Onnettomuuksia 2004

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Onnettomuuksia 2004

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Oli tylsää ja luin läpi vuoden 2004 kuolemaan johtaneet kolari raportit.
Lista on aiheuttajan mukaan.
Yhteensä 246 tapausta joissa kuoli X määrä ihmisiä.
Syyt:
Juopumus/huumeet 80
Sairaskohtaus 32
Itsemurha 20
Nukahtaminen 18
Väistämisvelvollisuuden noud. jättäminen 17
Tilannenopeus 16
Ohjausvirhe 21
Havainnointivirhe 15
keskittymisen herpaantuminen 3
Hirvi tai muu este tiellä 8
tekninen vika 3
Muut 6
JA viimeisenä se kaikkien kauhu eli kaaharit ja ylinopeus peräti 17kpl

Eikai tässä muuta kuin nopeusrajoitukset alas niin maailma pelastuu :roll:
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

mun mielestä tieliikenteessä oleviin henkilöautoihin pitäs laittaa nopeudenrajoitin 120km/h.
tuning sucks
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Re: Onnettomuuksia 2004

Viesti Kirjoittaja ft79 »

cossu2 kirjoitti:Oli tylsää ja luin läpi vuoden 2004 kuolemaan johtaneet kolari raportit.
Lista on aiheuttajan mukaan.
Yhteensä 246 tapausta joissa kuoli X määrä ihmisiä.
Syyt:
Juopumus/huumeet 80
Sairaskohtaus 32
Itsemurha 20
Nukahtaminen 18
Väistämisvelvollisuuden noud. jättäminen 17
Tilannenopeus 16
Ohjausvirhe 21
Havainnointivirhe 15
keskittymisen herpaantuminen 3
Hirvi tai muu este tiellä 8
tekninen vika 3
Muut 6
JA viimeisenä se kaikkien kauhu eli kaaharit ja ylinopeus peräti 17kpl

Eikai tässä muuta kuin nopeusrajoitukset alas niin maailma pelastuu :roll:
niinpä niin...eipä toi nopeusrajoitus mitään
pelasta....varmaan ne kaaharit ajaa rauhallisemmin jos
rajoituksia lasketaan :roll: no yhtä varmasti kun joulupukki tulee juhannuksena... :lol:

toinen on nää mopo/kevari kortin ikärajan nostamiset...(mitä meinataan)
no siiretään tapaturmat vaan vanhemmalle ikäluokalle.....

vähän sama kun tää hölmöläisten peiton jatkaminen.
Eli pitää saada peittoon enemmän pituutta ettei
kaulaa palella niin leikataan jalkopäästä pala ja
ommellaan se toiseen päähän....
vai miten se menikään... :roll: :lol: :lol: :lol: :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Re: Onnettomuuksia 2004

Viesti Kirjoittaja VesQ »

ft79 kirjoitti:niinpä niin...eipä toi nopeusrajoitus mitään
pelasta....varmaan ne kaaharit ajaa rauhallisemmin jos
rajoituksia lasketaan
Ideana olikin että autoihin rajoittimeksi 120kmh
Ihan ok idea mutta sen oman tai toisen hengen saa kyllä pois vaikka 60kmh
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

ei varmaan mun taunukseen tuu...
vai onko se koivuhalko polkimen alle.... :lol: :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Mites nyt tää valtion huuhaa turvallisuus kamppanja mahtaa vaikuttaa näihin tilastoihin :lol: ensin oli vuoteen 2005 alle 250 kuolemaa, ja jäi toteutumatta (itseasiassa joka vuosi lähes sama määrä) ja nyt sitten sama juttu eli vuoteen 2010 mennessä 250 kuolemaa.
Nyt kun niitä rajoituksi sitten lasketaan, niin ainoa ryhmä mihin se voisi edes hieman vaikuttaa on tuo tilannenopeudet. taitaa olla aika tuulesta temmattu toikin kampanja jolla taas yritään kerätä lisää sakkorahaa valtiolle.
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Eikös tommonen rajoitin oo aika vaarallinen vehje.
Aattele että kiihdytät takavetoisella autolla jäisellä tiellä loivaan mutkaan ja rajoitin nappaa kiinni!
Sivuluisun vaara aika suuri!
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

cossu2 kirjoitti:Eikös tommonen rajoitin oo aika vaarallinen vehje.
Aattele että kiihdytät takavetoisella autolla jäisellä tiellä loivaan mutkaan ja rajoitin nappaa kiinni!
Sivuluisun vaara aika suuri!
Suuri se sivuluisun vaara on ilman sitä rajoitintakin jäisellä tiellä loivassa mutkassa 120km/h:n vauhdissa...
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

