Mondeo V6 kylmä + kurluttaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Mondeo V6 kylmä + kurluttaa

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Tänään kun vihdoin tuli pakkasta (ekan kerran oikeesti kylmä kun Mondeolla liikenteessä), huomasin että tuo Mondeo on aika viileä?? Lämmöt nousee mittarin mukaan kohtuu nopeasti normaaliin, ja pysyy siinä. Lämppäristä vain ei kuumaa tule, edes vaikka naputtaa lämmön "HI"-asentoon.

Lisäksi huomasin jo aiemmin, että kuumalla koneella sammutuksen jälkeen kuuluu kojelaudan sisältä kurlutusta, ikään kuin ilmakuplia menisi vesiletkuissa jossain. Tästä sanoin huollon yhteydessä, olivat koeponnistaneet jäähdytysjärjestelmän ja kaikki heidän mukaan ok.

Ideoita? Mittarissa 95tkm, vm. siis -00, voisiko olla vesipumppu?
2021 Tesla Model 3 LR
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Hmm, ok. Koneen lämmöt kuitenkin mittarin mukaan ok, pysyy hyvin normaalin puolessa välissä eikä heittele suuntaan tai toiseen.

Saiko noita pumppuja jostain metallisella siipipyörällä? Jos vaihtais sen varmuuden vuoksi, ja samalla varmaan kannattaa termostaatti vaihtaa kanssa? Pumppuhan majaili keulasta katsottuna koneen oikealla puolella, eli laatikon puolella? Vaihto ei liene kovin paha operaatio? Missäs termostaatti on? :)

Tulipa mieleen, onko mahdollista että tuo ongelma sekä kurlutus johtuisi ilmasta jäähdytysjärjestelmässä? Miten tuo V6 pitäisi ilmata oikeaoppisesti?
2021 Tesla Model 3 LR
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Täälläkin kuuluu kurlutus. Olen ajatellut että se on automaatti-ilmastointi, joka siellä kurluttelee enkä siitä sen enempää ole välittänyt. Minkäslainen ilmastointilaite sielläpäin on?
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

kd kirjoitti:Täälläkin kuuluu kurlutus. Olen ajatellut että se on automaatti-ilmastointi, joka siellä kurluttelee enkä siitä sen enempää ole välittänyt. Minkäslainen ilmastointilaite sielläpäin on?
Ns. automaatti-ilmastointi :) Eli mikäs se nyt olikaan nimeltään, en muista. On siis automaaginen lämpötilan ja puhalluksen säätö. Voihan se sitten olla ominaisuuskin tuo kurluttelu.
2021 Tesla Model 3 LR
makeboy
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Huhti 2005 15:35
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja makeboy »

V6 mondeo on lämpimin auto mitä markkinoilta löytyy, jos kaikki pelaa. Runsaampi kulutus siirtyy nätisti jäähdytysnesteen lämmöksi, jota on kymmenisen litraa.

Itsekin epäilisin tuota vesipumppua, toivottavasti kurlutus ei meinaa sitä, että olis menny jo kannen tiiviste tms. jos on sattunut lauhemmalla käymään kone lämpöisenä.
Mullakin tosin kuuluu ainakin kesällä sammutuksen jälkeen kurlutus( 2.5V6 -98 135tkm ), vaikkei lämmöt temppuilekaan.

Katsoppas tuo linkki:
http://www.contour.org/FAQ/FAQ.php?s=probs&displayid=9

Jos joku tietää, mistä saa noita metallisia vesipumpun rupeleita, niin toivon mukaan kertoo sen tänne. Tuolla artikkelissa tosin taitaa kirjoittaja epäillä
metallisen soveltuvuutta.
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Onko nuo teidän V6:set Duratec koneita? Onko muissa Durateceissä muovinen vesipumppu esim mun koneessa?
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
anyr78
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Marras 2005 11:33
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja anyr78 »

Täällä päin samoja ongelmia -97 v6 ghia.... lämppäri puhaltaa lämmintä kierroksilla, mutta esim, risteykseen tultaessa alkaa tulla kylmää kierrosten laskiessa hetkellisesti tyhjänkäynnille. Pumpun tuottoa/siipiä epäilin, mutta en uskonut siihen että pumpun tuotto olisi laskenut vanhetessaan.
Mutta jos pumpussa on muovisiivet, niin silloinhan homma on selvä... pumpun vaihtoon siis....
makeboy
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Huhti 2005 15:35
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja makeboy »

Toivottavasti minunkin mondeosta menis vesipumppu talvella, jos on mennäkseen. Kesällä kiehahtanee kone melko äkkiä.

