Ensimmäinen virikone tekeillä
Ensimmäinen virikone tekeillä
Aloin nyt tekemmään kauvan himoitsemaani virikonetta. Olen lukenu foorumia ahkeraksi jo pitemmän aikaa. Viri koneista on ollu paljo juttu tällä foorumilla ja nekin olen lukune muutammaankin oteeseen. Tarkoitus olisi tehdä tästä koneesta päättötyö vaikki olenkin ykkysellä niin se on kuulemma mahdollista
Lähtö kohatana perus 2,0l sieran kone kaasarilla mallia.
Tarkoitus olisi tehdä koneeseen täys remontti, ruisku, kansi huippu kunttoon ja tehoa 150-170 hv
Muutta heti kun kone saatiin osiksi niin paljastui että lohko tai kampiakseli
on huonosti työstetty. Runko laakeri oli 0,25 ylikoossa ja kompuraan oli tullu vähän pyöristymistä ruko laakerin kohdalle. Lohko oli 0,5 ylikossa ja sisälsi hyvässä kunnossa olevat männät,renkaat ja kierto kanget
Niin ja projektin alku vaiheessa ilmenneitä kysymyksiä.
Mikä olisi hyvä nokka sarja tohon koneeseen?
Onko noi f-malliset veivit kestä vemmät ja vai onko ne ees mitenkään erikoiset?
Kestääkö toi kampiakseli kun runko laakerita koneistetaan 0,50 mm jälkeen tota 150 hv ja sen tuomia vääntöjä?
Kumpi kanneksi 2,0 vai 1,6. Perusteluja?
Mitkä volvon venat passaa tuohon kanteen ja millä muutoksilla. Onko ees mahollista
Mitä muuta viriä alakertaan kun vauhti pyöränkevennys?
Varmaan ekana hommaan uuden lohkon hankkiminen ja kaikkien alakerran osien käyttö konaistamolla. Tulen myös kyselemään joillekkin itsestään selvyyksiä mutta kun kyseessä on eka virikone tekeillä niin toi vottavasti saan apua täältä pattitilanteisiin
Lähtö kohatana perus 2,0l sieran kone kaasarilla mallia.
Tarkoitus olisi tehdä koneeseen täys remontti, ruisku, kansi huippu kunttoon ja tehoa 150-170 hv
Muutta heti kun kone saatiin osiksi niin paljastui että lohko tai kampiakseli
on huonosti työstetty. Runko laakeri oli 0,25 ylikoossa ja kompuraan oli tullu vähän pyöristymistä ruko laakerin kohdalle. Lohko oli 0,5 ylikossa ja sisälsi hyvässä kunnossa olevat männät,renkaat ja kierto kanget
Niin ja projektin alku vaiheessa ilmenneitä kysymyksiä.
Mikä olisi hyvä nokka sarja tohon koneeseen?
Onko noi f-malliset veivit kestä vemmät ja vai onko ne ees mitenkään erikoiset?
Kestääkö toi kampiakseli kun runko laakerita koneistetaan 0,50 mm jälkeen tota 150 hv ja sen tuomia vääntöjä?
Kumpi kanneksi 2,0 vai 1,6. Perusteluja?
Mitkä volvon venat passaa tuohon kanteen ja millä muutoksilla. Onko ees mahollista
Mitä muuta viriä alakertaan kun vauhti pyöränkevennys?
Varmaan ekana hommaan uuden lohkon hankkiminen ja kaikkien alakerran osien käyttö konaistamolla. Tulen myös kyselemään joillekkin itsestään selvyyksiä mutta kun kyseessä on eka virikone tekeillä niin toi vottavasti saan apua täältä pattitilanteisiin
Nokkasarjan valintahan riippuu minkälaista tehoaluetta haet siihen koneeseen. Tarkemmin en osaa sanoa (itselläni tulee Kent Camsin FR33, 300/297 astetta ja nostoa 11,68/11,25, tuohon 1.6l OHC:n kanteen).
