Lambdan mittaaminen

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
pettynyt
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:52

Lambdan mittaaminen

Viesti Kirjoittaja pettynyt »

eli meinasin rueta tarkistamaan tota lambda anturin toimivuutta ja ajattelin täältä vielä kysyä että mitäs arvoja sieltä lambdasta pitäis tulla auto käynnissä ja minkä värisistä johdoista ?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eikös signaalijohdosta pitäis tulla apaut 1v jos seokset on kunnossa?
Focus 1.0 edition a6 2017
pettynyt
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:52

Viesti Kirjoittaja pettynyt »

elikkäs moteeroissa on kanssa lambdan singnaali asteikko 0-1V käynnissä olevasta autosta kö? mikäs monteerossa sitten on signaalin väri?
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

Noin 0.4V pitäisi löytyä, huomaa että yleismittarilla mittaaminen on vaan suuntaa antavaa, jännitteen pitää vaihdella hieman jatkuvasti.
Tarkempaa mittausta varten tarvitaan oskilloskooppi...

Signaalijohdon väri on tyypillisesti musta, harmaa on maadoitus ja valkoiset lämmitysvastusta varten.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: Lambdan mittaaminen

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

pettynyt kirjoitti:eli meinasin rueta tarkistamaan tota lambda anturin toimivuutta ja ajattelin täältä vielä kysyä että mitäs arvoja sieltä lambdasta pitäis tulla auto käynnissä ja minkä värisistä johdoista ?
Mahtaakohan väliä, että mikä Fordi on kyseessä?
- merkki
- malli
- vuosimalli
- moottori
- moottorikoodi

"Jopa" Fordeissakin on useammanlaisia lambdoja, niin ainakin uskoisin...

Olettamus Zirkonium (Zirkon) lambda on Fordeissa yleisin, siis vastaus sen tarkastamiseen...

Joutokäynnillä signaalin kuuluu rauhallisesti seilata 0,1...0,8 V väliä (vanhempi lambda tyytyy 0,2...0,7 V väliin).

2000 rpm lambdansignaalin kuuluisi vaihdella vähintään 1 krt/sekunti (1 Hz)ylhäältä alas. Orionissa ehkä jopa hitaammin ja uudessa Focuksessa nopeammin (jos siinä on vielä Zirkon lambda).

Kun kaasun survaisee pohjaan, niin lambdasignaalin pitää nousta heti yli 0,75 V ja sen perään moottorijarrutuksen syötönkatkaisussa sen pitää laskea liki nollaan. Hyvä testata tyhjällä tiellä ajossa.

j.h
230016v
Viestit: 19
Liittynyt: 15 Helmi 2006 07:34
Paikkakunta: Joensuu

Mittaus kourmitettuna

Viesti Kirjoittaja 230016v »

Merkkihuollossa mitattiin ensin vain paikkallaan käyvästä autosta ja testeri kertoi anturin olevan aivan OK. Mutta vika: nykiminen ei hävinnyt!

Uusi päivä ja uusi asentaja. Nyt mentiin testeri sylissä tien päälle ja kas kummaa anturi ei toiminutkaan ajon aikana. Elikkäs pitää mitata moottori kuormitettuna. Aivan kuten edellä kirjoitettiin.
Scorpio -96 2,3 STW A
Vastaa Viestiin