2.0 Turbo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

tane kirjoitti:joo kaverin kaverilla oli kans kuplan kura männät ja penkitti yli 400...
kestäähän nekin aikansa, muttei sitä mitä cossun vakio mäntä kestää 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Olipa nettivaraosassa myynnissä 40tkm ajetut cossun männät renkaineen, 240e.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Skorppi
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Helmi 2005 11:31
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja Skorppi »

ZyaS kirjoitti: kestäähän nekin aikansa, muttei sitä mitä cossun vakio mäntä kestää 8)
Niin tässä on just se pointti, että kylhän noi kuplan mahlet vähän aikaa siel koneessa kestää, mutta pitkän päälle ne halkee / sulaa. Toimii moottori hetken vaikka puisellä männällä. Jos haluaa tehdä uuden moottorin usein ni voi käyttää kuplan kuramäntiä, jos haluaa kerralla hyvän ostaa kunnon männät.
´95 Scorpio 2.0i 16v dohc
´91 Sierra RS Cosworth
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

jouni kirjoitti: Miksi hukata aikaansa kinastelemalla täällä foorumissa niiden kestävyydestä, kun senkin ajan voisi käyttää hyödyllisemmin ja näyttää närhen munat epäilijöille rakentamalla sen kestävän turbokoneen kuplan mahleilla?
Noh.. tuollainen kone on rakennettu tosin ei turbo vaan n.200heppanen vapari ohc ralliautoon (kaverin auto)... Mulle on aiva sama mitä noista männistä horistaan. Iteppä tiedän mitä ne kestää kun huolella koneen rakentaa. (Ja Bootsille: koneessa juurikin noi 200eskoa maksavat valu mahlet.)

Tuntuu että monet leimaa mahlen männät paskoiksi vain sen takia mitä ovat foorumeista lukeneet tai siellä kuuluisalla esson baarilla kuulleet.

Kuinka moni on _oikeasti_ ihan itse omin käsin rakentanut koneen mahleilla? Veikkaan että tästäkin porukasta aika harva. :twisted:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

s.o.h.c kirjoitti: (Ja Bootsille: koneessa juurikin noi 200eskoa maksavat valu mahlet.)
:twisted:
Niinkuin kaikessa virittelyssä.. kokonaisuus ratkaisee.

Taidetaan liikkua valumäntien kestävyyden rajoilla?
Takomännät antaa enemmän anteeksi. :wink:
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

s.o.h.c kirjoitti:
minä, ja kuten joku jo sanoikin, niin ne 200€ kuplan mahlet EI OLE takomäntiä nähneetkään.
mutta ihan hyvin ajoivat asiansa 2.1 ohc kattilassa 1,5 paineilla
Focus 1.0 edition a6 2017
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Eipäole tullu rakennettua moottoria niillä...(enkä välttämättä koskaan tule rakentamaankaan, ainakaan niilla ja ahtimella. varma on aina varma mutta tuuri saattaa joskus pettää. eli laatu kunniaan.) ...mut tuossahan sellaiset uudet näyttää olevan laatikossa kaverin hyllyllä. Harmi kun ei ole enää koulussa :shock: :shock: :?: ...niin olis voinu huvikseen käydä mittaamassa kuplan mahlen, cossun mukin ja vakio ohc männän pinta kovuudet. Olis kertonu aika paljon materiaalista.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
cossu7
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Marras 2005 15:50

Viesti Kirjoittaja cossu7 »

no jos laittaa cossun männät niin mitä veivejä kannattaa käyttää? sopiiko saabin??? vai tarviiko hommata cossun kanget??
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

cossu7 kirjoitti:no jos laittaa cossun männät niin mitä veivejä kannattaa käyttää? sopiiko saabin??? vai tarviiko hommata cossun kanget??
Cossun kangetkin vaan.
cossu7
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Marras 2005 15:50

Viesti Kirjoittaja cossu7 »

maksaa vaan paljon enemmän... kuin paljon mitta eroo saabin kanki ja cossun?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

cossu7 kirjoitti:maksaa vaan paljon enemmän... kuin paljon mitta eroo saabin kanki ja cossun?
Cossun kiertokanki tais olla 128.5mm ja saman mittaiset taitaa olla myös saapin kanget?. normi ohc kanki 127mm

No maksaa maksaa, miksi laittaa huonommat kanget (jos edes menee) jos kerran ostaa hyvät männät? sarjoja saa käytettynä kuitenkin alkaen jostain 250€ ylöspäin..
cossu7
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Marras 2005 15:50

Viesti Kirjoittaja cossu7 »

niin eks noita kuplan "tako" mahleja myydä ihan TAKO mäntinä?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

cossu7 kirjoitti:niin eks noita kuplan "tako" mahleja myydä ihan TAKO mäntinä?
sekä että
http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1154.ASP
Focus 1.0 edition a6 2017
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Vielä kerran pojat... :lol: :lol:

*Takomäntiä
*Valumäntiä

Mahle valmistaa molempia.. mm. Kupliin. :twisted:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

kertaus on opintojen äiti :wink: :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

VesQ kirjoitti:Eikös siinä lue että

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.


