katalysaattori tuontiautoissa?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

katalysaattori tuontiautoissa?

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Juu, kun kaveri väitti (oli kuullut jostain) että tuontiautossa, ainakaan tällaisessa vm. -89 autossa, ei katalysaattorin tarvitsisi toimia katsastuksessa, riittäisi että se (kuoret) olisi vain paikallaan. Eli voisi esim. porata vaikka reiän läpi siitä (Tuossa hommassa lienee hengityssuojain paikallaan, hehe..) Sanoi kaveri myös että pakokaasumittaus tehtäisiin pelkästään tyhjäkäynnillä näissä.

Liekköhän tuossa mitään perää? Luulempa että tuon oman 2.9i Sierran katti (1kpl?) lie jo aika tukossa, tuntus vähän sille.. ;-) Voisihan sen katin tietysti vaihtaakin, ei tarvikekatti kuulema kovin kallis ole, mutta ei tuollaisessa kaiketi n. 230tkm ajetussa monsterissa tunnu enää kovin mielekkäältä vaihtoehdolta, mennee tukkoon uudestaan varsin nopeasti..

Maahantuontikatsastuksessa syksyllä kun Sierraa käytin, niin katsastusmies mittasi päästöt sekä tyhjäk. että @2000rpm, liekkö sitten ollut näistä oikeista asetuksista ja pykälistä tietämätön ;-P En tietenkään kehdannut asiaa itseltään tiedustella.

Kyseisen kaverrin Sveitsistä aikanaan tuodussa 2.0i -90 Sierrassa on noita katteja vieläpä jopa 2kpl..

Varmaa tietoa asiasta kellään?
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eiköhän se oo pääasia jos katti näyttää katilta jos se sielä on ja päästöt pysyy rajoissa.

eikös katti tullu pakolliseks vasta joskus -92 nurkilla
Focus 1.0 edition a6 2017
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

riippuu miten auton katsastaa, jos on ennen vuotta 91 käyttöön otettu niin katti kannattaa poistaa ennen kuin käy hakemassa suomi kilvet niin silloin auto on normaali ilman kattia.

mutta jos on tehny sen virheen että on katsastanut sen kissalle niin se pitää olla alla ja toimia koska silloin auto on vähäpäästöinen
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

evolution kirjoitti:...se pitää olla alla ja toimia koska silloin auto on vähäpäästöinen
Ei sen tarvi toimia.
Niinkuin yllä mainittiin, että riittää jos siellä on joku pönttö ja päästöt pysyy rajoissa.
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Viesti Kirjoittaja p7_man »

lalli69:n tiedoilla mennään.. 8)
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Muistini mukaan katalysaattorin pitää toimia katsastuksessa vuosimallista riippumatta, jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen. Jos sitä ei lue, niin riittää kuoret ja päästöt alle CO 3,5% ...HC 600 ppm.

j.h
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

lalli69 kirjoitti: Ei sen tarvi toimia.
Niinkuin yllä mainittiin, että riittää jos siellä on joku pönttö ja päästöt pysyy rajoissa.
tiedättekö jonkun auton mikä menee vähäpästöisen arvoista ilman kattia joten se tästä keskustelusta
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Ainakin 1kpl renault meganeja käytettiin leimalla onnistuneesti pelkillä kuorilla.
Escort 1.8 sport -97
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

evolution kirjoitti: tiedättekö jonkun auton mikä menee vähäpästöisen arvoista ilman kattia joten se tästä keskustelusta
Minä ainakin tiedän! Porukkojen Toyota Carina II 1.6 -89 16valve kaasarikoneella, ajettu 380tkm. Katsastusmies kehui että oli pienemmät päästöt kuin monessa nykykotterossa 8) Käski vielä käydä säädättämässä sitä, että saataisiin siihen "normaalimmat" päästöt. Ei käyty kun oli 380tkm jo niillä säädöillä menty ja mennään edelleen! Se päästömittauslappukin oli kauan tallessa, muttei varmaan enää...

Niin ja carinassahan ei ole kattia...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

evolution kirjoitti: tiedättekö jonkun auton mikä menee vähäpästöisen arvoista ilman kattia joten se tästä keskustelusta
mun "wanha" sierra olis menny aikoinaan (noin 2 vuotta sit) 1.8 ohc:llä erikoista oli vielä se ku sitä amiskalla mittailin ni vieressä oli vm98 opel tigra ja siinä oli huonommat käryt ku mulla vm87 :lol:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

henu kirjoitti: mun "wanha" sierra olis menny aikoinaan (noin 2 vuotta sit) 1.8 ohc:llä erikoista oli vielä se ku sitä amiskalla mittailin ni vieressä oli vm98 opel tigra ja siinä oli huonommat käryt ku mulla vm87 :lol:
Tiedän myös muutamia tapauksia, (ei Ford) joissa on hakattu Kat:sta sisukset ulos ja hyvin toimii ja on leimattu useita kertoja. :wink:
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

evolution kirjoitti:riippuu miten auton katsastaa, jos on ennen vuotta 91 käyttöön otettu niin katti kannattaa poistaa ennen kuin käy hakemassa suomi kilvet niin silloin auto on normaali ilman kattia.

mutta jos on tehny sen virheen että on katsastanut sen kissalle niin se pitää olla alla ja toimia koska silloin auto on vähäpäästöinen
Mulla oli -89 BMW 525 (oli tuontiauto). Siinä luki katti rekisteriotteessa MUTTA ei vähäpäästöisyyttä. Kattia ei saanut poistaa.
Katsastuksessa oli normaalit rajat pakokaasuissa ei vähäpäästöisen.
Eli riippuu mitä otteessa lukee.
Vastaa Viestiin