Mistä vikakoodit ja miten?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
HUGO
Viestit: 29
Liittynyt: 12 Syys 2005 13:24
Paikkakunta: ALAVETELI

Mistä vikakoodit ja miten?

Viesti Kirjoittaja HUGO »

Mistä saa escort 1.8 -92 vikakoodit ulos ja miten ja mistä löytää tulkin niille?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei taida saada ollenkaan?
Mulla aikoinaan yks kätevä autosähkömies testas systeemin kytkemällä testerin piuhoja ainakin jakajaan ja johonkin muuhun. Olin ostamassa autoa ja meni myyvän liikkeen piikkiin enkä älynnyt katsoa tarpeeksi tarkasti, oli vielä ensimmäinen ruisku ja ensimmäinen Voorti. Vika löytyi heti tulpasta. Kysyi, että testataanko kaikki systeemit? Lupasin kun meni kerta liikkeen piikkiin! :D Kaikki muu oli OK, testas siis tulppien ja johtojen vaihdon jälkeen. Kysyi tietenkin että vaihdetaanko johdotkin? Höylinä lupasin kun kerta meni liikkeen piikkiin. :D Nyt seuraisin tarkemmin kun on jo ruiskut tutumpia ja kolmas Zetecci! 8)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

On kai siinä nyt testipistoke. Sijainnista en kyllä tiedä.
testerin pystyy itsekin rakentamaan ledistä ja jostain muista palikoista.
Ei ole tullut perehdyttyä.
Ledin vilkkumista sitte seurataan ja se antaa kahden tai kolmen numeron sarjoja (esim. seitsämäni vilkautusta ja tauko.... kolme vilkautusta ja tauko= 73= kaasuläppäanturi (TPS) ei toimi testissä.)
En varmaksi sano onko tossa kahden vai kolmen numeron sarjat.
Ainakin englannissa noihin on myytävänä erilaisia testereitä (esim. Gunsons) Fordin merkkihuollossa ei taida enää olla EEC-IV:n testaus välineitä :shock: ...stanan kahelia touhua kyllä. Ainakin joissain paikoissa ovat poistaneet käytöstä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voihan siinä ollakkin, minä vaan en neljässä vuodessa löytänyt! :D
Toisaalta pelitti tuon alkupäkytyksen, siis heti korjatun, jälkeen loistavasti, siis yleensä! :roll:
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

3 napainen Data link Connector sijaitsee kuljettajan puolen etujoustintuen kiinnityspisteen etupuolella. Napa "3" on vasen ylä, "2" oikea ylä ja "1" alhaalla. Se musta pistoke siis, valkoinen on oktaanin valinta joissain malleissa.
Tai D9 data link connector on ohjauspylväässä.
Ei koske topikin aloittajaa mutta muutoin: Jos autossasi on 16 napainen data link connector on moottorinohjauskin eec-v tai uudempi ja koodien luku vaatii obd testerin. Scantoolin valmistamia obd-pc sovittimia tuo maahan http://www.omega.fi/
Viimeksi muokannut WSE, 27 Kesä 2006 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

Nostetaanpas tätä hieman.
Potilaana -94 Mondeo ja en saa vikakoodeja luettua.
Lediä en omista, mutta digitaalisen yleismittarin kylläkin, jolla olen yrittänyt lukusuoritusta harjoittaa.
Ainakaan ko. kapinetta apuna käyttäen ei koodeja saa ulos, joten onko "vika" nyt siinä, että ulostulevat pulssit ovat niin nopeita että laite ei ehdi niihin mukaan?
Kokeilin kahdenlaista kytkentää:
mittarin + napa akulle ja - napa töpselin alimmaiseen napaan (ohjeen napa1) -> mennee testitilaan, mutta ulostuleva jännite näyttäisi olevan vakio 50mV. (Tämä kytkentä opastettu Haynesin oppaassa)
Toinen kytkentä kuten ohjeessa, mutta ledin tilalla siis yleismittari -> sama juttu, ulostuleva jännite vakio.

Mistä muuten tietää, että auto menee testitilaan ja on mahdollisesti työntämässä koodeja ulos?
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

mikähän on kun en saa tosta mun rs2000sesta luettua noita vikakoodeja :? kun laitan ledin napojen 1 ja 2 väliin niin se ledi vaan palaa mut ei vilku. koitin myös yhdistää noi navat 3 ja 2 mutta sillä ei ollut vaikutusta. huomasin myös että tuollahan oli toinenkin samanlainen pistoke joka oli väriltää musta, kuntaas tuo mistä yritin lukea oli valkoinen. siinä mustassakin tosin se ledi vaan paloi, tosin kirkkaammin kun siinä toisessa.
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
artss
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Tammi 2006 20:34
Paikkakunta: Hämmeessä

Viesti Kirjoittaja artss »

Ei se onnistu digitaali mittarilla kun on liian hidas reagoimaan.
helpointa kun hommaat elektroniikka liikkeestä sen led:n ja lasket
monestikko välähtää. siin ledis on pidempi jalka + ja lyhyempi -
loput ohjeet löytynee haulla täältä.
testitilaan mennessä flekti pyörähtää hetken.
Mondeo -94 2.0 Si
cypher
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Helmi 2006 12:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja cypher »

