Focus 1.8 TCi -00 kulutus liian suuri
Focus 1.8 TCi -00 kulutus liian suuri
220 tkm ajettu Focus 1.8 TCi -00 stw vie maantieajossa rajoitusten mukaan rauhallisesti ajettunakin dieseliä n. 6l / 100 km. Tämä ei liene normaalia. Kuvittelisin että pääsisi alle vitosen sadalla.
Mistä kulutuksen suuruus voisi johtua, onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten ne ovat ratkenneet?
Lisäksi outoutena on liikkeellelähdettäessä olematon vääntö, saattaa liittyä em ongelmaan? Ykkösellä ja kakkosella ajettaessa n. alle 1500 kierroksilla ei auto juuri kulje mihinkään, yli 1500 kierroksilla auto suorastaan hyökkää eteenpäin. Muutoin vääntöä kyllä piisaa mukavasti ylemmillä kierroksilla, mitään nykimistä tai sammahtelua ei esiinny.
Mistä kulutuksen suuruus voisi johtua, onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten ne ovat ratkenneet?
Lisäksi outoutena on liikkeellelähdettäessä olematon vääntö, saattaa liittyä em ongelmaan? Ykkösellä ja kakkosella ajettaessa n. alle 1500 kierroksilla ei auto juuri kulje mihinkään, yli 1500 kierroksilla auto suorastaan hyökkää eteenpäin. Muutoin vääntöä kyllä piisaa mukavasti ylemmillä kierroksilla, mitään nykimistä tai sammahtelua ei esiinny.
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Itselläni on juuri samanlainen auto ja samanlainen ongelma. Vedot paranivat jonkin verran ja kulutuskin laski, kun vaihdoin uuden turbolle menevän imuputken. Oli nimittäin yhdestä kohti melkein puoliväliin asti poikki... Epäilen kuitenkin, että turbo on jo kerinnyt saada kipeää tuon viallisen imuputken johdosta, sillä vedot ovat ostohetkeen verrattuna todella huonot. Mielenkiinnolla odotan vastauksia tähän topicciin.
P.S. Ai niin, auto on alkanut nykiä rajusti kiihdyttäessä. Mistähän tuo voisi johtua? Muistelen lukeneeni tältä foorumilta, että johonkin TCi:hin oli pitänyt vaihtaa ruiskutuspumppu ennen tuon vian häipymistä. Jos näin on -> Focus lähtee vaihtoon varmasti!
P.S. Ai niin, auto on alkanut nykiä rajusti kiihdyttäessä. Mistähän tuo voisi johtua? Muistelen lukeneeni tältä foorumilta, että johonkin TCi:hin oli pitänyt vaihtaa ruiskutuspumppu ennen tuon vian häipymistä. Jos näin on -> Focus lähtee vaihtoon varmasti!
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi
Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky
Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky
Re: Focus 1.8 TCi -00 kulutus liian suuri
Saattaapa olla niin että turbo ei ole mukana alle 1500 rpm. Ei tuo minunkaan 1,8 TDCi mene mihinkään noin pienillä kierroksilla, ennemmin sammuu kuin kiihtyyRH kirjoitti:Ykkösellä ja kakkosella ajettaessa n. alle 1500 kierroksilla ei auto juuri kulje mihinkään, yli 1500 kierroksilla auto suorastaan hyökkää eteenpäin.
Accord 2,2 i-CTDi sedan sport -07
Ilmastointi päällä?
Oma ex-Focus (1.8 tddi -02) käyttäytyi juuri noin ilmastointi päällä ajettaessa, ei tehoa alle 1500rpm ja naftaa paloi reippaasti. Ja savupilvi perässä.. Tuohon auttoi jonkin verran EGR:n tukkiminen. Ja voi toki olla, ettei vain ehdi turbo tulla mukaan alakierroksilla kun ei ykkös- ja kakkosvaihteella vielä ole kuormaa koneelle kauheesti.. ?
