Puhki sieltä, puhki täältä.....

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
FordMondeo
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55

Puhki sieltä, puhki täältä.....

Viesti Kirjoittaja FordMondeo »

Tässä illan ratoksi lueskelin hieman kaikkia vanhoja kirjotuksia. Silmiini paukahti yks asia, johon haluaisin muutaman mielipiteen???....

Luin tossa, että vm. 96-98 mondeoita on jo ruostunu puhki sieltä sun täältä ja kukkaan on vähän joka paikassa. Itelläni on kutienkin 98 vm. mondeo ja ruosteesta ei oo jälkiä missään. Ei ees mitään orastavaa.
Haluaisinkin asiasta muutaman mielipiteen.
Melkein voisin kysyä, että miten auton saa sellaiseen kuntoon???
Ite yritän pestä auton talvisaikaan kerran tai pari kuukaudessa ja kesällä tulee pestyä säistä riippuen useammin. Pohjan oon massannu kerran. Siitä aikaisemmin se on tietääkseni massattu kerran tai pari. Että, Onks mulla tosiaan joku "helmi" kappale vai miten asiaa olis mietittävä????
Ja onko kenties tuossa haarukassa vm.95-99 tullu koriin joitain ruosteenestoparannuksia tai vastaavia????
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Enpäs osaa sanoa muuta kuin
että MIKÄÄN ihmisen tekemä
ei pysy kunnossa ellei sitä huolla :)
ei sieltä mitään junia t...
DragoN1982
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja DragoN1982 »

Eiköhän tuo auton ruostuminen riipu aivan siitä että minkälaisessa käytössä se on ja minkälaisilla teillä sillä ajellaan...
Sierra 2.3i 16v
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Auton pesu ei kauheesti autoa suojaa, jos vahaus on laiminlyöty.
Avatar
Henna
Viestit: 255
Liittynyt: 05 Helmi 2005 17:26
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Henna »

Meillä tai siis isukilla on -95 farkku ja eipä kyllä ainakaan noin päälle päin näy ruostetta missään, alustasta en tiedä mut ei ainakaan viime katsastuksessa mitään moitittavaa ollut. Meillä se on kai jotain vuoden puoltoista ollu eikä todellakaan oo mitenkään erityisemmin huollettu, pesty on silloin tällöin ja vahattu ehkä kerran jos sitäkään ja pohjaan ei ole massoja laiteltu. Tiedä sitte onko aikasemmilla omistajilla minkälaisessa käytössä ollut. No eipä ole meillä ainakaan kerennyt vielä mätänemään. Tai ehkä se onkin tuo likakerros mikä suojaa. :P
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D

*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

-92 wagon ruostuu silmissä
bildo-
Viestit: 60
Liittynyt: 17 Joulu 2005 21:47
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja bildo- »

Vm-91 sierra, ruostetta vaan kiven iskemissä peräluukussa. Pohja pitäs massauttaa keväällä ettei sitä ruostetta tuliskaan.
MH
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:16

Viesti Kirjoittaja MH »

Siis mikään vahaus ja pesu ei auta jos auto on uutena tai ainakin suht tuoreena jätetty suojaamatta. Ja nimenomaan kotelosuojaus joka hidastaa ruosteen alkamista peltienvälisistä pistehitsisaumoista on tärkeintä.

Esim. tuo takakaarien ruostuminen alkaa kahden pellin välistä johon vain ohut kotelosuojaaine pääsee jotenkuten tunkeutumaan.
Tuo takakaaren tutkiminen antaa Mondeossa aika selvän kuvan korin kunnosta, jos sauma on vähänkin "pullistunut" peli on pelattu ainakin kaaren osalta - mikään ei sitä ruostetta hävitä sieltä kahden pellin välistä.
Ainoa konsti on sauman aukaisu ja puhdistus /uuden hitsaus.

