mk3 escorttiin 2.0i tekniikka?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

mk3 escorttiin 2.0i tekniikka?

Viesti Kirjoittaja Domus »

Elikkä kyselisin, että onko tämä ko. korimalliin mahdollista toteuttaa? Katsoin nettiautosta jokin aika sitte että Mondeon 2.0i turbotekniikka oli mk4 escorttiin sovitettu. Jarrut, vetarit, moottorin kannakkeet,alustanosat yms kanta-autosta? Saako 16v tekniikkaa yleensäkään sopimaan mk3/mk4 escoon?
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

ei kokemusta, mutta
onhan ne noita turbojakin cvh..
rakennellu zetecin lohkolle jo iät ja ajat...

eli miksei menis koko "paskakin"... :?:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
mk4zetec
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Huhti 2005 22:46

Viesti Kirjoittaja mk4zetec »

kyllä se 16v menee lähes heittämällä sinne konehuoneeseen.
itse laitoin joskus 1.8 zetecin neloskoppaan ja nykyisestäkin mk4 eskortista löytyy 2litranen zetec puhaltimella tosin cvh kannella
escort -86 2.0zvh turbo
escort mk1 68, 69, 71 ja 73
mondeo 1.8td stw 1+1paku
vw golf 1.6d 2+3paku
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

iski vaan kova vimma ettiä tuohon 1.4 myllyn tilalle pirteämpää. :lol:
Kuinkas alustan suhteen? Jos tuohon Mondeon moottorin taiteilis, niin pitääkö myös ottaa jarrut yms Mondeosta tai muusta 2.0i mallista?
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Mallisarjan tehoimmasta (S2 RST) jarrut, iskarit, jouset ja vakaajat ja silloin saa tehoa olla RST:n tehot + 20% eli max 158hv, laillisesti.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

JesseT kirjoitti:Mallisarjan tehoimmasta (S2 RST) jarrut, iskarit, jouset ja vakaajat ja silloin saa tehoa olla RST:n tehot + 20% eli max 158hv, laillisesti.
ihan muuten vaan tuli mieleen että lasketaanko mk3 ja mk4 escortti samaan mallisarjaa?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

Eilen kävin tuttujen kans keskustelua tuosta rst:n alustan vaihtamisesta. Kuinka onnistuu mk4 alustan vaihtaminen mk3:een? Yksittäiset osat (esim.alatukivarsi, kallistuksen vakaaja) ei sovi keskenään mk3<-->mk4.
Mutta liekö kuinka mutkatonta vaihtaa koko hela hoito tuohon sitten? :?:
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

ZyaS kirjoitti: ihan muuten vaan tuli mieleen että lasketaanko mk3 ja mk4 escortti samaan mallisarjaa?
Eri mallisarjaa ovat.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Domus kirjoitti:Eilen kävin tuttujen kans keskustelua tuosta rst:n alustan vaihtamisesta. Kuinka onnistuu mk4 alustan vaihtaminen mk3:een? Yksittäiset osat (esim.alatukivarsi, kallistuksen vakaaja) ei sovi keskenään mk3<-->mk4.
Mutta liekö kuinka mutkatonta vaihtaa koko hela hoito tuohon sitten? :?:
Miksi pitäisi mk4 alusta mk3:seen laittaa? Kaikki menee kyllä ristiin, paitsi etuvakaaja. Tosin mk3:seen löytyy paremmin erilaisia/parempia vakaajia.
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

Vaikuttaa varmasti tyhmältä ku näin joutuu kyselemään, mutten sen radikaalimpia tekniikanvaihtoja oo tehny ku 1.3<-->1.4 :oops:
Eikös tuo S1 malli ole = mk3? Paljonko ko. mallin tehot on vakiona? Ja eikös sen alustan laittaminen pitäs sopia ainakin tuohon... Kuinka tehokkaan moottorin sais S1:n alustalle laittaa?
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Domus kirjoitti: Kuinka tehokkaan moottorin sais S1:n alustalle laittaa?
132hv +20% = 158hv
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

s.o.h.c kirjoitti: 132hv +20% = 158hv
Jep, eli S1/S2 sama 132hv.
S1:sessa on sitten hivenen harvinaisempi eturipustus ja vaikeahko löytää Suomesta. Siinä siis erilliset etureaktiotangot ja etuvaakaaja sitten erikseen. Vakaaja ei siis hoida tukivarren virkaa, eli voi ottaa vakaajan vaikka pois, jos haluaa. Hyvin samanlainen värkki on RS1600i:ssä, joskin vielä harvinaisempi. Varmasti saa leimaan myös XR3i:n 24mm normaali vakaajalla (näitä on paljon tehty), mutta sitä pitää sitten kysyä etukäteen jostakin, että ei tule yllätyksiä konttorilla.