Paljonkos anyr78:n mondeossa on kilometrejä mittarissa?

Foordilla tuo duratec on tainnut aina tarkoittaa kalliimpia materiaaleja koneessa + jakopää(t) ketjulla, ainakin näin epävirallisesti.
MkI ja MkII mondeoissa ei muita duratec koneita ollutkaan kuin 2.5V6 ja 2.5V6 ST200.
anyr78
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Marras 2005 11:33
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja anyr78 »

Kilometrejä 202000. uusi pumppu tilauksessa. hinta 40€.. hinta yllätti positiivisesti :lol:
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mahtaakohan dohc sierrassa olla kanssa muovipyöräpumppu?
oma kosla nimittäin oireilee samalla lailla
(valoissa kylmää, ajossa haaleaa ilmaa)
Focus 1.0 edition a6 2017
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

anyr78 kirjoitti:Kilometrejä 202000. uusi pumppu tilauksessa. hinta 40€.. hinta yllätti positiivisesti :lol:
Mistä tilasit, ja onko metallisilla siivillä?
2021 Tesla Model 3 LR
makeboy
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Huhti 2005 15:35
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja makeboy »

Testailin tuossa aamulla -32 asteen kelissä, miten lämmöntuottoa piisaa paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä
lyhyehkön ajon jälkeen( ei aivan vielä normilämpöjä koneessa ). Eli kärrynä siis Mondeo 2.5V6 -98 Automagic.

-Puhallinteholla 2/4 rupeaa lämmöt hiljalleen nousemaan kohti normaalia.
-Teholla 3/4 pysyy lämmöt tarkalleen vakiona.
-Teholla 4/4 lämmöt rupeavat hiljalleen laskemaan. Mutta jos tällöin hieman lisää hieman kierroksia pesään( 1500-2000 ), niin alkaa taas lämmöt nousemaan.

Ajossa lämmöt kyllä riittävät, eli lämpöä tulee enemmän kuin viima vie.
anyr78
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Marras 2005 11:33
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja anyr78 »

pumppu paikallisesta pikkuliikkeestä. Taitaa olla muovi siivillä... en jaksa alkaa etsimään metallisiipistä. Mulle riittää et kestää seuraavat 200 tkm.
tuttu myyjä väitti et ensiasennus laatua.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Pitää mennä Motonetissä käymään kohta, joskos sieltä pumpun sais käteen, vois viikonloppuna vaihtaa sen.

Onhan toi 100tkm jo ajettu kohta, niin varmuuden vuoksi vaihtaa, kun ei kauheita maksakaan.
2021 Tesla Model 3 LR
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

tuli tupla vahingossa..
2021 Tesla Model 3 LR
makeboy
Viestit: 58
Liittynyt: 02 Huhti 2005 15:35
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja makeboy »

Roskaahan saa halvalla, vaikka tuskin se tarvikerupeli voi olla alkup. heikompi(?).
Kiinassa kyllä osaavat tehdä heikkoa muovia.

Paljonkohan ois maksanut alkuperäinen Foordin liikkeestä( tai saa kai näitä nyky lain mukaan muualtakin )?
Monkku
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Helmi 2005 21:56

Viesti Kirjoittaja Monkku »

Metallisiipisiä vesipumppuja on ollu ainaki joskus ebay:ssä. Kyllä tuo mun auto kurluttaa samalla tavalla ku sen sammuttaa, taitaa just olla se ilmastointi mikä sitä ääntä pitää.

Tästä, eikä oo edes kallis....?

Pitäis varmaan ittelle tilata kans valmiiksi ku ei tiedä koska hajoaa...
st200
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eikai tuolla ac putkissa mene kun höyryä, joten tuskin se siellä kurnuttaa
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
palehti
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2005 18:19
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja palehti »

Moi

samaa kurlutusta olen kuunnellut omassa -01 V6:ssani, mielestäni samalla kuuluu kuin jokin sähkömoottori kävisi vähän aikaa.