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Heh. joku jaksaa vielä paneutua motteihin tosissaan.
Tässä vähän omia fiiliksiä.
Nokka valinnaksi noille tehoille tarvitaan ruiskun kanssa jo erittäin raju nostoinen eli 12mm venttiililtä ja siitä ylöspäin. asteilla et voi sen ruiskun takia sitten pelatakkaan.
F veivit ovat kyllä kestävimmästä päästä, mutta mikäli lohko on 205sen luulisi jo niillä orkkisveiveillä ja is ford/mahlen mukeillakin kestävän.
Kampuran pitäisi kestää yli 1 milliinkin.
Kanneksi 1.6 kun kerran porttaat sen (koska on enemmän työstövaraa) ja volvon venttiileistä ei ole mitään käryä, mutta GP1:set ovat halvat ja varmat.
Alakertaan kannattaisi hankkia teräspyörä koska tuon OHC:n orkkis raskaan vauhtipyörän ohentaminen tahtoo käydä sen kestävyden päälle. lisäksi muista myös tasoittaa kampuran vstapainoista kaikki rösöt pois tai muuten kierrosten otto alkaa tökkimään siitä. ja tasapainotukset jokapaikkaan.
tässä näin aluksi...
Tässä vähän omia fiiliksiä.
Nokka valinnaksi noille tehoille tarvitaan ruiskun kanssa jo erittäin raju nostoinen eli 12mm venttiililtä ja siitä ylöspäin. asteilla et voi sen ruiskun takia sitten pelatakkaan.
F veivit ovat kyllä kestävimmästä päästä, mutta mikäli lohko on 205sen luulisi jo niillä orkkisveiveillä ja is ford/mahlen mukeillakin kestävän.
Kampuran pitäisi kestää yli 1 milliinkin.
Kanneksi 1.6 kun kerran porttaat sen (koska on enemmän työstövaraa) ja volvon venttiileistä ei ole mitään käryä, mutta GP1:set ovat halvat ja varmat.
Alakertaan kannattaisi hankkia teräspyörä koska tuon OHC:n orkkis raskaan vauhtipyörän ohentaminen tahtoo käydä sen kestävyden päälle. lisäksi muista myös tasoittaa kampuran vstapainoista kaikki rösöt pois tai muuten kierrosten otto alkaa tökkimään siitä. ja tasapainotukset jokapaikkaan.
tässä näin aluksi...
Joo koneena on toi OHC. Kyättö tarkoituksena olis lähinnä siviili mutta ralli ajolta se ei tule säästymään että nokka tulisi vähän sen mukaan. Onko oulussa muita mottori koneistamoja kuin pajakulma (ex kuosmanen) tai Oulun moottori koneistamo.
Entä noiden osientielaus Suomesta vai Ulkomailat.
Mitä hintoja olen laskeskellut niin ajattelin ainakin viri osat tilata ulkomailta. Mitä muita liikkeitä on hyviä kun ulkomailla burttonpower.
Jos suomesta tilaan niin Lautamäki Motorsport tai rallyracefin näyttäsi olevan hinta tasolta kohallan
Entä noiden osientielaus Suomesta vai Ulkomailat.
Mitä hintoja olen laskeskellut niin ajattelin ainakin viri osat tilata ulkomailta. Mitä muita liikkeitä on hyviä kun ulkomailla burttonpower.
Jos suomesta tilaan niin Lautamäki Motorsport tai rallyracefin näyttäsi olevan hinta tasolta kohallan
Paitsi tuossa nyt ei mainittu aiottiinko käyttää vakio moottorinohjausta vaiko ohjelmoitavaa. Tarpeen voi olla jo tuo säädettävä, muuten saattaa nuo tehot vaparina jäädä ottamatta (170hv).cossu2 kirjoitti:
Nokka valinnaksi noille tehoille tarvitaan ruiskun kanssa jo erittäin raju nostoinen eli 12mm venttiililtä ja siitä ylöspäin. asteilla et voi sen ruiskun takia sitten pelatakkaan.
