Sierran päästöarvot pielessä, mikä vialla?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Sierran päästöarvot pielessä, mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Pistän erilliseen topicciin kun vanha ei oikein soveltunut.
Olen lukenut kaikki sierran päästöongelmiin liittyvät postaukset ja saanut hirveän määrän syynättävää autosta, kuitenkaan vikaa ei ole löytynyt.

Tyhjäkäynti aaltoilee hieman (sierra vm 88 efi 2.0), välillä meinaa suorastaan tukehtua.
Päästöarvot katsastussedän paperilta :
CO-pitoisuus : 2,56 (sallittu 3,5)
HC-pitoisuus : 1123 (sallittu 600)
CO2-pitoisuus : 9,67
O2-pitoisuus : 6,57 (sallittu 5.00)

Olen tuon käsittänyt niin että joko käy liian laihalla / rikkaalla, tai sitten saa ilmaa käynnin sekaan jostain.

Sierraan on tehty aika paljon remppaa, ei hajuakaan missä vaiheessa tällaista vikaa olisi tullut.
Tehty mm. uusi kansi (oiottu), uudet tiivisteet kanteen tietty, uudet imu / pakosarjan tiivisteet, öljyt, glykolit, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä, pakoputki, bensansuodatin, termostaatti, akku, laturi.

Tuossa lähinnä ne joilla voi olla jotain tekemistä käynnin kanssa, muut mekaanisia osia.

Tyhjäkäyntimoottori ilmeisesti toimii, koska auto sammuu jos otan siitä piuhat irti.
Jarrutehostin ei tuntuisi vuotavan.
mm. Motorstarterilla käyty kaikki letkut läpi, ei löydy vuotokohtia.

Sitten vielä sinänsä kummallinen, mutta olin käsittänyt että kun vääntää seosruuvin pohjaan (ilmamäärämittarin vieressä oleva kuuskoloruuvi), pitäisi auton sammua.
Tämä ei ainakaan sammu, jatkaa vain iloisesti pörpöttelyä, tarkoittaako tuo pakosti sitten sitä että saa ilmaa jostain?

Kiitos jos joku jaksaa lukea koko romaanin ja vastatakkin vielä =)

-Pasi
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Onko ilmamäärämittarin kantta koskaan avattu?
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Jaakko85 kirjoitti:Onko ilmamäärämittarin kantta koskaan avattu?
Joo tuli sekin avattua, näyttää ihan siistiltä sisältäpäin ja viisari liikkuu noita aaltoiluja korjaillen.
(oli se joskus ennenkin kai avattu kun oli nippusidettä vedetty ympärille, kuten monen muunkin osan kanssa tuntuu olevan tässä...edellinen omistaja ei ole ollut mitään fixuimmasta päästä).
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

oli itsellä hc kans korkea ja tutkittuani huomasin että imusarjalle menevä alipaine letku vuosi ja heti laski arvot kun korjasin ja mielestäni toi korkea 02 arvo viittaa että putki vuotaa matkalta jostain
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Viesti Kirjoittaja scoffer »

anttij80 kirjoitti:oli itsellä hc kans korkea ja tutkittuani huomasin että imusarjalle menevä alipaine letku vuosi ja heti laski arvot kun korjasin ja mielestäni toi korkea 02 arvo viittaa että putki vuotaa matkalta jostain
Näin sen itsekkin käsittäisin, joskin olen jo kolmeen kertaan syynännyt kaikki letkut mitkä noin päällepäin ainakin löysin ;)
Pistin juuri lohkolämppärin kiinni ja menen vielä pian uudestaan tutkimaan.
Kylmä autotalli on vaan niin v-mäinen paikka noita tehdä (ulkona -26 astetta) että voi hyvinkin olla että jotain jää huomaamattakin.

Oliskohan tollasesta konehuoneesta mitään hyvää piirrustusta tai kuvaa josta selkiäisi kaikki alipaineletkut, ihan mahdollista sekin että sieltä löytyy vielä joku mitä en ole huomannut edes.
Ruisku kun ei ole itselleni mikään kovin suuri tuttavuus, joskin aika hyvin tuon jo alkaa tuntemaan kaiken remppaamisen jälkeen.

