu kirjoitti: Mondeossa alusta asti 115hp.
Mitkä on näiden koneiden erot? Saako tästä escortin 105hp versiosta edes tota 10 lisähevosta mitenkään kohtuurahalla..? Mistä tota kannattais lähteä kutitteleen lisätehon toivossa?

Kun ton 105->130hp löytäminen nyt ilmeisesti on pirun kallista, mitä nyt tästä ymmärsin.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

njietro kirjoitti:Kun ton 105->130hp löytäminen nyt ilmeisesti on pirun kallista, mitä nyt tästä ymmärsin.
Ilmaseksiko ne hevosvoimat pitäisi saada?

Tässäkin threadissa on todettu jo useasti että olennaisimmat vaihdettavat palikat on nokat ja kaasuläppäkotelo jotka maksaa käytettynä 100-150 euroa. Jos tollanen sijotus todellisiin lisähevosvoimiin on 'pirun kallista' nii kannattanee vaihtaa harrastusta. Ei noilla muutoksilla vielä täydellistä 130 heppakloonia tehä mutta eron varmasti huomaa, toisin kuin sijoittamalla saman rahan vapariputsariin ja takapönttöön.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Lisätään tähän vielä, että ainakin itsellä 4-1 pakosarja kruunas koko paketin eli nuo 115>>130 kilkkeet.
Escort 1.8 sport -97
Avatar
njietro
Viestit: 831
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Viesti Kirjoittaja njietro »

Krisse kirjoitti: Ilmaseksiko ne hevosvoimat pitäisi saada?

Tässäkin threadissa on todettu jo useasti että olennaisimmat vaihdettavat palikat on nokat ja kaasuläppäkotelo jotka maksaa käytettynä 100-150 euroa. Jos tollanen sijotus todellisiin lisähevosvoimiin on 'pirun kallista' nii kannattanee vaihtaa harrastusta. Ei noilla muutoksilla vielä täydellistä 130 heppakloonia tehä mutta eron varmasti huomaa, toisin kuin sijoittamalla saman rahan vapariputsariin ja takapönttöön.
Joo ei, ymmärsin vaan ton hintaluokan moninkertaiseks tohon nähden, niin monen osan vaihtamisesta puhuttu täällä.

Mistä autosta/koneesta ne nokat ja kaasuläppäkotelo pitäis löytyä? Ehdotuksia mistä lähtis ettiin kyseisiä?

Varmaan vois heittää ihan suorilta 180tkm ajettuun koneeseen noi osat, ettei tarvi alkaa koneeseen mitään kulutusosia vaihtaan kun kuitenki ihan "tehdasviritys" eli samoilla osilla se on rakennettu 25hp isommillekin tehoille..? Eli venat, venajouset, männät jne..

Kestävyyttä noi tuskin kauheesti koneesta vie mutta kasvaako kulutus monta litraa ja katoaako alaväännöistä iso osa nokkien seurauksena? :roll:

Muodostaako vakio ilmanputsari ja pakosarja/-putkisto isoja epäkohtia tollasten "viritysten" kanssa?


e: ja kun oli puhetta olennaisimmista palikoista niin pelkään vaan että jättämällä jonkun osan vaihtamatta menettää kaiken hyödyn/rikkoo koneen. Lukiolaisen huimilla tienesteillä ei olisi varaa mihinkään kauheisiin sekoiluihin.
Kessi kirjoitti:Oliko pakko mainita.. Ei olis muuten välttämättä hokannu :mrgreen: :mrgreen:

Ei tule!! :twisted: Täytyy sitä mehuakin sinne koneeseen lisää saada.. Ei se pelkkä lisääntynyt ilma vielä ihmeitä tee... :wink:
Eli pelkästään nokan vaihto tohon lisäks niin voimaa tulee? On nää (ruisku)autot vähän utopiaa viellä.