Tuplilla tuo ei olisi mikään ongelma mutta ruiskulla noiden tehojen saanti vaparina vaatii jo enemmän työtä.Jaakko85 kirjoitti: Paitsi tuossa nyt ei mainittu aiottiinko käyttää vakio moottorinohjausta vaiko ohjelmoitavaa. Tarpeen voi olla jo tuo säädettävä, muuten saattaa nuo tehot vaparina jäädä ottamatta (170hv).
How to power tune ford s.o.h.c engines on aika hyvä opus virittelemiseen.
Viimeksi muokannut s.o.h.c, 14 Joulu 2005 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Siis, se ei ole ruiskulla sen vaikeampi saada kuin tuplillakaan kunhan vain on täysin säädettävä mooottorinohjaus. Eli tarkoitin että sierran/scorpion vakio efillä tuo 170hv voi olla aika tiukassa.s.o.h.c kirjoitti: Tuplilla tuo ei olisi mikään ongelma mutta ruiskulla noiden tehojen saanti vaparina vaatii jo enemmän työtä.
How to power tune ford s.o.h.c engines on aika hyvä opus virittelemiseen.
Sitähän tässä minäkin ajoin takaa. Aika fakiiri saa olla jos sierran vakio efi:llä jarruttaa 170hv. Eli jonkinlainen ohjelmoitava moottorinohjaus on tarpeen. Megasquirt vois olla kokeilemisen arvoinen? ..noh minä ymmärrän ruiskuista yhtä paljon kuin sika sanomalehdestä, mutta kaippa olenkin tälläinen vanhan kansan virittäjäJaakko85 kirjoitti: Siis, se ei ole ruiskulla sen vaikeampi saada kuin tuplillakaan kunhan vain on täysin säädettävä mooottorinohjaus. Eli tarkoitin että sierran/scorpion vakio efillä tuo 170hv voi olla aika tiukassa.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Re: Ensimmäinen virikone tekeillä
f-veivit kestää tommosia tehoja hyvin, tai niin mulle ainakin on väitettymake89 kirjoitti:Niin ja projektin alku vaiheessa ilmenneitä kysymyksiä.
Mikä olisi hyvä nokka sarja tohon koneeseen?
Onko noi f-malliset veivit kestä vemmät ja vai onko ne ees mitenkään erikoiset?
Kestääkö toi kampiakseli kun runko laakerita koneistetaan 0,50 mm jälkeen tota 150 hv ja sen tuomia vääntöjä?
Kumpi kanneksi 2,0 vai 1,6. Perusteluja?
Mitkä volvon venat passaa tuohon kanteen ja millä muutoksilla. Onko ees mahollista
Mitä muuta viriä alakertaan kun vauhti pyöränkevennys?
kampi-akseli kestää hiomisen alikokoon, kannattaa hiotuttaa toiselta reunalta enemmän ku toiselta -> lisää iskun pituutta ei paljoo mut kuitenki.
niin ku aiemmin tuli esille ni 1.6 kannesta saa paremman.
tasapainotus kaikille alakerran osille, männät, veivit, vauhtipyörä, kampi-akseli. ja keventäähän niitä alakerran osia sopii jonkun verran. ja itse laittaisin teräsvauhtipyörän, vauhtipyöristä ainakin yksi "hyvä" keskustelu täällä tässä viime aikoina käyty mistä selviää syy miksi sitä kannatetaan
Re: Ensimmäinen virikone tekeillä
f-veivit kestää tommosia tehoja hyvin, tai niin mulle ainakin on väitettymake89 kirjoitti:Niin ja projektin alku vaiheessa ilmenneitä kysymyksiä.
Mikä olisi hyvä nokka sarja tohon koneeseen?
Onko noi f-malliset veivit kestä vemmät ja vai onko ne ees mitenkään erikoiset?
Kestääkö toi kampiakseli kun runko laakerita koneistetaan 0,50 mm jälkeen tota 150 hv ja sen tuomia vääntöjä?