-Pasi
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

scoffer kirjoitti: Joo tuli sekin avattua, näyttää ihan siistiltä sisältäpäin ja viisari liikkuu noita aaltoiluja korjaillen.
(oli se joskus ennenkin kai avattu kun oli nippusidettä vedetty ympärille, kuten monen muunkin osan kanssa tuntuu olevan tässä...edellinen omistaja ei ole ollut mitään fixuimmasta päästä).
Joo, jos ilmamäärämittarin jousi on liian löysällä niin tuo tyhjäkäynti kyllä alkaa aaltoileen ja tuskin seoksetkaan on silloin ihan kohdalla.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

joo kannattaa kiristää sitä ilmamäärämittarin jousta koska se kuoleentuu ajan kanssa ja alkaa valuttamaan ne seokset pieleen, toi olisi siihen aaltoilevaan käyntiin, jos ei auta niin sitten tämä
viewtopic.php?t=2532&highlight=

siihen korkeaan hc ja o2, jos imuvuotoa ei löydy ja tyhjäkäynti solenoidi toimii ja sytkä puoli on kunnossa niin silloin melkein veikaisin jonkin sortin venttiili vikaa
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Eikä välttämättä varsinaista venttiilivikaa, vaan ehkäpä ihan vain välysten säätöä tiedossa.
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Viesti Kirjoittaja scoffer »

othintsa kirjoitti:Eikä välttämättä varsinaista venttiilivikaa, vaan ehkäpä ihan vain välysten säätöä tiedossa.
Ilmamäärämittari lähtee mielestäni seilaamaan vasta kun kone on jo hörähtänyt epätahtiin...eli vaikuttaisi ainakin siltä että se pyrkii korjaamaan käynnin tasaiseksi...koitan kuitenkin kirrata sitä hitusen.

Välykset säädetty n. 1,5kk sitten kun vaihdoin koko sylinterikannen.

Viitsisikö joku mulle tyhmälle autotermistöä taitamattomalle :oops: selittää vielä...tyhjäkäynti solenoidi, onko se sama asia kuin lisäilmaventtiili? vaikö kaasuläpän anturi? ;)
kirja mulla on josta nään osien oikeat nimet, mutta vaikeuttaa heti kun tulee termistöä joka ei ole entuudestaan tuttua.
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

anttij80 kirjoitti:oli itsellä hc kans korkea ja tutkittuani huomasin että imusarjalle menevä alipaine letku vuosi ja heti laski arvot kun korjasin ja mielestäni toi korkea 02 arvo viittaa että putki vuotaa matkalta jostain
Pistän ääneni myös liika happeen eli putki vuotaa tai alipaine letku...
Tsekkaa nuo niin todennäköisesti päästöt kunnossa.
Just leimasin erään vanhan rojun ja jäi päästöistä kiinni REILUSTI putken tiivistys alipaine letkut uudet ja imusarjan tiivistys ja avot päästöt erinomaiset :lol:
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

scoffer kirjoitti:Viitsisikö joku mulle tyhmälle autotermistöä taitamattomalle :oops: selittää vielä...tyhjäkäynti solenoidi, onko se sama asia kuin lisäilmaventtiili? vaikö kaasuläpän anturi? ;)
kirja mulla on josta nään osien oikeat nimet, mutta vaikeuttaa heti kun tulee termistöä joka ei ole entuudestaan tuttua.
No lisäilmaventtiili, tyhjäkäyntiventtiili, tyhjäkäyntimoottori, tyhjäkäyntisolenoidi, lisäilmasolenoidi = kaikki tarkoittaa samaa. Eli se on siinä imusarjan kupeessa, kahdella m6 mutterilla kiinni. Kaasuläpän asentoanturi sitten erikseen, se on siinä kaasuläppäkotelossa kiinni ja seuraa läpänakselin liikkeitä.
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Pakoputki tuossa tulikin jo uusittua melkein kokonaan.
vielä korjaamolla teetin kun en itse saanut autoa mihinkään nostettua, joten pitäisi sen olla aika kondiksessa.

Täytyy nyt vielä sitten tuota kaasuläpän asentoakin tutkia, mutta omat hermot alkavat olla aika loppu.

pirun hyvin tuo auto toimii jollei oteta huomioon että tyhjäkäynti meinaa sammua toisinaan (ei ole sammunut toistaiseksi kertaakaan) ja kun kierroksia nostaa, kuuluu putkesta hmm...ehkä 10-30sek välein pienenpieni PAF ääni, hankala edes erottaa..

-Pasi
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Tuo korjaamolla käyttäminen,
laittoivatko tiivistetahnaa ,vai
jättivätkö ne liitokset karstoittumaan tukkoon?
Molemmat tavat toimii,mutta ilman tahnaa kestää hitusen kauemmin.
ei sieltä mitään junia t...
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Viesti Kirjoittaja scoffer »