Kulutuksesta, itse en päässyt Focuksella muistaakseni kertaakaan alle 5 litran, 5.5-6.3 välillä oli kulutukset ajo matkaa tahi nurkkaa. Emäntä pääsi viiden pintaan pitemmillä reissuilla jokusen kerran.
Taitaa olla ominaisuus voortin nakuissa tuo alakierroksien hengettömyys muutenkin, tuo nykyinen TDCi-Fiesta on kanssa varsin haluton etenemään alle 1500rpm, tosin 1.4 on 1.4.. Ja naurattaa, että vaikka onkin PSA:n kone, niin silti on voortin TDCi selvästi, nykiin ja tuumailee ajoittain kummallisesti
Oma ex-Focus (1.8 tddi -02) käyttäytyi juuri noin ilmastointi päällä ajettaessa, ei tehoa alle 1500rpm ja naftaa paloi reippaasti. Ja savupilvi perässä.. Tuohon auttoi jonkin verran EGR:n tukkiminen. Ja voi toki olla, ettei vain ehdi turbo tulla mukaan alakierroksilla kun ei ykkös- ja kakkosvaihteella vielä ole kuormaa koneelle kauheesti.. ?
Kulutuksesta, itse en päässyt Focuksella muistaakseni kertaakaan alle 5 litran, 5.5-6.3 välillä oli kulutukset ajo matkaa tahi nurkkaa. Emäntä pääsi viiden pintaan pitemmillä reissuilla jokusen kerran.
Taitaa olla ominaisuus voortin nakuissa tuo alakierroksien hengettömyys muutenkin, tuo nykyinen TDCi-Fiesta on kanssa varsin haluton etenemään alle 1500rpm, tosin 1.4 on 1.4.. Ja naurattaa, että vaikka onkin PSA:n kone, niin silti on voortin TDCi selvästi, nykiin ja tuumailee ajoittain kummallisesti
2021 Tesla Model 3 LR
En nyt tiedä millaista sen vedon pitäisi olla alle 1500rpm, mutta olen yhdellä VW:n uudella dieselillä ajellut ja se ei lähde mihinkään alle 1800-1900rpm. Selitys on se, että turbo ei yksinkertaisesti kerää painetta tarpeeksi. Kun tuo maaginen raja ylittyy on kiihtyvyys juuri sellaista "repäisevää" (no, niin kuin voi 90hv tehoilla olla) ja sitten loppuu kuin seinaan 4000rpm kohdalla. Tommosia nuo uudet dieselit ovat. Siksi semmosen jatkeena olisikin hieno olla automaatti!
Ja jarrut eivät laahaa? Eli eivät ole ajon jälkeen kuumat. Kerrompa oman kokemukseni viime talvelta TD Escortilla. Vaikka miten nätisti ajoi ja vaikka pelkkää maantieajoa, niin kulutus aina järkyttävä yli 7 l/100. Sitten huomasin että vasen etujarru laahaa. Lyhyenkin ajon jälkeen jarru oli tulikuuma niin että löylyä olisi voinut heittää ja oli sentään pakkasta. Ajossa tätä ei huomannut mitenkään alkuun mutta raskaalta tuntui meno ja hyytyi ylämäkeen. Irroitin satulan, purin, liotin, kasasin uusilla rasvoilla ja kumeilla ja johan tippui kulutus vähän normaalimpaan 5,5 l/100. Mutta sitten huomasin, että myös vasen takajarru laahaa. Nyt on sekin korjattu ja saa nähdä mihin se kulutus nyt asettuu. Mutta noinkin suuren lisän kulutukseen saattaa ikuinen vauhdinhillitsijän läsnäolo aiheuttaa.
Seuraavista kikoista voi olla apua kulutukseen, mutta se on kyllä totta että tuossa koneessa ei ole juurikaan vetoa alle 1500 kierroksen.. Ja minulla kulutus pyörii siinä 5-5.5 tietämillä kesäaikana
- Tarkista turbolta välijäähdyttimen molemmin puolin olevat haitariputket, ne tapaavat halkeilla ja ruveta karkuuttamaan ahtopaineita
- Puhdista välijäähdyytimen rivoitus, vaikutti ainakin minulla niin vetoon kuin kulutukseenkin ( oli melko tukossa )
- Tuki EGR-venttiili
- Tarkistuta syöttöpumpun ajoitus
- Ja olihan ilmanpuhdistin kunnossa..