Kiitos mahdollisista vastauksista etukäteen. :)
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Normaaliajossa ei paljoa merkitystä tuolla erolla 105-115-130? 8)
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Monteonisti kirjoitti:Normaaliajossa ei paljoa merkitystä tuolla erolla 105-115-130? 8)
Kyllä jo tuon 115>>130hv eron huomaa.
Escort 1.8 sport -97
Avatar
5door
Viestit: 49
Liittynyt: 12 Helmi 2005 18:45
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja 5door »

lisääkö nokat kuinka päästöjä, katsastusta silmällä pitäen. autoracingissä näky olevan zetec:kiin kans nokkia.
jake80
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007 11:15
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jake80 »

itse tein seuraavat muutokset omaani 1.8 mondeoon (115hv) 55mm kaasuläppä ja 65mm:nenkin löytyy mutta huono kaupunki ajossa. 3"imuputkisto+vapari, 2.0 mondeon -98 nokat nosto 1.5mm enemmän kun vakioissa, 2.0:n ecu jossa rpm chip, 4-2-1 peltisarja+ 2"putkisto (ilman kattia) ja kaikki muutkin saastelaitteet pois... ja osien hintaan nähden hyvin kulkee joka päiväisessä ajossa, tehokin on täysin riittävä.
Ford Mondeo 1.8rs -94 103kw/170nm (myyty)
ford escort 1.6 T -88 (projekti)
Ford sierra 2.0i dohc -90 (käyttis)
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

jake80 kirjoitti:itse tein seuraavat muutokset omaani 1.8 mondeoon (115hv) 55mm kaasuläppä ja 65mm:nenkin löytyy mutta huono kaupunki ajossa. 3"imuputkisto+vapari, 2.0 mondeon -98 nokat nosto 1.5mm enemmän kun vakioissa, 2.0:n ecu jossa rpm chip, 4-2-1 peltisarja+ 2"putkisto (ilman kattia) ja kaikki muutkin saastelaitteet pois... ja osien hintaan nähden hyvin kulkee joka päiväisessä ajossa, tehokin on täysin riittävä.
Ihan mielenkiinnosta, että mistä tuo 65mm kaasuläppä on? Ja onko pulttijako sama kuin fordin perus 52mm kaasuläpässä?
jake80
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007 11:15
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jake80 »

koskar kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, että mistä tuo 65mm kaasuläppä on? Ja onko pulttijako sama kuin fordin perus 52mm kaasuläpässä?

oma 65mm kaasuläppä on omavalmiste (modattu 325 bmw läpästä).
ja rs2000 läppä ei käy zetec moottoriinkaan suoraan, koska siitäkin puuttuu ilmareikä tyhjäkäyntiventtiilille.
Ford Mondeo 1.8rs -94 103kw/170nm (myyty)
ford escort 1.6 T -88 (projekti)
Ford sierra 2.0i dohc -90 (käyttis)
jake80
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007 11:15
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jake80 »

päivitystä edelliseen. kävin 16.11. dynossa HARISELLA ja mielenkiintoita oli seuraavat lukemat. viriohjelma-teho 99kw(135hp)/5890 RPM ja vääntö 170nm/5225 RPM vakio-ohjelma-teho 98kw(133hp)/6042 RPM ja vääntö 166nm/5453 RPM. (MITTAUS TEHTIIN 55mm kaasuläpällä).

lastu lähti heti takaisin muukkoselle (uudelleen ohjelmointiin).
moottori on ainakin hyvässä kunnossa mutta vapariin tehon saanti ei ole helppoa, joten tällä hetkellä meinaa käydä ajatus mielessä myydä uskollinen mondeoni ja siirtyä takaisin ahtimen tuomaan iloon. cossu sierraa en enää hommaa, mut fordi sen olla pitää. Ehdotuksia kaipaisin suuntaan jos toiseenkin. KIITOS.
Ford Mondeo 1.8rs -94 103kw/170nm (myyty)
ford escort 1.6 T -88 (projekti)
Ford sierra 2.0i dohc -90 (käyttis)
jake80
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Huhti 2007 11:15
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jake80 »

niin saatiinhan se mondeo viimeinkin säätöihin. nyt ainakin on vähän helpottunut olo, että lastun rahat meni ns.roskiin. teho nousi 6hv. no onhan se tyhjää parempi.
Ford Mondeo 1.8rs -94 103kw/170nm (myyty)
ford escort 1.6 T -88 (projekti)
Ford sierra 2.0i dohc -90 (käyttis)
temexian

Re: Escort 1.8 zetec (105hp --> 130hp)

Viesti Kirjoittaja temexian »

Moro ! kyselisin et mikä ecu ois hyvä laittaa onks 2.0 litrasen ecust mitää hyötyy 1.8 ?
Susa
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Elo 2010 01:02

Re: Escort 1.8 zetec (105hp --> 130hp)

Viesti Kirjoittaja Susa »

ei käy 2l ecu 1.8 koneeseen..eikä siitä pelkästään hyötyä..pitäs vaihtaa nokat ja ehkä isompi kaasuläppä.. http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1043650 ^^
Vastaa Viestiin