Mä en edes löytänyt omastani tuota liitintä.
Ford Escort 1.8i CLX '92
Ford Sierra 2.0 Laser '85 (Myyty)
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

artss kirjoitti:Ei se onnistu digitaali mittarilla kun on liian hidas reagoimaan.
helpointa kun hommaat elektroniikka liikkeestä sen led:n ja lasket
monestikko välähtää. siin ledis on pidempi jalka + ja lyhyempi -
loput ohjeet löytynee haulla täältä.
testitilaan mennessä flekti pyörähtää hetken.
Jes, kiitoksia, aivan kuten arvelinkin.
Pitää jossain vaiheessa koittaa raahautua elektroniikkapuotiin, yhden ledin vuoksi en kyllä viitsi lintsata töistä ja ajella pitkiä matkoja (lähin puoti ~30km).
Ohjeista homma ei ole kiinni, mm. Haynesin oppaassa tämä on opastettu ja nettikin on ohjetta pullollaan.
artss
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Tammi 2006 20:34
Paikkakunta: Hämmeessä

Viesti Kirjoittaja artss »

cypher kirjoitti:Mä en edes löytänyt omastani tuota liitintä.
Oiskohan konehuoneessa tulipellin lähellä :roll:
ainakin -94 montus, ja vieressä on se oktaanin valinta oikosulku liitin.
joka taas pitäisi löytyä käyttöohje kirjasta.
Mondeo -94 2.0 Si
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Postataan tännekin. Ja täsmennyksenä myös aikaisempaan viestiini tässä ketjussa. Edellinen neuvo perustui erääseen asiaa käsittelevää opukseen mutta seuraavan linkin kytkentä on kokeiltu ja toimivaksi todettu (erona se jotta ledivastusyhdistelmä kytketään akun plussan ja pistokkeen välille)

Tässä kuitenkin linkki kytkentään: http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html
Sekä D9 että 3 napainen pistoke!
ledin ja vastuksen sijasta voi käyttää analogi yleismittaria ja laskea neulan heilahdukset (12V DC alue) ja kytkimen sijasta tietysti hyppylankaa.
vasemmassa reunassa olevaa lippua klikkaamalla saa englanniksi tai ranskaksi jos saksan kieli tuottaa vaikeuksia...
Sivun alaosassa on myös yleisimpiä koodeja.

Musta on diagnostiikkapistoke, jos se on 3 napainen konehuoneessa eikä D9 ohjauspylväässä (valkoiseen 3 napaiseen voi laittaa sytytyksen ajoitusta muuttavan palikan, joissakin malleissa, oktaanitarpeen mukaan) TÄRKEÄÄ!!! Pitää odottaa hyppylangan ja virtojen kytkemisen jälkeen 45 (neljäkymmentäviisi) SEKUNTIA jonka jälkeen tulee ensimmäinen pulssi. Koodin 1 ja toisen (ja mahdollisesti kolmannen (jotkut uudemmat)) numeron välissä pieni tauko, kaikki koodit tulee kahteen kertaan. Koodien jälkeen 9 sek. tauko jonka jälkeen tulee KAM koodit eli muistiin jääneet (ei mittaushetkellä vialla). Koodi 11 = kaikki kunnossa. Jos sekä luennanhetkinen että KAM koodi on 11 on kaikki ok.
Fordien yleisimmät koodit löytyvät netistä, jos ei niin kysykää priva viestillä kun olette saaneet luettua (vastaukset saattaa toki viipyä on tässä muutakin tekemistä...)
En vanno päteekö aivan kaikkiin eec -iv malleihin mutta useimpiin ainakin.
Motuli
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Joulu 2006 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Motuli »

pitäiskö ton vikakoodin lukeminen onnistua kun laittaa suoraan ledin siihen mustaan pistokkeeseen? En saanut muuta ku palamaan sen ledin, ei tuikkinu vaikka kuinka odotin :)
Vai tarkottaako se toisinsanoen että autossa ei ole mitään vikaa??
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Mulla on Sierrassa EEC-IV ja siitä sain ainaki luettua vilkkukoodit seuraavanlaisesti: Ensin rakensin se ledijutskan eli ledi ja plusjalkaan vastus väliin että sopii 12V ja ledi kii akun plussaan. Mustasta pistokkeesta sillotin navat 3 ja 2 (ylänavat), sit sytytysvirta päälle ja ledin miinus napaan 1 (alanapa). Meni noin 15s sit ledi välähti kahdesti nopeaa ilmoittaen olevansa valmiina. Siitä sit 5s ja alkoi koodia pukkaamaan. Ja sierrassa tuli kahden ryhmissä. Ja sai muuten pari kertaa lukea koodit että tajusi sen mitä koodia se lykkäs, ku nollaloppuiset luvut vähän hämäsi ja sit oliki ihan pihalla, että mitähän lukuja se nyt antaa... :)
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tuoltakin löytyy muutama asiaa käsittelevä linkki
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=33
Focus 1.0 edition a6 2017
juzzi
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Heinä 2010 18:30

Re: Mistä vikakoodit ja miten?

Viesti Kirjoittaja juzzi »

Onko -95 vuoden escortissa myös tuo kolminapainen liitin, josta koodit saa kytkemällä ylimmät navat yhteen ja alimman ledin miinukseen? Ja mistä löytyisi tuo vikakooditaulukko kun sitä en löytäny millään netistä.
Vastaa Viestiin