Olen itsekseni ajatellut asian niin että siellä ajetaan jokin läppä tai hana kiinni, kun auto sammutetaan. Tiedä sitten mitä todellisuudessa on.

autollani on ajettu 84tkm ja olen siihen lähiaikoina vaihtamassa tuota vesipumppua. Cosworth & RS clubilla, yhden kaverin kanssa suunniteltiin kimppatilausta jostain päin maailmaa, ja kyseessä oli silloin metallisiipinen versio.

Jos kävisi ihan stokkalta hakemassa tuollaisen alkuperäisen **skan, niin kai se sen seuraavat 100tkm taas toimii.

Mielestäni mondeoni ei näillä kunnon pakkasilla ole mikään sauna, vaikkei kylmäkään. Odotin auton olen 'lämpimämpi', tuo vesipumpun väsähtäminen voipi vaikuttaa asiaan. Myös käsittämättömän huonosti ja päin **ttua logiikalla varustettu automaattinen ilmastointilaite saattaa hämätä asiassa.
Ehkäpä ongelmana on ettei tuolla automaattisella puhalluksen ohjauksella saada niitä välimuotoja käyttöön, joita manuaalisissa on ainakin vähän enemmän. Toivottavasti älysitte mitä tarkoitan...

Muuten mondeo toimii hyvin pakkasissa, ainoastaan kierrosten ryntäys 2500r/min heti käynnistyrssä ei ole mukavaa kuultavaa...

-Pasi-
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Pumpun sijasta veikkaan tukossa olevaa lämppärin kennoa...

Itselläni tosin Scorpion V6 24v -95 ja moottori lämpiää normaaliin melko nopeasti ja ei nouse lämmöt vaikka antaa kenkää eli happea koneelle vaa pysyy tasaisena mutta mutta mut kabiiniin ei tule oikein lämpöä 22 asteen pakkasessa... sisäkierto päällä saa enenmän lämpöä mutta sitten tuppaa alkaa lasit jäätyy pikku hiljaa...

Pumppu on koslassani uusi ja kallis joten siitä ei ole kiinni, termarikin vaihdettu jokin aika sitten.

Nyt tässä mietin että paljonkohan uusi lämppärinkenno maksanee jos sen vaihdattaisi samalla kun asennuttaa lohkarin.
Motonetistä ei löydy kennoa tähän uudempaan.

P.S.aikaisemmin ei tullut lämpöä juuri ollenkaan joten putsasin vesikierrot ensin Kaustisen Soodalla joka paranti pikkasen.
Käytin kierossa myös fosforihappoa ja lämmitys tehoa tuli pikkasen lisää mutta -22 asteen pakkasessa ei riitä.
alle -10 asteen pakkasessa lämpenee mutta sitten alkaa hyytymään.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos lämmöt nousee normaaliin, niin kait termari OK? :roll:
Jos ei nouse liikaa, niin kait vesipumppu OK? :roll:
Epäilen ilmaa, liian vähää nestettä tai tukosta kennossa! 8)
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Jeps. Pumppua en vielä saanut, mutta varmaankin sen vaihdan varmuuden vuoksi kumminkin, kun kerran vikaa niissä on ollut.

Tuota ilmaa itsekin toisaalta epäilen, milläs tuo systeemi kuuluu ilmata? Nestettä on ok.

Onko lämppärin kenno kuinka hankala vaihtaa?

lapazu, omassa ainakin vielä -10 pakkasissa ilmastoinnin kompuran magneettikytkin vetää päälle kun ilmastoinnin laittaa päälle, joten kylläpä siellä jotain taitaa tapahtua / kiertää?. Focuksessa ei tätä tehnyt (manuaali-ilmastointi).
2021 Tesla Model 3 LR
repet
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Heinä 2006 12:15

Re: Mondeo V6 kylmä + kurluttaa

Viesti Kirjoittaja repet »

Kannentiiviste vuotaa. Kerran vaihdettu molemmat puolet, 2 ja 5 sylinterien kohdat. Nyt korjasin tällä.

http://www.ebay.com/itm/STEEL-SEAL-HEAD ... 5738424url]
Vastaa Viestiin