Mitenkäs paljon teillä muilla savuttaa nämä vehkeet?? Minulla tyrkkää kyllä aika reilusti esimerkiksi ohitustilanteissa..( Näkyy todella selvästi peileistä..)
- Tarkista turbolta välijäähdyttimen molemmin puolin olevat haitariputket, ne tapaavat halkeilla ja ruveta karkuuttamaan ahtopaineita
- Puhdista välijäähdyytimen rivoitus, vaikutti ainakin minulla niin vetoon kuin kulutukseenkin ( oli melko tukossa )
- Tuki EGR-venttiili
- Tarkistuta syöttöpumpun ajoitus
- Ja olihan ilmanpuhdistin kunnossa..
Mitenkäs paljon teillä muilla savuttaa nämä vehkeet?? Minulla tyrkkää kyllä aika reilusti esimerkiksi ohitustilanteissa..( Näkyy todella selvästi peileistä..)
-Arttu
Ajelin juuri 600 km matkan maantietä reipasta vauhtia, mittarin mukaan n. 100-120km/h. Kulutus 5,8. Ilmastointi ei ollut päällä. Paluumatkalla loppuviikosta aion ajaa rajoitusten mukaan supernätisti josko se jotain auttaa kulutukseen...
Jarrut eivät laahaa, ne on tarkistettu/putsattu hiljattain. Vanteet eivät lämmenneet kummemmin ajon aikana.
Ilmansuodatin on ok, välijäähdyttimen rivat on putsattu, välijäähdyttimen "isot putket" ainakin näyttävät ehjiltä.
Jäljelle jää EGR-venttiilin tukkiminen - saakos tuon muuten ohjelmallisesti tukittua?
Toinen tarkistettava on syöttöpumpun ajoitus. Osaako joku kertoa hyvän pajan Tampereen seudulta, joka osaa tuon tehdä?
Niin ja vielä, auto ei näkyvästi savuta. Mutta kun auto käy tyhjäkäyntiä, on haju vähän kuin vanhassa -83 dieselmersussa. Olen pannut merkille että uusien diisselien perässä ajaessa haju ei ole samanlainen vaan jotenkin "puhtaampi". Liekö tällä merkitystä kulutusongelmaan? Niin eihän tuo nyt mikään kauhea lukema ole tuo 5,8 mutta kun kerran auton _pitäisi_ kulkea alle viiden niin jostain viasta/säädöstä on oltava kyse.
Jarrut eivät laahaa, ne on tarkistettu/putsattu hiljattain. Vanteet eivät lämmenneet kummemmin ajon aikana.
Ilmansuodatin on ok, välijäähdyttimen rivat on putsattu, välijäähdyttimen "isot putket" ainakin näyttävät ehjiltä.
Jäljelle jää EGR-venttiilin tukkiminen - saakos tuon muuten ohjelmallisesti tukittua?
Toinen tarkistettava on syöttöpumpun ajoitus. Osaako joku kertoa hyvän pajan Tampereen seudulta, joka osaa tuon tehdä?
Niin ja vielä, auto ei näkyvästi savuta. Mutta kun auto käy tyhjäkäyntiä, on haju vähän kuin vanhassa -83 dieselmersussa. Olen pannut merkille että uusien diisselien perässä ajaessa haju ei ole samanlainen vaan jotenkin "puhtaampi". Liekö tällä merkitystä kulutusongelmaan? Niin eihän tuo nyt mikään kauhea lukema ole tuo 5,8 mutta kun kerran auton _pitäisi_ kulkea alle viiden niin jostain viasta/säädöstä on oltava kyse.
