Vauhtipyörän keventämisestä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
SierraMies
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Maalis 2005 20:51

Vauhtipyörän keventämisestä

Viesti Kirjoittaja SierraMies »

Mitenkähän paljon mahtaa tuo vauhtipyörän keventäminen vaikuttaa vääntöön? Ja vaikuttaako se muihinkin aisioihin kuin kierrosherkkyyteen ja vääntöön??
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kiihtyvyyteen se vaikuttaa merkittävästi. Ainakin tuosta Sierran 2.0l koneen vauhtipyörästä saa ottaa pari kiloa pois, sen koneen luonne muuttuu paljon paremmaksi. Itseasiassa sitä vääntöäkään ei katoa niin hirveästi, kuin luulisi.

Edit: Kannattaa keventää, enemmän plussaa kuin miinusta. Ja keventäessä muistaa että tarkoitus on saada mahdollisimman ulkokehästä otettua sitä tavaraa pois, koska ulkokehällä suurin kiihtyvyysvastus.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Ei se vääntö mihinkään siitä katoa. :wink:

Sopiva määrä on sorvata se olake pois.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ei se kevennys kyllä kiihtyvyyteen vaikuta, eli siinä mielessä sama vaikutus kuin heittäisi vaikka lattiamatot pois (jos ne vaikka painaisi tuon 2kg)

Kierrosherkkyyttähän se kyllä lisää mutta tehon/väännön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä

Ja sitten kun niitä valu pyöriä kevennellään niin muistetaan että viimeisen päälle tasapainotus ja muistetaan myös että se saattaa sieltä lähteä hetkenä minä hyvänsä palasina kardaanitunnelin läpi

Eli teräspyörää mielellään käyttöön ja sitä keventää (jos ei ole jo)
SierraMies
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Maalis 2005 20:51

Viesti Kirjoittaja SierraMies »

Ajattelin vaan että kun omasta sierrasta on vauhtipyörää kevennetty 4-5kg. :)
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

VesQ kirjoitti:Ei se kevennys kyllä kiihtyvyyteen vaikuta, eli siinä mielessä sama vaikutus kuin heittäisi vaikka lattiamatot pois (jos ne vaikka painaisi tuon 2kg)

Kierrosherkkyyttähän se kyllä lisää mutta tehon/väännön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä

Ja sitten kun niitä valu pyöriä kevennellään niin muistetaan että viimeisen päälle tasapainotus ja muistetaan myös että se saattaa sieltä lähteä hetkenä minä hyvänsä palasina kardaanitunnelin läpi

Eli teräspyörää mielellään käyttöön ja sitä keventää (jos ei ole jo)
Juu ei. On sillä nyt hieman enemmän vaikutusta, pienillä vaihteilla. Isoilla ei juuri lainkaan.
Tuossa hyvä sivu aiheesta, vilahtelee siellä joitakin keskimääräisiä ja suuntaa antavia arvojakin.
http://www.pumaracing.co.uk/flywheel.htm
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä se kevennys tuo sitä kiihtyvyyttä aika merkittävästi lisää parilla ensimmäisellä vaihteella, luonnollisesti, kun kierrosherkkyyskin kasvaa ja se kiihdytysvastus on pienempi sillä kevyemmällä pyörällä.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tai ainakin ensimmäisellä jos sen jälkeen on jatkuvasti talla pohjassa kun vaihtelee isommalle! :roll: Toisaalta voi kyllä ykösen jälkeen huonontua jos massa ei riitä kierrosten pitämiseen kun vaihtaa isommalle! :shock:
Onkohan vaikutusta ollenkaan jos pitää kaasun pohjassa jo liikkeelle lähtiessä ja koko kiihdytyksen ajan, saattaa raskaampi massa olla apuna jotta kierrokset ei laske kun pykältää suuremmalle? 8)
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

kyllä se tehoon vaikuttaa :wink: nimittäin takapyöriltä saatavaan tehoon se kuinka paljon missäkin autossa mikäkin kilomäärä vauhtipyörästä poistettuna vaikuttaa siihen kasvaneeseen pyörä tehoon onkin sitten eri asia.
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

ZyaS kirjoitti:kyllä se tehoon vaikuttaa :wink: nimittäin takapyöriltä saatavaan tehoon se kuinka paljon missäkin autossa mikäkin kilomäärä vauhtipyörästä poistettuna vaikuttaa siihen kasvaneeseen pyörä tehoon onkin sitten eri asia.
Luitko tuota aiempaa linkkiä?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Tinde kirjoitti: Luitko tuota aiempaa linkkiä?
en.. 8)

Edit: joskus aiemmin oon lukenu
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Asiaan mitenkään varsinaisesti liity, mutta yleisesti harmittaa nuo englanninkieliset hele.etin pitkät teksti linkit... Meikäläisellä kun tuo englanti on mitä on ja laiskuuskin puskee aikaajoin päälle :evil: :evil: ....

