Mondeon vaihdelaatikko

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Mondeon vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja IC »

Haulla ei löytynyt, jos keskustelu on olemassa, linkittäkää.

Mitähän öljyä mahtaa -96 mallisen 1.8 Mondeon manuaalilaatikko syödä ? Entä onko laatikossa (vivusto tms.) jotain säätömahdollisuuksia, joilla käytöstä voi jouhevoittaa ?

Joutuu nimittäin vähän liikaa kiinnittämään huomiota tuohon vaihtamiseen, etenkin kylmänä. Ei tahdo ykkönen ja pakki mennä päälle, kuin runttaamalla. Tai meneehän ne, jos kikkailee malliin välikaasu. Vaiva on etenkin kylmällä loodalla ja auton ollessa paikallaan, muttei siinä ole oikein mitään säännöllisyyttä. Kakkonenkin vastustelee, jos vetää nopean vaihdon heti alkuunsa, mutta lämmettyään menee päälle ihan jouheasti, kuten muutkin vaihteet.

Eihän tuo itseä paljon haittaa, mutta muijalle ei viitsi antaa ajoon autoa, joka ei halua ottaa ykköstä pesään, kun pitäisi lähteä liikennevaloista. Jotenkin oireet viittaavat alkuperäisiin öljyihin vaihteistossa ynnä muistakin autoista tuttuun juttuun, että vaihteistoa pitää vähän pyöräyttää tai hakea jokin tietty vaihde auton paikallaan ollessa muiden vaihteiden "kautta". Varsinaista rusahtelua tms. ei kuulu, keppi ei vain aina suostu liikkumaan kuten pitäisi.

Kytkinkään ei ole enää uusi, päinvastoin. Taitaa olla originaali (264 tkm), koska autolla on ajettu pääasiassa pitkää reissua.

Onko muilla ollut samanlaisia oireita, vai saako tässä heti alkuun rempata vaihdelaatikon. Helpompi ratkaisu lienee kuitenkin todennäköinen. Kiitos jos jaksoitte lukea ja vielä isompi jos vastauksiakin saisi !
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

viittais että kytkin ei ihan irroita kunnolla, mutta jos lämpösenä toimii niin se taas ei viittaa siihen

että olipa tästä kommentista paljon hyötyä

onkos siinä vaijeri vai nestekytkin, vaijeriahan voi aina kiriä ja testailla
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

Kyllä siinä vaijeri taitaa olla. Samaa minäkin mietin, että kytkimellä saattaa olla osansa asiassa. Mondeon kytkin on tosin siinä mielessä helppo, että vastus on heikohko ja vanhakin kytkin on helppo painaa pohjaan niin että napsahtaa. Tulee ainakin painettua sitä tarpeeksi. Gurujen vastauksia odotellessa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Taitaa olla säätövika, tai sitten väärät öljyt? :shock:
Kokeile Mobilin synteettisiä tai automaatteja, jos ei pelitä niin säätövika. Kakonen jäykkä kylmänä on "ominaisuus"! 8)
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

^Tai sitten ne VANHAT öljyt. Täytyy käydä Fordilla kysymässä, mitä laatikkoon saa laittaa, kun ei kukaan oikein tunnu tietävän. Katsotaan paraneeko ja sitten säädellään vielä jos on tarvis. Ohjekirjakin sanoo vaan, ettei niitä öljyjä tarvi vaihtaa. Bollocks sanon minä siihen, ei semmoista autoa ole vielä keksittykään.
Winx
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Winx »

Joo ei tartte :roll:. Jos kuitenkin...

2 vuotta sitten tuon Escortin ostin ja 1. ja 2. vaihde oli niin pirun jäykät. Fordilta omat öljyt ja toiminta muuttui huomattavasti.
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

^Täytyypä kysäistä tuosta liukuholkista myös. Otetaan porras kerrallaan ja katsotaan, minkälaisia vaikutuksia on. Eipä tässä kyllä mitään kiirettä ole, pärjäähän tuon kanssa kuitenkin. Kunhan huollatan ensin tuon Volvon niin sitten on Fordin vuoro...
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

Nyt alkaa tuntua siltä, ettei tuolla koneen lämmöllä ole suuresti väliä. Ykkönen ja pakki ovat vaikeita etenkin silloin, kun auto on paikoillaan. Mutta ulkoilmalla näyttäisi olevan merkitystä. Mitä kylmempi, sitä hankalampaa.
Merkkikorjaamolla tarjosivat ensiksi kytkintä, kun kuulivat oireista. Olivat jopa aika varmoja, että se on syypää. Ei ole kuulemma ensimmäinen kerta.