Kumpi kanneksi 2,0 vai 1,6. Perusteluja?
Mitkä volvon venat passaa tuohon kanteen ja millä muutoksilla. Onko ees mahollista
Mitä muuta viriä alakertaan kun vauhti pyöränkevennys?
kampi-akseli kestää hiomisen alikokoon, kannattaa hiotuttaa toiselta reunalta enemmän ku toiselta -> lisää iskun pituutta ei paljoo mut kuitenki.
niin ku aiemmin tuli esille ni 1.6 kannesta saa paremman.
tasapainotus kaikille alakerran osille, männät, veivit, vauhtipyörä, kampi-akseli. ja keventäähän niitä alakerran osia sopii jonkun verran. ja itse laittaisin teräsvauhtipyörän, vauhtipyöristä ainakin yksi "hyvä" keskustelu täällä tässä viime aikoina käyty mistä selviää syy miksi sitä kannatetaan
ja megaruisku ehdottomasti jos "budjetti" ruiskukonetta tehään tai sitten joku "valmismoottorinohjaus" mitkä sitten maksavat enemmän
Re: Ensimmäinen virikone tekeillä
Ja kestävät myös paljonkin enemmänkin (silti vaikea suositella kovin kovaan rääkkiin). Kestävät jopa hieman ylipainettakin. 8) Kierrokset ne kangetkin tappaa kuitenkin ennemmin kuin nuo vaparin tehot.ZyaS kirjoitti: f-veivit kestää tommosia tehoja hyvin, tai niin mulle ainakin on väitetty
Joo sekin on tulossa. Lueskelin siitä sen omalta foorumilta vähän infoa. Niin varmaankin saisin sen itse kasattua ja säätäminen olisi ihan toista luokkaaRegu kirjoitti:Juu rakenna squirtti ohjaamaan sitä niin saat irtopisteet pois päättötyötä ajatellen.
Tuplia en laita sen vuoksi kun teen tästä koneesta päättötyöni ja halua kokeilla jotain uutta kun noiden kaasareiden kanssa on tulu värkättyä jo jonkin aika.
Kansi ratkaisee aika paljon miten ohc:n viritys onnistuu. Eikö nuo puristukset pomppaa aika mukavasti tolla 1,6 kannella jonnekkin 11 hujakoille. Saako sitä puristusta hiukan alemmas esim paksumpi kannetiiviste.
Ps Kone tulee välikoppa escorttin
Siis siinä 1.6 kannessa on idea tosiaan se että siinä on "työstövaraa" kanavissa ja palotiloissa, eli muotoilemalla ja "hyvin" porttaamalla siitä saa helpommin paremman kuin 2.0 kannestamake89 kirjoitti:Kansi ratkaisee aika paljon miten ohc:n viritys onnistuu. Eikö nuo puristukset pomppaa aika mukavasti tolla 1,6 kannella jonnekkin 11 hujakoille. Saako sitä puristusta hiukan alemmas esim paksumpi kannetiiviste.
Muistelisin jonkun sanoneen että venttiilit myös isommat siihen 1.6 kanteen ??
No jos rupeaa venttiileitä tekemään niin sitten alkaa jo rahaa palaa hieman enemmän
Koululla saisin Arwidsonin kirjoista alkuperäiset arvot, mutta nyt olen työharjoittelussa, joten en saa niitä kopioitua sieltä.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Kävin kirjastossa kahtelemassa kirjoja. Ei täällä pusikossa tahdo löytyä nuita kirjoja. Netistä tilasin sen viritys kirjan mitä Tinde suositteli.
On melko hyvän hintasta toi koneistaminen mutta jos halua saada koneen kestämään niin pakko se on maksaa ja kun ei itsellä ole vehkeitä eikä taitoa.
Mitä kytkintä ja paine asetelma suosittelisitte. Toimiiko/kestääkö vakio
On melko hyvän hintasta toi koneistaminen mutta jos halua saada koneen kestämään niin pakko se on maksaa ja kun ei itsellä ole vehkeitä eikä taitoa.