cossu2 kirjoitti:Eikös tommonen rajoitin oo aika vaarallinen vehje.
Aattele että kiihdytät takavetoisella autolla jäisellä tiellä loivaan mutkaan ja rajoitin nappaa kiinni!
Sivuluisun vaara aika suuri!
nappaa jos kiihdytät jäisellä tiellä mutkassa kun vauhtia on pikkusen vajaa 120. eikä mun työajokki lähe ainakaan sen rajottimen takia luistelemaan.
tuning sucks
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

jype kirjoitti:mun mielestä tieliikenteessä oleviin henkilöautoihin pitäs laittaa nopeudenrajoitin 120km/h.
No just.. olipa taas hyvä idea.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

No ehkä tuosta nyt voisi päätellä että poliisi voisi harrastaa tuota puhalluttamista hiukan lisää, ottaa miehet ylinopuden mittaajista. Se on kyllä fakta että noita rattijuoppoja liikkuu nykyään ihan järkyttävä määrä tuolla tienpäällä.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

eskomk4 kirjoitti:Se on kyllä fakta että noita rattijuoppoja liikkuu nykyään ihan järkyttävä määrä tuolla tienpäällä.
Toinen fakta on se, että noissa ohjaus- ja havainnointivirheissä, samoin kuin joissain määrin myös hirvikolareissa voi olla osatekijänä myös tilannenopeus.

Nykypäivänä aivan liikaa painotetaan sitä nopeusrajoitusten noudattamista, vaikka liikenneturvallisuuden kannalta oikea tilannenopeus on paljon merkittävämpi tekijä kuin hyvissä olosuhteissa tiekohtaisen nopeusrajoituksen lievä ylitys. Tietysti se on aina se rangaistuksen pelko joka ohjaa ihmisten käyttäytymismallia, ja valvontateknisesti tuossa on se ongelma, että oikean tilannenopeuden ylittämisestä ei yleensä voida rangaista ennenkuin sitten vasta kun onnettomuus on jo tapahtunut, koska muuten ei ole mitään absoluuttista vertailuarvoa joka voitaisiin todeta ylitetyksi.
=)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Noo just...
Katotaanpa onko se rajotin sun mielestä vielä hyvä idea kun esim. jossain ohitustilanteessa tulee yllättäen auto vastaan ja pitäskin päästä vähän hätäsemmin takas omalle kaistalle.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

No ei tuolla mitään rajoittimia tarvita, vähän asennetta. Eikä näin lumikeleillä eikä muulloinkaan roikuta edellisen puskurissa!!
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

TeRoK kirjoitti:Noo just...
Katotaanpa onko se rajotin sun mielestä vielä hyvä idea kun esim. jossain ohitustilanteessa tulee yllättäen auto vastaan
Ottamatta sen enempää kantaa nopeudenrajoittimen puolesta taikka vastaan...

Jos yllättäen tulee auto vastaan niin silloin on kyllä lähdetty ohittamaan paikassa jossa näkyvyys ei ole ohitukseen riittävä.

...eikä niihin ohituksiin loppujenlopuksi niin järjettömän suurta nopeuseroa tarvita, kunhan huolehtii että se nopeusero on olemassa jo silloin kun tullaan ohitettavan rinnalle. Moni vaan tekee sen virheen että lähtee kiihdyttämään ohitettavan takapuskurista.
Viimeksi muokannut korgie, 02 Tammi 2006 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
=)
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Eli tarttis laittaa autoihin ohituksen rajoittimet ja jokainen voi miettiä miten sellanen toimis :D
Escort 1.8 sport -97
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

Regu kirjoitti:Eli tarttis laittaa autoihin ohituksen rajoittimet ja jokainen voi miettiä miten sellanen toimis :D
Ruotsin mallin mukaan rakennetaan teille enemmän keskikaiteita.

Itse ajelin tuossa syksyllä Tukholmasta Kapellskäriin ja tosiaankin hämmästytti, että parhaimmillaan saattaa olla pitkän matkaa keskikaidetta normaalilla kaksikaistaisella tiellä, jonka kaistat on niin kapeita että jos sinne yksikin auto hyytyy niin siitä ei kyllä kukaan aja ohi. Siinä siis oli kaide myös pientareen puolella, eli sitä pysähtynyttä autoa ei kovin helposti siirretä tieltä sivuun.
=)
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

korgie kirjoitti: Ruotsin mallin mukaan rakennetaan teille enemmän keskikaiteita.