janzamar kirjoitti:Tuo korjaamolla käyttäminen,
laittoivatko tiivistetahnaa ,vai
jättivätkö ne liitokset karstoittumaan tukkoon?
Molemmat tavat toimii,mutta ilman tahnaa kestää hitusen kauemmin.
Tuohon en itseasiassa osaa sanoa varmaksi, mutten ainakaan muistaakseni nähnyt mitään tahnaa välissä.
Laippaliitokseksihan tuota kai kutsutaan jolla sierrassa putket on, eikä sen puoleen, en usko että mun käytössä paljoa pääsee karstaa kertymään...eikös se kaasuttamalla lähde =)
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kyllä ne kaikki putket sen verran nokeentuu ajossa että tulee liitokset
tiiviiksi vaikka miten polkee kaasua :)
..sillä se tiivistetahna on periaatteessa aika turha,mutta tuoreeltaan saattaa
päästää sitä ilmaa läpi sen verran että arvot vääristyy vähäsen.
pari kolme viikkoa kun ajelee niin putki on yleensä hiljasempi jo.
ei sieltä mitään junia t...
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

katoitko jo sen tyhjäkäyntisolenoidin säädön koska sekin tekee aika heijaavan tyhjäkäynnin kun on pielessä.

sierrassahan se solenoidi toimii niin päin että se vetää kierrokset alas ja jos säätö ei riitä on vehkeeltä kuuppa sekaisin
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
jarski
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Helmi 2006 18:53
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja jarski »

Itellä oli vähän tuon tapanen aika ovelalta tuntunu vika omassa Riesassa en tiiä onko muilla ollu vastaavaa mut hc oli kans yli tuhat, co2 aika pieni ja happee oli paljo vaikka putki ei vuotanu. Vika löyty sit kun ei imuvuotoo löytyny niin otin sen jarrutehostimelta tulevan alipaineletkun irti imusarjasta ja laitoin imusarjasta tukkoon niin rupes käymään ihan kaikilla ja päästötkin meni kohilleen. Laitoin uuden tehostimen jossa kalvo oli kunnossa niin hyvin on toiminu...ainakin niiltä osin. Ei tullu ihan heti tämmönen vika mieleen enkä tiiä mikä tässäkään tapauksessa sit on vialla mut onpahan tuommonenkin näköjään mahollista......
Sierra 2.0 iS
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Joo,ja sen putken vuotamisen saa selväksi kun laittaa vaikka jalan putken päähän..kyllä sen huomaa jos se vuotaa.
ei sieltä mitään junia t...
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Viesti Kirjoittaja xraam »

scoffer kirjoitti:Välykset säädetty n. 1,5kk sitten kun vaihdoin koko sylinterikannen.
Onko varmasti säädetty oikein ja oliko tuossa uudessa kannessa varmasti venttiilit kunnossa? Jos on liian pienet välykset, niin nousee nuo hc:t helposti korkeiksi(mieluummin liikaa välystä katsastukseen, kuin liian vähän).

Omassa koneessa oli liian pienillä venttiilinvälyksillä hc:t reilusti yli 1000. Säädettyäni välykset suuremmiksi oikeisiin arvoihin, hc putosi arvoon 300.

Tarkistuslistaa:
-Venttiilinvälykset
-Imuilmavuodot
-Sytkän ajoitus
-Jakopään ajoitus
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Auto kävi nyt korjaamolla kun omat hermot alkoivat olla jo tiukalla.
Jarrutehostinta on testailtu, vika ei ole siinnä, tyhjäkäyntimoottori putsattu ja öljytty (pistin aseöljyä kun kestää -54 astetta), säätivät seosta ja tyhjäkäyntiä, pistivät sytytyksen ajoitusta uusiksi.

Venttiilit pitäisi olla täysin kunnossa ja välyksetkin säädätin uuden kannen vaihdon yhteydessä, rakomitalla ukkeli ne ainakin sääti joten eiköhän ne kunnossa ole.
paljonkos muuten niihin pitäisi jättää väliä? voisin piruuttaan tarkistaa että varmasti ovat säädöt pysyneet.

Nyt näytti mittauksissa hc 300 joten läpi pitäisi mennä, aaltoilee edelleen, mutta se pieni *puf* ääni pakoputken mörinän seasta on kadonnut.

Jakopään ajoituksen olen myös tarkistanut.

Eli siis ruksilista :
Venttiilinvälykset X
Sytkän ajoitus X
Jakopään ajoitus X
Jarrutehostimen kalvon vuoto X

Kaasuläpän asentoa en varsinaisesti ole säätänyt, oon testaillu eri kierroksilla yms. mutta autohan sammuu jos ottaa tyhjäkäyntisolenoidin johdot irti, joten ei pysty tekemään yksin, pitää odottaa että saa jonkun avuksi.

Niin ja imuilmavuodoista, niitä ei kuulemma ole, mutta korjaamosetä ihmetteli että hänen mielestään tuosta efin päältä pitäisi lähteä enemmän letkuja, nyt siitä lähtee vain bensaletku ja muistaakseni yksi ilmaletku, eli kaksi letkunpaikkaa vapaana...onko noista toinen varattu jollekkin ohjaustehostimelle / ruiskun ohjausboxille tms.?

