Turbon koko

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Turbon koko

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Osaisko joku kertoa minkälaisiin tehoihin ja minkä kokoisella koneella päästään kun turbon mitat ovat suunnilleen seuraavat: Pakosiipi 54mm pako a/r ~0,6mm ja imusiipi 42mm ja a/r ~0,74
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Turbon koko

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kerro mielummin ahtimen merkki ja malli...
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Liian pieni kuitenkin :D
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Liian pieni kuitenkin
Sehän se tässä arveluttaa :shock: :?
Merkki on Holset ja malli on nähtävästi H1A
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

NiceMan kirjoitti:Liian pieni kuitenkin :D
ainahan ne on :twisted: :lol: :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Veikkkaus, että riittää 2litraisessa ~250hv asti.
Viimeksi muokannut Jaakko85, 25 Joulu 2005 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

Qtka kirjoitti: Sehän se tässä arveluttaa :shock: :?
Merkki on Holset ja malli on nähtävästi H1A
olisko joku max. 200hv tuommosella ahtimella.muistaakseni se mun ensimmäinen ahdin oli mallia tuommonen,jos muistan oikein.
Qtka
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2005 11:52
Paikkakunta: Sonkajärvi/Kuopio

Viesti Kirjoittaja Qtka »

No mutta 250 kuulostaa jo hyvältä ja kyllä sillä kahdellasadallakin jo alkuun pääsee....toivottavasti...
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Qtka kirjoitti:No mutta 250 kuulostaa jo hyvältä ja kyllä sillä kahdellasadallakin jo alkuun pääsee....toivottavasti...
Ja kun loppuu kesken, niin ei muuta kun toista samanmoista viereen!.. Noita kun saa käytettynä kohtuu edukkaasti... Kunnosta sitten tiedä :? :? ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

kyllä sen sitte huomaa kun hajoo....
voi vähä öljy haiskahtaa... :lol: :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Arska
Viestit: 65
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Arska »

Ehkä olisi viisaampaa miettiä ensin minkälainen ahdin moottoriin on hyvä, eikä sitä minkälainen moottori on ahtimelle hyvä... Noita dieselin ahtimia voi korkeintaan yrittää tarjota vaihdossa turbokorjaamolle kun ostaa ihan sopivan.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

Arska kirjoitti:Ehkä olisi viisaampaa miettiä ensin minkälainen ahdin moottoriin on hyvä, eikä sitä minkälainen moottori on ahtimelle hyvä....
mitä vie,ensin hommataan ämpärin kokonen ahdin ja siihen ruvetaan suunnitteleen jonninmoista mjuuttoria :lol: :lol:
Toniska
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Joulu 2005 19:58
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Toniska »

Sitten taas viisas turboon liittyvä kysymys :lol:
Tarviikos vaihtaa sisuskaluja jos lykkäisin turbon kylkeen tosi pienen turbon että saisin alkuus vaikka 150hv et tarviiko jo noihin tehoihin vaihtaa kestävemmät sisuskalut koneeseen????
Alpine
MDS
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Turbon kylkeen pieni turbo :roll:
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Kannattais ehkä lueskella tekniikka kirjallisuutta, tai näitä eri autokerhojen sivustoja ja kattoa mitä muut on tehneet ja miksi..
:roll:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Toniska kirjoitti:Sitten taas viisas turboon liittyvä kysymys :lol:
Tarviikos vaihtaa sisuskaluja jos lykkäisin turbon kylkeen tosi pienen turbon että saisin alkuus vaikka 150hv et tarviiko jo noihin tehoihin vaihtaa kestävemmät sisuskalut koneeseen????
Kyllä se ainakin vähänaikaa kestää. Enemmänkin. Mutta pistä yks sopivankokonen ahdin vaan.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

Toniska kirjoitti:Sitten taas viisas turboon liittyvä kysymys :lol:
Tarviikos vaihtaa sisuskaluja jos lykkäisin turbon kylkeen tosi pienen turbon että saisin alkuus vaikka 150hv et tarviiko jo noihin tehoihin vaihtaa kestävemmät sisuskalut koneeseen????
kyllä 2.0 ohc 150hv kestää,jos se on kunnossa eli ei vetele viimmesiään.hyväkuntonen pata niin pitäs kestää.toki kaikki rikki saa,mut järkevällä ajolla kestää kyllä.otetaanhan vapareistakin helposti tollasia lukemia ulos.

ei siinä mitään kahta turboo tarvita jos tosta nyt oikeen ymmärsin.joku pieni puhallin kiinni ja eikun vetoo :wink:
Viimeksi muokannut turbiiniriesa, 31 Joulu 2005 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eikai stokka-turbossakaan oo muuta kun eri kansipahvi ja öljynlauhdutin
Focus 1.0 edition a6 2017
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jaska74 kirjoitti:eikai stokka-turbossakaan oo muuta kun eri kansipahvi ja öljynlauhdutin
No se ei olekaan mikään hyvä esimerkki siitä miten turbokone kannattaa tehdä ainakaan mun mielestä. Mutta vakio-alakerta kestää ihmeen hyvin jos tosiaan ei oo joku loppuunajettu pas-ka. Hyvätkin vehkeet saa särjettyä väärällä käytöllä...
Toniska
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Joulu 2005 19:58
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Toniska »

Pikku kirjotus virhe tuli :lol: :lol:
Eli toi on vapari kone ja sen kylkeen aattelin laittaa jonkun pikku turbon et sais alkuus ees sen 150hv.... eli koneen pitäs kestää jos ei ihan kunnolla revittele...
Alpine
MDS
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kunnon kansipahvi ja alakerran laakerin niin kestää jos paineet on --> 0.5
Focus 1.0 edition a6 2017
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jaska74 kirjoitti:kunnon kansipahvi ja alakerran laakerin niin kestää jos paineet on --> 0.5
Kyllä siihen vaan vaikuttaa muukin asia kuin tuo ahtopaine, eli melko mahdoton sanoa näin netistä käsin mikä kestää ja mikä ei.. :roll:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

nakutuksen kanssa kannattaa olla tarkkana jos et meinaa yhtään pudottaa puristuksia.yks konsti jos nakuttaa on koittaa laittaa hiukan sytkää myöhäsemmälle.toinen tärkee olis seosmittari et näkee ettei kone käy liian laihalla.
eli jos soppaa riittää ja ei nakuta ni ei toi 150 hv järkiajolla hyväkuntosta orkkiskonetta pitäs rikkoo.

ehkä kuitenkin jo aiemmin mainittu parempi kansipahvi kannattaa laittaa.esim cossun orkkispahvi on hyvä ja niitä saa noin 50e yksityisiltä uutena.
kekkonen
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja kekkonen »

Öljysuihkutus männille olis kans hyvä asentaa aina kun turbojen kanssa pelaa?.Vai mitä?.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

kekkonen kirjoitti:Öljysuihkutus männille olis kans hyvä asentaa aina kun turbojen kanssa pelaa?.Vai mitä?.
Niin tuskinpa siitä haittaa on.
Vastaa Viestiin