Itse ajelin tuossa syksyllä Tukholmasta Kapellskäriin ja tosiaankin hämmästytti, että parhaimmillaan saattaa olla pitkän matkaa keskikaidetta normaalilla kaksikaistaisella tiellä, jonka kaistat on niin kapeita että jos sinne yksikin auto hyytyy niin siitä ei kyllä kukaan aja ohi. Siinä siis oli kaide myös pientareen puolella, eli sitä pysähtynyttä autoa ei kovin helposti siirretä tieltä sivuun.
sitävarten on rekkoja... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Bushikin on alkanut pommittaan moottoriteitä kun ne tappaa ihmisiä enemmän kuin terroristit, vois soveltaa Suomessakin niin liikennekuolemat vähenis? 8)
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

korgie kirjoitti:...eikä niihin ohituksiin loppujenlopuksi niin järjettömän suurta nopeuseroa tarvita, kunhan huolehtii että se nopeusero on olemassa jo silloin kun tullaan ohitettavan rinnalle. Moni vaan tekee sen virheen että lähtee kiihdyttämään ohitettavan takapuskurista.
tuo on aivan totta. kun jätetään vähän väliä edellä menevään niin ohitus kiidystys tapahtuu omalla kaistalla ja matka vastaan tulijan kaistalla vähenee huomattavasti. yks mikä auttais huomattavasti on ohituskaistat. jonka kyllä huomas syksyllä kun tampere-jämsä välin kerran ajoin sillä välillä oli mukavasti ohituskaistoja ja riittävän pitkiä ajatellen sitä että rekan perään kasaantuu jonoa.

teksti on todennäkösesti epäselvää ja helposti väärin ymmärrettävää -> menen nukkumaan :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Niin no osaltaan noiden kaistojen hyöty menee siihen kun kaikki lähtee kiihdyttämään.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

eskomk4 kirjoitti:Niin no osaltaan noiden kaistojen hyöty menee siihen kun kaikki lähtee kiihdyttämään.
Kuvitteletko olevasi ainoa joka haluaisi muutenkin ajaa kovempaa kuin se joka on siellä jonon keulilla? Selväähän se, että kun sieltä yksi jos toinenkin pomppaa sinne ohituskaistalle, jono harvenee aika mukavasti ja tilaa on niin tottakai siellä silloin ajetaan kovempaa.

Se on kyllä totta, että ruuhkaisemmilla tieosuuksilla (esim. aiemmin Lahti-Heinola ohituskaistatie) ohituskaistojen hyöty on varsin marginaalinen; juuri kun päästään vauhtiin niin sieltä tulee taas se pullonkaula jossa samaan suuntaan liikennöitävien kaistojen määrä vähenee kahdesta yhteen. Ja siinäkös se sumppu sitten onkin valmis kun siellä aina on näitä jotka yrittää viime metreille asti roikkua siellä ohituskaistalla että pääsisi mahdollisimman monesta autosta ohi ja olisi puoli minuuttia aikaisemmin mökillä.
=)
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

lapazu kirjoitti:Ilmiö menee kyllä todellisuudessa niin, että vaikka koko letkasta kukaan ei lähde ohittamaan ketään, jonon nopeus nousee 10-15 km/h ja kun ohituskaista loppuu nopeus palaa takaisin.
Mistäpä voit sen tietää ettei kukaan ohita jos jonoa on silmänkantamattomiin? Ei siellä tarvitse kuin muutama ohitus tapahtua jonon alkupäässä niin koko letka alkaa liikkua väljemmin.
=)
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

korgie kirjoitti: Mistäpä voit sen tietää ettei kukaan ohita jos jonoa on silmänkantamattomiin? Ei siellä tarvitse kuin muutama ohitus tapahtua jonon alkupäässä niin koko letka alkaa liikkua väljemmin.
Tiedä sitten pitemmissä letkoissa, mutta olen ainakin huomannut että varsin usein täälläpäin kun ajaa jonkin auton/autojen perässä, jotka ajaa jotain 70km/h 80 alueella, sitten kun se ohituskaista/4-kaistainentie alkaa niin alkaa etummaisen auton vauhti kiihtyä yli 80km/h, jolloin ei autoa pysty enää ohittamaan ilman ylinopeutta. Sitten kun tie muutuu takaisin 2-kaistaiseksi, niin vauhti putoaa taas sinne 7-kympin pintaa. Oliskohan niin että ihmiset vain uskaltaa ajaa sillä leveällä tiellä vähän lujempaa, mutta kun tie taas kapenee niin vauhti taas hiipuu... :?

