Yleistä rateista ja keskiöistä

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

normaalissa pyöränkulmiensäädössäkin ohjauspyörän asento muuttuu helposti 5-10 astetta, mikäli ohjauspyörää ei keskitetä ja säätöjä suoriteta ohjauspyöränasennon mukaan.
kaarrekulmien eroihin vaikuttaa enempi alustankallistelu, toinenpuoli keventyy kun toiselle tulee lisää painoa :wink:
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No juu menee hieman pikkutarkaksi mutta esim mk2 ekkerissä kun nostaa/laskee keulaa 2cm niin auraus/haritus muuttuu about 10-15mm vanteen reunoista mitattuna eli kyllä sen huomaa ihan kunnolla jos on jo 1.5cm varpaat sisään tai ulos

Totta pieniä heittoja voi säätää raidetangoistakin mutta mielessä oli vaan että sierrassahan taisi olla se 6 kulman boori niin siitä tuleekin jo aikasta paljon säädettävää jos heittää pykälän :roll:
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

VesQ kirjoitti:No juu menee hieman pikkutarkaksi mutta esim mk2 ekkerissä kun nostaa/laskee keulaa 2cm niin auraus/haritus muuttuu about 10-15mm vanteen reunoista mitattuna eli kyllä sen huomaa ihan kunnolla jos on jo 1.5cm varpaat sisään tai ulos

Totta pieniä heittoja voi säätää raidetangoistakin mutta mielessä oli vaan että sierrassahan taisi olla se 6 kulman boori niin siitä tuleekin jo aikasta paljon säädettävää jos heittää pykälän :roll:
aika jyrkässä kulmassa pitää raidetangot olla nuin suureen aurausmuutokseen, eikös se tee 4cm +30mm. raidetangot saisivat olla suorassa alustanlepokorkeudessa.
puolen pykälän heitto tarvii säätää :wink:
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No tuo oma ekkeri on nyt ohcn ja kynäjousien johdosta aika tarkaan 2cm vakiota matalampi keulasta niin silti raidetangot on aika reilusti alaviistossa (siis hammastanko ylempänä kuin pyörännapa. Jos keulan nostaa vakiokorkeudelle niin ne ovat vielä enemmän kulmassa ja muutosta tapahtuu vielä enemmän

Elikkä sisäänpäin joustossa haritus lisääntyy aika reilusti koska hammastanko akselin etupuolella
Esko
Viestit: 58
Liittynyt: 13 Heinä 2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Esko »

Tästähän kehitty keskustelu :shock:
ade
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Joulu 2005 10:10
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ade »

Sanokaas nyt miten saan ton liukuraudan kii tohon keskiöön... Uskaltaako sen väkisin painaa 10t prässillä..? Muovia kuitenki osaks...
Sierra DOHC -93
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

ade kirjoitti:Sanokaas nyt miten saan ton liukuraudan kii tohon keskiöön... Uskaltaako sen väkisin painaa 10t prässillä..? Muovia kuitenki osaks...
Escortin rinkula lyötiin isoa hylsyä käyttäen tilaansa. Hyvin sen aika on nyt sielä kulunut.
urria
Viestit: 71
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:57
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja urria »

Johan täällä oli asiaa aiheesta, mutta täytyy nyt vielä tyhmän kysellä=)

eli ostin tossa eilen kaverilta kunnon ralliratin (ollut kuulemma datsunissa kiinni...) ja nyt aattelin, josko sen vois laittaa sit Sierraan kiinni. Jonkinmoisen keskiön siis ilmeisesti tarvitsee? Ja onko ratit yleismallisia, että käyvät merkkiin kuin merkkiin? Ja entäpä vakioratin irroitus?
Neuvoja tartteis, kun en tosiaan yhtään tiedä näistä rattijutuista.... :oops: :D
Takaveto - yliveto!
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

sun pitää ostaa rattiin sopiva keskiö, joka on myös sierraan sopiva.

eivät ole ns yleismalleja
Focus 1.0 edition a6 2017
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Juu ratin merkki vaan muistiin ja sen mukaan varaosaputkia kiertämään. Yhteen O.B.A (vai mikä se oli) merkkiseen rattiin etsiskelin joskus aika kauankin keskiötä, mutta lopulta se sitten jostain liikkeestä saatiin tilattua. Ja sierraan meni sekin.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Jos joku kaipaa 6x74 pulttijaolla olevaa keskiötä niin sitten käy ainakin Momon keskiöt joita saa hm-osatuonti.fi, maksaa alle 50e

Jos tuo tieto ei riitä niin pitää etsiä sellainen varaosaputka joka tilaa kamaa Motoralilta niin sieltä saa ratin keskiöitä joissa on kaksi eri pulttijakoa, siinä alkaa olemaan jo melko hyvä onnistumisprosentti jos pitää arvioilta vetää.

Näin lomalla sitä ei kyllä muista mitkä ne pulttijaot on.
urria
Viestit: 71
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:57
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja urria »

Ratti sai paikan Sierran ohjaamon sijaan huoneen seinältä:) Täytyy sanoa, että en oo hienompaa "taulua" ennen nähny :D
Takaveto - yliveto!
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Aihe käsittelee ratteja, joten kyllä tämä tähän topikkiin kuuluu. :D On ihan pakko laittaa. Eli tommonen tuli hommattuu, että ei sormet jäätys aamulla. http://koti.mbnet.fi/tuskala/sierra/Tuninkia-_-.JPG
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja j-k »

Ja rattiasiaa edelleen; käykö Sierran ratti Taunukseen? On niin pirskatin ohkanen tuo tanarin ratas... Ei viittis turhaan irroittaa molempia.
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

j-k kirjoitti:Ja rattiasiaa edelleen; käykö Sierran ratti Taunukseen? On niin pirskatin ohkanen tuo tanarin ratas... Ei viittis turhaan irroittaa molempia.
ei käy
palomark
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Marras 2006 18:13

Viesti Kirjoittaja palomark »

Ja vielä jatkuu tyhmät kysymykset :roll:

Eli mistähän sais keskiön ja jonkin näkösen "hienon" ratin mk4 escorttiin ja millä hinnalla? Mielellään mahd. halvalla.
Vastaa Viestiin