Konepellistä lasikuitumuotti... Miten tehdään?
Konepellistä lasikuitumuotti... Miten tehdään?
Joo eli miten saisin MK1 mondeon konepellistä tehtyä muotin?? Laitanko konepellin ja lasikuidun väliin folion vai miten???
Kuvia mk1 mondeosta: http://www.cardomain.com/ride/2138164
Re: Konepellistä lasikuitumuotti... Miten tehdään?
varaa heti kaikki tarvittavat välineet ja tarvikkeet niin homma sujuu mutkitta.Monttu kirjoitti:Joo eli miten saisin MK1 mondeon konepellistä tehtyä muotin?? Laitanko konepellin ja lasikuidun väliin folion vai miten???
aluksi kannattaa irrottaa se pelti. Jos se on lommoton jne niin aloita vahaamalla se pelti kuten aikaisemmin todettiinkin. kiillota kunnolla ettei peltiin jää vahaviiruja. maalatusta pellistä lasikuitu irtoaa nätisti, mutta varmistukseksi laittaisin ohuelti irroituskalvoa. (nestemäistä), irroituskalvo auttaa myös uuden palan tekemistä muotista Sitten annat sen kuivua. Seuraavaksi levität sudilla gealcoatin pellille( muista kovete mukaan). Annat taas kuivua. Sitten ensimmäinen kerros vaikka 300 gramman matolla joka sulaa ja muotoutuu paremmin. isoihin aloihin kuten pelli jää helposti ilmakuopia niin hommaa ilmaustela (vähän kuin maalitela mutta tela osuus sahalaitaista alumiinia) Tämä säästää pohjatöissä hermot ja aikaa. Sitten kun eka pinta on kuivunut niin ainakin muutamakerros kuitua uudelleen päälle ja ehkä hyvä laittaa vielä noita vahvikkeitakin muottiin. irroita se vasta lopuksi pellistä niin ei muotti taitu. ja sitten se varsinaisen palan tekeminen muotista kutakuinkin päin vastoin kuin edelleen.
Ja vahauksesta vielä sen verran, että olis hyvä käyttää oikeen virallista muottivahaa, joka varmuudella kestää hartsin... Ja tosiaan ilmaustela ehdoton, helpottaa hommaa huomattavasti, tulee kestävämpi ja ei kulu niin paljoa hartsia ... Ja esim. TÄÄLTÄ löytyy edullisesti materiaalit/tarvikkeet ja neuvot... Toinen varteen otettava paikka on erilaiset veneveistämöt joista varsinkin hartsin ja rätin saa tod. näk. jopa vielä edullisemmin.
Senverran voin myös kokemuksesta kertoa, että mahdollisiin paljaisiin pakkelipaikkoihin nappaa kuitu/geeli reilusti kiinni, vaikka olis kuinka irrotus kalvo ja huolellinen vahaus, eli ei miel. pakkelin päälle suoraan, vaan esim. topgoatilla, tai perus automaalilla(ei spray) "paikka" väliin ...
Senverran voin myös kokemuksesta kertoa, että mahdollisiin paljaisiin pakkelipaikkoihin nappaa kuitu/geeli reilusti kiinni, vaikka olis kuinka irrotus kalvo ja huolellinen vahaus, eli ei miel. pakkelin päälle suoraan, vaan esim. topgoatilla, tai perus automaalilla(ei spray) "paikka" väliin ...
etola myy myös kohtuu hinnalla tarvikkeita. totta tuo että pakkelit tarttuu herkästi kuituun, koska on "imevää" ainetta. topcoatia ei kannata "paikan" päälle laittaa kun sekin tarttuu hyvin kuituun. tai saahan sen tarttumattomaksi em keinoin. Topcoat on yleensä paksua joten se jättää epätasaisuuksia
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Topcoat tarttuu kuituun, mutta ei toisinpäin, koska toppiksessa parafiinia ja on jokatapauksessa parempi vaihtoehto kuin paljas pakkeli... Ja se toppis paikka tulee hioa pakkelin tapaan sileäksi ....riksas kirjoitti: topcoatia ei kannata "paikan" päälle laittaa kun sekin tarttuu hyvin kuituun. tai saahan sen tarttumattomaksi em keinoin. Topcoat on yleensä paksua joten se jättää epätasaisuuksia
No oisko helpompi vaan tehdä tuohon vakiopeltiin skuppi ja jatkaa konepeltiä et tulis valoluomet??? Vinkkejä vakiopellin muotoiluun kans.. Kiitos..
Kuvia mk1 mondeosta: http://www.cardomain.com/ride/2138164