No tuo on jo ihan ok kulutus mielestäni tuolla nopeudella, nimittäin voorti tuntuu käyttävän kohtuu tiheitä välityksiä nakuissa verrattuna VAG:n laitteisiin, ainakin omalla ex-Focuksella kulutus nousi aika radikaalisti nopeuden noustessa yli 90km/h, motarilla jos ajoi normaalisti sen 125-135 mittarinopeutta niin meni tietokoneen mukaan yli 6l koko ajan jos en väärin muista.RH kirjoitti:Ajelin juuri 600 km matkan maantietä reipasta vauhtia, mittarin mukaan n. 100-120km/h. Kulutus 5,8. Ilmastointi ei ollut päällä. Paluumatkalla loppuviikosta aion ajaa rajoitusten mukaan supernätisti josko se jotain auttaa kulutukseen...
Kun taas Focusta ennen mulla olleella Cordoballa (1.9TDI) kulutus ei juuri heitellyt, ajoi sitten 80 tai 130, ja kierroksia oli selvästi vähemmin vitosella esim. 120 vauhdissa ku Focuksessa.
2021 Tesla Model 3 LR
TM:n numerossa 9/2002 olleesta Focus TDCi:n testistä lainaten kulutukset nousevat ko. mallissa seuraavasti.
60km/h => 3,9l/100km
70km/h => 4,2l/100km
80km/h => 4,7l/100km
90km/h => 5,2l/100km
100km/h => 5,7l/100km
110km/h => 6,3l/100km
120km/h => 7,0l/100km
TCI/TDDi koneella kulutuksien muutos varmaankin suht samanlainen.
Eli nopeudennosto 90km/h => 110km/h tekisi hyvin teoreettisesti laskettuna 1,1l/100km lisää kulutusta.
Eli ylinopeuden ajaminen maksaa ilman sakkojakin!
60km/h => 3,9l/100km
70km/h => 4,2l/100km
80km/h => 4,7l/100km
90km/h => 5,2l/100km
100km/h => 5,7l/100km
110km/h => 6,3l/100km
120km/h => 7,0l/100km
TCI/TDDi koneella kulutuksien muutos varmaankin suht samanlainen.
Eli nopeudennosto 90km/h => 110km/h tekisi hyvin teoreettisesti laskettuna 1,1l/100km lisää kulutusta.
Eli ylinopeuden ajaminen maksaa ilman sakkojakin!
Näin mulla menee löpöä
Terve,
Ostin 138tkm ajetun -01 TDin syksyllä -04. Olen pitänyt ajopäiväkirjaa koko ajalta. Kesärajoituksilla (ilmastointi päällä) menee 5,9L-6,2L. Ja tohon saa ajaa reippaasti (moottoritie 140km/h mittarinäyttö) sekä kaupunkiakin. Koneessa tuolloin 3200-3300 r/min, isäukon TDci -02:ssä on 120km/h nopeudessa 300 r/min vähemmän kun mulla. Eri välitykset / laatikko. Ero on aika samaa tasoa 140km/h vauhdissakin. 6-vaihde olis poikaa.
Pienimmillään pääsin toissatalvena 5,2L/100km. Nyt ois edessä isompi 200tkm huolto, suodattimet vaihtoon jne. Katotaan josko pääsis taas 5,7L/100km tasolle, joka on ollut talvella aika yleinen kulutustaso mun ajoilla. Ja jos jalkaa malttais keventää niin ehkä pääsis siihen kesälläkin.
Vaikka mulla onkin 90hv "nuharuutta", ainakin mun yksilössä on parempi alavääntö kun -02 Tdci (115hv). Tdci herää selkeesti vasta henkiin kun kierrokset on lähellä 2000 r /min. Mun autossa vääntöä on tasaisemmin kuin siinä, tosin jossain ohituksissa kaipais lisätehoa. Pärjätty on kyllä kun ennakoi...
Ostin 138tkm ajetun -01 TDin syksyllä -04. Olen pitänyt ajopäiväkirjaa koko ajalta. Kesärajoituksilla (ilmastointi päällä) menee 5,9L-6,2L. Ja tohon saa ajaa reippaasti (moottoritie 140km/h mittarinäyttö) sekä kaupunkiakin. Koneessa tuolloin 3200-3300 r/min, isäukon TDci -02:ssä on 120km/h nopeudessa 300 r/min vähemmän kun mulla. Eri välitykset / laatikko. Ero on aika samaa tasoa 140km/h vauhdissakin. 6-vaihde olis poikaa.