Eli jos kone on samassa kunnossa kuin tehtaalta tullessaan (eli ei muutoksia koneessa) niin riittää maahantuojan todistus tehoista'

Jos konetta muutettu esim ohc koneeseen lisätty turbo, niin se ei ole tehtaan tekemää konetta vastaava ja silloin tarvitsee teholaput

öh, eli jos haluaa tehdä mk1 Sierrasta turbon OHC kannella/lohkolla niin pelkkä muutoskatsastus riittää ? (oletus että jarrut yms vaihdettu asianmukaisesti) entä jos haluasi laittaa legendaarisen Cossun koneen tai tuoreemman Zetecin turbon kera ? missä vaiheessa muutoskatsastus vaatii kanta-autotarkastuksen pohjalle ?
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
avoesco
Viestit: 159
Liittynyt: 23 Marras 2005 14:36
Paikkakunta: Nummi-pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco »

Muistaakseni jos muutokset ylittää 34% tarvii kanta auto tarkastuksen.
Kannattaa kurkkaa http://www.ake.fi

Edit:Niinhän se tais olla et 35%
Kiitos oikasusta
Viimeksi muokannut avoesco, 27 Joulu 2005 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

35% ;)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

jassoo eli mosa + vaihteisto + taka-akseli = 34 %
- miten tuo jarrujen uusiminen, lasketaanko se nykyään % vai ei ?
- mitäs jos ei vaihda kaikkea kerralla, vaan aloittaa esim jarruista ?
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Moottori 12% ilman apulaitteita (startti ja laturi) ja apulaitteineen 15%, laatikko+kytkin 9%, akseli sitten inssin mielen mukaan

Jarruista yms turvallisuuteen liittyvistä ei mene prosentteja jos on kanta-auto tarkastettu, eli jos on alle 35% niin menee normaalisti prosentit

Sama asia vaihtaako vaikka vuoden välein osia. Muutoskatsastuksessa katsotaan aina sen hetkinen tilanne montako prosenttia on alkuperäisistä osista vaihdettu

Se ei vaikuta prosentteihin minkä koneen sinne heittää (oli sitten vaikka valmetista) jos vaan pysyy annettujen teho/tilavuus/paino rajojen sisällä se uusi moottori.

Myöskään prosentteja ei tule samasta osasta moneen kertaan eli jos vaikka muutoskatsastat 1.6 tilalle 2.0 ja siitä menee tuo 12% ja sen jälkeen vaihdat sinne vaikka sen valmetin moottorin niin ei tule lisää prosentteja olettaen että muuta ei tarvitse vaihtaa moottorin lisäksi (laatikko yms) mutta se täytyy kuitenkin muutoskatsastaa
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

VesQ kirjoitti:Moottori 12% ilman apulaitteita (startti ja laturi) ja apulaitteineen 15%, laatikko+kytkin 9%, akseli sitten inssin mielen mukaan

Jarruista yms turvallisuuteen liittyvistä ei mene prosentteja jos on kanta-auto tarkastettu, eli jos on alle 35% niin menee normaalisti prosentit

Sama asia vaihtaako vaikka vuoden välein osia. Muutoskatsastuksessa katsotaan aina sen hetkinen tilanne montako prosenttia on alkuperäisistä osista vaihdettu

Se ei vaikuta prosentteihin minkä koneen sinne heittää (oli sitten vaikka valmetista) jos vaan pysyy annettujen teho/tilavuus/paino rajojen sisällä se uusi moottori.

Myöskään prosentteja ei tule samasta osasta moneen kertaan eli jos vaikka muutoskatsastat 1.6 tilalle 2.0 ja siitä menee tuo 12% ja sen jälkeen vaihdat sinne vaikka sen valmetin moottorin niin ei tule lisää prosentteja olettaen että muuta ei tarvitse vaihtaa moottorin lisäksi (laatikko yms) mutta se täytyy kuitenkin muutoskatsastaa
kiva vertaus toi Valmetin kone... :lol: :lol:

mutta onko tosiaan noin että jarruista menee
prosentit ennen kanta-aton tarkastusta...
ja mitä toi tarkastus maksaa??? :roll:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kanta-auto tarkastus halvimmillaan ~250e kalleimmillaan ~1300e.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Sultzi kirjoitti:Kanta-auto tarkastus halvimmillaan ~250e kalleimmillaan ~1300e.
okei...
mistä hinta määräytyy...
vai vaikuttaako että kuinka takapajulassa asuu... :lol:
niin vai onko pärstäkerroin... :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Täysin konttorista kiinni. On se kyllä mielenkiintoista että yli 1000e eroja on konttoreiden välillä.

Aken mukaan pitäisi hinnan olla jossain 500e paikkeilla kai.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

eli saattaa joutu maksamaan pelkästä ilmasta... :P :P
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Vastaa Viestiin