Mitä kytkintä ja paine asetelma suosittelisitte. Toimiiko/kestääkö vakio
Väittäsin että vakio asetelma ja jousitettu sintteri/massalevy pitää hyvin jos ja kun väännötkin jäävät alle 250Nm:n. Tietenkin jos repiviä lähtöjä harrastaa paljon niiin ehkä joutuu panostamaan enemmän paineasetelmaankin sitten. Itellä oli ohc turbossa vakio asetelma (ei oo toistakertaa)+jousittamaton sintteri ja ajoin epävirallisesti vartin 14.2sek ja loppunopeus 165km/h, eli jotenkin piti vielä ehkä hieman yli parisataa heppaa konetehoa (ei penkitetty, vartin perusteella..), mutta hieman kulmikkaampi on turbon vääntökäyrä kuin vaparin. Eli se vääntöpiikki rasittaa sitä kytkintä eniten. Jos rahaa on laittaa niin kannattaa hommata kunnon kalut sinne kerralla niin ei tarvi olla kokoajan purkamassa ja kasaamassa. Mitä tekee tehoilla joita ei saa välitettyä (taka)pyörillemake89 kirjoitti: Mitä kytkintä ja paine asetelma suosittelisitte. Toimiiko/kestääkö vakio
Viimeksi muokannut Jaakko85, 18 Joulu 2005 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ohc:n virityksestä löytyy keskustelua myös http://www.ralli.net -sivuston keskustelupalstalta eli kannattaa sieltäkin vilkaista.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Joo projektia on jatkettu pitkän tauvon jälkeen. Osia tuli viimme viikolla hankittua alakertaan melkonen läjä.
Männiksi tiukan tutkistelun jälkeen mahlet 1,0 mm ylikoossa
Kytkimeksi Sintterilevy,jousittamaton,4-lapainen
Vakio paine asetelma
Kaikki liukupinnat uusiksi
Täydellinen tiiviste sarja, jossa on kisa FELPRO kannen tiiviste
Ensi viikolla olisi tarkoitus lähteä käymään koneistamolla ja sen jälkeen olisi kasata alaketa ja ruveta suunnitelemaa yläkertaa
Yllätti melkoisesti yhtenä iltana toi mäntien irottaminen kiertokangista. Kun ei ollu sokkkia ollenkaan. Kokeilin rässiä ja painatusta mutta ei onnistunut. Parin puhelun jälkeen selvisi että kiertokankea lämmitämällä niin tapin pitäisi irrota. Sen jälkeen sorvasin tapin joka oli sopiva irrotukseen ja puuhun tei sopivan kolon ja eikun yhistelmä prässiin ja lämmitystä. Sitten tappi irtosi mukisematta
Männiksi tiukan tutkistelun jälkeen mahlet 1,0 mm ylikoossa
Kytkimeksi Sintterilevy,jousittamaton,4-lapainen
Vakio paine asetelma
Kaikki liukupinnat uusiksi
Täydellinen tiiviste sarja, jossa on kisa FELPRO kannen tiiviste
Ensi viikolla olisi tarkoitus lähteä käymään koneistamolla ja sen jälkeen olisi kasata alaketa ja ruveta suunnitelemaa yläkertaa
Yllätti melkoisesti yhtenä iltana toi mäntien irottaminen kiertokangista. Kun ei ollu sokkkia ollenkaan. Kokeilin rässiä ja painatusta mutta ei onnistunut. Parin puhelun jälkeen selvisi että kiertokankea lämmitämällä niin tapin pitäisi irrota. Sen jälkeen sorvasin tapin joka oli sopiva irrotukseen ja puuhun tei sopivan kolon ja eikun yhistelmä prässiin ja lämmitystä. Sitten tappi irtosi mukisematta
Viimeksi muokannut make89, 11 Helmi 2006 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford escort mk2 2.0 77, Taunus 1.6 ohc 79 ja lepo sorsa 85