Ostin kuitenkin Fordin omat vaihteistoöljyt ( 3 x 1L = 39 e ), laitetaan ne lootaan ja katsotaan, onko mitään vaikutusta. Sitten ihmetellään, joutuuko uusimaan kytkimen. Lootaan kajotaan vasta viime hädässä. Tästä taitaakin tulla käyttöauto pitemmäksi aikaa :D Niin oli kyllä tarkoituskin.
teppok
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Maalis 2006 21:26

Viesti Kirjoittaja teppok »

onko auttanut?
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

lapazu kirjoitti:TISsistä muistelen joskus lukeneeni että ilmiön aiheuttaa laatikossa oleva vaihteensiirtäjää ohjaileva liukuholkki. Se kutistuu kylmemmilä ilmoilla sen verran paljon että ahdistaa liikkeitä juuri 1-2 -vaihteilla, kunnes laatikko lämpenee. Fordin mukaan vaiva korjaantuu holkin vaihdolla päivitettyyn. Öljyllä ei pitäisi olla mitään tekemistä tämän kanssa. Jos homma selviää niin olisihan tuo mielekästä saada tietää varmasti.
Näin se on."Vakio-oire".
Itellä-97:ssa sama ominaisuus.

Ajellu oon 6 vuotta,eikä pahemmin
häiritte ku sen tietää.

Voortillakin sen kertoivat olevan vaaratonta,
mutta hermojahan se voi rassata.

Kaveri kyllä Focuksesta käytätti laatikon
takuuseen auki saman asian takia
ja vaihtovat holkin,sekä synkro rattaan.
IC
Viestit: 161
Liittynyt: 08 Maalis 2005 10:03
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja IC »

Että onko auttanut. No, aluksi tuntui, ettei mitään eroa, mutta sanoisin nyt parin tuhannen kilometrin jälkeen, että ongelmaa ei ole enää kuin nimeksi. Olenko sitten oppinut elämään laatikon kanssa, mutta kyllä muijakin on autolla pariin otteeseen ajellut eikä liiemmin ole valitellut. Selkein "vika" on kakkonen kylmänä, joka pitää tosiaan pudottaa varovasti silmään, muuten rusahtaa. Muutaman hetken jälkeen se menee silmään kuin vettä vaan. Paikallaan ollessa pakki ja ykkönen ovat joskus vaikeita, mutta aika harvoin enää.

Kevät tulee ja ongelma tuntuu entisestään pienenevän kelien lämmetessä, eli muuta ei ole aikomus tehdä. Kytkimen kanssa pärjää eikä ylimääräisiä ääniä kuulu. Suosittelen kyllä kaikille tuota laatikon öljyjen vaihtoa, ei ole hurja kustannus ja tuntuu tykkäävän ihan hyvää. Onhan ne uudet öljyt ehkä hieman toimivammat kuin esim. melkein 10-vuotiaat, kuten tässä.
Avatar
Monty
Viestit: 27
Liittynyt: 17 Maalis 2006 17:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Monty »

Laitetaan nyt sitten tähän perään:

Mulla on samaa oiretta kuin edellä, mutta ei häiritse.

Ja asiaan:
Mikähän voisi olla syynä, kun paikallaan nostaa kytkintä rauhallisesti vaihde päällä, niin puolessa välissä jokin "kolahtaa" ja hieman täräyttää autoa mutta auto ei lähde liikkeelle kun vasta poljinliikkeen loppuvaiheessa. Tämän tekee AINA paikaltaan lähdettäessä ja etuperin hiljaa rullatessa kun kytkimen nostaa (esim. tyhjäkäynnillä), sama pakilla taaksepäin rullatessa. Nykäys tulee myös AINA vaihteen vaihdon yhteydessä mikä TODELLA ärsyttää :evil:. Oire muistuttaa takavetoautoa missä perä väljä (kokemusta). Moottorijarrutuksessakin tulee saman sorttista nykimistä kuin jossain olisi väljää, mielestäni mekaaninen vika. Täytyy ottaa selvää kunhan kelit paranee, mutta jos on kohtalotovereita tai muita jotka osaa auttaa.

Kokeilin hakua mutta en löytänyt kyseistä ongelmaa.
Kiitos jo etukäteen. :)
Vastaa Viestiin