Kartiosuodatin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kartiosuodatin

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jaakko85 kirjoitti: No enpä usko että siinä kuinkaan käy vaikka sen kevyesti öljyätkin.
No eikös sen nyt esntään näe ihan putsaria kattomalla. Jos on jotain vaahtomuovin tapasta ainetta niin voi öljytä. Jos jotain smaan tapasta kartonkia kun vakio putsari niin ei voi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mitenkäs muuten tuollainen "vaahtomuovi" malli niin milläs sitä uskaltaa pestä ettei sula, unohtunut jo krossipyörä ajoilta. Ja monttupyörän putsariöljy varmaankin kelpaa kun sitä hyllystä löytyy
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

VesQ kirjoitti:Mitenkäs muuten tuollainen "vaahtomuovi" malli niin milläs sitä uskaltaa pestä ettei sula, unohtunut jo krossipyörä ajoilta. Ja monttupyörän putsariöljy varmaankin kelpaa kun sitä hyllystä löytyy
onhan siihen olemassa pesuainettakin.. mut eiköhän bensa oo ihan käypästä, mitenkähä nafta toimis pesuaineena.. ei tarviis rasvata lisäks :D
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Bensalla tai fairyvedellä on hyvä putsata ja sitten ilmanputsari öljyt perään (parasta se jökötti).
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Juu onhan niitä aineita mutta maksaa vaan miljoonan jos on juuri siihen hommaan tarkoitettu. Mietin vaan että mitä se vaahtomuovin tapainen tykkää jos bensassa uittaa. Tulisi mieleen että sulaa

Tosin kyllähän nuo 2tahtiset tietysti sylkee kaasarista väärään suuntaankin aika paljon ja putsari on märkä bensasta
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eipä ole ainakaan tuolle Pipercrossille (eikä kawankaan putsarille) mitään tapahtunut kun bensassa uitin ja putsasin.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Bluezz
Viestit: 28
Liittynyt: 29 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kartiosuodatin

Viesti Kirjoittaja Bluezz »

TeRoK kirjoitti: No eikös sen nyt esntään näe ihan putsaria kattomalla. Jos on jotain vaahtomuovin tapasta ainetta niin voi öljytä. Jos jotain smaan tapasta kartonkia kun vakio putsari niin ei voi.
Kyllä sen varmaan näkis, jos olis sellainen putsari, mutta olen vasta suunnitelemassa sen hankintaa...
Ja öljyttävä mallihan se kuulemma on...
85-riesa riesana
racer_
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja racer_ »

mites ku asentaa rs2000:seen kartiosuodattimen ja orkkis laatikossa on sellainen joku tunnistin, mihin tulee sähköjohto sekä alipaineletku. minne se häkkyrä laitetaan? :roll:
racer_
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja racer_ »

onko muuten tavallisessa tehofiltterissä sellaiset kaameet imuäänet? sellaisessa mikä laitetaan orkkispönttöön?
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

racer_ kirjoitti:onko muuten tavallisessa tehofiltterissä sellaiset kaameet imuäänet? sellaisessa mikä laitetaan orkkispönttöön?
Ei. sillä ei juurikaan oo vaikutusta ääniin, eikä kyllä mihinkään muuhunkaan.
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
racer_
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja racer_ »

kartiofiltteriä asentaessa, minne tuo joku venttiili laitetaan? mikä näkyy putsarikotelon kyljessä. ja jos joku osaa sanoa mikä sen oikea nimi on?
joku ilmapainetunnistin? vaiko?

KUVA
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Se on tyhjäkäyntiventtiili. Ohjaa ilmaa kaasuläpän ohi, säätäen tyhjäkäynnin oikeaksi.
Pitäisi saada sinnekin puhdasta ilmaa...
racer_
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja racer_ »

sen verran olen saanu selville että sen takia auto nykii. eli onko suodatin tukossa? ku ottaa sen irti tosta kyljestä ja pitää sormia niiden reikien päällä auton käydessä, laittaa takas, niin sit auto kulkee jonkin aikaa normaalisti. Onko venttiili rikki vai mikähän on ongelma?
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Venttiilin puhdistus voisi auttaa. Huuhtele se bensalla(sisäpuolisesti).
Löyty yks kuva kartiofiltterin asennuksesta, jossa käytetty valmista kittiä.
http://www.pipercross.net/images/kitimages//PK140D2.jpg
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

VesQ kirjoitti:Mitenkäs muuten tuollainen "vaahtomuovi" malli niin milläs sitä uskaltaa pestä ettei sula, unohtunut jo krossipyörä ajoilta. Ja monttupyörän putsariöljy varmaankin kelpaa kun sitä hyllystä löytyy
Ihan vaan fairilla tai muulla tiskiaineella pesee ja öljyää sen VAAHTOmuovi suodattimille tarkoitetulla öljyllä.
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

racer_ kirjoitti:kartiofiltteriä asentaessa, minne tuo joku venttiili laitetaan? mikä näkyy putsarikotelon kyljessä. ja jos joku osaa sanoa mikä sen oikea nimi on?
joku ilmapainetunnistin? vaiko?