S1 ripustus
RS1600i ripustus
XR3i vs S1 ripustus
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

Helpommalla pääsee ku hommaat jenkki escon alakerran (1,9) se on mallia pulttaa kiinni
Käytät oman kantesi jollain velholla työstettävänä,putkisto,nokka ja tuplat tai ohjelmoitava ruutta ni on +140 hp ilman ahdinta 8)
Tämä oli siis vaan mun mielipide.....
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

Liekö kuinka haastavaa löytää escort S1:n ns. "ruotoa" ? Tekniikalla en välttämättä mitää näin alkuun tekisi. Tuo mk3 on muutenkin tällä hetkellä "under construction" niin sanotusti :wink:. Noita S1 malleja on valmistettu vuodesta '84, oliko vuoteen '86? Joka tapauksessa, tuo projekti on vuosimallia '82, että onko mahdollista ettei alusta menisi "heittämällä" paikoilleen?
Escort 1.4 -82 mk3
Jos ei sovi niin sovitetaan...
http://photobucket.com/albums/d2/Domus86/
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Ei ole mahdollista ettei menisi. 80-83 on kuitenkin hieman erilainen tukivarsien kiinnityspisteiden suhteen, mutta kyllä kaikki osat sopii. Kulmat ja geometria voi kyllä hieman heittää.
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

Vieläköhän noita S1 malleja mahtanee löytyä esim. romuttamoilta? :roll: Kumminkin voi olla, että ei niinkään paljoa tule tuommosia missään ilmotuksissa tms vastaan...
Toinen asia, mitä aloin nyt miettimään on tuon vaihteensiirron suhteen.
Eikö Mondeon moottorissa vaihteensiirto eroa huomattavasti Escortin tankomallisen suhteen? Tuleeko suuriakin ongelmia kyseisen asian suhteen?
Escort 1.4 -82 mk3
Jos ei sovi niin sovitetaan...
http://photobucket.com/albums/d2/Domus86/
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

No tulee ongelmia. Eipä sitä vaihteistoa kannatakaan vaihtaa, menee "turhia" prosenttejakin. Jos nuo vanhat BC vaihteistot kestävät 300-400hv turbo zeteccien tehot, niin kyllä niillä pärjää.

Ei kyllä S1 malleja todellakaan löydä romuttamoilta, mutta siis ainoa harvinainen kapistus, mikä juuri S1:sestä pitäisi saada on tuo etuvakaaja, ja sitäkään ei aivan pakko ole.
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

Pistin toissapäivänä AKE:een viestiä menemään. Pistänpä vaikka tännekin mitä kirjotin ja mitä vastasivat:

"Eli kyselisin olisiko ko. asia mahdollista toteuttaa? Tietääkseni alustan
suhteen tällöin vaadittaisiin mk3 korimallin escortin paras alusta? Tässä
tapauksessa se luultavasti olis S1 mallin (132hv) alusta? Mukaanlukien 20%,
jolloin tulisi hevosvoima lukemaksi 158. Ja mikäli moottorin (esim Mondeo)
2.0i mallin teho on 145, niin eikö asia olisi periaatteessa mahdollista
toteuttaa?"

"Jarrut ja voimansiirto tulee vaihtaa vastaamaan sellaista Mk3-mallisarjan
rinnakkaismallia, jonka moottoriteho on väh. 145 hv tai mallisarjan tehokkainta
mallia, jonka moottoriteho on vähintään 121 hv (ehdolla, että Mondeon
moottorissa on enintään 145 hv). Mk3-mallisarjan suurimman moottorin
kuutiotilavuuden saa ylittää enintään 25 %. Mainitsemiesi tietojen perusteella
muutos saattaa olla mahdollista toteutttaa"
Escort 1.4 -82 mk3
Jos ei sovi niin sovitetaan...
http://photobucket.com/albums/d2/Domus86/
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Hmm, hyvin pistää silmään tuo kohta
" Mainitsemiesi tietojen perusteella
muutos saattaa olla mahdollista toteutttaa"

