Sierran vetoakselitko? (korjattu)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Sierran vetoakselitko? (korjattu)

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Kertokaa tyhmälle miten saan Sierran vetarit tarkistettua purkamatta puolta autoa osiksi pihanmaalle?
Takapää tärisee 100kmh ajaessa aivan hulluna mutta loppuu kun päästää kaasun tai painaa kytkimen pohjaan ja tuntuu vaan pahenevan koko ajan..
Kardaaniin vaihdettiin kaikki rekkulit ja tarkastettiin ristinivelet yms mutta vaikutusta ei ollut juuri lainkaan,vaihdelaatikon ja koneen kumit ovat kunnossa.
Ei viitsisi turhaan ostaa uusiakaan kun maksaa kuitenkin melko rasvaisesti (90vm Doch) joutuu ilmeisesti vaihtamaan koko akselit motonetin infojen perusteella....
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Viimeksi muokannut kylmä, 25 Kesä 2006 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Ite oharista askartelin vetareita just. Jos sulla on ne ruuveil kiinnitettävät, niin homma helppo, mutta tuskailusta päätellen sulla on ne "työnnettävät". Paras varmaan polkasta napamutterit irti, nostaa auto ja ottaa alatukivarret irti. Jarruletkun pitäis joustaa sen verran, että saa vedettyä vetarin pois laakeripesästä ja sit paketti käteen. Jos alatukivarsien pultit ei oo yhtyny puslien sisuksiin, niin ei pitäis olla paha homma. Ilman purkamista ei taida vetarit tulla käsiin. Joku varmaan korjaa, jos hommassa onnistunu :)
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Työnnettäväthän ne on :? pitää varmaan jostain hankkia ehjät varmuudeksi valmiiksi ennenkuin alan repimään niitä pois jos ainut konsti niitä tarkastaa on irroitus.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No pieni ravistelutesti (vetarin ollessa paikalla) varmaan kertoo jos nivel/nivelet on ihan paskana eli jos välystä tuntuu selvästi akselia heiluteltaessa. Mitään mittoja en kyllä osaa sanoa. Vetarin irroitus on ihan simppeli homma.
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Kyllä ne ihan yhtä puuta tuntuis olevan ainoastaan pitkittäis suunnassa saa ne liikkumaan muutaman sentin :shock:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

kylmä kirjoitti:Kyllä ne ihan yhtä puuta tuntuis olevan ainoastaan pitkittäis suunnassa saa ne liikkumaan muutaman sentin :shock:
Pitkittäissuunnassa kuuluukin liikkua jotain tuonverran, se jousi siellä nivelessä antaa periksi. Voisko ne olla kierossa?
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Ei ne ainakaan silmämääräisesti vipata mitenkään omituisesti kun perä ilmassa testailin sitä viikonloppuna.
Alkaa olla se tärinä sen verran pahan kuulosta ajaessa 95kmh+ että kyllä sieltä kohta jotain "poikii" niin ainakin sitten selviää mikä oli menossa rikki :roll:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Olihan takapyöränlaakerit kans tarkistettu että on ehyet, vaikka kyllä varmaankin oireilisi jo pienemmissä nopeuksissa..
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Ei siellä klappia tunnu missään takapäässä kun sitä käsipelillä kopeloi ainakaan ja ei tunnut kuumenevan laakeritkaan ajossa pahemmin mutta
pitää koittaa ottaa auki takapäätä viikonloppuna jollei kovasti satele vettä niskaan ja tutkia mikä siellä pissii..
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Uusin oire tässä tapauksessa on kun ykkösellä ajaa kävelyvauhtia ja nytkäyttää kaasulla kevyesti niin kolahtaa / kilahtaa jossain ihan kuin ois jotain irti... Laatikon kumi tuntuis olevan ehjä ja koneen kannakekumitkin on ok.
Meinaa mennä tää vapinaa poteva ritsa jo yli ymmärryksen :shock:
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Ootko kattonu missä kunnossa kardaanin kumit/kiinnikkeet? On kyllä aika tutkalla jos pääsee kardaani hakkaamaan, mutta kannattaahan nuo tarkistaa.
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Kardaaniin vaihdettiin laatikon juuren kumirekkuli ja tarkastettiin ristinivel ja tukikumi samalla sen pitäisi olla ok mutta taidan tipauttaa sen vielä alas ja tutkia onko siellä jotain omituista kun tuntuu että loppuu vaihtoehdot kesken vian suhteen.
KimmoKorhonen
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Tammi 2006 11:07
Paikkakunta: Vesanto