Meen nyt koittamaan tänään, teoriassa pitäisi mennä katastuksesta läpi, mutta kuka tietää...ja mun mielestä toi hc300 on vielä aika korkea täysin kunnossa olevalla ja melkein kokonaan rempatulla koneella, joten kyllä tuota pitää vielä säätää vaikka läpi menisikin.

-Pasi
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Venttiilinvälykset kylmänä. imu 0.20 ja pako 0.25. Liian isot parempi kuin liian pienet.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

omassanikin on 2 tyhjää paikkaa siinä imusarjassa, ei siellä kuulukkan sen enempää olla letkuja niiden paikka vain vaihtelee eri malleissa.
letkujahan on:
bensa tulo ja paluu
alipaine b-paineen säätimelle
alipaine jarrutehostajalle

sen auton saa käymään niin ttä laittaa sen rakotulkin siihen kaasuvivun ja sen sääröruuvin väliin kun on se tyhjäkäynti solenoidin johto irti. ainakin itte sain säädeltyä sen tyhjäkäynnin kuntoon yksin(silloin vielä kun tuli leikittyä sillä vakio ruutalla)

ja kannattaa samalla ottaa se kaasuläppä kotelo irti ja keskittää kaasuläppä uudelleen, että varmaan on keskellä
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Taisi unohtua tuosta aiemmasta viestistä, mutta kaasuläpänkin asennon säätivät.

Nyt auto meni katastuksesta läpi hilkulla...
HC arvo tipahti arvoon 300, katsastuksessa happi näytti 7 :evil:
Käskin katastusmiestä tumppaamaan mittarin paremmin putkeen ja heti kun arvot heilahti neloseen, huusin hep ja mittaus poikki :mrgreen:

Nyt on auto kilvissä ja kaikki, mutta seos on ilmeisesti ihan tökerön laihalla korjaamon jäljiltä, jotta saatiin hc arvo tarpeeksi pieneksi.

Huomaa erityisesti parilla ekalla vaihteella, kiihdyttäessä tökkäsee aika ilkeästi muutaman kerran ja myös isommilla vaihteilla matalilla kierroksilla tökkii.
Tehotkaan eivät tuntuisi olevan ihan kohdillaan.

Hyvä puoli on että nyt on aikaa korjailla tuota kunhan pistää aina kasaan jotta pääsee duuniin kulkemaan.
pitää varmaan nuo välykset tarkistaa seuraavaksi.

Häiritsee vain tuo jos meinaa seosta säätää kuntoon, niin seosruuvin pohjaan vetäminen ei saa autoa sammumaan, joskin nykyään kun tekee tuon, menee käynti todellä huonoksi.

Niin ja nyt kun on "huoltotoimenpiteet" tehty korjaamolla, meni (erityisesti kylmällä koneella) tuo aaltoilu aivan mahdottomaksi, paljon suuremmalla heitolla kuin ennen.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

jos seosta laihennetaan niin hc nousee ja co laskee ja päin vastoin :wink:


säädettiinkö se tyhjäkäynti varmasti niin kuin pitää vai väännettiinkö vain ruuvista ja annettiin olla siinä :?:

miksi koneen täytyisi sammua kun seos ruuvin kääntää kiinni :?: silloinhan se rupee ainoastaan imemään ilmaa sen määränmittaimen läpän läpi ja antaa hivenen lisää bensaa. omani ei koskaan sammunut seos ruuvista ja silti se kävi tasaista tyhjäkäyntiä.

jos kaikki on tehty niin kuin pitää niin silloin siellä on jotain muuta pielessä aika pahasti :roll:
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
scoffer
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Tammi 2006 21:43

Viesti Kirjoittaja scoffer »

Ahaa, eli siis sen mukaan sen pitäisi käydä nyt liian rikkaalla.
Vaan eipä tuossakaan kyllä ole CO noussut vaan laskenut.

Tässä siis viimeisten mittausten tulokset, toisiksivanhimmat vasemmalla, uusimmat oikealla :

CO : 2.56 -> 1.90
HC : 1123 -> 261
CO2 : 9,67 -> 11.30
O2 : 6,57 -> 4.09

Uskoisin että on säädetty niinkuin kuuluu, mutta ajattelin kyllä että voisin ehkä koittaa itse säätää vielä uudestaan...joskin itse en nää onko seokset sen jälkeen kuinka pielessä :?

Olin ihan siinnä käsityksessä että koneen kuuluu sammua jos seosruuvi vedetään pohjaan, mutta jos ei kuulu niin hyvä sitten =)

-Pasi
Vastaa Viestiin