Eikös se noiden mainuttujen tietojen perusteella ole väkisinkin mahdollista

Muutenkin tulee tuosta vastauksesta vähän sellainen mielikuva että eivät itsekkään tiedä asiasta
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

Tulipa tässä muuan asia mieleen ja ajattelin sitäkin tässä yhteydessä kysästä... Oisko vaan helpointa hommata xr3i:n alusta? Minkä kokoista moottoria olisi mahdollista tällä alustalle laittaa? kävi mielessä, että tuohon mk3 malliin vois olla ihan riittävä kone jo tuo 1.8i, mikäli sen tuohon sais laittaa... :? Jos en aivan väärässä ole (korjatkaa jos olen) niin tuossa xr3i:ssä on vakiona 105hp, mukaan lukien 20%, eikö tällöin olisi mahdollista laittaa ~130hp mondeon moottori? vai paljonko olisi maksimiraja...
Escort 1.4 -82 mk3
Jos ei sovi niin sovitetaan...
http://photobucket.com/albums/d2/Domus86/
msfi

Viesti Kirjoittaja msfi »

hmmm. eikös tuo tehoraja "tehot + 20% eli max 158hv" antaisi asentaa rs 2000 koneen ? onko se sitten sen hankalampi asennusten suhteen kun mondeon kone? tiedä sitä sitten itselläni on mielessä tou mk4 rs2k rakentaminen kuhan vain löytyy sopivasti tekniikka
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

msfi kirjoitti:hmmm. eikös tuo tehoraja "tehot + 20% eli max 158hv" antaisi asentaa rs 2000 koneen ? onko se sitten sen hankalampi asennusten suhteen kun mondeon kone? tiedä sitä sitten itselläni on mielessä tou mk4 rs2k rakentaminen kuhan vain löytyy sopivasti tekniikka
Ei mikään ongelma. Zeteccejä on vaan vähän edullisemmin ja viripalikkaa paljon paremmin tarjolla.
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

Ja jos/kun noita S1 korimalleja ei kovinkaan paljoa enää ole, niin eikö tuohon periaatteessa silloin voisi/kannattaisikin laittaa mk4 rs turbo alusta? Niitä sentään luulisi jostain löytyvän niinkin, ettei tartte alkaa tilaamaan runkoa mistään kaukomaista :? tietysti voi olla alustan suhteen eroa, (niinkuin joku mainitsikin, esim alatukivarren kiinnitys) mutta eikö olisi kannattavinta silloin tuollaista laittaa?
Escort 1.4 -82 mk3
Jos ei sovi niin sovitetaan...
http://photobucket.com/albums/d2/Domus86/
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Siis ei alusta ole mikään yksi kokonaisuus, joka sellaisenaan pitää vertailumallista (S1) ottaa. Paljon tarvittavista osista saa ihan muista malleistakin.
Esimerkiksi:
Jarrut: Kaikissa ruiskumalleissa on samat jarrut.
Takavakaaja: löytyy S1:sen lisäksi kaikista 1.6i 83-90 Orioneista
Takatukivarret: S1, S2, 1.6i Orion, vimeiset mk4 XR3i mallit.
Etuvakaaja: 24mm vakaaja on esim. XR3i mallissa joka kelvannee. S1 eturipustuksiakin saa jos haluaa. mk4 etuvakaaja ei sitten sovi helposti.
Iskarit&Jouset: Mikä vaan RST:hen tarkoitettu alustasarja käy.
Domus
Viestit: 39
Liittynyt: 20 Joulu 2005 19:00
Paikkakunta: Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Domus »

Aahaa... No tämähä nyt kirkasti asiaa jo huomattavasti. :lol: En oo kato ennemmin mitään näin laajamittasta suunnitelmaa laatinut, mutta nyt alkaa selkeytymään asian laita.

Ja tuolle "setille" olis mahdollista tuo 2.0i:n tekniikan toteuttaminen? :shock:
Escort 1.4 -82 mk3
Jos ei sovi niin sovitetaan...
http://photobucket.com/albums/d2/Domus86/
Vastaa Viestiin