Kerran kyllä tuli vastaan sellainen tilanne että ohitin nelikaistaisella tiellä yhden uuden näköisen Audi A3:n, joka ajoi jotain 60km/h. Hetken päästä audi ajoi vauhdilla ohi, hetken ajeli siinä edessä ja taas putosi vauhti paljon alle 80km/h, no ajoin sitten uudestaan edelle... Vähän ennen 4-kaistaisen tien loppua audi ajoi taas hirmu vauhtia edelle, no siinä oli sitten pian nopeusnäyttö taulu, joka näytti audin nopeudeksi 53km/h :? No en siinä sitten heti päässyt edelle, mutta heti kun tuli väliä lähdin taas edelle (tässä vaiheessa oli tullut räpsyteltyä pitkiä valoja ja rääkkää aikalailla runsaasti) No ei päästänyt audi enää edelle, mentiin varmaan jotain 150km/h rinnakain (kaikki mitä ohc sierrasta lähti)... Luovutin siinä sitten ja ajattelin että ajan sen k*sipään (Keski-ikäisen näköinen mies puku päällä) perässä lopun matkaa jota ei ollut enää paljon jäljellä. Siinä mentiin sitten lopun matkaa sellaista 54km/h (Nopeus rajoitus tällä kohtaa 100km/h) perätysten Sierrassa taisi olla välillä kaikki valot päällä ja rääkkä pohjassa! :shock: Että kyllä näitä kuskeja on joka lähtöön. Yhtään ei tiedä mitä mielenvikaisia siellä liikenteessä liikkuu...
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Riesa2.0 kirjoitti: Tiedä sitten pitemmissä letkoissa, mutta olen ainakin huomannut että varsin usein täälläpäin kun ajaa jonkin auton/autojen perässä, jotka ajaa jotain 70km/h 80 alueella, sitten kun se ohituskaista/4-kaistainentie alkaa niin alkaa etummaisen auton vauhti kiihtyä yli 80km/h, jolloin ei autoa pysty enää ohittamaan ilman ylinopeutta. Sitten kun tie muutuu takaisin 2-kaistaiseksi, niin vauhti putoaa taas sinne 7-kympin pintaa. Oliskohan niin että ihmiset vain uskaltaa ajaa sillä leveällä tiellä vähän lujempaa, mutta kun tie taas kapenee niin vauhti taas hiipuu... :?

Kerran kyllä tuli vastaan sellainen tilanne että ohitin nelikaistaisella tiellä yhden uuden näköisen Audi A3:n, joka ajoi jotain 60km/h. Hetken päästä audi ajoi vauhdilla ohi, hetken ajeli siinä edessä ja taas putosi vauhti paljon alle 80km/h, no ajoin sitten uudestaan edelle... Vähän ennen 4-kaistaisen tien loppua audi ajoi taas hirmu vauhtia edelle, no siinä oli sitten pian nopeusnäyttö taulu, joka näytti audin nopeudeksi 53km/h :? No en siinä sitten heti päässyt edelle, mutta heti kun tuli väliä lähdin taas edelle (tässä vaiheessa oli tullut räpsyteltyä pitkiä valoja ja rääkkää aikalailla runsaasti) No ei päästänyt audi enää edelle, mentiin varmaan jotain 150km/h rinnakain (kaikki mitä ohc sierrasta lähti)... Luovutin siinä sitten ja ajattelin että ajan sen k*sipään (Keski-ikäisen näköinen mies puku päällä) perässä lopun matkaa jota ei ollut enää paljon jäljellä. Siinä mentiin sitten lopun matkaa sellaista 54km/h (Nopeus rajoitus tällä kohtaa 100km/h) perätysten Sierrassa taisi olla välillä kaikki valot päällä ja rääkkä pohjassa! :shock: Että kyllä näitä kuskeja on joka lähtöön. Yhtään ei tiedä mitä mielenvikaisia siellä liikenteessä liikkuu...
Tollaisten mulkkujen takia laitetaan se mutka siihen pakosarjaan ettei tarvi alistua tollaselle (Tietenkään lakia rikkomatta) :wink:
Vastaa Viestiin