Vain vähän ruostuneessa kaaressa voisi onnistua pyöränkotelon puolelta rälläköidä pieni pala pois ja pistehitsit porata auki sen jälkeen ruosteen poisto ja esim. maalaus pistehisimaalilla , ja takaisin hitsaus - varovasti ettei lämpene liikaa ja pintamaalaus pala. Sen jälkeen reilu massaus .
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

Kaikki autot muuttuu ooppeleiksi vanhemmiten.

Seurattuani kierrätysooppelimme siirtymistä täältä ikuisuuteen otin sitten itseäni niskasta näiden foordien kanssa:

Fiikkus oli jo ostettaessa massattu, jota aluksi ihmettelin. Mutta sitten muistelin menneitä ja koin järjen valon. Vuodesta 1987 lähtien uusien autojen massaus ei ole ollut enää "pakollista" (Tuota aiemmin lieni ihan lakipykälä olemassa, joka velvoitti massaamaan autot). Joten ei ihme, että 1989 ooppeli ruostui paljon 1982 ja 1984-mallisia vilkkaammin.

Se ooppeleista, Mondeon vein sitten kanssa massaajalle ja nyt kuvittelen valtavan pesuinnon kera, että nämä nykyiset kulkineet ei ruostu niin nopeasti. Tosin ruostuminen kuuluu auton perusoikeuksiin saaristossa.

Silloin kun olimme sille ooppelifarmarille seuraajaa etsimässä, katselin lähinnä juuri 1997-2000 Mondeoita ja yllättävän moni niistä oli jo aloittanut ooppeliksimuuntumisprosessin. Siksi päädyimme uudempaan ja pienempään.

Mutta asiaan: onko raadilla kokemusta näiden massausten uusintakäsittelyiden tarpeellisuudesta? Ruostesuojauksen takuun vuoksi pitäisi käyttää tietyin väliajoin massauksessa. Mutta 500 egellä saa peltiäkin aika pajlon...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
SbY
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Marras 2005 07:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja SbY »

Itselläni 97 STW mondeo ja ruostevauriota on nyt korjailtu aika mukavasti. Tässä lista.

hanttarin takapilari 20cm matkalta -> pinta kuprua ja kukkaa, maalissa halkeamia

Takaa lokarinkaaret, kuten muissakin autoissa > peltien välistä aloittanut, siirsin kuiville kesäkeleille tuon homman

Etulokarit siitä roiskeläpän kohdalta jossa ei ole roiskeläppää :) pohjamaalit oli näkyvissä, maalit lähteny 5cm x 5cm alueelta lohkeamalla pois, hiekka, kivet ja suola tehnyt tehtävänsä -> hoidettu molemmilta puolilta, koko alahelma maalattu listan alta

Takakontin kromilistan yläpuolelta alkanu kupruamaan, ruostetta hieman tullu läpi

Vaimon serkulla automaalaamo ja teki perhanan hienoa työtä, tottakai ympäri maalaus olis ollu paras ratkaisu, mutta sopii tulla kattomaan jälkeä, on ensiluokkaista. Annan myllyä vielä maalipinnalle joka haalistunu, niin tuo peli näyttää uudelta. Ajattelin että tulee tilkkutäkki mutta kyllä ammatimaalari osaa häivyttää

Pohja on hämmästyttävän hyvä, suojauksen ajattelin kesällä päivittää.

Kaiken kaikkiaan hommaan paloi niin vähän rahaa (sattui eräs hemmo kohlimaan etupuskuria -> kertakorvaus kattoi 90% kuluista koko auton osalta) että kyllä kannatti. Autolla ajettu 160tkm ja muuten siisti peli, tässä autoa mulle pitkäksi aikaa. Peru Escort 1.8 STWssä samat ongelmat ruosteen suhteen lukuunottamatta tuota kromi listaa.
-Kun tietää että ei tiedä mitään, tietää jo paljon-
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Viimoset "Riesat" on yllättävän vahvoja sekä peltien&tekniikan puoleen!!
Vastaa Viestiin