Pienimmillään pääsin toissatalvena 5,2L/100km. Nyt ois edessä isompi 200tkm huolto, suodattimet vaihtoon jne. Katotaan josko pääsis taas 5,7L/100km tasolle, joka on ollut talvella aika yleinen kulutustaso mun ajoilla. Ja jos jalkaa malttais keventää niin ehkä pääsis siihen kesälläkin.
Vaikka mulla onkin 90hv "nuharuutta", ainakin mun yksilössä on parempi alavääntö kun -02 Tdci (115hv). Tdci herää selkeesti vasta henkiin kun kierrokset on lähellä 2000 r /min. Mun autossa vääntöä on tasaisemmin kuin siinä, tosin jossain ohituksissa kaipais lisätehoa. Pärjätty on kyllä kun ennakoi...
RR
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Näin mulla menee löpöä
Terve,
Ostin 138tkm ajetun -01 TDin syksyllä -04. Olen pitänyt ajopäiväkirjaa koko ajalta. Kesärajoituksilla (ilmastointi päällä) menee 5,9L-6,2L. Ja tohon saa ajaa reippaasti (moottoritie 140km/h mittarinäyttö) sekä kaupunkiakin. Koneessa tuolloin 3200-3300 r/min, isäukon TDci -02:ssä on 120km/h nopeudessa 300 r/min vähemmän kun mulla. Eri välitykset / laatikko. Ero on aika samaa tasoa 140km/h vauhdissakin. 6-vaihde olis poikaa.
Pienimmillään pääsin toissatalvena 5,2L/100km. Nyt ois edessä isompi 200tkm huolto, suodattimet vaihtoon jne. Katotaan josko pääsis taas 5,7L/100km tasolle, joka on ollut talvella aika yleinen kulutustaso mun ajoilla. Ja jos jalkaa malttais keventää niin ehkä pääsis siihen kesälläkin.
Vaikka mulla onkin 90hv "nuharuutta", ainakin mun yksilössä on parempi alavääntö kun -02 Tdci (115hv). Tdci herää selkeesti vasta henkiin kun kierrokset on lähellä 2000 r /min. Mun autossa vääntöä on tasaisemmin kuin siinä, tosin jossain ohituksissa kaipais lisätehoa. Pärjätty on kyllä kun ennakoi...
Ostin 138tkm ajetun -01 TDin syksyllä -04. Olen pitänyt ajopäiväkirjaa koko ajalta. Kesärajoituksilla (ilmastointi päällä) menee 5,9L-6,2L. Ja tohon saa ajaa reippaasti (moottoritie 140km/h mittarinäyttö) sekä kaupunkiakin. Koneessa tuolloin 3200-3300 r/min, isäukon TDci -02:ssä on 120km/h nopeudessa 300 r/min vähemmän kun mulla. Eri välitykset / laatikko. Ero on aika samaa tasoa 140km/h vauhdissakin. 6-vaihde olis poikaa.
Pienimmillään pääsin toissatalvena 5,2L/100km. Nyt ois edessä isompi 200tkm huolto, suodattimet vaihtoon jne. Katotaan josko pääsis taas 5,7L/100km tasolle, joka on ollut talvella aika yleinen kulutustaso mun ajoilla. Ja jos jalkaa malttais keventää niin ehkä pääsis siihen kesälläkin.
Vaikka mulla onkin 90hv "nuharuutta", ainakin mun yksilössä on parempi alavääntö kun -02 Tdci (115hv). Tdci herää selkeesti vasta henkiin kun kierrokset on lähellä 2000 r /min. Mun autossa vääntöä on tasaisemmin kuin siinä, tosin jossain ohituksissa kaipais lisätehoa. Pärjätty on kyllä kun ennakoi...
RR
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92
Focus 1.8 Tddi Amb Wagon -01
Escort 1.8 CLX -97
Sierra 2.0i Ghia -92