KUVA
Onko RS2000:ssa K-Jet? Jos on, niin väittäisin sen olevan polttoaineenkatkaisun venttiili, EI tyhjäkäynti. Tyhjäkäyntiventtiili on kaasuläpän jälkeen yleensä imukotelossa.

Tuo putsrikotelossa oleva toimii niin, että se päästää ilmaa sen kelluvan ilmamäärämittarilevyn ohi, jolloin se sis putoaa ja katkaisee syötön. Tuo tapahtuu silloin kun on tarpeeksi kierroksia ja kone on lämmin (sähköt anturiin) ja kun koneessa on tarpeeksi alipainetta.

Tuo saattaa hyvinkin aiheuttaa käyntiongelmia, jos se jää auki tai "pätkii", niin kone ei saa tarpeeksi bensaa. Siitä voi käsittääkseni nypätä johdot pois, jolloin se ei toimi, tosin silloin syöttöä ei katkaista. En tiedä voiko sitä purkaa ja putsata. Likaisuudesta luultavasti johtuu.

Jos nyt kyse oli tuosta venttiilistä. Siihenhän tulee semmoinen paksumpi letku, joka menee siihen läppäsäätimen päälle. Ventiili voi perjaatteessa olla vaikka ulkoilmassa, koska sitä kauta imetään vain ilmaa. Eli jos haluaa sillekkin suodatettua tavaraa, niin heti sen kartion jälkeen kun laittaa.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mun mielestä RS2000:sessa on kyllä Efi.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

juu ei oo kyllä RS2K:ssa k-jetti, sehän on "nykyaikanen" fordi :roll:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

ZyaS kirjoitti:juu ei oo kyllä RS2K:ssa k-jetti, sehän on "nykyaikanen" fordi :roll:
Jep. Muistelin vaan lukeneeni täällä forumilla jonkun kysymyksen, missä puhuttiin K-Jet:stä RS2000 yhteydessä. Luulen, että tuota K-Jet:iä ei ole Fordin nelosissa edes käytetty.

No kumminkin. Eihän se venttiili siinä siinä putsarikotelon kyljessä ole EGR:n venttiili? Omassa EFi Sierrassa ainakin on sellainen.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Taas meni väärin :) On käytetty "fordin nelosissa"
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

eikös porschekin noita käyttänyt jossain moottoreissaan?
ei sieltä mitään junia t...
racer_
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja racer_ »

ku nyt on tollanen vapari niin tarviiko autoa säätää mitenkään? jos, niin mitä?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eipä juuri, en vielä ole sellaista autoa tavannut jossa vakioputsari kuristaisi ilmamäärää eli periaatteessa kone saa sillä vakioputsarillakin yhtä vapaasti ilmaa kuin kokonaan ilman putsaria
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

VesQ kirjoitti:Eipä juuri, en vielä ole sellaista autoa tavannut jossa vakioputsari kuristaisi ilmamäärää eli periaatteessa kone saa sillä vakioputsarillakin yhtä vapaasti ilmaa kuin kokonaan ilman putsaria
Nimen omaan periaatteessa.
Muta kyllä vapariin säästetyillä rahoilla kannattaa vaihtaa sitä vakioputsaria vaikka hieman useammin. Ja hyvin imee taas.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

no niin, ite suhtaudun epäilevästi näihin "vapareihin", voi niillä pari lisähepoa saada (ehkä) ja sekös se sitten on hienoa se :wink: Ajattelisin tuommosien kuuluvan viritettyihin koneisiin, (työstetyt kannet, "viri"nokat, putkisto, ecu..) kaikkien noiden kaverina varmasti auttaa jotain.
Mutta onkos kellään tietoa noiden suodatuksesta? Onko sen vakio paperifiltterin tasolla? Oli tuossa omassa semmonen pestävä versio paneelisuodin orkkis kotelossa, ajattelin laittaa paperifiltterin ku ei tiedä kuinka tommonen päästää likaa läpi.. Että tietäiskö joku muu?
Vastaa Viestiin