Viesti Kirjoittaja KimmoKorhonen »

Jos ns. "työnnettävät" vetarit helpoin saada pois näin: nostat toisen puolen tunkille, rengas irti, rumpu irti, siinä pulttilaipassa on reiät siten, että saat navan kiinnityspultit auki, sit vaan vedät koko paketin pois paikaltaan.. Asennus sama, mutta vastakkaisessa järjestyksessä.. Perän öljyt kannattaa tämän jälkeen tarkistaa, koska sieltä tod. näk. pääsee jotain pois kun vetari ei ole paikallaan.

-Kimmo-
'65 Cortina 1500
'86 Sierra 2.0iS
CRSC Jäsen 1257
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Luultavasti ensiviikonloppuna selviää lopullisesti tärinän syy kun vaihdan laatikosta taaksepäin osa kerrallaan kaikki palikat peräpäähän ja laatikon tukikumin samaan syssyyn.
Mielenkiinnolla odotan missä kunnossa on vetarit/perä alkaa olla sen verran hilpeän oloista menoa yli 80kmh vauhdissa :P
Jos ei täydellinen osien vaihtokaan auta ravistuksiin niin onpahan ainakin iso kasa varaosia myynnissä.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

vois olla vaikka perä rikki,mulla teki just tollasia temppuja kun oli se tasauspyörästön pikkutappi hakannu ittesä melkein irti.
irc voicecoil
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Siksi hommasinkin koko takaakseliston ja kardaanin ettei tarvitse arpoa osa kerrallaan.
Perää veikkaan itsekin kun se kuvittelee olevansa lukkoperä vaikka ihan normaali dochin perä on ja koodien perusteella ei ainakaan lukollinen.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Villinä veikkauksena heittäsin tuohon tärinään et sulle mahdollisesti käyny sama moka kun yhdelle mun kaverille? vaihto/kaytti irti kardaanin "rättinivelen" ja sai kasattua sen jotenkin epäkeskoksi. Kait siinä pultit passaa jotenkin vähän ristiinkin kun näytti ihan ok:lta mut putket/laipat ei vain olleet ihan just kohakkain.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Eemeli kirjoitti:Villinä veikkauksena heittäsin tuohon tärinään et sulle mahdollisesti käyny sama moka kun yhdelle mun kaverille? vaihto/kaytti irti kardaanin "rättinivelen" ja sai kasattua sen jotenkin epäkeskoksi. Kait siinä pultit passaa jotenkin vähän ristiinkin kun näytti ihan ok:lta mut putket/laipat ei vain olleet ihan just kohakkain.
Toi vamma alkoi tulla pikkuhiljaa ja sen jälkeen vasta vaihdoin kardaaniin rekkulit ja vaiva senkun jatkui ja pahenee vaan.
Menee koko vekotin seisontaan perjantaina ja alkaa kevyt 300tkm huolto jossa vaihtuu koko takaakselisto,kardaani,etujarrut,takajarrut iskarit,osa ovista ja puolimoottoria minkä jälkeen tulee keikka maalaustalliin ja väri vaihtuu joksikin muuksi. :lol:
kylmä
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:20
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kylmä »

Näemmä kannattaa hankkia rillit ja kolmas osapuoli suorittamaan tarkastuksia osien suhteen...
oli taaimmainen ristinivel paukahtanut ihan atomeiksi vaikka muutama viikko sitten kaverin kanssa niitä tutkittiin ja vatkattiin eikä löydetty yhtään väljää :oops:
Onpahan ainakin ylimääränen perä ja vetoakselit odottamassa käyttöä.
Pitää vanhaan kardaaniin vaihdattaa ristinivelet jossain niin onpahan semmoinenkin sitten varastossa.
Meneepähän ainakin auto kuin juna ilman mitään vapinoita toistaiseksi :D
Vastaa Viestiin