Sori.. Tuli äkkinäinen avautumisen tarve... :twisted: :wink:

Mutta joo... Kyllä siitä vauhtipyörästä mielestäni kannattaa sipaista siivu pois, jos sattuu olemaan sopivasti käsissä.. Ite en kyl jaksa laatikkoa pudottaa pelkän vauhtipyörän keventämisen takia... Ei siitä niin suurta hyötyä ole :? ... Vaikkakin taas muistetaan, että saatava hyöty riippuu tietenkin koneen muusta viretysasteesta--->vakio padassa tuskin kauheesti hyötyä... :? :? Ja muistetaan se tasapainoitus :wink: .. Joku joskus kehotti suorittaamaan tuon tasapainoituksen kampuran ja kytkinasetelman kera, mutta tiedä sitten... :mrgreen:
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Vai että tuo v-pyörän keventäminen lisää tehoja?... :roll:

Taitaa olla kuitenkin vaan niin että keventäminen vaikuttaa ainoastaan koneen "luonteeseen", herää herkemmin ja myöskin moottorijarrutus tehostuu..
Hevosvoimia saattaa tulla yhtäpaljon tai enemmän, vaihtamalla Greenfilter ja alumiininen vaihdekepin nuppi. :lol: :lol:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kessi kirjoitti:Joku joskus kehotti suorittaamaan tuon tasapainoituksen kampuran ja kytkinasetelman kera, mutta tiedä sitten... :mrgreen:
Vähintään pelkkä pyörä, paljon parempi kampuran kanssa ja jos viimeisen päälle tekee niin asetelma mukaan
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Bootsi kirjoitti:Vai että tuo v-pyörän keventäminen lisää tehoja?... :roll:
"takapyörä"tehoa.. moottorin teho ei kasva mutta "takapyörä"teho kasvaa kun vauhtipyörästä poistettua kilomäärää ei enää tarvitse pyörittää..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Jos auto viedään penkitettäväksi, niin tuskin se teholukema muuttuu miksikään, koska takapyöristä mitatussa tehossa lasketaan myös tehohäviöt mukaan. Jos kevennyksen etua kokeillaan esim. 0 - 100km/h kiihdytyksessä, niin ero pitäisi näkyä kellossa, ei välttämättä tuntua takapuolessa. Ja vielä tämän eron todennuksen tehostamiseksi voi kokeilla ottaa ne kevennetyt lastut taskuun, että auton kokonaispaino säilyy samana.
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Viesti Kirjoittaja xraam »

grebe kirjoitti:Jos auto viedään penkitettäväksi, niin tuskin se teholukema muuttuu miksikään, koska takapyöristä mitatussa tehossa lasketaan myös tehohäviöt mukaan.
Eikös noi laskettavat tehohäviöt ole yleensä voimansiirron häviöt? Toi vauhtipyörähän on oikeastaan paremminkin moottorin osa.

Yleisesti aiheeseen:
Moottorin tuottamaan todelliseen tehoon/vääntöön tuolla vauhtipyörän kevennyksellä ei ole mitään vaikutusta.

Auton suorituskykyyn sen sijaan on ainakin teoriassa positiivinen vaikutus, eli kiihdytyksessä ei tarvitse joka kerta kiihdyttää sitä painavaa vauhtipyörää ja tämä säästetty teho voidaan käyttää auton kiihdyttämiseen. Dynossahan tämä periaatteessa näkyy positiivisesti, jos käytetään inertiadynoa, joka suorittaa mittauksen auton vetäviltä pyöriltä. Olisi ihan mielenkiintoista laskea, minkä verran esim. kilon kevennys auttaa kiihtyvyyteen.

Voisi veikata että parhaiten tuo keventäminen auttaisi esim. rallikäytössä, jossa autoa osittain ohjataan kaasulla. Tällöin hyötyä tulee siittä että auto reagoi tarkemmin ja tehokkaammin kaasupolkimeen. Katukäyttöön en sitten tiedä onko kuinka paljon hyötyä. Riippuu varmaan hieman autostakin, kuinka paljon ylimitoitettu se vauhtipyörän paino on alkujaan..
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

xraam:n kanssa täysin samaa mieltä 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Noh, samaa asiaa puhutaan vähän eri sanamuodoissa. Hieman sama asia on, jos otetaan veto esim. 13" peltivanteilla, jotka kumien kanssa painavat vaikka 13 kiloa. Sitten veto toistetaan 16" 18 kiloa painavilla pyörillä. Mitä sanoo dyno? Entä kello?

