Escortin jarru vika

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Escortin jarru vika

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Tilanne on nyt tämä, lähdin käymään kaupassa ja kun lähdin ajelemaan niin huomasin, että jarrut eivät toimi kunnolla, niinkuin ei olisi tehostajaa mutta jarrut kyllä ottivat kun seisoi kokopainolla polkimella. Ajelin kuitenkin huoletta kaupungille(n15km) ja kävin kaupassa(aikaa meni ehkä 10min) ja kun lähdin ajelemaan takaisin kotia, niin jarrut toimivat taas normaalisti. Mistähän moinen vika voisi johtua, olisiko jarrunesteet jäätyneet tai tehostaja jäässä?
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

Jarrutehostimen kalvo rikki? Millon vaihdettu viimeksi jarrunesteet?
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Jos en nyt väärin muista niin viimme keväänä vaihdoin nesteet.:roll: Onko se kalvo kuinka vaikea sitten vaihtaa?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sitä kalvoa harvoin vaihdetaan (tiedä onko edes mahdollista, ei mun mielestä). Eli toinen tehostaja pitäisi siinä tapauksessa saada. Mutta jos kalvo on rikki, pitäisi sen vaikuttaa käyntiinkin.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Sultzi kirjoitti:Sitä kalvoa harvoin vaihdetaan (tiedä onko edes mahdollista, ei mun mielestä). Eli toinen tehostaja pitäisi siinä tapauksessa saada. Mutta jos kalvo on rikki, pitäisi sen vaikuttaa käyntiinkin.
Millainen vaikutus sillä on käyntiin? Rupeaako seilaamaan vai huutamaan isolla?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

No laihalle seos varmaan menisi? Kun kerran pääsee imemään ilmaa rikkinäisen kalvon lävitse. Tosin lambda anturi taas huomaa sen ylimääräsen hapen ja seos menee liian rikkaalle. Joku paremmin tietäväinen vielä tarkentakoot oireita.

Edit: Tosin ei tässä ekkerissä ole vielä lambdaa, eli laihalla on. Nykii, jää huutamaan hetkeksi, tehoton.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Ei ole lambda anturia, tietääkseni.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mutta jos ei mitään oireita ole käynnissä ilmennyt, kalvo tuskin rikki. Jos kalvo vain jostain syystä jumitti hetken? Mutua :roll:
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Sultzi kirjoitti:Mutta jos ei mitään oireita ole käynnissä ilmennyt, kalvo tuskin rikki. Jos kalvo vain jostain syystä jumitti hetken? Mutua :roll:
Tyhjäkäynti kyllä oireilee lisäilmaluistimen takia. No pitää yrittää vaihtaa nesteet ensin ja katsoa auttaako, kesällä ei ollut tätä jarru ongelmaa. Onko siinä pääsylinterissä jotain tyhjennys ruuvia?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Tai sitten tehostajan alipaineputki jostain poikki/murtunut

Nesteethän tulee ulos kun avaa ilmausruuvit pyöristä ja rupeaa pumppailemaan jarrua

Tosin kannattaa vaikka jollain ruiskulla imaista säiliöstä suurimmat pois niin ei jalka väsy
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Re: Escortin jarru vika

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Ninja kirjoitti:Tilanne on nyt tämä, lähdin käymään kaupassa ja kun lähdin ajelemaan niin huomasin, että jarrut eivät toimi kunnolla, niinkuin ei olisi tehostajaa mutta jarrut kyllä ottivat kun seisoi kokopainolla polkimella. Ajelin kuitenkin huoletta kaupungille(n15km) ja kävin kaupassa(aikaa meni ehkä 10min) ja kun lähdin ajelemaan takaisin kotia, niin jarrut toimivat taas normaalisti. Mistähän moinen vika voisi johtua, olisiko jarrunesteet jäätyneet tai tehostaja jäässä?
Ei se tehostaja varmaan rikki ole, koska jarrut palautuivat. Jos on vaikka pieni imuvuoto jossain siinä jarrun alipaine letkussa, saattaa se pakkaskelillä vetää letkun jäähän ja ei enää ime tehostajalta saakka, ja sitten kun kävit kaupassa, moottorin lämpö sulatti sen ja taas toimii. Joskus taannoin kaasutin vermeissä kun jäi "kesä" asento ilmanputsarista päälle pakkasella, oli kaasarin kurkku=läppärunko aivan jäässä ja tyhjäkäynti piirit samoin.

Kaverilla kävi samoin kun oli alipaine letkut menneet vaihtokuntoon nissanissa, eli moottori imi kylmää ilmaa vääristä paikoista ja auto sammui tuollaisen 10 km ajon jälkeen, sitä sitten ihmettelivät ja 15 minuutin päästä auto toimi taas. Tämä johtui siitä että kun moottori ei käynyt, moottorin lämpö sulatti jäätyneen kaasarin ja auto antoi taas ajatuttaa jonkin matkaa. Tämä siis vain siksi, että alipaineletkujen liitokset vuotivat, koska letkut olivat kovettuneet ja halkeilleet. Kyseessä siis kuitenkin 1992 mallinen nissani, ei siis mikään 30 vuotta vanha auto.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Selvisi aikoja sitten vika, mutta kerrotaanpa se nyt vasta. Elikkäs tuo (ali)paineletku joka menee kaasuläppäkotelolta tuohon tehostajalle oli täynnä vettä siitä alipaineventtiililtä kaasuläpälle. Tyhjensin letkun niin taas toimi jarrut, pari kertaa myöhemmin talven aikana olen joutunut tyhjentämään ko. letkun. Alipaine venttiili ei taida toimia oiken, koska jos puhaltaa siihen putkeen tehostajan päästä niin se päästää ilmaa läpi, vaikka siinä venttiilissä oleva nuoli osoittaa samaan suuntaan. Mistähän se kehittää sitä vettä sinne?
Vastaa Viestiin