Kiihdyttäessä kun vaihdetaan isompaa painavampi vauhtipyörä luovottaa pyörimisenergiaansa takapyörille enemmän kuin kevennetty, mutta taas sen painavamman vauhtipyörän kiihdyttäminen on vienyt enemmän energiaa. Tulos taasen painuu varmaan lähelle +/- nollaa.

Samaa mieltä zyasin ja xraamin kanssa :)
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Samaa mieltä kaikkien kans.. :lol: :lol:

Teho ei kasva, mutta se saadaan herkemmin ulos.
Voimansiirto häviöt, tulee laakereiden ym. kitkasta, ja esim. laatikon/perän vatkaamasta öljystä. Vauhtipyörä ei syö hevosvoimia, sehän vain pyörii koneen mukana.
Samoin kuin esim. painavammat renkaat.. nekään ei vaikuta hevosvoimien määrään. :wink:
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ja siitä rallihommasta niin yksi etu on myös siinä kun rallimoottorit tunnetusti kiekuvat kovaa mutta korkealta eli alhaalla ei ole monessakaan vehkeessä käytännössä yhtään vääntöä (sellaisenkin nähnyt mikä ei jaksa alle 3000rpm omin avuin lähteä nostamaan kierroksia kakkosella) niin saadaan ne kierrokset nopeammin ylös ja tehoa peliin

Toisaalta kun lueskeli tuota Tinden linkkiä niin itse ainakin ymmärsin siitä että ideana on se että kun se vauhtipyörä pyörii "poikittain" autoon eli kiihtyvyyden suuntaan nähden niin se pistää vastaan. Eli ilmeisesti samaan tapaan kun ottaa ison rälläkän käteen ja pyörittelee sitä vähän joka suuntaan niin sehän liikkuu ihan normaalisti, sitten kun sen lyö päälle ja painava laikka pyörii 10 000rpm niin sen rälläkän pyörittely muuttuu melko raskaaksi eli se pyörivä massa ei tahdo muuttaa suuntaansa kovin helposti.

Ja toinen mikä mieleen tuli niin etuvetoisen auton nostaa pukille silleen että molemmat eturenkaat on ilmassa ja kääntelee rattia (herkästihän se pyörii). Sitten kun lyö auton käyntiin ja vedättää nopeusmittariin vaikka 160km/h ja rupeaa kääntämään rattia niin sitä saa ihan tosissaan kääntää. Eli renkaiden massa ei halua muuttaa suuntaansa

Tuota siinä linkissä vissiin haettiin, kai
Viimeksi muokannut VesQ, 29 Marras 2005 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Mitä te kans näitä mietitte.. lastua vaan pois vauhtipyörästä tai teräsvauhtipyörä kiinni.. 8)
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

VesQ kirjoitti:Ja siitä rallihommasta niin yksi etu on myös siinä kun rallimoottorit tunnetusti kiekuvat kovaa mutta korkealta eli alhaalla ei ole monessakaan vehkeessä käytännössä yhtään vääntöä (sellaisenkin nähnyt mikä ei jaksa alle 3000rpm omin avuin lähteä nostamaan kierroksia
Ei mulla ainakaan vääntö mihkään hävinny vaikka v-pyörä painaa 5.5kg
Penkissä oli vaparissa 189.1nm vääntöä ja alko nätisti jo alhaalta siis esim 2000rpm kohdalla 130nm vääntöä...........
Yhdyn s.o.h.c:n sanoihin
Eli lastua pos vaan!!!!

http://www.specialpaintings.net/omataut ... kayraL.htm
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No ite miettisin keventäisinkö kovin paljon valupyörää. tietenkin jos tykkää väistellä vauhtipyörästä irronneita palasia / levyä asetelmaa kapiinissa ajon aikana niin.. :lol:

Teräspyörä on varmin ja turvallisin vaihtoehto, tosin ei halvin. Ja en väittänyt etteikö siitä kärsisi jonkunverran ottaakin siivua pois.

P.s. tuskin katuauton teho/vääntöalue (niinku vesku jo mainitsikin) on siellä ~10krpm tienoilla, eli ei tarvitse ja kannata mitään kilon pyörää sinne koppaan laittaa. :roll: hohhoijjaa.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Jaakko85 kirjoitti:No ite miettisin keventäisinkö kovin paljon valupyörää. tietenkin jos tykkää väistellä vauhtipyörästä irronneita palasia / levyä asetelmaa kapiinissa ajon aikana niin.. :lol:
Juu tiedä sitten missä ne mun irronneet palaset ym. asetelman palat on kun jo kolme vuotta ajettu kevennetyllä valupyörällä (5.9kg).
Lukittu